راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت‌های فعال در حوزه بانکی و پرداخت در دوران شیوع ویروس کرونا چه خدماتی به مشتریان و کارمندان خود ارائه می‌دهند؟

شیوع ویروس کرونا تمام کسب‌وکارها را به شوک فرو برد. تلاطم‌های اقتصادی این بیماری و تاثیرات سوء آن، قطعا تا چند ماه آینده بیش از این روزها خود را نشان می‌دهد. تغییراتی که نگرانی بسیاری از فعالان اقتصادی جهان را موجب شده و تحولات آن را حتی از بحران 2008 آمریکا هم نگران‌کننده‌تر توصیف کرده‌اند.

با وجود این بیماری بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند تا در آستانه سال نو به دورکاری رو آورند و در ارائه سرویس‌های خود به مشتریان تغییراتی ایجاد کنند. از جمله این سرویس‌ها می‌توان به توسعه پرداخت از طریق کیوآرکد اشاره کرد؛ امکانی که از چند سال قبل فراهم بود اما این ویروس سبب خیر شده و می‌تواند به توسعه آن کمک کند.

در این گزارش با تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه بانکی و پرداخت گفت‌وگو کرده‌ایم و از آنها این موضوع را جویا شده‌ایم که برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بخش کارمندان و ارائه سرویس‌های خود چه تغییراتی را ایجاد کرده‌اند.



داده‌ورزی سداد


در شرکت داده‌ورزی سداد که دورکاری را از هفتم اسفندماه آغاز کرده، زیرساخت‌های لازم از جمله ارائه دانگل، ابزارهای لازم برای برگزاری جلسات از راه دور و بازکردن دسترسی‌های لازم توسط معاونت عملیات فراهم شده تا از برگزاری جلسات حضوری، تا حد امکان، خودداری شود. جلسات در شرکت داده ورزی سداد در اپلیکیشن jitsi meet برگزار می‌شود و بیش از ۴۰۰ توکن برای ایجاد دسترسی بهینه از راه دور کارمندان در سداد ایجاد شده است.

ساعت کاری برای افرادی که نیاز به حضور در محل کار را دارند تا ساعت 14 کوتاه و ماسک‌های مورد نیاز و ژل ضدعفونی برای آنها تدارک دیده شده است. در سداد از سیستم اثر انگشت استفاده نشده و ثبت ساعت کاری بر اساس خوداظهاری صورت می‌گیرد. همچنین دمای بدن مراجعین و همکاران در بدو ورود اندازه‌گیری می‌شود.


دیجی‌کالا


امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا درباره اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا چه تدابیری برای کارمندان خود در نظر گرفته‌اند، گفت: «بخش بزرگی از همکاران ما در دیجی‌کالا که حدود 80 درصد را تشکیل می‌دهند، در قسمت عملیات فعال هستند مانند بخش‌های مربوط به بسته‌بندی، ارسال، لجستیک و … . بنابراین دورکاری برای ما معنا ندارد و چنانچه به دورکاری رو بیاوریم یعنی ارائه خدمت را قطع کرده‌ایم. فعالیت‌های کارمندان دیجی‌کالا در این بخش به نوعی فداکاری است تا ترددهای غیرضروری مردم را کم کرده و به آنها سرویس مطلوب بدهند.»



موسوی ادامه داد: «با وجود این مساله به همکاران اعلام کرده‌ایم که اگر احساس کسالت یا علائم سرماخوردگی دارند، به هیچ عنوان در محل کار حضور پیدا نکنند که همین موضوع باعث شده ما با کاهش منابع انسانی روبه‌رو باشیم. همچنین در بدو ورود علائم بالینی آنها کنترل می‌شود. پزشکان دیجی‌کالا در بالاترین سطوح استاندارد، بهداشت و ایمنی را رعایت می‌کنند. علاوه بر این تمام محیط، بسته‌بندی‌ها و ماشین‌های حمل بار هرروز چند بار ضدعفونی می‌شود. البته با توجه به نوع و گروه کالایی، تعداد دفعات و نوع ضدعفونی متفاوت است.»

