راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آقای رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت پیاده شو با هم برویم! / چرا «فروش بنزین فقط با پول نقد» یک جوک است؟

هفته گذشته، بانک مرکزی ایران طی تصمیمی در راستای کاهش پولشویی و انواع کلاهبرداری‌ها با کارت‌های بانکی، تسویه سامانه‌های بانکی پایا و ساتنا را از 7 نوبت در روز به یک نوبت در روز کاهش داده است و در همین راستا، تسویه حساب‌های دستگاه‌های کارت‌خوان نیز که تسویه آن‌ها از طریق پایا صورت می‌گرفت از 7 نوبت در روز به یک نوبت در روز کاهش یافته است و تسویه تراکنش‌های شاپرکی هر روز، به صبح روز بعد منتقل شده است. (+)

 

چرا «فروش بنزین فقط با پول نقد» یک جوک است؟

با عملیاتی شدن این تصمیم، بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت به میدان‌داری پرداخته است و نظام بانکی را تهدید کرده است که جایگاه‌های سوخت در سراسر کشور از این پس به هیچ وجه کارت بانکی نمی‌پذیرند و فقط در قبال دریافت پول نقد بنزین می‌فروشند. (در میزان ببینید)

بگذارید ببینیم این ادعا چقدر شدنی است؛ طبق آمارهای رسمی، بیش از 3 هزار جایگاه سوخت در کشور، عملیات توزیع سوخت را انجام می‌دهند که به طور میانگین روزانه حدود 75 میلیون لیتر بنزین را در سطح کشور توزیع می‌کنند. معادل ریالی این حجم از فروش بنزین، می‌شود 75 میلیارد تومان که اگر تقسیم بر 3 هزار جایگاه کنیم، به طور میانگین هر جایگاه روزانه 25 میلیون تومان فروش دارد. علاوه بر این، طبق تحقیقات میدانی خبرنگاران راه پرداخت، حدود 500 جایگاه از این 3000 جایگاه، به طور میانگین فروش حدود 10 میلیون تومان در روز را دارند و حدود 2300 جایگاه، به طور میانگین روزانه حدود 35 میلیون تومان فروش دارند و حدود 200 جایگاه نیز روزانه فروش بالای 500 میلیون تومان دارند. این مبلغ بدون در نظر گرفتن بنزین سوپر و گازوئیل است که در پمپ بنزین‌های بین شهری و حاشیه‌ای گازوئیل بخش قابل توجهی از فروش جایگاه‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گفته بیژن حاج محمدرضا «جایگاه‌داران باید هزینه خرید بنزین را به صورت نقد به شرکت ملی نفت پرداخت کنند.» پس با این حساب، از این پس مسئولین هر پمپ بنزین باید هر روز صبح به طور میانگین 25 میلیون تومان اسکناس ریز و درشت که حاصل فروش روز قبل است را با گونی به نزدیک‌ترین شعبه بانک ببرند و در صورتی که گونی پول در طول مسیر بین پمپ بنزین تا بانک سرقت نشود و بعد از کاغذبازی‌های مربوط به موارد ضد پولشویی که برای مبالغ بالای 15 میلیون تومان ضروری است، ساعت 9 صبح در بهترین حالت این پول‌های نقدی وارد حساب صاحب پمپ بنزین شده و می‌تواند از این پول برای خرید محموله سوخت بعدی که به قول خودشان حتماً باید نقدی باشد، استفاده کند.

خب، حالا اگر همین پرداخت‌های نقدی در روز قبل، توسط دستگاه‌های کارتخوان صورت گرفته باشد، قبل از هفت صبح روز بعد بدون اینکه گونی پول و یا کاغذبازی خاصی در کار باشد به حساب صاحب پمپ بنزین واریز شده است. حالا تصور کنید آن 200 پمپ بنزین که فروش بالای 500 میلیون تومان در روز دارند اگر بخواهند نقد کار کنند عملاً چه بلایی به سرشان می‌آید؟!

