راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی بر برنامه‌های اینوتکس ۲۰۲۴ / در اینوتکس ۲۰۲۴ منتظر چه رویدادهایی باشیم؟

سیزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری یا اینوتکس ۲۰۲۴ از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در پارک علم و فناوری پردیس برگزار می‌شود. در این رویداد که بزرگ‌ترین گردهمایی زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور به شمار می‌رود، ‌ بیش از ۴۵۰ شرکت نوآور و فناور و بیش از ۱۵۰ سرمایه‌‎گذار حضور دارند. همچنین بیش از ۴۰۰ جلسه B2B و بیش از ۲۰ رویداد در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۱۰۰ هزار بازدیدکننده از رویداد سال جاری بازدید کنند.

اینوتکس شامل سه بخش نمایشگاهی، رویدادهای تجاری و ترویجی و رویدادهای آنلاین می‌شود. رویدادهای مختلفی از جمله استیج اینوتکس، نکستیشن یا ایستگاه آینده، فروم حکمرانی، کافه سرمایه، تأمین مالی جمعی، ایستگاه کار، پاویون مشاوران  و معرکه اینوتکس، ریورس پیچ، اینوتکمارت، مانوین، جشنواره پیشگامان اینوتکس، ‌ اینوتکس پیچ، تجربه فناوری، رویداد بین‌المللی تأمین مالی نوآوری و فناوری فینوتکس، ریسرچ‌پیچ، کنفرانس ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، هاکا، شب‌نشینی اینوتکس و ادز آپ در خلال اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شوند که در ادامه به بررسی برنامه‌های آنها می‌پردازیم.


برگزاری ۳۰ پنل و ارائه تخصصی در نکستیشن


نکستیشن ۲۰۲۴ میزبان بیش از ۱۰۰ فعال حوزه نوآوری و فناوری است که بیش از ۳۰ پنل و ارائه تخصصی را در این رویداد رقم خواهند زد. این سومین سالی است که رویداد سه‌روزه ایستگاه آینده در اینوتکس برگزار می‌شود. نکستیشن به‌صورت کلی به تغییروتحول در زیست اجتماعی و اقتصادی و اثر فناوری‌های جدید بر زندگی مردم می‌پردازد. ایستگاه آینده ۲۰۲۴ متمرکز بر آینده بازارها، صنایعی از جمله لندتک، لجستیک، هوش مصنوعی، خرده‌فروشی و بلاک‌چین است. همچنین به بررسی نقش متغیرهایی مانند نسل زد و برند کارفرمایی در این آینده، نقش شرکت‌های بزرگ، ترندهای فناوری و تحولات آینده در زیست‌بوم نوآوری می‌پردازد.

در روز اول نکستیشن ۸ پنل و سخنرانی برنامه‌ریزی شده که شامل «شرکت‌های بزرگ و آینده اکوسیستم»، «آماده‌شدن شرکت‌ها برای تحولات ۵ سال آینده»، «بازاریابی و مخاطب‌شناسی»، «ترندشناسی فناوری» و «لجستیک و آینده آن» می‌شود. این رویدادها با حضور مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ اقتصاد کشور و سخنرانان سرشناس برگزار می‌شود. علاوه بر پخش مستقیم آیین افتتاحیه رویداد اینوتکس، مستندهای مرتبط با زیست‌بوم‌ها و مسائل جهان نوآوری از صنایعی مانند لجستیک، مالی و سلامت از استیج نکستیشن پخش خواهد شد.

در روز دوم رویداد ایستگاه آینده تعداد پنل‌ها و ارائه‌ها افزایش یافته و به ۱۲ مورد می‌رسد. محور این سخنرانی‌ها متمرکز بر آینده و تحولات صنایع بزرگ است. «لندتک و آینده پرداخت»، «ما و آینده»، «آینده صنایع بزرگ و فرصت‌های نوآوران»، «هوش مصنوعی»، «بازتعریف رابطه برند کارفرمایی با منابع انسانی»، «بلاک‌چین و اکوسیستم دارایی دیجیتال»، «خرده‌فروشی در روندهای پیش روی آن» و «زندگی آینده» از موضوعات مورد بررسی در دومین روز نکستیشن هستند.