او تصریح کرد: «حجم سفارشات ما افزایش یافته که البته برخی از آن به دلیل افزایش قیمت ارز و بخشی دیگر به خاطر نزدیکی به سال نو است و ما این موضوع را قبل از این پیش‌بینی کرده بودیم. حدود 20 درصد از همکاران ما علائم داشتند و افزایش تقاضا و کاهش نیروی انسانی شرایط را برای ما سخت کرده ولی سعی کردیم تا جایی که می‌توانیم خدمت‌رسانی را با تعلل همراه نکنیم. در این شرایط خرید آنلاین برای بعضی‌ها یک انتخاب نیست یک الزام است.  در ارائه سرویس به مشتریان، این امکان را برای آنها فراهم کرده‌ایم که پرداخت آنلاین داشته باشند و به این طریق کمترین تماس را با مامور ارسال دارند. البته همان‌طور که گفتم ماموران ارسال هرروز به لحاظ سلامتی کنترل می‌شوند و خودرو و بسته‌های آنها چند بار در طول روز ضدعفونی و دستکش‌های آنها تعویض می‌شود.»

به گفته مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا آنها 200 هزار ماسک با حاشیه سود صفر به 200 شهر کشور ارسال کرده‌اند اما به دلیل مسائلی که پس از آن پیش آمد مانند مطرح کردن این موضوع که دیجی‌کالا مجوز فروش ماسک ندارد، مجبور شدند این روند را متوقف کنند.


پرداخت الکترونیک سپهر


با شیوع ویروس کرونا تکنسین‌های فنی پرداخت الکترونیک سپهر، مطابق با دستورالعمل این شرکت، استانداردها را مورد توجه قرار دادند. همچنین از همان ابتدا و روزهای اول، اقدامات پیشگیرانه از جمله تهیه مایع ضدعفونی کننده و دستکش، شیفت بندی، دورکاری و کنترل پرسنل با دستگاه تب سنج در دستور کار قرار گرفت. همچنین این شرکت در ابتدای شیوع این ویروس با انتشار ویدئویی پیشنهادهایی برای رعایت نکات بهداشتی به دارندگان دستگاه کارتخوان ارائه داد.


اکسیر


کارمندان اکسیر بعد از شیوع کرونا در کشور در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی خود از تاریخ ششم اسفند ماه اقدام به دور کاری کردند. با استفاده از زیرساخت‌های لازم تیم اکسیر توانسته خدمات خود را همانند گذشته به کاربران خود ارائه دهد.


آدانیک


علی حاجی‌زاده مقدم درباره فعالیت‌های آدانیک پس از شیوع ویروس کرونا گفت: «از دو هفته گذشته و با شیوع ویرس کرونا همکارانی که می‌توانستند فعالیت‌های خود را از راه دور انجام دهند، به‌خصوص تیم‌های تولید، دورکاری را آغاز کردند. از ابزارهای آنلاین برای پیگیری انجام کارها استفاده می‌شود و برای برگزاری جلسات، کنفرانس آنلاین را جایگزین کردیم. این وضعیت به رغم دشواری‌ها و کاستی‌هایی که ایجاد می‌کند، از جهتی باعث بهینه شدن برگزاری جلسات داخل شرکتی و بیرون شرکتی با مشتریان شده است. به این ترتیب روند هماهنگی برای یک جلسه چند جانبه که قبلاً روزها طول می‌کشید، در لحظه و دقیقه انجام می‌شود و اتلاف وقت و حضور افراد غیر ضروری در جلسات به کمترین میزان می‌رسد.»