پس این هیاهویی که رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت سعی کرده است به پا کند عملاً برای هیچ است و نه‌تنها شدنی نیست، که عملاً مثل این است که پمپ بنزین‌ها این فرش قرمزی که نظام بانکی و پرداخت کشور زیرپایشان پهن کرده است را خودشان از زیر پای خودشان بکشند. پس عبارت «فروش بنزین فقط با پول نقد» بیشتر شبیه یک جوک است که احتمالاً اهداف دیگری پشت این حرکت نهفته است که در ادامه به جنبه‌های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت.

 

هیچ پولی در سیستم بانکداری و پرداخت الکترونیک گم نمی‌شود

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در گفتگو با میزان با بیان اینکه در این بین برخی مواقع مبالغی گم می‌شود، گفت: «بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.» نکته‌ای که اینجا باید به حاج محمدرضا یادآور شویم این است که در سامانه‌های الکترونیکی نظام بانکداری و پرداخت تراکنشی گم نمی‌شود و در بدترین حالت یک تراکنش ناموفق خواهد بود که در این حالت ریسک سمت مشتری است چراکه باید دوباره کارت بکشد و در بدترین حالت در آن لحظه دو بار پول از حسابش کسر می‌شود که حداکثر تا 72 ساعت پول تراکنش ناموفق به حسابش برگشت داده خواهد شد.

پس ادعای اینکه مبالغی به خاطر پرداخت الکترونیک گم می‌شود و بانک‌ها هم از این موضوع سواستفاده می‌کنند عملاً یک ادعای واهی است.

 

هیچ جایگاه‌داری یک ریال هم از بانک ملت طلبکار نیست

ادعای عجیب و غریب دیگر بیژن حاج محمدرضا که در گزارش میزان مطرح شده است این است که «طی توافقات صورت گرفته قرار بود بانک‌ها پول را طی همان شب به حساب‌ها واریز کنند اما، اکنون این مدت زمان به 10 تا 12 روز رسیده است.» که محمد علی ترابیان مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت به عنوان مجری امور پرداخت در جایگاه‌های سوخت به نمایندگی از بانک ملت در پاسخ به این ادعا گفت: «این بانک همچون دیگر بانک‌ها، بر اساس دوره تعیین شده شاپرک، هر روز صبح به هنگام دریافت اطلاعات از شرکت شاپرک و کنترل‌های لازم مبالغ را به حساب پذیرندگان از جمله جایگاه داران واریز می‌کند به‌گونه‌ای که معمولاً تا قبل از ساعت 7:30 واریزی‌ها انجام شده است. بانک ملت هیچ بدهی به جایگاه داران سوخت ندارد و اگر جایگاه داری مدعی است که یک ریال از این بانک طلب دارد، این شرکت جوابگو خواهد بود.» (+)

اما نکته جالب‌تر در ادعای خود حاج محمدرضا این بخش است که کمتر کسی به آن توجه کرده است: «… قرار بود بانک‌ها پول را طی همان شب به حساب‌ها واریز کنند …» که این حرف نشان می‌دهد که ظاهراً حتی طی توافقی که قبلاً بین نماینده جایگاه‌داران با بانک مجری شده بوده است، قرار بر همین یکبار تسویه در روزه بوده است و عملاً الان با فرایند جدید تسویه اتفاق تازه‌ای نیفتاده است.

نکته جالب‌تر در ادامه حرف‌های حاج محمدرضا در همین گزارش میزان این جمله است: «3800 تا 4 هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی طلبکار هستیم.» با اتکا به ادعاهای رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، اگر بانک ملت یا اصطلاحاً شرکت به پرداخت ملت همان 12 روزی که در جملات قبلی حاج محمدرضا بیان شده بود را با جایگاه‌داران تسویه نکرده باشد، با ضرب فروش روزانه 75 میلیارد تومان در عدد 12 روز، به عدد 900 میلیارد تومان می‌رسیم. پس چطور این صنف مبلغی حدود 4 هزار میلیارد تومان یعنی چیزی حدود 2 ماه فروش جایگاه‌های سوخت را طلبکار هستند؟!

 

حاج محمدرضا! قرار بود برای هر تراکنش یکی دو تومان بیشتر بگیرید؟!

