راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زمینه توفیق در تجارت جهانی

تسخير زمان و مكان در بانكداري الكترونيكی بزرگ‌ترين خصيصه اين پديده براي نقل و انتقالات منابع مالي در عصري است كه شاهد رشد روزافزون معاملات بازرگاني در آن هستيم. همان ميزان كه عنايت به مفهوم «تسريع» در مبادلات الكترونيكي امري پراهميت در اين عرصه قلمداد مي‌شود، توجه به مقوله «تدقيق» نيز در بسترسازي و ارائه ساختارهاي غيرقابل نفوذ، فاقد خطا و همچنين قابل نظارت مهم و اساسي به نظر مي‌رسد. از اين رو بايد گفت رونق تجارت الكترونيكی مانند شمشيري دولبه حساسيت‌هاي خاص حرفه‌اي خود را دارد. مطالعه و بررسي ابعاد گوناگون بانكداري الكترونيكی به عنوان دريچه ورود به دنياي وسيع و پيچيده تجارت الكترونيكی كه بستري تازه‌مولود دارد، مي‌تواند تحولات بنيادين اين عرصه را براي متخصصان علوم بانكداري هرچه بيشتر نمايان كند.

به جرات مي‌توان گفت يكي از زيرساخت‌هاي رشد اقتصاد ملي كه وابستگي شديدي به صادرات دارد، نگاه همه‌جانبه به بانكداري الكترونيكی به عنوان ابزار مهم و پيشرفته تجارت بين‌الملل است. عدم توجه به روند رو‌ به رشد اين شيوه از بانكداري حضور در بازارهاي جهاني را براي تجار و بازرگانان با مانعي جدي روبه‌رو مي‌كند چرا كه تطبيق با نظام بين‌المللي پرداخت بدون بهره‌مندي از فناوري‌هاي نوين الكترونيكی عملا امكان‌پذير نيست.

ترويج و پياده‌سازي بانكداري يكپارچه، ايجاد ساختارهاي مناسب اين حوزه و معماري جديد سامانه‌هاي پرداخت از جمله زمينه‌هاي تسهيل در فرآيند تحقق اقتصاد صادرات محور بر پايه تجارت الكترونيكی خواهد بود. ضروري است به موازات كاهش تحريم‌ها عليه نظام بانكي، طراحي سامانه‌هاي کارآمد و توانمند در ارائه خدمات نوين الكترونيكی با شتاب مناسب در حوزه سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و برد قابل اعتنا در عرصه بين‌الملل صورت پذيرد. تحقق اين هدف غايي كه با اتصال به شبكه بانكداري جهاني و بهره‌مندي از مزاياي ويژه اين شبكه عظيم ميسر خواهد بود، تجار و بازرگانان ايراني را در رقابت تجاري سربلند خواهد ساخت.

دكتر علي صالح‌آبادي، رئيس هيات‌مديره و مديرعامل بانك توسعه صادرات ايران

منبع: ماهنامه پیوست، ویژه‌نامه اختصاصی چهارمین همایش سالانه الکترونیکی و نظام‌های پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.