راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه

در روز بازگشت بورس و قبل از این که مرور رسانه‌های امروز را شروع کنیم اجازه دهید چند خبر و چند عدد را بررسی کنیم.

بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان فقط در مدت زمان سال جدید وارد بازار سرمایه شده است و در این مدت حتی شاهد ورود روزانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بازار سرمایه هم بودیم.

علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران

سال گذشته حتی یک جلسه هم وزیر صنعت در جلسه شورای عالی کار حضور نداشت و همواره معاونان وی در جلسه بودند. وزیر اقتصاد هم تنها یک جلسه در شورای عالی کار حاضر شد و مابقی جلسات با حضور معاونان وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد.

ناصرچمنی رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری

حضور پررنگ ۱۳ شرکت ساختمان‌سازی در بورس تهران: اغلب شرکت‌های ساختمانی حاضر در بازار سرمایه متعلق به بانک‌های کشور هستند. بانک‌ها، بزرگترین سازندگان پروژه‌های ساختمانی تجاری اداری و مسکونی هستند.

درباره بازار سرمایه این نگرانی وجود دارد که هیچ رابطه‌ای بین سود عملیاتی واحدهای حاضر در بورس و قیمت سهام وجود ندارد و به عبارتی افزایش چند برابری قیمت برخی سهام‌ها در بورس حباب‌وار است و فضای ایجاد شده و حمایت‌ها باعث افزایش جهش قیمت سهام در بازار بورس شده است، لذا اگر ما به ازای این رشد،‌ تولید ایجاد نشود، حباب بورس خواهد ترکید و افراد جدیدالورود کم اطلاع و ناآشنا به فضای بورس که قدرت ریسک پذیری بسیار پایین و انتظارات بسیار بالایی دارند، متضرر خواهند شد.

چنین اتفاقی بازتاب منفی فراوانی خواهد داشت و قطعا بورس بعد از آن به شدت دچار آسیب می‌شود؛ بنابراین لازم است تا تمهیداتی اندیشیده شود که ریسک حضور در بازار بورس به حداقل برای جدیدالورودها کاهش یابد.

یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی

معاملات گواهی سپرده کالایی متوقف شد؛ توقف بازار سکه یک روزه بار دیگر نشان داد که نهادهای مرتبط با طلا در کشور چقدر از فناوری دور هستند.

دیروز مقام ناظر معاملات سکه در بورس کالا در پیامی اعلام کرد که نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلا به‌دلیل وجود قیمت‌های نامتعارف در تابلوی معاملات، تا اطلاع ثانوی در مرحله پیش‌گشایش باقی خواهد ماند.
بر این اساس، عملا دادوستد معاملات معروف به معاملات یک‌روزه سکه، در بورس کالا متوقف شد و تنها از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا یک نرخ انتزاعی تعیین خواهد شد.
علت اصلی این تصمیم از سوی ناظر بازار را می‌توان در شکاف نرخ سکه تمام بهار تحویل یک روزه و سکه بازار آزاد عنوان کرد. ا
گر این تصمیم با هدف مهار قیمت سکه در بازار گرفته شده باشد، در گذشته نیز تصمیم مشابهی برای بازار آتی اتخاذ شده بود. در سال ۹۷ که بازار سکه درگیر التهاب شد، معاملات بازار آتی سکه طلا متوقف شد؛ اما این سیاست نتوانست مانع رکوردشکنی سکه در آن زمان شود.
به‌نظر می‌رسد دلیل فاصله گرفتن نرخ سکه در بازار آنلاین از بازار فیزیکی را باید در شیوع ویروس کرونا و محبوبیت خریدهای آنلاین، کمبود سکه در بازار آزاد، رونق کلی بازار سهام، خریدهای صندق‌‌های سرمایه‌گذاری طلا و دخالت مقام ناظر در نوسانات بازار آنلاین و… جست‌وجو کرد. «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش تحلیلی به بررسی علت اصلی شکاف نرخ در بازار آنلاین و فیزیکی پرداخته است.