همچنین تبادل نظری در خصوص همکاری با صنایع بزرگ در آینده نزدیک، تحولات صنایع مادر از جمله غذا، دارو، معدن و حمل‌و‌نقل و خرده‌فروشی و نقش اکوسیستم استارتاپی در این تحولات میان مدیران میانی و ارشد و تصمیم‌گیرندگان کسب‌وکارهای نوآور و استارتاپی در روز دوم نکستیشن صورت خواهد گرفت.

در آخرین روز ایستگاه آینده تمرکز بر تحول دیجیتال، سرمایه‌گذاری و آموزش خواهد بود و ۱۰ پنل و ارائه تخصصی با موضوعاتی از جمله «تحول دیجیتال در صنایع بزرگ»، «سرمایه‌گذاری برای آینده» و «آموزش و نقش آن در اکوسیستم» برگزار خواهد شد. نقش شرکت‌های مشاوره و تحلیل‌گران کسب‌وکار در آینده اکوسیستم نوآوری، پرورش و آماده‌سازی نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور، بازخوانی نقش VCها در اکوسیستم نوآوری و سناریوهای آینده صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران و بررسی کارنامه شرکت‌های بزرگ در اکوسیستم استارتاپی و آینده پیش‌روی آن‌ها در پیوند با مفهوم نوآوری از دیگر مباحثی است که در آخرین روز نکستیشن به آن پرداخته می‌شود.


۳۰ ساعت سخنرانی در استیج اینوتکس


هدف از استیج اینوتکس ایجاد بستری برای تعامل و گفت‌وگو میان فعالان استارتاپی، علاقه‌مندان به حوزه‌های فناورانه و نوآورانه، نخبگان فناوری، نهادهای ذی‌نفع حاکمیتی، کارآفرینان و صنعتگران نوآور است. این رویداد هر سال میزبان صاحبان نظران در حوزه‌های مختلف استارتاپی است.

در ۳ روز برگزاری استیج اینوتکس، از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت، بیش از ۳۰ ساعت سخنرانی، پنل گفت‌وگو و مناظره انجام می‌شود. تفاوت اصلی استیج اینوتکس امسال با سال‌های گذشته، مهیا کردن فضایی برای شنیدن تجربه‌ها و صحبت‌های علاقه‌مندان و مخاطبان اینوتکس است.

استیج اینوتکس  ۲۰۲۴ توجه ویژه‌ای به چالش‌های کنونی زیست‌بوم فناوری و تحولات ایجادشده در زیست‌بوم استارتاپی خواهد داشت و به همین دلیل موضوعات آن متمرکز بر مسائل روز و آینده زیست‌بوم استارتاپی و نقش و رویکرد مجموعه‌های صنعتی و بزرگ خواهد بود.


نگاهی به روندهای روز دنیا در فروم حکمرانی


G-forum یا فروم حکمرانی یکی از بخش‌های اینوتکس ۲۰۲۴ است که میزبان ۱۰ پنل تخصصی و بیش از ۳۰ نماینده از بخش خصوصی و دولتی است. این رویداد امسال به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود و به موضوعات فناوری و نوآوری از زاویه دید حکمرانی می‌پردازد. فروم حکمرانی، روندهای جهانی به‌روز را از زوایای نوین مورد بررسی قرار می‌دهد.

مباحثی چون تنظیم‌گری، حقوق رقابت در حوزه‌های نوآورانه، نقش فناوری در حکمرانی که در فروم حکمرانی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرند. در این رویداد دوروزه بیش از 30 صاحب‌نظر از نوآوری در تنظیم‌گری صحبت خواهند کرد.

