راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه

شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در روز خونین بورس نگاهی می‌اندازیم به رسانه‌ها. یکی از چالش‌های رسانه‌های چاپی فارسی زبان این است که شنبه ابتدای هفته است و بسیاری از هفته‌نامه‌ها شنبه منتشر می‌شوند. این نشریه‌ها معمولا روز چهارشنبه صفحه‌آرایی می‌شوند و وقتی به دست مخاطب می‌رسند حداقل ۳ روز از زمان انتشار آنها گذشته است. رسانه‌های چاپی ایرانی هم معمولا وب‌سایت‌های ضعیفی دارند و حضور دیجیتال آنها قوی نیست.

رسانه‌های چاپی دنیا هم‌زمان و گاهی اوقات زودتر از انتشار نسخه چاپی محتواهایشان را در وب‌سایت‌هایشان منتشر می‌‌کنند؛ این جدا از محتواهایی است که به صورت ویژه برای وب‌سایت تولید می‌شوند. رسانه‌هایی مانند اکونومیست و تایم که به نوعی هفته‌نامه خبری هستند روز پنج‌شنبه منتشر می‌شوند و دقت داشته باشیم که جمعه آخرین روز کاری است. یعنی شنبه و یکشنبه که روزهای تعطیل هستند مخاطبان رسانه‌ها فرصت دارند محتواهای نسبتا به روز را بخوانند.

اگر در ایران می‌خواستیم به این سبک کار کنیم روز انتشار هفته‌نامه‌ها باید سه‌شنبه یا چهارشنبه می‌بود. این‌ها را گفتیم تا بدانید که امروز که شنبه است و بیشتر هفته‌نامه‌ها منتشر شده‌اند تقریبا در وب‌سایت هیچ کدام آنها تصویر مناسبی از جلد و محتوای این شماره وجود ندارد و برای اطلاع از محتوای آنها یا باید نسخه چاپی را داشته باشیم که با توجه به توزیع ضعیف رسانه‌های چاپی در ایران ممکن است یکی دو روز طول بکشد یا باید صبر کنیم تا فردا پس فردا که با این حساب بخش زیادی از محتواها بیات شده است.

برویم سراغ روزنامه‌ها.

در میان رسانه‌های اقتصادی روزنامه دنیای اقتصاد گزارش قابل تاملی بر مبنای گزارش‌های شاپرک آماده کرده است. عنوان این گزارش هست: «پس‌لرزه کرونا بر دارا و ندار». نویسنده در ایران گزارش آمار تراکنش‌ها براساس «دهک شاپرکی» را بررسی کرده و نوشته است:

روزنامه تعادل هم امروز گفت‌وگویی با وحید محمودی اقتصاددان انجام داده که او در آن گفته است: «کرونا خانواده‌های ایرانی را فقیرتر کرد.»

این روزنامه دو تیتر قابل توجه دیگر هم دارد: FATF چالش بزرگ اقتصاد امسال است و حساب حبابی‌ها از نمادهای ارزنده بورس جداست.

حمید آذرمند هم یادداشتی با عنوان چشم‌انداز اقتصاد در سایه کرونا در دنیای اقتصاد نوشته است که همه مدیران و فعالان اقتصادی باید آن را بخوانند. بخشی از یادداشت را در ادامه بخوانید:

سید محمد علوی دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران هم یادداشتی نوشته با عنوان بیم‌ها و امیدهای برگزاری مجامع عمومی:

دنیای اقتصاد گزارشی هم درباره دن شولمن مدیرعامل پی‌پال دارد؛ شولمن از نوآورترین مدیران جهان است که ایده مسئولیت اجتماعی کسب‌وکارها را در عمل پیاده کرده است. ماهنامه عصر تراکنش هم در شماره جدید که به صورت مفصل به موضوع مسئولیت اجتماعی کسب‌وکارها پرداخته است.

چرا بهبود فضای کسب‌وکار بر پول‌پاشی در تولید اولویت دارد؟ این پرسشی است که جلد این شماره از هفته‌نامه «تجارت فردا» را با تیتر «مانع کسب» به خود اختصاص داده است.

