راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارمزد پرداخت موبایلی مبتنی بر USSD صفر شد / psp ها چه راهکاری در پیش می‌گیرند؟

بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرده است که کارمزد پرداخت از طریق موبایل و تلفن همراه صفر است. این اطلاعیه هفته گذشته به بانک‌ها ابلاغ و از 20 خرداد ماه اعمال شده است. پس از تأیید این موضوع توسط یک منبع آگاه در بانک مرکزی، تدابیر شرکت‌های PSP که سهم قابل توجهی در حوزه USSD داشتند، را مورد بررسی قرار دادیم.

 

در نخستین موضع‌گیری، شرکت آپ بیانیه‌ای را به این شرح منتشر کرد:

سهامداران محترم شرکت آسان پرداخت

با سلام و احترام، پیرو انتشار اخباری با موضوع حذف کارمزد شاپرکی تراکنش از کدهای USSD موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی تقدیم حضور می‌شود.

1-    با توجه به اینکه موضوع حذف کد USSD و حذف کارمزد شاپرکی مرتبط با تراکنش از کد USSD از سال گذشته تا امروز بارها تکرار شده، در پیش‌بینی بودجه این شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفند 97 اثر درآمدی آن از ابتدای تیرماه صفر در نظر گرفته شده و طبیعتاً اثر منفی بر پیش بینی سود شرکت ندارد.

2-    شرکت آسان پرداخت با هدف ارائه بستری امن و مطمئن در خدمات پرداخت موبایلی، از پاییز سال 1393 اپلیکیشن آپ را به عنوان جایگزین کد یواس‌اس‌دی  #733* به کاربران موبایلی کشور ارائه کرد. در همین راستا امروز این اپلیکیشن به عنوان پرکاربردترین اپلیکیشن پرداخت موبایلی کشور بیش از 20 میلیون بار نصب شده و روزانه بیش از 1.5 میلیون تراکنش مالی را با موفقیت پشتیبانی می‌کند.

3-    با حذف کارمزد شاپرکی کدهای USSD طبعاً رویکرد شرکت‌های PSP در جذب کاربران برای این کدها فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود و در نتیجه جذب کاربران برای اپلیکیشن‌های پرداخت مورد توجه فعالان حوزه پرداخت کشور قرار می‌گیرد. تحلیل مجموعه شرایط اپلیکیشن آپ از ابتدا تاکنون حاکی از آن است که با شرط ادامه روند فعلی، آپ با فاصله از سایر رقبا، کاربران USSD را جذب خود خواهد کرد.

 

حسینی‌نژاد: سپ روی توسعه متوازن تراکنش‌ها در تمام ابزارها نظر دارد

در این باره سید ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان ضمن تأیید دریافت این ابلاغیه گفت: «از مدت‌ها قبل که زمزمه محدود شدن تراکنش‌های USSD وجود داشت، سپ به عنوان مبدع پرداخت موبایلی در ایران با توسعه اپلیکیشن 724، رویکرد جدیدی را در این زمینه آغاز کرد.

در حال حاضر این اپلیکیشن بیش از 2 میلیون کاربر دارد، نسخه جدید آن از تابستان گذشته تا کنون بیش از یک میلیون دانلود در کافه بازار داشته و بالاترین رتبه را از نظر امتیاز کاربران میان تمام اپلیکیشن‌های پرداختی در بازار دارد. اقدام دیگر ما در این زمینه توسعه مشارکت‌هایمان در زمینه پرداخت موبایلی با شرکا بوده است. از نظر سهم بازار هم گزارش‌های شاپرک نشان می‌دهد سپ روی توسعه متوازن تراکنش‌ها در تمام ابزارها نظر دارد و تمام تخم مرغ‌هایش را در یک سبد قرار نمی‌دهد.»

او در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه به نظر شما این موضوع مطلوب است یا خیر؟ گفت: «طبیعتاً جنبه‌های مثبت و منفی دارد. به هر حال بستر USSD با توجه به سهولت استفاده نفوذ بسیار خوبی دارد و ممکن است استفاده از اپلیکیشن برای همه کاربران ساده نباشد. اما از طرف دیگر امنیت USSD در طول این سال‌ها همیشه محل بحث بوده است. در عوض اپلیکیشن بستر امن‌تری برای پرداخت است و دست ارائه‌کنندگان را برای طراحی یک محصول جذاب و کاربرپسند بیشتر باز می‌گذارد. این بستگی به دیدگاه ما دارد که چه رویکردی را در قبال این موضوع در پیش بگیریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.