بیژن حاج محمدرضا در گفتگوی زنده تلویزیونی در شبکه 6 تاکید کرده است که بانک ملت به تعهدات خود عمل نکرده است و دستگاه‌های کارتخوان دیگر بانک‌ها در جایگاه‌های سوخت پول را زودتر به حساب صاحبان پمپ بنزین‌ها واریز می‌کنند که با توجه به تسویه از سوی شاپرک، این ادعا نیز باطل است چراکه تمام تسویه‌ها توسط شاپرک و از طریق سامانه پایا در زمان یکسان صورت می‌گیرد اما رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت تاکید ویژه دارد که مشکل از بانک ملت است در صورتی که زمان تسویه تراکنش‌های پرداختی ربطی به شرکت ارائه‌دهنده خدمات ندارد و بر حسب قوانین بانک مرکزی در ساعت خاصی صورت می‌گیرد.

نکته عجیب و غریب در صحبت‌های بیژن حاج محمدرضا در گفتگوی زنده تلفنی در شبکه 6 این جمله از اوست: «قرار بود بانک ملت برای هر تراکنش یک یکی دو تومان بیشتر به ما پرداخت کند که چند سالی است این پول را پرداخت نکرده است!» احتمالاً این جمله از دهان حاج محمدرضا در این گفتگوی زنده تلویزیونی در رفته است و اشاره به پدیده کارمزدخواهی دارد که یک پدیده غیراخلاقی و ناپسند در صنعت پرداخت است که چندی است پذیرنده‌های بزرگ از شرکت‌های پرداخت سهم‌خواهی می‌کنند؛ یعنی فرضا به ازای هر تراکنش 50 هزار تومانی چند تومان بیشتر از شرکت PSP دریافت می‎‌کنند و پولی است بادآورده که هیچ کجایی ثبت و ضبط نمی‌شود.

احتمال می‌رود آن 4 هزار میلیارد تومانی هم که حاج محمدرضا پیشتر اشاره کرده بود اشاره به همین یکی دو تومان‌هایی دارد که ظاهراً در یک توافق نانوشته از شرکت به پرداخت توقع داشته اشت و احتمالاً شرکت به پرداخت ملت نیز زیر بار این خواسته نرفته است و حالا با ایجاد تغییرات در زمان تسویه، مسئولین این اتحادیه سعی در سیاه‌نمایی دارند تا با واگذاری امتیاز پرداخت در جایگاه‌های سوخت به یک شرکت psp دیگر، سهم‌خواهی کنند و این یکی دو تومان‌ها به ازای هر تراکنش را که هیچ کجایی ثبت نمی‌شود را برای خودشان زنده کنند.

10 دیدگاه
  1. رضا رضا می‌گوید

    باعرض سلام خدمت شما جوان فعال و زحمتکش جناب قربانی عزیز خیلی مطالب در رابطه با مشکلات این صنف خدوم و زحمتکش وجود داره که شاید برای جنابعالی جوک باشد ولی برای صنف ما درد و مسئولیت است و اگر جناب حاج رضائی این مطالب را عنوان کردن به نمایندگی از طرف خیل کثیر جایگاهداران است که مردم کشور ازبیشترمشکلات این صنف مطلع نیستن شما قبل از اهانت و به سخره گرفتن بهتر میبود با شخص ایشان گفتگوئی انجام میدادید و سند اعتراضات سراسر کشور را ازایشان درخواست میکردیدتا متوجه عمق فاجعه باشید وحتی مسئولی هم حاضر به پاسخگوئی نباشد طنز تلخی است و گرنه اگر مسرت بار بود برای مجله گل آقا ارسال میگردید.باسپاس

  2. رضا رضا می‌گوید

    [Forwarded from امیری نگین شمال]
    خواسته های اساسی ششگانه جایگاهداران به صورت شفاف
    و خلاصه :

    ۱— همانطوریکه نمایندگان مجلس اعلام نموده اند ایجاد هر گونه واسطه و دلال بین جایگاهدار و شرکت پخش باید بصورت واقعی و عملی ، تعطیل گردد.

    و ایجاد هر گونه سازوکاری برای خدمات بهتر و اصلاح امور توزیع فراورده ، باید با نظر و با موافقت نمایندگان صنف جایگاهداران انجام پذیرد .