گزارش مفصل دنیای اقتصاد گزارش مهمی است و در زمان خواندن آن یادمان باشد که در جهان ارز به شکل‌های گوناگون در دسترس مردم قرار دارد؛ منتها در ایران فقط نوع کاغذی آن را به رسمیت شناخته‌ایم و نه تنها جهان درهای خود را به روی ما بسته بلکه ما هم درهای جهان را به روی خودمان بسته‌ایم! قبلا که همه چیز را گردن سلطان‌ها انداخته بودیم؛ حالا با اعدام سلطان‌ها مسائلی که دلایل مشخصی دارند را می‌خواهیم گردن فضای آنلاین بیندازیم؟ فکر نمی‌کنیم این راه را بارها رفته‌ایم و بی‌نتیجه بازگشته‌ایم؟

روزهای اخیر روزهای بازگشت «ونزوئلا» به سپهر سیاست ایران است؛ واقعا راست گفته‌اند که اگر کسی را مسخره کنید نمی‌میرید مگر این که همان مسخرگی را شما هم مرتکب شوید. چقدر بعضی‌ها برخی‌ها را به خاطر تعامل با ونزوئلا مسخره کردند! چقدر زود خودشان دچار ونزوئلا شدند. خبر این است که گویا ایران کشتی محصولات نفتی خود مانند بنزین را روانه ونزوئلا کرده است!

برخی از مطالب دنیای اقتصاد را در ادامه خیلی سریع مرور کنیم.

یادداشتی دارد با عنوان آرامش در حضور دیگران؛ بهترین بخش این یادداشت جمله‌ای نسبتا معروف:

«دنیا پر از رنج است، با این‌حال درختان گیلاس شکوفه می‌دهند.»

کوبایاشی ایسا

آمارها نشان می‌دهد جریان خروجی افراد از بازار کار در بازه یک‌ساله زمستان ۹۷ تا زمستان ۹۸، از جریان ورودی به این بازار پیشی گرفته است. ۸/ ۱۲ درصد از افرادی که در زمستان سال ۹۷ شاغل بوده‌اند در فصل مشابه سال بعد از بازار کار خارج شده‌اند و ۹/ ۲۷ درصد از بیکاران نیز در این بازه زمانی همین تصمیم را گرفته‌اند.

دنیای اقتصاد امروز گزارشی هم از کیان و مدیرعامل متفاوت این مجموعه یعنی مجید زمانی منتشر کرده است که پیشنهاد می‌کنم حتما بخوانید.

یادداشت سیر تحول رسیدگی به تراکنش‌های بانکی توسط سازمان امور مالیاتی را همه فعالان فضاهای فناوری مالی حتما باید بخوانند و بدانند که چه تغییراتی در راه است.

شرکت آلروسای روسیه، که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان الماس در جهان به‌شمار می‌رود گزارش داد که شیوع ویروس کرونا تنها در یک ماه فروش الماس در بازار بین‌المللی را به یک‌دهم رسانده است.

بررسی جدید مایکروسافت هم نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا باعث افزایش اقبال به برخی حوزه‌های فناوری اطلاعات مانند خدمات کلود، هوش مصنوعی و امنیت سایبری شده است. در شرایطی که همه‌گیری کرونا باعث اختلال بسیاری از کسب‌وکارها شده، نقش فناوری ارتباطات و اطلاعات برای کمک به تداوم فعالیت‌های حرفه‌ای بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است.

مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس که ارزش خالص دارایی‌های او ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، در جدیدترین اظهارنظر خود در توییتر از اینکه چه میزان بیت‌کوین دارد، پرده برداشت. «ایلان ماسک» کارآفرین میلیاردر آمریکایی در توییتر به جهانیان گفت که چه مقدار بیت‌کوین در اختیار دارد که با توجه به میزان دارایی‌های او و صحبت‌هایی که قبلا راجع به رمزارزها و به‌خصوص بیت‌کوین کرده بود، تا حدودی عجیب است. وی که با ۴۰ میلیارد دلار دارایی خالص یکی از ثروتمندترین مردان جهان است، فاش کرد که تنها ۲۵/ ۰ بیت‌کوین در اختیار دارد که درحال‌حاضر تنها حدود ۲۵۰۰ دلار ارزش دارد.

بررسی‌های امنیتی نشان‌دهنده حملات هکری گسترده به ابررایانه‌های اروپایی برای سرقت رمزارز است. این حملات به‌طور عمده در آلمان، انگلیس، سوئیس و اسپانیا رخ داده‌اند. هکرها برای سرقت رمزارزها، بدافزاری را روی ابررایانه‌های مختلف نصب می‌کنند. بدافزارهای مذکور در مواردی موجب خاموش شدن ابررایانه‌ها می‌شوند و همین مساله تحقیق در مورد منشأ انتشار آنها را دشوار می‌سازد.

روزنامه فناوران هم گزارشی از روز ارتباطات داشته و از قول وزیر ارتباطات نوشته است که خطر تعطیلی در کمین ۶۲ درصد شرکت‌های آی‌تی ایرانی است.

دبیر کانون کارگزاران بورس هم هشدار داده است که خطر خروج سرمایه از بورس وجود دارد.

هجوم ایرانی‌ها برای خرید ملک در ترکیه هم موضوع مورد توجه برخی از رسانه‌های امروز است.

محمدصادق جنان صفت هم یادداشتی در روزنامه جهان صنعت نوشته است با عنوان حل سخت‌ترین نبرد:

اقتصاد ایران اکنون از سه سوی گوناگون زیر ضرب است؛ اول: پیامدهای فزاینده گسترش ویروس کرونا. دوم: ادامه و ژرف‌تر شدن دامنه تحریم‌های آمریکا و سوم: برهم‌فزایندگی و بازدارندگی سیاست‌های ناکارآمد پولی، بانکی، ارزی و تجاری. پیامد این سه گروه از فشارها بر کسب وکار ایرانیان در سه سطح دولت، خانواده‌ها و بنگاه‌ها به خوبی دیده می‌شود. نشانه بدبختی دولت در کسری بودجه باورنکردنی نزدیک ۵۰ درصدی است. نشانه بداقبالی و تیره‌روزی این فشارها بر خانواده‌ها کوچک و کم‌قدرت‌تر شدن درآمد و قدرت خرید آنهاست. نشانه ناخوشایند این شرایط بر بنگاه‌ها سخت‌تر شدن فروش در بیشتر رشته‌های صنعت و خدمات به دلیل کاهش قدرت و تقاضای کل است.

یادداشت قمار بورسی دولت در همین روزنامه هم جالب است. تقریبا بیش‌تر روزنامه‌های اقتصادی ایران موضوع بازار سرمایه و ظرفیت‌های آن را بررسی کرده‌اند. مثلا روزنامه کسب‌وکار یادداشتی دارد از دکتر داوود سوری با عنوان چشم‌انداز بازار سرمایه.

برخی از محتواهای بازدید دکتر جهانگیری از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مورد توجه محدود رسانه‌ها قرار گرفته است. مثلا با تیتر کوچک روزنامه کسب‌وکار نوشته است: «سهم اقتصاد دیجیتال کشور از GDP در سال ۹۸ به ۶.۵ درصد رسید».

یکی از نماینده‌های مجلس هم در روزنامه تجارت یادداشت جالبی نوشته است: «ثبات مسکن و خودرو، با کنترل سایت‌های اینترنتی». به نظر ما تا زمانی که مدل ذهنی این است که ریشه مشکل را در هر جایی که نمی‌شناسیم جست‌وجو می‌کنیم وضع همین است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.