راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با مدیران صرافی بیتمکس بررسی شد / چگونگی پذیرش انبوه یک محصول در صنعت رمزارز و گذر از مرحله گودال

صرافی بیتمکس، یکی از پلتفرم‌های خریدوفروش رمزارز در کشور است که بیش از دو سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد. این صرافی که زیرمجموعه هلدینگ ماموت است، در این مدت در تلاش بوده روز به روز خدمات بهتری به کاربران خود ارائه دهد. به منظور بررسی تاریخچه صرافی بیتمکس و همچنین گفت‌و‌گو درباره پذیرش انبوه در بازار کریپتو، سراغ احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل بیتمکس و مجید قاقازانی، مدیر بازاریابی و هم‌بنیان‌گذار بیتمکس رفتیم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

احسان قاضی‌زاده معتقد است که در فضای پذیرش انبوه یک محصول، باید به سمت ساده‌‌تر و شفاف‌تر کردن هرچه بیشتر محصولات برویم تا استفاده عمومی‌تری از آن بشود. بیتمکس هم به همین دلیل قصد دارد به زودی همکاری‌های استراتژیکی با صنعت‌های مختلف دیگر در فضای فین‌تک انجام دهد. مجید قاقازانی نیز معتقد است فرایند گسترش و پذیرش صنعت کریپتو در ایران، در مرحله «پذیرندگان اولیه» به سر می‌برد و برای رسیدن به مرحله بعدی، یعنی مرحله «پذیرش اولیه» نیاز به عبور از Chasm یا «مرحله گودال» خواهیم داشت.


ورود یک هلدینگ صنعتی به فضای کریپتو


احسان قاضی‌زاده درباره تاریخچه‌ تأسیس بیتمکس توضیح داد: «باتوجه به اینکه من جزو حلقه اولیه کوفاندرها نبودم و بعدتر در تابستان ۱۴۰۱ به مجموعه اضافه شدم، پس باید تاریخچه بیتمکس را نقل‌قول کنم. بیتمکس از مهرماه ۱۴۰۰ تأسیس شد و من فکر می‌کنم نحوه پرزنت و معرفی بیتمکس به هلدینگ بالاسری آن یعنی هلدینگ مکس که خود زیرمجموعه هلدینگ بزرگ‌تر ماموت است، برمی‌گردد و این موضوع سلسله‌مراتب همکاری با بیتمکس را برای من به‌شدت جذاب کرد و به نظرم یکی از موارد خاص در صنعت کریپتو ایران است که یک هلدینگ کاملاً صنعتی و قدرتمند وارد فضای کریپتو می‌شود.»

او در خصوص چگونگی تأثیر ارتباط بین بیتمکس و هلدینگ ماموت بر رشد و توسعه‌ بیتمکس گفت: «همان‌طور که اشاره کردم ایده فعالیت یک هلدینگ صنعتی در صنعت کریپتو به‌شدت جذاب است. از طرفی خود هلدینگ ماموت به زعم بنده یکی از موفق‌ترین و خوشنام‌‌ترین هلدینگ‌ها در کشورمان است. به این علت که بنیان‌گذاران این هلدینگ در این سال‌ها توانستند ارتباط مؤثر با سرمایه‌گذاران و کسب‌و‌کارهای بزرگ غیرایرانی را با تمام سختی‌ها ایجاد و حفظ کنند. بیتمکس هم به‌عنوان عضوی از خانواده ماموت، قطعاً این موفقیت‌ها را می‌بیند و همواره در این فضا ارتباط می‌گیرد و همچنین از حضور مدیران و انسان‌های برجسته و باسابقه در این هلدینگ و هلدینگ مکس استفاده می‌کند. شاید همین دلیل این موضوع باشد که بیتمکس توانست مسیر رشد خودش را زودتر از یک پروسه عادی طی کند.»


صنعت کریپتو و میزان پذیرش آن در ایران


قاضی‌زاده با اشاره به مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی کریپتوکارنسی‌ها در ایران، بیان کرد: «من تصور می‌کنم ایران در این صنعت تفاوت زیادی با سایر کشورها ندارد و هر کشوری با توجه به شرایط قانونی خود به این صنعت نوظهور واکنش نشان می‌دهد. قوانین جاری کشور در حوزه پولی و بانکی و اقتصاد کلان باعث می‌شود پذیرش همه‌جانبه رمزدارایی‌ها در اقتصاد کشور با چالش‌هایی مواجه شود. اما به نظر من مهم‌ترین مسئله، بحث ماهیت‌شناسی این موضوع است. اگر در کشور ما حاکمیت بتواند چهارچوب هوشمندانه‌ای در این حوزه تعریف و انتخاب کند، راه برای کسب‌وکارها هموارتر خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌های جدی‌تری می‌تواند وارد این حوزه شود. به این ترتیب، تمرکز از حوزه استخراج و تبادل که شاید باعث ایجاد حساسیت‌هایی هم می‌شود، برداشته خواهد شد. به این ترتیب رمزدارایی‌ها و فناوری بلاکچین می‌توانند خود را در سایر صنعت‌ها هم نشان دهند و باعث رشد و توسعه همه‌جانبه کشور شوند.»