او ادامه داد: «در بخش ارائه خدمات پشتیبانی اولویت اول ما این است که خدمت‌رسانی و پشتیبانی سامانه‌های بانکداری آنلاین که در این شرایط نقش حساس‌تری هم دارند دچار مشکل نشود. در این راستا برخی از بانک‌ها امکان دسترسی از راه دور با مدیریت ریسک را فراهم کرده‌اند که باعث شده امکان ارائه سرویس به آنها از راه دور از طریق توکن و شبکه ملی اطلاعات فراهم باشد، اما برخی از بانک‌ها پیش‌بینی شرایط بحران را نداشتند، به همین دلیل برای حل مسائل آنها مجبور به حضور فیزیکی در مراکز داده هستیم.

حاجی‌زاده همچنین از راه اندازی امکان فعال سازی رمز دوم پویا در بانک آینده از طریق سامانه کیلید خبر داد، که گامی در جهت رفع نیاز مشتریان به حضور فیزیکی پای دستگاه خودپرداز است.


فرابوم


تهیه و جایگزینی ظروف یک‌بارمصرف، قند و چای کیسه‌ای از جمله اقدامات فرابوم به منظور حفظ سلامت کارمندان این شرکت بوده است. در این راستا تهیه غذا از بیرون در این شرکت، منع شده و توصیه به مصرف غذای خانگی است. ازآنجاکه استفاده از محلول‌های ضدعفونی ازجمله موارد مهم در جلوگیری از شیوع این ویروس است، دستکش‌های یک‌بارمصرف و محلول‌های ضدعفونی در اختیار کارمندان فرابوم قرارگرفته است. به‌منظور عدم حضور در محیط‌های پرتردد مانند مترو و اتوبوس، هزینه تاکسی به کارمندان این شرکت داده ‌شده و افرادی که تقاضای دورکاری دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

از سوی دیگر تمام سرویس‌های فرابوم از قبل به شکل کاملا دیجیتال ارائه می‌شده و با شیوع کرونا همانند قبل این روند دنبال می‌شود. دوم اینکه این شرکت راهکارهای جدیدی مثل احراز هویت الکترونیکی به بانک‌ها پیشنهاد می‌دهد که بتوانند بخش بیشتری از خدمات حضوری قبلی خود را به شکل غیر حضوری و از طریق شبکه سرویس‌گیرندگان فرابوم به مشتریان خود ارائه دهند.


پویا


شرکت پویا با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، امکان دورکاری تعداد زیادی از کارکنان را با رعایت کامل مسائل امنیتی فراهم کرده است. در همین راستا تقریباً تمامی جلسات به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. همکارانی هم که می‌بایست در شرکت یا سایت مشتری مشغول به کار باشند و امکان دورکاری ندارند، ضمن رعایت کامل نکات بهداشتی و استفاده از ماسک، دستکش و با استفاده از محلول‌های ضد عفونی که در اختیارشان قرار گرفته حداقل یک نوبت در روز اقدام به ضدعفونی وسایل خود می‌کنند، فضاهای عمومی نیز چند بار در روز ضدعفونی می‌شوند. سیستم اثر انگشت ثبت ساعت ورود و خروج از سرویس‌دهی خارج شده و این کار با استفاده از کارت‌های پرسنلی غیر تماسی انجام می‌شود.

تمامی کارکنان، مدیران و مراجعین به شرکت، پیش از ورود با استفاده از دستگاه‌های تب سنج میزان حرارت بدنشان اندازه‌گیری و این کار در طول روز نیز تکرار می‌شود.  این شرکت ضمن تعطیل کردن سالن ناهار خوری، سفارش غذا از بیرون را لغو کرده است. تمامی ظروف عمومی نیز از دسترس خارج شده‌اند. همچنین در حوزه آموزش موارد اطلاع رسانی، نکات آموزشی و اینفوگرافی در دسترس کارمندان این شرکت قرار گرفته است.


