راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شجاعت وزیر ارتباطات در برخورد با اقتصاد دیجیتال

سید ولی‌الله فاطمی اردکانی، عضو سابق هیات مدیره بانک ملی ایران؛ همشهری / اظهارنظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه «قرار است یکی از بانک‌های داخلی اقدامات لازم برای پیاده‌سازی نخستین ارز دیجیتال کشور را با استفاده از ظرفیت نخبگان به عمل آورد تا این مدل آزمایشی برای تأیید به نظام بانکی کشور ارائه شود»، نشان از شجاعت یک وزیر در برخورد با فناوری‌های نوین در عرصه بانکی و مالی دارد و باید از این نظر دفاع و حمایت کرد. چرا؟

واقعیت این است که فناوری‌ها روزبه‌روز در حال رشد و به روز شدن هستند و یک مدیر توانمند و آینده‌نگر نباید از فناوری بترسد و بهتر این است که از مزایای هر فناوری در زمان مؤثر استفاده کند. امروز اقتصاد جهان به سمت اقتصاد دیجیتال در حال حرکت است و انقلاب چهارم از جنس انقلاب در اقتصاد دیجیتال است و ستون اصلی این انقلاب بر فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی قرار دارد.

امروز در اقتصاد جهان همه دارایی‌ها به‌صورت دیجیتال یا رقومی‌سازی تبدیل می‌شود و مبنای کسب‌وکار و تجارت دارایی‌ها هم در همین مسیر به پیش می‌رود و مصداق بارز این تغییر بنیادین را می‌توان الکترونیکی‌شدن فعالیت اصناف، امتیازها و مجوزهای کسب‌وکار دانست و حتی با دیجیتال‌شدن اوراق مالی، سهام و دارایی‌ها شاهد معاملات آنلاین در شبکه‌های جهانی هستیم.

محور اصلی این تغییر در چهره و رویکرد اقتصاد جهانی هم این است که در اقتصاد دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین که از سطح هوشمندی بالاتری نسبت به انسان برخوردار است، سرعت گردش معاملات افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل اگر قرار باشد، مدیران و تصمیم‌سازان به هر دلیل ازجمله سن و سال بالا در مقابل این فناوری‌های نوین ترس داشته باشند یا به‌دلیل نداشتن تخصص‌های لازم در برابر این تحولات پیچیده اما قشنگ اقتصاد دیجیتال، فقط ایستادگی کنند، صددرصد ضربه خواهیم خورد.

در ارتباط با فراگیر شدن ارزهای دیجیتال یا رمزینه هم همین مسئله مصداق دارد و با رایج‌شدن این ارزها شاهد رشد اقتصاد دیجیتال هستیم و شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به شرکت‌های سنتی رشد زیادی را تجربه کرده‌اند و حتی ارزش دارایی‌های آنها از هزار میلیارد تومان هم فراتر رفته است؛ درحالی‌که کسب‌وکارهای سنتی چنین رشدی را تجربه نکرده‌اند.

به‌نظرم اظهارنظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جای خوشحالی دارد که بدون ترس از فناوری‌های آینده، رویکرد سنتی در برخورد با اقتصاد دیجیتال را کنار گذاشته و از دریچه جدیدی به موضوع نگاه می‌کند و قطعاً این رویکردها می‌تواند فضا را در اختیار شرکت‌های فین‌تک و جامعه جوان و نخبه ایران قرار دهد تا دست‌کم با آزمون و خطا ریسک کنند و وارد این عرصه‌ها شوند که به‌نظر می‌توانند فناوری‌های آینده را به‌دست بگیرند و در سطح جهانی حرفی برخی گفتن داشته باشند. چنین نگاهی نزد سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان قطعاً منجر به ایجاد فرصت‌های جدید شغلی مبنی بر اقتصاد دیجیتال خواهد شد و به جای ابراز نگرانی و مقاومت در برابر فناوری‌های نوین، می‌توان در زمان مؤثر برای مواجهه با این فناوری‌ها راه‌حل داشته باشیم.

تجربه گذشته ما مواجهه با شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ها و رویکرد سلبی و حذفی با تحولات مبنی بر داده‌ها عمدتاً نشأت گرفته از ترس در برخورد با تحولات فناوری بوده و نتیجه اینکه نتوانسته‌ایم پاسخگوی نیاز مردم باشیم و همین مسئله باعث شده تا شبکه‌های اجتماعی خارجی به‌راحتی عرصه را از دست ما خارج کنند حالا دیگر فرصت را باید غنیمت شمرد و نباید ترسید بلکه باید از تهدیدها فرصت ساخت.

رویکرد حاکمیتی در ارتباط با ارزهای دیجیتال هم باید مبتنی بر این باشد که اجازه ایجاد فضای آزمایش و اثبات ادعا به جامعه نخبگان کشور و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال داده شود تا با شناسایی مخاطرات و تهدیدهای احتمالی، راه‌حل‌های بومی را طراحی کنند و متناسب با نیاز و فرهنگ کشور این مدل‌ها و راه‌حل‌ها اجرایی شود.

حتی در این فضای آزمایشی باید به جوانان علاقه‌مند امکان نفوذ در ابزارهای نوین داده شود تا خطاهای احتمالی در فناوری‌ها روشن شود و بتوانیم کسب‌وکار در فضای امن‌تر را تجربه کنیم. واقعیت این است که ورود به دنیای اقتصاد دیجیتال ازجمله ارزهای رمزینه بدون تسلط، آگاهی و تجربه ثمربخش نخواهد بود و اجازه سرمایه‌گذاری و ریسک در این عرصه می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای شبکه بانکی و شرکت‌های فین‌تک به همراه داشته باشد.

نتیجه اینکه در شرایط فعلی صرفاً نباید سیاست و رویکرد ما در مواجه شدن با فناوری‌های نوین مالی ازجمله ارزهای رمزینه مبتنی بر هشدار دادن باشد، بلکه آینده‌نگری سیاست‌گذاران و نهادهای مسئول ایجاب می‌کند تا با بررسی دقیق و همه‌جانبه و آگاهی دادن صریح‌تر به مردم، به نیاز حال و آینده جامعه پاسخ داده شود.

قطعاً ایجاد یک فضای رقابتی و امکان مسابقه برای سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها یک ضرورت است؛ در غیر این صورت در آینده با زیان‌های جدی در نتیجه رویکردهای سلبی در برخورد با فناوری‌های نوین ازجمله در حوزه‌های پولی و مالی مواجه خواهیم شد. پیشنهاد می‌شود تا نهادهای حاکمیتی و سیاست‌گذار از رویکرد هشدار به سمت ایجاد فرصت تغییر مسیر دهند که به نفع آینده کشور خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.