انتخاب سردبیر تلفن همراه پرداخت

آخرین ابلاغیه شاپرک در خصوص USSD / دریافت موجودی به USSD بازگشت

طبق نامه جدید شاپرک به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، چنانچه اطلاعات مربوط به نگاشت در سامانه پیوند موجود نبود، شرکت خدمات پرداخت مجاز است با استفاده از اطلاعات نگاشت شده در انباره داده محلی خود تراکنش را انجام دهد.

درحالی‌که به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی قرار بود انجام تراکنش‌های USSD خارج از سامانه «پیوند» از ۱۵ آبان مشمول جریمه و از اول دی‌ماه این خدمت برای متخلفان قطع شود، اما ابلاغیه جدیدی از سوی شاپرک عطف به اقدامات موردنیاز سامانه پیوند شد.

ناصر حکیمی پیش‌ازاین با اشاره به ابلاغیه شرکت شاپرک به نمایندگی از بانک مرکزی در ابتدای امسال به تمامی شرکت‌های پرداخت الکترونیک مبنی بر ناامن بودن سرویس USSD گفته بود که بر اساس این ابلاغیه شرکت‌های پرداخت موظف به تغییر روش به‌منظور استفاده از این سرویس شدند.

وی همچنین گفته بود که بانک مرکزی نیز بدین منظور از اول مهرماه سامانه پیوند را عملیاتی و رجیستری آن را کلید زد؛ ازاین‌رو از ۱۵ آبان ماه امسال شرکت‌های پرداخت موظف به اتصال به سامانه پیوند و ثبت تراکنش‌های USSD از این مسیر شدند و برای متخلفین نیز جریمه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی آن زمان به این نکته هم اشاره کرده بود که در صورت استمرار ثبت تراکنش USSD خارج از مسیر سامانه پیوند، کانال موبایلی این خدمت برای متخلفین قطع خواهد شد.

بااین‌حال، ابلاغیه جدید شاپرک با استناد به نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به‌منظور تداوم خدمات و تسریع در فرآیند راه‌اندازی سامانه پیوند به شرح زیر است که به اطلاع شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت هم رسیده است.

درصورتی‌که هنوز جای سؤال است که چرا علی‌رغم بخشنامه قبلی و صراحت بر جریمه شرکت‌های متخلف در صورت عدم تمکین، یک‌باره به این شکل تغییر می‌کند و این می‌تواند عاملی منفی بر فعالیت کسب‌وکارها باشد؛ باید گفت که تا قبل از ابلاغ این نامه جدید (۱۳۹۵/۱۰/۱۱) هم برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به پیوند متصل نشده بودند.

آخرین ابلاغیه شاپرک در خصوص USSD / دریافت موجودی به USSD بازگشت

متن آخرین ابلاغیه شاپرک در خصوص USSD به این شرح است:

۱. از تاریخ این نامه (۱۳۹۵/۱۰/۱۱) ضروری است تمامی تراکنش‌های خرید شارژ و پرداخت قبض حوزه USSD با لحاظ بند ۲ این نامه از طریق سامانه پیوند استعلام شوند.

۲. چنانچه اطلاعات مربوط به نگاشت در سامانه پیوند موجود نبود، شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مجاز است با استفاده از اطلاعات نگاشت شده در انباره داده محلی خود تراکنش را انجام دهد. این مورد صرفاً جهت جلوگیری از وقفه در خدمات به کاربران و تا اطلاع ثانوی مجاز خواهد بود و پس از تکمیل انباره داده پیوند و با اعلام رسمی، مفاد این بند متوقف خواهد شد.

۳. پرداخت کارمزد صرفاً به تراکنش‌هایی تعلق خواهد گرفت که از سامانه پیوند استعلام شده باشند (باید توجه نمود که تراکنش‌های بند ۲ صرفاً اگر از سامانه پیوند استعلام شده باشند، ملاک پرداخت خواهند بود.)

۴. انجام تراکنش مانده گیری صرفاً با اتکا به رکوردهای ثبت شده در سامانه پیوند برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مجاز است. (ضروری است توجه شود که در صورت فقدان اطلاعات در سامانه پیوند، به‌هیچ‌وجه شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت مجاز به انجام تراکنش با اتکا به اطلاعات انباره محلی خود نیست.)

۵. کارمزد تراکنش‌های بند ۴ منطبق با کارمزد مانده‌گیری در شبکه شاپرک خواهد بود.

۶. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌توانند برای تسریع در تکمیل انباره داده پیوند، اطلاعات ثبت شده در انباره‌های محلی خود را برای درج در سامانه پیوند در اسرع وقت و حداکثر تا تاریخ ۹۵/۱۰/۱۲ به شاپرک ارسال نمایند.

۷. همچنین امکان‌سنجی فعال‌سازی تراکنش خرید روی درگاه USSD از طریق سامانه پیوند نیز در دستور کار است که پس از تعیین چارچوب کارمزدی و جریان عملیات آن، مراتب به اطلاع خواهد رسید. لذا ضروری است آن شرکت نظرات خود را در اسرع وقت به شاپرک ارسال نماید.

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

در اتاق خبر راه پرداخت ما همه خبر‌های قابل انتشار مربوط به صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران را در راه پرداخت منتشر می‌کنیم. ما در راه پرداخت تلاش می‌کنیم بیش و پیش از خبررسانی، تحلیل ارائه کنیم. اما مخاطبان ما می‌توانند از طریق اتاق خبر در جریان مهم‌ترین رویدادها و روندها هم قرار بگیرند.

۲ دیدگاه

  • این بر میگرده به دوران تحصیل و آموزش(تمدید کردن کارها )در ضمیر همه ما نهادینه شده

    یادتون مثلا میگفتن امتحان و آخرین مهلت، بعد میگفتن یک هفته دیگه و امتحان بعدی تمدید شده برای کمک حال و رفاه به دانش آموزان و خانواده هاشون….

    تنها در این مورد نیست، تو کل کشور دقت کنید ، برای هر موضوعی. اعلام میکنند آخرین مهلت ، دوباره میگن برا رفاه و کمک به اقشار مردم( این مدت) دیگه اجراش تمدید شد

  • اگه میشه یک گزارش هم در مورد رباتهای بانکی تلگرامی تهیه کنید
    جدیدا بانکها به سمت خدمات دادن بر روی رباتهای تلگرامی روی آورند!( مسکن، رسالت، پارسیان، دی،کشاورزی،…)

    نمونه ربات سیم پی @SIMPATBOT
    ادعا شده با بانک سپه کار میکنند
    جالب خدماتش
    پرداخت قبض، خرید شارژ،استعلام جریمه رانندگی و پرداخت آن…

    آیا بعدا ، بعد ازاین که در بین مردم استفادش جا افتاد و همه گیر شد، به سرنوشت کدهای ussd
    #عدد* دچار خواهد شد؟!

دیدگاهتان را بنویسید