توسعه ارتباطات هوشمند تبیان


در تبیان هم برای کارمندانی که عدم حضور فیزیکی آ‌نها خللی در کیفیت ارائه خدمات و انجام وظایف ایجاد نمی‌کند، دورکاری در دستور کار قرار گرفته است. ضدعفونی کردن محیط کاری شرکت برای حفظ سلامت کارمندان و مراجعین برای مقابله با بیماری، کنترل وضعیت و سنجش دمای بدن کارمندان و مراجعین در بدو ورود و به صورات روزانه، توزیع موارد بهداشتی از قبیل: دستکش، ماسک و … بین کارمندان و مراجعین، آموزش بهداشت فردی در محیط کار، منزل و مسیر رفت‌وآمد به پرسنل و مراجعین، ایجاد بسته تخفیفی برای مشتریان فعلی و تعریف کمپین‌های حمایتی برای مشتریان جدید در راستای مقابله با ویروس کرونا، عقد تفاهم نامه همکاری بین شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارائه زیرساخت برای کلاس‌های آنلاین دانشجویان و ارائه خدمات زیرساختی مورد نیاز به مراکز آموزشی در راستا مقابله با کرونا در شرایط بحران از جمله دیگر اقدامات این شرکت در زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.


شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا


ارتباط فردا در کنار تمامی فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور با ارائه راهکارهایی مشخص در بخش‌های مختلف به کمپین نفس پیوسته است. همچنین فینووا، استارت‌آپ‌ها و فریلنسرها را از پرداخت اجاره بهای فضای کار اشتراکی در ماه‌های اسفند و فروردین معاف کرده است. همچنین استارتاپ‌های وندار و باگدشت نیز در این کمپین، خدمات ویژه‌ای را به سایر کسب‌وکارها ارائه خواهند کرد. وندار، خدمت «درگاه پرداخت اینترنتی» خود را برای کسب‌وکارهای حوزه گردشگری و کسب‌وکارهای خانگی تا پایان فروردین ۱۳۹۹ به صورت رایگان ارائه خواهد کرد.

باگدشت نیز تا پایان فروردین ۱۳۹۹ خدمات امن‌سازی سامانه‌ها را با تخفیف ۵۰ درصد به کسب‌وکارهای حوزه گردشگری و سفارش آنلاین غذا ارائه خواهد داد. باگدشت پلتفرم شناسایی باگ‌های امنیتی است که موجب ایمن‌سازی نرم‌افزارهای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌شود.

سایر استارت‌آپ‌ها نیز خدمات ویژه‌ای را ارائه خواهند داد که در روزهای آتی متعاقباً از طریق این لینک به اطلاع عموم خواهد رسید.

همچنین سرویس بازگشت وجه (refund) فینوتک در ماه‌های اسفند و فروردین برای همه رایگان خواهد بود. در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها ناچار به بازگردانی پول مشتریانشان شده‌اند سرویس بازگشت وجه (refund) فینوتک در ماه‌های اسفند و فروردین برای همه رایگان خواهد بود تا بدون نگرانی و به‌سرعت بتوانند به مشتریانشان ارائه خدمت کنند.

کسب‌وکارهایی که از شرایط پیش آمده شدیداً متأثر شده‌اند از پرداخت کارمزد فینوتک معاف می‌شوند. فینوتک علاوه بر اینکه سرویس بازگشت وجه در دو ماه اسفند و فروردین برای همه کسب‌وکارها رایگان کرده است، کارمزد استفاده از کلیه سرویس‌های خود را برای کسب‌وکارهایی که شدیداً متأثر از این دوران هستند، به مدت ۳ ماه لحاظ نخواهد کرد.ارائه اطلاعات موردنیاز از طریق اسکایپ نیز امکان‌پذیر است.


تجارت الکترونیک پارسیان


شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، سرویس کدپرداز را ارائه کرده و در خصوص فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با این شرکت کمپین جامعی طراحی و در دست اقدام است. همچنین مرکز ارتباط با مشتریان بصورت غیر حضوری مشکلات پذیرندگان را پاسخگویی می‌کنند. در حوزه اقدامات مربوط به کارکنان، حضور به صورت دورکاری و شیفتی، ضد عفونی تمام واحدهای ستادی به صورت روزانه، تهیه محلول ضدعفونی کننده، دستکش و ماسک برای کارمندان و کنترل تب کارکنان و مراجعه‌کنندگان توسط انتظامات شرکت انجام می‌شود.



