راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال 1398 کافه بازار منتشر شد / ۳٫۷ میلیون خریدار، بیش از ۲۴ میلیون تراکنش موفق و ۱۸۹ میلیارد تومان درآمد برای توسعه‌دهنده‌ها

کافه بازار در گزارش سال 1398 خود در سه محور روندها، بازی‌ها و برنامه‌ها را با هدف ساختن تصویری روشن‌تر از صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی اندرویدی مورد بررسی قرار داده است. بر اساس این گزارش، در انتهای سال ۹۸، بازار به عنوان بستر توزیع برنامه، بازی و ویدئو، ۴۱ میلیون نصب فعال داشته است. کاربران بازار، ۱٫۸۵ میلیارد بار، برنامه و بازی دانلود یا به روزرسانی کرده‌اند. همچنین ۳٫۷ میلیون خریدار محصولات دیجیتال، با ثبت بیش از ۲۴ میلیون تراکنش موفق، ۱۸۹ میلیارد تومان درآمد خالص نصیب توسعه‌دهنده‌های بازی و برنامه کرده‌اند که در مقایسه با سال ۹۷، ۸۳ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش بازار، 24 هزار توسعه‌دهنده برنامه و 5 هزار توسعه‌دهنده بازی دارد. درآمد خالص توسعه‌دهندگان برنامه و بازی به ترتیب 120 و 69 میلیارد تومان بوده است. از میان 24 میلیون تراکنش موفق، 18 میلیون متعلق به برنامه و 6 میلیون متعلق به بازی‌ها بوده است.

سهم‌ بازی‌ها در کافه بازار


در مقایسه با سایر برنامه‌های فروشنده، بازی‌های فروشنده میانگین نصب بیشتر و درآمد بالاتر به ازای هر تراکنش دارند. در انتهای سال ۹۸، میانگین نصب فعّال بازی‌های فروشنده، ۴,۳۰۰ نصب فعّال و برای برنامه‌های فروشنده 2800 نصب فعّال است. از طرفی میانگین مبلغ ریالیِ هر تراکنش در بازی‌ها ۱٫۸۸ برابر میانگین تراکنش در سایر برنامه‌ها است. در نمودار زیر، بخش صورتی رنگ مربوط به بازی‌ها و بخش آبی رنگ متعلق به برنامه‌هاست.

تعداد کل فروشنده‌های فعال در سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ ، در بازی‌ها ۲۵ درصد و برنامه‌ها ۲۲ درصد کاهش یافته است. در طول سال، تعداد برنامه‌های فروشنده با فرازونشیبی همراه بوده است؛ به طوری که در فصل پاییز افزایش نسبی و در زمستان کمترین تعداد فروشنده فعّال را شاهد بوده‌ایم.

درآمد بازی‌ها و برنامه‌ها در آذرماه ۹۸ و پس از قطعی سراسری اینترنت، به بیشترین اندازه خود رسیده و در سه ماه آخر سال کاهش یافته است. در سال ۹۸ ، کاربران بیش از ۱,۸۷۱,۰۰۰,۰۰۰ بار اقدام به دانلود یا به‌روزرسانی برنامه‌ها و بازی‌ها از بازار کرده‌اند؛ ۶۴ درصد دانلودها مربوط به برنامه‌ها و ۳۶ درصد دانلودها مربوط به بازی‌ها است. این روند در شش ماه دوم افزایش داشته است چنانکه برنامه‌ها در ماه آذر به رکورد ۱۳۷ میلیون دانلود و بازی‌ها به ۶۳ میلیون دانلود در یک ماه رسیده‌اند. در پایان سال ۹۸ ، مجموع نصب فعال برنامه‌ها و بازی‌ها در مقایسه با پایان سال ۹۷ تقریباً به یک میزان افزایش یافته و در مجموع به بیش از ۷۱۲ میلیون نصب فعال در اسفند ۹۸ رسیده است.

در این گزارش همچنین درآمد توسعه‌دهدگان در کشور برآورده شده است که 87 درصد از درآمد نصیب توسعه‌دهندگان تهرانی شده است. پس از تهران استان‌های خراسان رضوی و اصفهان رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. در بخش درآمد نیز تهرانی‌ها بیش از 86 درصد از درآمد را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن خراسان رضوی رتبه دوم را در این رتبه‌بندی دارد.

در سال ۹۸ کاربران بازار، بیش از ۲٫۱۳ میلیارد بار برای یافتن برنامه دلخواه خود جست‌وجو کرده‌اند که بیشترین آن در ماه آذر اتفاق افتاده است. کاربران به طور میانگین هر ماه ۱۲٫۵ میلیون کلمه متفاوت را جست‌وجو می‌کنند. رکورد این تعداد در ماه آذر به ۱۶٫۱ میلیون کلمه منحصر به فردِ جست‌وجو شده رسیده است. در این میان در ماه اردیبهشت 1398، تلگرام، تلگرم طلایی و تلگرام بدون فیلتر با 6/8 میلیون بار جست‌وجو بیشترین میزان تعداد کلمات منحصر‌به‌فرد را به خود اختصاص داده‌اند و این میزان در آذرماه با 6/4 میلیون بار دانلود جای خود را پیام‌رسان اینستاگرام و واتس‌آپ داده است.

در میان دانلود و به‌روزرسانی برنامه‌ها دسته آموزش با 23 درصد بیشترین تعداد دانلود را به خود اختصاص داده است. همچنین ابزارها، پیام‌رسان‌ها، کاربردی، شبکه‌های اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و به‌روزرسانی را در سال ۹۸ داشتند. همچنین برنامه‌های امور مالی، موسیقی و صدا و شبکه‌های اجتماعی بیشترین رشد تعداد کل نصب فعال را در مقایسه با انتهای سال ۹۷ داشتند. در انتهای سال ۹۸ ، دسته‌های کاربردی، ابزارها و پیام‌رسان‌ها به ترتیب بیشترین تعداد نصب فعال را داشته‌اند و جایگاه برتر خود را در سال ۹۷ حفظ کرده‌اند. دسته‌های آب و هوا، سبک زندگی و ورزشی همانند سال ۹۷ در سال ۹۸ هم به ترتیب کمترین تعداد نصب فعال را در بین دسته‌های مختلف برنامه‌ها دارند. بیشترین رشدِ تعدادِ نصب فعّال در مقایسه با سال ۹۷ مربوط به دسته‌های مالی، موسیقی و صدا و شبکه‌های اجتماعی است. دسته امور مالی از جایگاه هفتم در سال ۹۷ به جایگاه ۴ در سال ۹۸ رسیده است. تعداد نصب فعّال دسته‌های خبرها و نشریات، عکاسی و سبک زندگی در مقایسه با سال ۹۷ کاهش داشته است.


برترین برنامه‌های ایرانی در سال 1398


دیوار با 20 میلیون نصب، پرنصب‌ترین برنامه در سالی که گذشته بوده است. همچنین اپلیکیشن صاپ با 33 درصد رشد، بیشترین میزان رشد را تجربه کرده است و رمزبان بانک ملی با سه میلیون نصب، پرنصب‌ترین برنامه جدید بوده است. در سال ۹۸ شاهد رشد چشمگیر برنامه‌های جدید رمز دوم پویا بودیم.

برای دریافت فایل کامل گزارش، اینجا را کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.