احسان قاضی‌زاده، مدیرعامل بیتمکس

مدیرعامل بیتمکس در مورد وضعیت فعلی صنعت کریپتو در ایران و مسیر رشد و پذیرش این فناوری در سال‌های اخیر گفت: «من فکر می‌کنم قطعاً رشد و پذیرش قابل‌ توجهی در این حوزه در این‌ سال‌ها رخ داده است. رمزدارایی‌ها در این مدت مسیر سختی را طی کردند. از برچسب‌های منفی و اشتباهی که بعضاً به ناحق بر کسب‌وکار‌های فعال در این حوزه گذاشته شده تا مسائل دیگر. اما امروز به زعم من کسب‌وکارهای فعال در حوزه رمزدارایی‌ها تا حد خوبی به رسمیت شناخته شده‌اند و ترس اولیه حاکمیت از این فضا از بین رفته است. در حال حاضر، زمان این است تا حاکمیت جواب همراهی و اعتماد فعالان این حوزه را با بسته‌های حمایتی و همراهی خود بدهد. اما نکته‌ای که لازم می‌دانم در مورد رشد و پذیرش صنعت کریپتو به آن اشاره کنم، اساساً فرایند و مراحل Mass Adaption یا همان «پذیرش انبوه» یک محصول یا خدمت جدید در جامعه است. این اصطلاح عمدتاً در زمینه‌ محصولات نوآوری و فناوری به کار می‌رود و نشان‌دهنده‌ مرحله‌ای است که در آن یک محصول یا فناوری جدید از حالت نوپا و تجربی به یک استاندارد عمومی تبدیل می‌شود.»

مجید قاقازانی، مدیر بازاریابی و هم‌بنیان‌گذار بیتمکس با اشاره به مس‌اداپشن توضیح داد: «برای جواب دادن به این سؤال از مدل «چرخه پذیرش فناوری» یا به انگلیسی Technology adoption life cycle که یک مدل جامعه‌شناختی است استفاده می‌کنم. همان‌طور که اشاره کردم، فرآیند پذیرش در طول زمان معمولاً به‌عنوان یک توزیع نرمال کلاسیک یا منحنی زنگوله‌ای نشان داده می‌شود.»

او ادامه داد: «این مدل نشان می‌دهد اولین گروه از افرادی که از یک محصول جدید استفاده می‌کنند «نوآوران» و به دنبال آن «پذیرندگان اولیه» نامیده می‌شوند. در مرحله بعدی «اکثریت اولیه» و «اکثریت ‌دیررس» قرار می‌گیرند و آخرین گروهی که در نهایت محصولی را پذیرفته‌اند، «عقب‌ماندگان» یا «هراس‌زدگان» نامیده می‌شوند. به‌عنوان مثال، یک «هراس‌زده» ممکن است تنها زمانی از خدماتی استفاده کند که فقط یک روش برای انجام آن کار باقی مانده باشد و او همچنان دانش فنی کافی و عمیقی برای انجام آن روش نداشته باشد.»

قاقازانی با اشاره به یک نمونه بارز مس‌اداپشن بیان کرد: «برای مثال، پذیرش گسترده‌ تلفن‌های هوشمند و اینترنت از نمونه‌های بارز مس‌اداپشن است. این فناوری‌ها از آغاز به‌عنوان ابزارهایی تخصصی شروع کردند و اکنون جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره در سراسر جهان هستند. یا در صنعت خودرو، برقی‌سازی حمل‌ونقل، مانند خودروهای الکتریکی تسلا و دیگر سازندگان، یک مثال دیگر از مس‌اداپشن است. این فناوری از یک مفهوم نوظهور به یک روند جهانی تبدیل شده که تغییراتی عمیق در صنعت خودرو و عادات رانندگی ایجاد کرده است. همچنین سیستم پرداخت الکترونیکی که یک امکان پرداخت سریع، امن و بدون نیاز به پول نقد یا کارت‌های فیزیکی است نوع دیگری از «پذیرش انبوه» محصول در صنعت مالی است.»