مهندسی سیستم یاس ارغوانی


شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی با روش پرداخت جدید با نام «کاراپی» این امکان را فراهم می‌آورد تا خریداران با استفاده از تلفن همراه شخصی و بدون استفاده از دستگاه کارتخوان و کارت‌بانکی، پرداخت را تنها با اسکن کردن یک کد QR اختصاص‌یافته به فروشنده انجام دهند. از مزایای اصلی این روش علاوه بر سرعت، امنیت، راحتی و حفظ محیط‌زیست، به دلیل عدم استفاده از رسید کاغذی، پیشگیری از انتشار ویروس‌ها و بیماری‌ها را می‌توان نام برد. در این روش پرداخت‌کننده بدون هیچ تماسی فیزیکی با فروشنده و یا تجهیزات فروشگاه به‌راحتی پرداخت خود را انجام می‌دهد.

استفاده از این روش برای فروشگاه‌ها نیز بسیار حیاتی است. چراکه خود فروشندگان به واسطه تعدد مراجعات افراد مختلف یکی از گروه‌های پر خطر جامعه را تشکیل می‌دهند و استفاده از دستگاه کارت‌خوان به‌عنوان یک وسیله اشتراکی می‌تواند ریسک انتقال بیماری‌ها به آنها را افزایش دهد؛ اما با استفاده از کاراپی شرکت یاس فروشنده به‌راحتی می‌تواند پرداخت را مدیریت کرده و از طریق پیامک و پرتال آنلاین کاراپی در لحظه از صحت تراکنش انجام‌شده نیز اطمینان پیدا کنند.


حصین


با توجه به شرایط پیش‌آمده در مواجهه با ویروس کرونا در کشور، گروه حصین با کلیه زیرمجموعه‌ها طرح حداکثری دورکاری را پیاده‌سازی کرده است. به‌علاوه برای کارکنانی که حضورشان در محل کار الزامی بود طرح شیفتی ‌شدن اجرایی شده تا حضورشان بهینه‌سازی شود. با این حال، تمام استانداردها و امکانات بهداشتی ملزوم این ایام از قبیل مواد ضدعفونی‌کننده و … در شرکت فراهم آمد تا کارکنان آسوده‌خاطر به محل کارشان بیایند. همچنین جلسات ضروری با همکاران، شرکا و مشتریان به صورت اسکایپی برگزار می‌شود.

از امکاناتی که این روزها زیرمجموعه‌های حصین برای مشتریان B2C فراهم آورده می‌توان به دو روز ارائه رایگان کتاب کودک و نوجوان با همکاری شهرداری تهران در هفته گذشته و ارائه رایگان تمامی کتاب‌های انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در هفته جاری در «اپلیکیشن کتابخوان طاقچه» اشاره کرد.


پرداخت الکترونیک سامان


پدرام سالمی، مدیر ارتباطات پرداخت الکترونیک سامان درباره اقدامات این شرکت در ارائه سرویس به مشتریان متناسب با شرایط امروز و حذف مبادلات نقدی مردم گفت: «سپ از سال 1394 هم زمان با نمایشگاه الکامپ، راهکار پرداخت مبتی بر کیوآرکد را راه‌اندازی کرد تا نشان دهد که با سیستم‌های امن پرداخت می توان به سادگی سلامت اقتصادی و البته انسان و جامعه را تامین کند. درست است آن زمان تعداد گوشی‌های هوشمند و پرداخت مبتنی بر تلفن همراه کم بود، اما این دوراندیشی سپ هم اکنون به این صنعت کمک کرده که مردم با استفاده از این راهکار مهم کمتر از مبادلات نقدی و یا حتی کارت های بانکی استفاده کنند و با خیال راحت مبادلات مالی خود را پیش ببرند.»