    اجرا طرح های سرتا پا اشکال( برند) که در اتاقهای در بسته و به صورت دستوری تنظیم گردیده و شرکت با استفاده از تمام امکانات خود در صدد تحمیل ان می باشد ، مورد قبول جایگاهداران
    نمی باشد.

    ۲— طرح حق الزحمه بجای کارمزد از ابتدای سال ۱۳۹۶ با همان قانون وبه همان مقداریکه که تا کنون برای واسطه های برندی در نظر گرفته شده است، اجرا گردد .

    — طرح حق الزحمه (پرداخت در صدی از ارزش فراورده ) به عنوان حق الزحمه از اول سال ۹۷ بر اساس ماده واحده ای که با تلاش جناب دکتر فرهنگی و سایر نمایندگان در کمیسیون انرژی کلیات ان به تصویب رسیده و در بودجه سال ۹۷ کلیاتش به تصویب نمایندگان رسیده است ، اجرا شود.

    لازم است همکاران در جریان باشند که متاسفانه زیر مجموعه وزارت نفت بر خلاف قولی که به ما داده بود در لایحه بودجه پیشنهادی برای سال ۹۷ بار دیگر برای جایگاهداران کارمزد را پیشنهاد داده بودند که فعلا در کمیسیون تلفیق با تلاش نمایندگان مجلس ،کارمزد به حق الزحمه (دریافت درصدی از ارزش فراورده ) تغییر و کلیات ان تصویب شده است .
    از نماینده وزارت نفت در خواست داریم در مجلس ، در هنگام تصویب جزئیات طرح ، از این طرح حمایت نمایند .

    ۳–از شرکت پخش می خواهیم تعدیل سال ۹۵ را که بصورت ناقص و ناچیز پرداخت نموده با نظر کارشناسان و نمایندگان صنف بر اساس افزایش هزینه های ۹۵ جایگاهها محاسبه وپرداخت نماید
    همچنین تعدیل سال ۹۶ را بر اساس انچه که به شرکت های دلالی برند پرداخت نموده و با استفاده از همان قوانین محاسبه و پرداخت نماید .

    ۴–حق الزحمه جایگاههای سی ان جی را که از سال ۱۳۹۲ تا کنون با وجود افرایش ۱۰۰%هزینه ها و تورم افرایش نداده اند با بررسی کارشناسی و با نظر نمایندگان صنف به اندازه ای افزایش دهند که جبران چهار سال ثابت ماندن را بنماید
    همچنین این افزایش اگر بخواهد عادلانه انجام گیرد باید تعدیل چهار سال گذشته نیز مجاسبه و به حساب جایگاهدار واریز گردد .

    ۵–همانطوریکه همگان مطلعیم احداث بی رویه جایگاههای سوخت ( اعم از بنزین نفتگاز و سی ان جی ) در شهر ها و جاده ها کمر جایگاهداران کم فروش را خم کرده است( و همچنین احداث تکسکوها به صورت قارچ گونه )، امنیت شغلی و سرمایه گذاری جایگاهداران را به مخاطره انداخته وبسیاری از انان را بدهکار بانکها و ورشکسته نموده و ارامش روحی و زندگی انان را بهم زده است ، قطعا سروسامان دادن به صدور بی رویه مجوز ها جز با نظر و موافقت جایگاهداران امکانپذیر نمی باشد .

    ۶—مشگل کیفیت بنزین و نفتگاز که سبب ایجاد کسریهای فراوان و میلیونها تومان ضرر وزیان سالانه بر تک تک جایگاهداران را فراهم نموده است باید در یک تیم کارشناسی مستقل وبا حضور نمایندگان صنف بررسی و خسارات جبران گردد .
    همچنین کمیته غیر قانونی ، ساخته و پرداخته شرکت پخش کاملا بر چیده گردیده و جریمه های به ناحق اخذ شده از همکارا ن به انان عودت داده شود
    و مثل سایر صنوف مسئولیت بررسی هر گونه تخلف احتمالی را به مراجع قانونی واگذار نماید .