به گفته قاقازانی پذیرش رو‌به‌رشد ارزهای‌ دیجیتال مثل بیت‌کوین و اتریوم به‌عنوان وسایل پرداخت و سرمایه‌گذاری، نشان‌دهنده‌ مراحل اولیه مس‌اداپشن در فضای مالی دیجیتال هستند. برای دستیابی به مس‌اداپشن، محصولات و فناوری‌ها باید چالش‌های مختلفی ازجمله قابلیت دسترسی، سهولت استفاده، ارزش افزوده برای کاربران و موانع قانونی و تنظیمی را پشت سر بگذارند. همچنین، آموزش و آگاهی عمومی نقش مهمی در تسریع پذیرش گسترده ایفا می‌کند.

مجید قاقازانی، مدیر بازاریابی و هم‌بنیان‌گذار بیتمکس

قاقازانی گفت: «برخی آمارهای موجود در آمریکا نشان داده که به طور تقریبی ۴۶ میلیون آمریکایی به‌عنوان صاحبان بیت‌کوین شناخته می‌شوند؛ حدوداً ۱۴ درصد از جمعیت کل آمریکا! آمارهای جهانی هم نشان داده که تعداد صاحبان رمزارز در سطح جهان ۴۲۰ میلیون نفر و تعداد صاحبان بیت‌کوین در سطح جهان ۲۱۹ میلیون نفر است. درصد صاحبان بیت‌کوین در سطح جهان ۲.۷۴ درصد است.»

قاقازانی با اشاره به این آمار برای صنعت کریپتوی ایران گفت: «در ایران هم بر اساس آمارهای موجود و نظرسنجی‌های مختلف انجام‌شده، حدود ۱۲ میلیون نفر و حدود ۱۵ درصد از کل جمعیت تجربه ورود و معامله در فضای کریپتو را داشته‌اند. این آمار نشانگر این موضوع است که فرایند گسترش و پذیرش صنعت کریپتو در ایران، در مرحله «پذیرندگان اولیه» به سر می‌برد و برای رسیدن به مرحله بعدی، یعنی مرحله «پذیرش اولیه» نیاز به عبور از Chasm یا «مرحله گودال» خواهیم داشت. گودال به مرحله‌ای گفته می‌شود که عبور از «پذیرش‌کنندگان اولیه» به «اکثریت اولیه» به معنای انتقال از بازار زودرس به بازار اصلی است. عبور از این گودال بسیار مهم است تا واقعاً با موفقیت برای یک محصول جدید انجام شود.»

هم‌بنیان‌گذار بیتمکس با اشاره به رویکرد این صرافی برای عبور از مرحله «گودال» گفت: «ما در بیتمکس با توجه به «چرخه پذیرش فناوری» و این مسئله که در حال حاضر در مرحله گودال این چرخه قرار داریم، تصمیم به تغییر رویکرد به سمت ساده‌سازی هرچه بیشتر و اصطلاحاً مینیمال کردن برند و محصول گرفته‌ایم. تغییرات لوگو و هویت بصری بیتمکس در همین راستا ایجاد شده است.»

او با اشاره به اهداف اصلی بیتمکس از تغییرات برند گفت: «هدف از تغییرات در برند معمولاً شامل موارد زیر است:

۱. تقویت تصویر برند: ایجاد یک تصویر جدید و مدرن‌تر که با ارزش‌ها و ویژگی‌های جدید شرکت سازگاری دارد.

۲. ارتباط بهتر با مخاطبان: جذب مخاطبان جدید و حفظ ارتباط با مشتریان فعلی.

۳. انعکاس پیشرفت و نوآوری: نشان دادن تعهد به نوآوری و پیشرفت در تکنولوژی و خدمات ارائه‌شده.

بیتمکس هم در جهت همین اهداف تصمیم به رفرش برند خود گرفته است.»

قاضی‌زاده با اشاره به رفرش برند و تغییراتی که در بیتمکس انجام شده، درباره برنامه‌های آینده این صرافی تشریح کرد: «قطعاً بیتمکس هم تغییراتی خواهد داشت. همان‌طور که اشاره کردیم در فضای پذیرش انبوه یک محصول، باید به سمت ساده‌‌تر و شفاف‌تر کردن هرچه بیشتر محصولات برویم تا استفاده عمومی‌تری از آن بشود. بیتمکس هم به همین دلیل قصد دارد به‌‌زودی همکاری‌های استراتژیکی با صنعت‌های مختلف دیگر در فضای فین‌تک انجام دهد تا به گذشتن از «گودال» این چرخه در فضای جامعه کمک کند.»

منبع رسانه رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.