او معتقد است امروز بهترین فرصت برای اطلاع‌رسانی شفاف و همگانی در این مورد است تا راه‌های انتقال بیماری در کشور کم شود و فرصت‌های پرداخت و فناوری‌های روز در جامعه گسترده شود.

مدیر ارتباطات سپ، به اقدامات پرداخت الکترونیک سامان برای حفظ سلامت کارکنان اشاره کرد و گفت: «تلاش شد تا آرام‌ترین و کم خطرترین شرایط برای پرسنل فراهم شود؛ برای واحدهایی که امکان دورکاری داشتند شرایط فراهم شد و باقی کارمندان هم مطابق برنامه‌ریزی‌های آن واحد شیفت‌بندی شدند و طبق این دستورالعمل داخلی، تا حد امکان بیشتر جلسات بیرون از سازمان لغو و برای انجام این کار از نرم‌افزار اسکایپ استفاده شد.»

به گفته مدیر پرداخت الکترونیک سامان، حضور مراجعه‌کننده‌ها در برخی واحدهای سازمان به صفر رسیده و سپ در مصوبه‌ای فوری، اعلام کرد نامه‌های ارسالی از سوی پلیس فتا و مراجع قضایی را از این پس، صرفا از طریق ایمیل دریافت می‌کند.

سالمی در این باره توضیح داد: «با کم کردن مراجعات به دفاتر سازمان، راهکارهای ویژه‌ای هم برای این دفاتر و پرسنل حاضر در محل‌های کار پیش‌بینی شد که مطابق آن ظروف عمومی جمع‌آوری شد و ضدعفونی کردن ساختمان‌ها، تهیه مواد ضدعفونی کننده برای هر کارمند ، تهیه بسته‌های آموزشی و اینفوگرافی و کنترل کردن درجه حرارت بدن کارمندان هر دو ساعت در دستور کار سازمان قرار گرفت و تا همین امروز هم در حال اجرا است.»


پرداخت الکترونیک سداد


شرکت پرداخت الکترونیک سداد، اقدامات پیشگیرانه خود را به منظور حفظ سلامت کارکنان در برابر این بیماری با ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی درمورد ویروس کرونا و از طریق برنامه‌هایی چون کاهش ساعت کاری به 14، دورکاری حداکثری کارکنان، لغو جلسات حضوری، مراسم‌ها و رویدادهای سازمانی و مأموریت‌ها و دوره‌های آموزشی همزمان با شیوع این ویروس آغاز کرده است.

اندازه گیری میزان تب پرسنل به هنگام ورود به شرکت، حذف دستگاه ثبت ورود و خروج کارکنان، تعطیلی سالن غذاخوری، کنترل ورود بسته‌های پستی خارج از مجموعه، گندزدایی تمام سطوح ساختمان اداری، ضدعفونی کردن وسایل عمومی و محل‌های تردد نظیر آسانسور و سرویس‌های بهداشتی از دیگر اقدامات پیشگیرانه شرکت فوق است.


موسسه اعتباری ملل


در راستای اجرای بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با هدف کاهش مراجعه مشتریان به شعب بانک و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا خدمات ویژه در شعب موسسه اعتباری ملل ارائه می‌شود.

سقف برداشت وجه نقد از دستگاه‌های خودپرداز موسسه اعتباری ملل از مبلغ دو میلیون ریال در هر شبانه‌روز به‌مبلغ پنج میلیون ریال، همچنین سقف انتقال وجه کارت‌به‌کارت هم از ۳۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال در شبانه‌روز افزایش یافت.

براین اساس، سقف انتقال وجه کارت‌به‌کارت از طریق درگاه‌های اینترنتی موسسه اعتباری ملل از ۳۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال در هر شبانه‌روز افزایش یافت. همچنین تاریخ انقضای کارت‌های مؤسسه اعتباری ملل که در اسفند ماه ۹۸ و فروردین ۹۹ منقضی می‌شود بدون حضور مشتریان مؤسسه اعتباری ملل تا خرداد‌ماه تمدید شد.