در اولین روز این رویداد ۶ پنل تخصصی شامل «رسانه قدرتمند و نقش آن در تنظیم‌گری»، «بازخوانی تجربه اپل»، «تنظیم‌گری و قانون‌گذاری اکوسیستم‌های نوآوری»، «چرا نوآوران باید مسئولیت بپذیرد؟»، «نوآوری در خاورمیانه و اهم چالش‌های فعلی حکمرانی در فضای اقتصاد دیجیتال» برگزاری خواهد شد.

«رکن چهارم یا کتک‌خور از همه‌طرف» با موضوع نقش رسانه در تنظیم‌گری، یکی از پنل‌هاست که با حضور صاحب‌نظران و رسانه‌داران شناخته شده کشور برگزار می‌شود.

«خط قرمز» نام پنل دیگر این بخش است که موضوع مسئولیت متقابل پلتفرم‌ها و مردم را بررسی می‌کند و در واقع نوعی از هم نشینی دو بخش خصوصی و دولتی است.

 «دبی چطور نوآوری را به پیش می‌برد؟» با نگاهی بر خاورمیانه و تجربه تنظیم‌گری دیگران دو پنل دیگر روز اول هستند که تجربه موفق کشورهای همسایه ایران را مورد بررسی قرار خواهند داد.

یکی دیگر از پنل‌های تخصصی این بخش که این موضوع آن این روزها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است، مسئولیت متقابل پلتفرم‌ها و مردم است.

دومین روز از فروم حکمرانی ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و به بررسی ابعاد گوناگون شیوه‌های نوآورانه تنظیم‌گری می‌پردازد و موضوعاتی از جمله  تنظیم‌گر یا مجری، تنظیم‌گری با کمک مردم و حمایت‌های دولتی از دیروز تا امروز نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۵ پنل شامل «تقلب، سایبربولی، کلاه‌برداری‌های دیجیتال با حضور شناخته شده‌ترین پلتفرم‌های ایرانی»، «دولت‌ها و نوآوری در ایران»، ‌ «کارزارهای نوآورانه» و «آی‌سی‌تی استارتاپ، نوآفرین و یک سیاهه بلند» با حضور نمایندگان بخش دولتی و اکوسیستم نوآوری و استارتاپی در دومین روز این رویداد برگزار خواهد شد.


رویدادی برای جذب سرمایه


کافه سرمایه یا جلسات  B2B باهدف هم‌رسانی سرمایه‌گذار و سرمایه‌‌پذیر برگزار می‌شود و فرصتی برای صاحبان کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه و مذاکره به سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. در کافه سرمایه جلساتی برای معرفی شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران به سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود. ثبت‌نام در کافه سرمایه تنها برای بازدیدکنندگان و غرفه‌داران مجاز است.

تفاوت کافه سرمایه ۲۰۲۴ با سال‌های گذشته این است که کسب‌وکارها از طریق اعطای سهام و به‌صورت غیرسهامی می‌توانند تأمین مالی کنند. این رویداد فرصتی برای صاحبان کسب‌وکار است تا منابع مالی جذب کنند، با سرمایه‌گذاران مذاکره کنند و شبکه‌های ارتباطی بین اجزا و افراد فعال ایجاد کنند.

شرکت‌کنندگان در کافه سرمایه، با توجه به میزان سرمایه موردنیاز و حوزه فعالیت و خدمات خود به سرمایه‌گذاران معرفی شده و جلسات ویژه‌ای برای آن‌ها ترتیب داده می‌شود. در این جلسات، سرمایه‌گذاران ابعاد مختلف کسب‌‌وکارها را بررسی کرده و در صورت علاقه‌‌مندی به طرح و تمایل به سرمایه‌گذاری، درخواست جلسات بیشتر برای مذاکره با آنها را مطرح می‌کنند. کسب‌وکارهای پذیرفته‌شده در کافه سرمایه می‌توانند از دوره‌های آموزشی و توانمندسازی بهره‌مند شوند.


