راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرور رسانه‌ها و مهم‌ترین مطالب آنها در روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه

مهم‌ترین موضوع رسانه‌ای این روزها اطلاع قیمت است؛ علاوه بر این که این روزها نگهداری ماشین صفر مصداق تخلف و احتکار شناخته شده اعلام قیمت خودرو و ملک در فضای وب هم تخلف است. فعلا بزرگان قوم به این نتیجه رسیدند که مشکل از چاپ پول بی‌رویه و نقدینگی بدون پشتوانه نیست بلکه مشکل دلال‌هایی هستند که از فرصت موجود استفاده می‌کنند.

دومین موضوع مهم رسانه‌ها هم که به نظر ما چندان که باید مورد توجه قرار نگرفت این بود که بانک مرکزی آماده اجرای سیاست‌های ضد تورم است. در صورتی که بانک مرکزی ادعای تبلیغاتی نکرده باشد و واقعا شروع به حرکت جدی در این مسیر کرده باشد این موضوع مهم و تاثیرگذاری بر آینده ماست.

همشهری امروز موضوع مهمی را تیتر اصلی خود کرده است: «انقلاب در قوانین شرکت‌داری». نویسنده گزارش از این نوشته است که بروکراسی ثبتی و سخت‌گیری‌های قانونی با اصلاح نظامنامه اجرای قانون ثبت شرکت‌ها کاهش می‌یابد و مالکان و سهامداران می‌توانند به جای انحلال یا دور زدن قانون، مسیر کسب‌وکار و ماهیت شرکت خود را ضمن حفظ برند و سابقه آن تغییر دهند.

هفته‌نامه عصر ارتباط در شماره جدید خود به سراغ موضوع بانک دیجیتال رفته است. موضوع قدیمی بانکداری دیجیتال و بانکداری مجازی مدتی است که به کانون توجه تبدیل شده است.

اشکان رسولیان در یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد از موضوع جالبی نوشته است:

ابرچالش‌های اقتصاد مدیران دولتی را مجبور کرده وارد حوزه‌هایی شوند که پیش از این تمایلی به قدم نهادن در آن نداشتند. یکی از این حوزه‌ها، بازارهای مالی است که پیش از این چندان مورد توجه مدیران دولتی نبود و اغلب به این بازارها به‌عنوان رقیب می‌نگریستند. در سال‌هایی نه چندان دور، بودند مسوولانی که با هدف جلوگیری از خروج سپرده‌ها از شبکه بانکی، بر نرخ اوراق بدهی شرکتی محدودیت گذاشته بودند و به شدت از آزادسازی نرخ سود در سایر بازارها واهمه داشتند.

مجید اعزازی هم در یادداشتی در روزنامه تعادل از این نوشته است که موتور سوم خلق پول روشن شد.

روزنامه جهان اقتصاد هم یادداشتی منتشر کرده است با عنوان ضعف قراردادها، بلای جان کسب‌وکارهای نوآفرین.

روزنامه اسکناس هم دو یادداشت جالب دارد: تبعات منفی برخورد دستوری بانک مرکزی و احتمال کاهش قیمت‌ها با هدف‌گذاری تورم. موضوع یادداشت اول هم درباره برخورد با معاملات گواهی سپرده آتی سکه طلا است که در روزهای گذشته اختلاف قیمتی که ایجاد کرده بود مورد توجه جدی قرار گرفته.

قیمت‌ها و قیمت در اینترنت موضوع داغ این روزها است. دنیای اقتصاد هم در گزارشی با عنوان نقص اطلاعات در فایل‌های ملکی نوشته است:

فایل‌های فروش آپارتمان در استارت‌آپ‌های ملکی با نقص اطلاعات همراه شد. هرچند طراحان این تصمیم با هدف «مهار تورم مسکن و کمک به خانه‌اولی‌ها» اقدام کرده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سانسور قیمت از بازار فایل‌ها، ۷ اشکال اساسی برای سمت تقاضای مصرفی ایجاد می‌کند که نتیجه آن متضاد از هدف اولیه خواهد بود.

مهم‌ترین ایراد کنار گذاشتن شفافیت در بازار معاملات ملک، محروم شدن خریداران از خط‌کش مجازی برای مقایسه قیمت‌ها است. اردیبهشت پارسال، قیمت پیشنهادی حذف شد؛ اما تورم ماهانه مسکن رکورد بیشترین نرخ در سه سال را ثبت کرد.

تغییر نحوه استعلام بیمه‌گذاران حقیقی از سوی بیمه‌مرکزی هم موضوع مهمی است. بیمه‌ مرکزی در ابلاغیه‌ای به شرکت‌های بیمه اعلام کرده که با توجه به تغییر رویکرد سازمان ثبت احوال، امکان استعلام اشخاص حقیقی با داشتن سال تولد و کد ملی غیرفعال خواهد شد. در ابلاغیه‌ای که بیمه‌مرکزی در ۲۳ اردیبهشت‌ماه برای مدیران فناوری شرکت‌های بیمه ارسال کرده، آمده است:

با توجه به تغییر رویکرد سازمان ثبت احوال به‌عنوان متولی ارائه سرویس استعلام اشخاص حقیقی، به زودی امکان استعلام اشخاص با داشتن سال تولد و شماره ملی، غیر‌فعال خواهد شد و به‌منظور استعلام باید تاریخ تولد به‌طور کامل –یعنی سال و ماه و روز- به شرحی که در مستند سرویس آمده است، به‌عنوان ورودی به سرویس ارائه شود.

در این ابلاغیه تصریح شده است که شرکت‌های بیمه‌گر حداکثر تا تاریخ سی‌ام خرداد امسال فرصت دارند به‌منظور جلوگیری از اختلال در عملیات بیمه‌گری نسبت به اصلاح موارد استفاده از سرویس استعلام اشخاص حقیقی اقدام کنند.

کیومرث اشتریان یادداشتی در روزنامه شرق نوشته با عنوان سیاست دیجیتال؛ فرصتی تاریخی برای توسعه ایران.

آخرین بازتاب امروز شاید یکی از جذاب‌ترین‌های آنها باشد. امروز دنیای اقتصاد گزارشی را به نقل از بانک مرکزی انگلستان منتشر کرده است:

یکی از مهم‌ترین اهداف بانک‌ مرکزی حفظ ثبات مالی و پولی نظام اقتصادی کشور است. برای نیل به این هدف، بانک باید امن‌ترین و مورداعتمادترین پول را برای خانوار، کسب‌وکارها و نظام مالی فراهم کند. در دنیای امروز اما روش‌های پرداخت‌ در حال تغییر است. برای بیش از ۳۰۰ سال اسکناس تنها وسیله پرداخت خانوارها و کسب‌وکارها بوده است. امروز اما جهان به سمتی پیش می‌رود که در آن استفاده از اسکناس روندی رو به کاهش دارد و استفاده از پول شخصا منتشرشده (مانند رمزارزها) و سایر روش‌های جایگزین در حال افزایش است. در این رابطه بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به جای انتشار پول سنتی، مفهوم جدیدی را با عنوان «پول دیجیتال» مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

این گزارش با عنوان اسکناس منسوخ می‌شود منتشر شده است که اصل آن را هم می‌توانید از طریق وب‌سایت بانک مرکزی انگلستان مشاهده کنید. در دوران کرونا موضوع CBDC بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر این موضوع در ایران متوقف مانده و علی‌رغم تبلیغاتی که شد هنوز این موضوع توسط رگولاتور جدی گرفته نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.