  3. رضا رضا می‌گوید

    جناب قربانی هزاران مشکل وجود دارد اگر طالب دانستن حقایق هستین با انجمن صنفی جایگاهداران سراسرکشور تماس بگیرید باسپاس ازاینکه مصدع اوقات شریف شدم

  4. سروش می‌گوید

    اقای قربانی نقد نوشتن خوب است اما جهت دار نوشتن خیر؛شما که دست به قلم میشوی و میتوانی با قلمت افکار و جهت دهی کنی،خوب است قبل از نوشتن تحقیق کنی البته نه از توی لینک و سایر سایت ها،شما که حتی از سازو کار توزیع سوخت بی اطلاعید اجازه ندارید برداشت شخصی خود را برای دیگران القا کنید.

  5. حسام می‌گوید

    آخه این چه کاریه؟ چرا امنیت کشور رو بخطر میندازی؟ وزارت اطلاعات چرا حرکت این آقا را پاسخ نمیده شاید عمدی این حرکت زده شده

    1. هیبت می‌گوید

      حق با شماست رئیس جایگاه داران سوخت باید پاسخگو باشد

  6. سعید می‌گوید

    سلام و خسته نباشید
    نگاه شما یک طرفه می باشه دوست عزیز خودتو جای ما بذاری یه روز هم دوام نمیاری شاید تو فیلم ها برده دیده باشی و لی جایگاه داران برده واقعی شرکت ملی پخش فراورده نفتی هستن با این همه سرمایه گذاری و اشتغال زایی