سفیر آبی آرام


شرکت سفیر آبی آرام در راستای انجام فعالیت‌های خود پس از شیوع ویروس کرونا از تاریخ پنجم اسفند ماه اقداماتی را در بخش‌های مختلف جهت مقابله با این ویروس در دستور کار خود قرار داد؛ از جمله برگزاری جلسات داخلی و خارجی به صورت آنلاین، اختصاص زیر ساخت‌های لازم به کارمندان شرکت جهت دورکاری در بخش‌های ستاد و عملیات، ابلاغ راهنمای کنترل بهداشت در سامانه شرکت، تخصیص اعتبار جهت ضد عفونی کردن فضای شرکت، عملیات تب سنجی پس از ورود پرنسل به شرکت و مصرف غذای خانگی پرسنل و منع تهیه غذا از کترینگ.

1 دیدگاه
  1. داود می‌گوید

    Subject: Fwd: درددل همکاران بانکی
    *بسمه تعالی *

    *ریاست محترم جمهور*
    *رئیس بانک مرکزی محترم*
    *رئیس کمیته مقابله با کرونای محترم*
    *مدیران محترم بانکی*
    *نماینده محترم مجلس *

    *ضمن عرض سلام و ادب و احترام و خسته نیاشید*

    *عرض ما اینست که ، سال نو را چگونه مبارک آرزو کنم ، حال آنکه سوء مدیریت
    هایی را می بینیم که باید به خاطرش خون گریست.*
    *هر جا که در تنگنا بودید از همت مردم ، شعور مردم ، حماسه مردم ، رای مردم و
    … دم زدید. *
    *شما که وکیل همین مردمید.*

    *آیا از واقعیات بازار و شهرها و جامعه خبر دارید ؟*

    *تا زمانی که بانکها به طور کامل بسته نشوند این زنجیره کرونا قطع شدنی نیست*
    *زمانی که بانکها باز باشند کاسب کار بدبخت برای تکمیل موجودی چکهاش مجبوره که
    بره دنبال کاسبی ولی وقتی بانکه بسته باشه کاسب کار محترم هم میبنده و میره .*
    *اصلا کاسب کاری که اجازه باز کردن مغاره اش را ندارد و اگر هم باز کند مشتری
    ندارد ، پول برای پاس کردن چک هایش -در این اوضاع اقتصادی که دو سوم چکها
    برگشت می خورند- از کجا بیاورد ؟!*
    *با تصمیم دولت محترم که میگه همه اداره ها تعطیل بجز بانک*
    *همه در خانه بمانند و برون نیان*
    *پس بانکها این وسط برای کی و برای چی باز باشن*
    *بعضی از شهرها با استفاده از قدرت و تشخیص فرماندار و نماینده مردم بانکها هم
    تعطیل شدن*
    *ولی شهر و منطقه ما نمیدونم چرا؟؟؟*
    *طرح ترافیک زوج و فرد از درب خانه هم اجرا شده است و برای ۱۰ تا چک که معلوم
    نیست پاس بشود یا خیر ، کارمند بانک باید کلی جریمه بدهد!*
    *اصلا قطع زنجیره با باز بودن بانکها امکان پذیر نیست*

    *کارمندای بانک مثل عمو زنجیر باف زنجیر کرونا رو بهم میبافند*

    *چرا مردم‌ را بازیچه قرار می دهید؟*
    *چرا تصمیمات یک روزه می گیرید؟*
    *چرا افق این بلا را نمی بینید؟*
    *تا کی باید دست روی دست بگذاریم و بیننده برگریزان خزان کرونا باشیم؟*
    *مگر نه اینکه باید زنجیره های انتقال را قطع کنیم!*
    *کدام دوره اقتصاد شکوفا داشته ایم؟
    خدا عاقبت همه ما را با این مدیریت مسولین بخیر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.