راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک‌ها آخرین امید پیکر بی‌جان پرداخت الکترونیکی

نیما فیض گستر، تحلیلگر بازار در حوزه پرداخت الکترونیکی؛ ماهنامه عصر تراکنش / هدف‌گذاری غلط سال‌های اخیر و سیاسی‌کاری‌های مفرط، موجود عجیب‌الخلقه‌ای به نام پرداخت الکترونیکی در ایران ایجاد کرده که هیچ نهاد و سازمانی حتی جرئت و یا میل دستکاری و اصلاح آن را ندارد. پیش‌تر در یادداشت‌هایی در خصوص مشکلات نظام پرداخت الکترونیکی، صحبت بسیار شد که در این یادداشت از منظر دیگری به آن می‌نگریم.

مدل درآمدی غلط تعیین شده برای شرکت‌های پرداخت، به نحوی طراحی شده تا بسیاری از آن‌ها نسبت نوآوری و خلق ارزش‌افزوده بی‌توجه باشند به گونه‌ای که آخرین نوآوری صنعت پرداخت کشور، قرار دادن سرویس کارت به کارت در اپلیکیشن‌های پرداخت بود؛ سرویسی که پیش‌تر روی پایانه‌ها حرام اعلام شد و به یکباره حرام دیروز، حلال امروز شد.

اما در این قحطی نوآوری و در حالی که کماکان اصلاح الگوی کارمزدی به آینده موکول می‌شود، این فین‌تک‌ها هستند که با جریان‌سازی صحیح می‌توانند ساختارهای این صنعت را وادار به اصلاح کنند. نمونه روشن این جریان‌سازی را می‌توان در تاثیر سرویس‌های درخواست اتومبیل اینترنتی یافت. این خدمات آنقدر موثر بودند که توانستند تا حد زیادی ساختارهای سنتی صنعت حمل‌ونقل را اصلاح کرده و حتی در محاسبه نرخ کرایه‌های شهری تحول قابل توجهی ایجاد کنند.

این موضوع برای صنعت پرداخت الکترونیکی نیز می‌تواند به شکلی دیگر و با اتکا به ظرفیت بالای فین‌تک‌ها اتفاق بیفتد. اما بایستی توجه داشت که این مهم به شرطی به دست می آید که فین‌تک‌های داخلی به جای تمرکز به واسطه‌گری و دور زدن قوانین (نماد اعتماد) بیشتر بر محور نوآوری و استفاده از ظرفیت‌های بالای صنعت پرداخت حرکت کنند.

واضح است صنعت پرداخت ایران امروز تشنه نوآوری و ایده‌های نو و جهانی است و ظرفیت فین‌تک‌ها آنطور که در نمونه‌های هرچند محدود مشخص است، آنقدر بالاست که علاوه بر جریان‌سازی، می‌توانند باعث اصلاح این ساختار غیراستاندارد و بعضا جانب‌دارانه شوند. از طرفی شرکت‌های پرداخت نیز برای آنکه در این موج سنگین نوآوری غرق نشوند بایستی در ساختار سنتی خود بازنگری کرده و دیر یا زود، بخش قابل توجهی از تمرکز و سرمایه خود را برای شناسایی و توسعه استارت‌آپ‌های حوزه فین‌تک قرار دهند تا از غافله عقب نمانند.

در آخر باید بدانیم در روزگاری که رگولاتوری بیشتر به فکر جریان درآمدی خود و مصلحت اندیشی‌های بی مورد است و در باد حباب رشد تراکنش ها خوابیده، این کنشگران صنعت پرداخت هستند که می‌توانند با قدرت فین‌تک‌های نوآورانه و به‌روز خود مصلح ساختار فعلی باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.