برگزاری چهارمین رویداد تأمین مالی جمعی


اینوتکس در سیزدهمین دوره خود میزبان شرکت‌های متقاضی جذب سرمایه به روش تأمین مالی جمعی است. این چهارمین باری است که رویداد تأمین مالی جمعی در اینوتکس برگزار می‌شود.

 تأمین مالی جمعی یا کرادفاندینگ، ابزار مالی نوینی برای جذب سرمایه است که مبتنی بر سرمایه‌های خرد جمعی است. این ابزار به معنای جمع‌آوری منابع مالی موردنیاز یک پروژه از محل سرمایه‌های خرد تعداد زیادی سرمایه‌گذار است.


ایستگاه کار؛ جایی برای ارائه فرصت‌های شغلی و مشاوره


هدف از برگزاری ایستگاه کار در نمایشگاه اینوتکس معرفی فرصت‌های شغلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری است. این رویداد نه‌تنها به جذب نیروهای انسانی برای شرکت‌های فعال زیست‌بوم فناوری و نوآوری کمک می‌کند؛ بلکه متخصصان و نخبگان دانشگاهی را شناسایی می‌کند.

شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس فرصت‌های شغلی و کارآموزی خود را در قالب «رویداد صدف جابمیت» برگزار می‌کنند و  کارجویان می‌توانند با ارسال رزومه،‌ آمادگی خود برای این فرصت‌های شغلی را اعلام کنند.

بخش دیگر ایستگاه کار، کافه کار نام دارد که شامل نشست‌های روزانه با حضور اساتید مطرح منابع انسانی می‌شود. همچنین مشاوره و کوچینگ شغلی نیز به بازدیدکنندگان اینوتکس ارائه می‌شود.


پاویون مشاوران، محلی برای نیازسنجی و ارائه مشاوره


پاویون مشاوران اینوتکس خدمات مشاوره‌ای را متناسب با نیاز هر بخش از اکوسیستم نوآوری و فناوری و بر اساس شرایط خاص کشور و جهان ارائه می‌دهد.

در این پاویون در خصوص موضوعاتی از جمله توسعه کسب‌وکار، منابع انسانی، برندسازی، بازاریابی، روابط عمومی و رسانه، ارزش‌گذاری و سرمایه‌گذاری، تیم‌سازی، رهبری و استراتژی، مدیریت محصول، رابط کاربری و تجربه کاربری، فنی، تکنولوژی و امنیت، حقوقی، مجوزها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، فین‌تک و اینشورتک، فناوری بلاک‌چین، سلامت، طراحی صنعتی، مذاکره و مهارت‌های ارتباطی، مدیریت مالی، صادرات مشاوره ارائه داده می‌شود.


معرکه اینوتکس، اولین پلتفرم نشر ایده‌های ناب


رویداد معرکه فرصتی برای کسب‌وکارهاست تا محصولات و خدمات خود را به سرمایه‌گذاران، بازار و بازدیدکنندگان معرفی کنند. پس از برگزاری اولین دوره از این رویداد، فصل جدیدی در فرهنگ کارآفرینی کشور ایجاد شد. معرکه اینوتکس محلی برای بیان ایده‌های ناب، شنیدن ایده‌های ناب، ارتباط‌گیری با مشاوران و منتورها،‌ تبلیغ محصول و خدمات، معرفی ایده به مخاطبان است.


رقابت استارتاپ‌ها در اینوتکس پیچ


یکی از بخش‌های جانبی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ اینوتکس پیچ است که برای هفتمین سال متوالی برگزار می‌شود. اینوتکس پیچ امسال در ۶ استان کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، یزد، تهران، بوشهر و شمال‌غرب برگزار شد. برگزیدگان استانی در رقابت نهایی که در آخرین روز اینوتکس برگزار می‌شود با یکدیگر رقابت می‌کنند.