  7. امیر قطب الدین می‌گوید

    معلومه برادر،شما حمایت نکنی کی میخواد از سیستم پرداخت تحمیلی ونامعلوم حمایت کنه.نکته جالب اینجاست که طبق گفته خودتان بیش از سه هزار جایگاه درکشور هستش که محض اطلاع بااحتساب اطاقکها،تعاونی های روستایی وفروشندگیهای نفت سفیدکه تعدادش از جایگاهها کمتر نیست که بیشتر هم هست وجایگاههای سیار ومصرفکنندگان عمده مانند نیروگاهها،شرکتهای هواپیمایی،کشتیرانی وناوگانهاوکارخانجات بزرگ مثل سیمان وذوب آهن و…که مصرفشان روزانه به پانصد هزار تا یک میلیون لیترمیرسه،که بخاطر سنگین نشدن قضیه فقط به سه هزار جایگاهی که فرمودین اکتفا میکنیم.
    اولا شما میگید سه هزار مجموعه یا شرکت دروغ میگن وشما تنها یکنفر که وظیفت به نوعی حمایت از شغلتان هستش راست میگین.این مهم نیست که میخوام از حرفهای خودتون استفاده کنم،شما میگید روزانه 75میلیارد تومن فروش روزانه جایگاهها ،من میگم اغراق نکنیم دوسوم مبلغ که با شاپرک جابجا بشه، میشه 50میلیارد تومن.بازم طبق گفته خودتان 24 ساعت بعد واریز میشه به حساب جایگاهدار ..خوب اینجوری شاپرک هر روز این 50میلیارد دستشه،چون امروز که 50میلیار دیروز رو بحساب میبره باز 50میلیارد همون روز که فرداش قراره به حساب جایگاهدار برگردونه که باز توی دستشه.پس روزانه در سی روز ماه این 50میلیارد مال شاپرکه که جایگاههاناخواسته واجبارا داده به شاپرک که هرچی خواست باهاش انجام بدهد،ساده ترش اینه که جایگاههای سوخت 50میلیاردتومن از75 میلیارد کل فروشش رو قرض نداده وام هم نداده بلکه بخشیده به شاپرک واین درحالیست که جایگاهدار بیچاره باید 24 تا48 ساعت زودتر پول یک نفتکش که از 30 میلیون کمتر نیست که بیشتره رو نقدا ویکجابحساب شرکت پخش بریزه تادو روز بعد فرآورده براش ارسال بشه،بماند که فرآورده از 10ساعت تا 24 ساعت توراهه که به جایگاه ورودوبا کسری ودماوحرارت بالای فرآورده در مخزنش چیزی حدود پانصد تا هفتصد هزار تومن کسری فرآورده ای که هنوز فروشش شروع نشده از سی میلیونی که دو روز پیش خریده براثر افت دمای بار در مخزن جایگاهش روبرو میشه،و پولی که درمدت فروش به خاطربخار شدن معمول بنزین رفته هوا باشه پیشکش حق بخار…قضیه تموم نشده قضیه دنباله مطلب قبلی اینه که شاپرگ از بقیه اینگونه ارگانهایی که باپول بقیه کار میکنن حدود چهارپله واندی جلوتر رفته..ساده ترش اینکه واریزیهای چهار روز از ماه یعنی پنجشنبه های هرماه که 4 روز واندی میشه رو دوروز بعدتر یعنی شنبه هفته بعدش به حساب جایگاهدار نگون پول میبره که درآمدش میشه 34 روز در سی روز ماه یعنی هرماه چهار روز یاچهار پله از بقیه رقبا جلو میفته…اینهارو اکثرا میدونن….
    اما چند نمونه پول دیگه میگم که اکثرا چون گاهی اوغات اتفاق میفته ویا همیشه براشون اینجوری بوده وجا افتاده ویا ضرر وفایده اش برای خزانه کله وبه شخص خاصی ضرر نمیرسونه کمتر توجه میشه ولی برای شاپرک خیلی مفیده..
    برای همه جایگاهدارها ودیگر شغلها که با واریز پول سروکار دارن این اتفاق میفته و درماه از حداقل سه چهار بارو حداکثر هشت یا نه بار فرق میکنه،چونکه دلیلش نامعلومه.اگه افرادی که میخوان پول ازطریق خرید اینترنتی چه با اندروید وچه با سیستم pc واریز کنن بخصوص ارقام بالا،یه دفعه میبینی به آخر کار نرسیده صفحه درگاه بانک میپره وپول به مقصد واریز نشده،این درصورتیه که ازحسابت هم برداشت شده،چه اتفاقی میفته،پول از چهارساعت تا چهل ودو وگاها هفتادو دوساعت بعدیا به حساب مقصد ودراکثرمواقع به حساب خودت برمیگرده.ومعمولا در خرید اینترنتی بخصوص جایگاهها مبلغ بالاست.درماهی چهار بار که این اتفاق بیفته برای جایگاههای نگون پول،سه هزار ضربدر چهار ضربدر میانگین سی میلیون میشه عبارتی 360میلیار تومن حداقل ومیانگین که 24 ساعت نه به حساب واریز کننده ونه دریافت کننده واریز یابرنگرده،شاپرک صاحب 360میلیارد تومن پول ناخواسته که صاحبش جایگاهدار بدهکار مانده به شرکت نفته خواهد شدکه این خودش به تنهایی حدود پنج برابر واریزیهای 24 ساعت بعد ازخرید باکارتخوانهای جایگاههاست..بماند واریزیهای غیر اینترنتی که جایگاهدار از طریق عابربانکها یاشبا وساتنا وازاین حرفها به حساب پخش میریزند که چندساعت بعد واریز میشه وکیف پولها که آفلاین گفته میشه وساعت 12شب به حساب میره ،خیلی چیزهای دیگه که از حوصله بحث فراتر میره و.خسته کننده..پس آقای جناب قربانی که فقط دانش این کار رو آموختید،جایگاهدار وبخصوص جناب حاج محمدرضا رئیس محترم اتحادیه نگون پول جایگاهداران تجربه اینکار رو عملی وتوی این وادی خاکها وتجربه ها دیده اند واگه حرف از میلیاردها زده اند جای هیچ شگرف وبخصوص به سخره گرفتن نیست.بماند اینکه هیچکس وهیچ سازمانی وارگانی حتی خود دولت بدون استفاده آنهم کلان موکت وپلاس هم زیر پای کسی پهن نمیکنه فرش قرمز که پیشکش.من نمیدونم جایگاهدار از چند طرف میخواد ضربه بخوره.

  8. مهدی می‌گوید

    اقای قربانی گویا خودتون بیشتر تخته گاز رفتین

  9. قاسم خلیلی می‌گوید

    بنده و پسرم از جایگاه نیاوران بینزین میزنیم متاسفانه طی چندین مورد بنزین کم میزنند و پول بیشتر میگیرند و برای بار اخر کار به در گیری کشید و شما می توانید دوربینها رو چک کنید تاریخ 15 تا 20 اردیبهشت را و زمانی کارت را میدهید به انها چون از ماشین پیاده نشده اید بیشتر برداشت میکنند خواهشمندم رسیدگی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.