نویسندگان این هفته‌نامه معتقدند «در شرایطی که کاهش شدید درآمدهای نفتی بار دیگر اهمیت تولید را در اقتصاد ایران برجسته کرده است، تاکید اخیر رهبری بر اینکه «حمایت از تولید فقط به معنای تزریق نقدینگی نیست، بلکه باید با برداشتن موانع، میدان را برای سرمایه‌گذار، صاحب فکر و تولیدکننده باز کرد» نگاه‌ها را به سمت ضرورت بهبود محیط کسب‌وکار معطوف کرده است. موضوعی که اگرچه در یک دهه گذشته همواره مورد تاکید سیاست‌گذاران بوده، اما تاکنون توفیق چندانی در رفع موانع فعالیت کارآفرینان حاصل نکرده است. بهبود فضای کسب‌وکار چگونه می‌تواند باعث رونق تولید شود؟»

غلامرضا کیامهر هم در روزنامه جهان صنعت امروز یادداشت نوشته با عنوان آقای رییس جمهور صفرها دوباره برمی‌گردند. نکته جالب بسیاری از روزنامه‌های ایرانی هم این است که مخاطب خود را دقیقا آقای رئیس‌جمهور یا نهایتا رئيس‌کل بانک مرکزی می‌دانند؛ مثلا روزنامه‌ای با نام اقتصاد برتر تیتری دارد با عنوان آقای همتی ترمز دلار را بکشید!

روزنامه سازندگی امروز تیتر جالبی دارد؛ دولت علیه محتکران خودرو. نویسنده‌های این روزنامه معتقدند: «وزارت صنعت اعلام کرده خودروهای اضافی داخل پارکینگ در حکم احتکار تلقی می‌شوند. این وزارتخانه افزایش قیمت خودرو را تابع احتکار می‌دانند در حالی که اقتصاددانان راست و چپ یادآور شدند افزایش بهای خودرو ناشی از کاهش ارزش پول ملی است».

این روزها که بورس در کانون توجه قرار دارد برخی هم در حال انتقام گرفتن از سیستم بانکی هستند و از چپ و راست حمله به بانک‌ها را شاهد هستیم. طهماسب مظاهری رئیس‌کل سابق بانک مرکزی صحبت‌هایی درباره بهبود سیستم بانکی مطرح کرده که در برخی رسانه‌ها بازنشر شده است.

خبری هم که بین بقیه خبرها نباید گم شود این است:

تحول در ظرفیت زیرساخت ابری کشور / مزایده پروژه ابر ایران کلید خورد

روزنامه آسیا هم با تیتر «بلاتکلیفی سرمایه‌گذران» به استقبال این روزها رفته است. این روزنامه درباره جف بزوس تیتر اولین تریلیونر جهان را به کار برده است؛ جف بزوس بنیان‌گذار آمازون است و ثروت او بعد از رشد تجارت الکترونیکی افزایش یافته و به ۱۴۳ میلیارد دلار رسیده است. روزنامه همشهری هم با تیتر «قیمت‌ها عقب نشستند» گیجی این روزهای بازارها را هدف قرار داده است.

هفته‌نامه اطلاعات بورس هم به هسته خسته بورس پرداخته است و نوشته که چرا باگ سیستم معاملاتی رفع نمی‌شود؟ واقعا این سوال مطرح می‌شود که چرا وقتی ۲۰ سال پیش پاسخ برخی سوال‌ها پیدا شده ما در بعضی بخش‌ها در حال اختراع کردن دوباره چرخ هستیم؟ مثلا هنوز یک سیستم فروش آنلاین خودرو نداریم و هر روز طرح‌های عجیبی مطرح می‌شود. یا همین هسته خسته! مثلا همین امروز تقریبا بیشتر کارگزاری‌ها با اختلال مواجه بودند و تقریبا بیشتر سامانه‌های کارگزاری‌های بزرگ درست کار نمی‌کردند.

روزنامه تعادل امروز هم از قول مدیرعامل شرکت بورس نوشته که افزایش ساعت معامله معطل ارتقای زیرساخت‌های فنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.