رونمایی از محصولات های‌تک در جشنواره پیشگامان اینوتکس


اینوتکس 2024 برای اولین دوره از برگزاری نمایشگاه‌های اینوتکس میزبان جشنواره پیشگام است که شامل برگزاری پاویون محصولات فناورانه برتر کل کشور و رونمایی از تعدادی محصولات های‌تک باحضور مقامات عالی‌رتبه کشوری می‌شود.


سایر بخش‌های اینوتکس ۲۰۲۴


مانوین، رویدادی ملی برای زیست‌بوم صنایع خلاق است که باهدف نشر فرهنگ نوآوری و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری‌های نوین برگزار می‌شود.

اینوتکمارت فروشگاهی برای محصولات فناورانه و نوآورانه اینوتکس است که فرصت فروش و ارائه خدمات به‌صورت مستقیم را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم می‌کند.

صنعتگران و شرکت‌های مختلف در ریورس پیچ نیازهای مختلف خود را بیان می‌کنند تا شرکت‌های فناور و افرادی که توانایی پاسخ دادن به این نیازها را دارند، راه‌حل متناسب با نیاز را ارائه دهند. در اینوتکس ۲۰۲۴ چهار رویداد تخصصی ریورس‌پیچ در حوزه‌های صنعت فولاد، شبکه‌سازی هدف‌گرا (Intent Based Networking)، صنایع شیمیایی و هوشمندسازی در صنعت کشاورزی (با محوریت گلخانه‌ها) برگزار خواهد شد.

در رویداد هاکامستر ۸ کارگاه آموزشی و ۴ پنل تخصصی در زمینه‌های مختلف باهدف آشنایی با مفاهیم کلیدی و ابزارهای پیشرفته برای تبدیل ایده به واقعیت برگزار می‌شود.

شب‌نشینی اینوتکس از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت از ساعت ۷ تا ۱۲ شب برگزار می‌شود که ویژه مخاطبان خارجی نمایشگاه اینوتکس و مدیران ارشد از بخش خصوصی و دولتی باهدف شبکه‌سازی و آشنایی مهمانان خارجی با فرهنگ و تمدن ایرانی طراحی و اجرایی می‌شود.

یکی دیگر از رویدادهایی که در خلال اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، کنفرانس ملی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاست که پلتفرمی تخصصی برای تبادل اطلاعات، تجربیات، دستاوردهای پژوهشی در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاست.

ریسرچ‌پیچ یا جشنواره پژوهش‌های کاربردی مسئله‌محور باهدف پیوند نظام‌مند پژوهش‌های علمی و زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در ۶ حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک و رباتیک،  فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی، صنایع غذایی و کشاورزی، آب، انرژی و محیط‌زیست و معدن و صنایع معدنی برگزار می‌شود.

دومین دوره فینوتکس یا رویداد بین‌المللی تأمین مالی نوآوری و فناوری  باهدف معرفی ظرفیت‌های تأمین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای رشد حداکثری تولیدات دانش‌بنیان و جذب منابع مالی جدید به عرصه اقتصاد دانش‌بنیان و با حضور سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی برگزار می‌شود.

تجربه فناوری یکی دیگر از رویدادهایی است که در خلال اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود و سفر اکتشافی و جذابی به فناوری‌های دنیای آینده است. این بخش با نمایش فناوری‌های پیشرو در زمینه‌های مختلف، امکان تجربه و لمس فناوری‌های روز دنیا را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

ادز آپ یا همایش ملی تبلیغات دیجیتال باهدف ارتقای دانش و توسعه صنعت تبلیغات دیجیتال در کشور و برقراری ارتباط و تبادل نظر بین متخصصان حوزه تبلیغات در اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. این رویداد یک‌روزه شامل چهار پنل تخصصی با حضور متخصصان و فعالان صنعت تبلیغات می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.