راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرش غفلت از روی فناوری

اگرچه زمان همچنان در ذهن انسان به سه بخش گذشته، حال و آینده تقسیم می‌شود اما فناوری واقعیت دیگری پیش روی انسان امروزی قرار داده است. گذشته نه آنچنان دور، که همین لحظاتی است که به سرعت می‌گذرد و حال به آینده‌ای متصل شده به سرعت تبدیل به گذشته می‌شود. آنچه اکنون حال و آینده بانکداری به شمار می‌رود، با ورود فناوری نوین دیگر، گذشته‌ای است که نه‌تنها نحوه ارائه خدمات به شهروندان را دگرگون می‌سازد، بلکه زیست‌بوم اقتصادی صنعت بانکداری را نیز متحول می‌کند. در این شرایط که ما در دنیای متصل به سر می‌بریم، سرعت تطبیق‌پذیری است که امکان نوآوری را فراهم می‌آورد، ضریب نفوذ 54 درصدی اینترنت در ایران، ضریب 81 درصدی تلفن همراه و افزایش روزافزون تلفن همراه هوشمند که امکان اتصال شهروندان را به شبکه با سرعت‌های بالا فراهم آورده، عملا فشار برای تغییر در زیست‌بوم (‌اکوسیستم) هر کسب و کاری را از لایه مدیران به لایه مصرف‌کنندگان انتقال داده است. تغییر تقاضا برای تحول به دلیل تجربه کاربری است که فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان شهروندان به ‌وجود آورده؛ چنان‌که تجربه کاربری شهروندان از دریافت خدمات به دلیل سرعت تحولات صورت‌گرفته در این بخش باعث شده است سطح توقع و نیازهای شهروندان برای دسترسی به خدمات نوین افزون شود. در واقع به هر میزان تجربه کاربری شهروندان (شما بخوانید مشتریان بانک‌ها) از دریافت خدمات نوین افزایش می‌یابد، به همان میزان سطح توقعات و نیازهای آنها نیز متفاوت و متحول می‌شود. در نتیجه سرعت پاسخگویی به این نیازها و خلق نیازهای جدید برای مشتریان بانک‌ها برای تداوم حیاط اقتصادی‌شان حائز اهمیت می‌شود. از این رهگذر رهیافت تطبیق‌پذیری شبکه بانکی با فناوری‌های جدید باید در اولویت تصمیم‌گیری‌های مدیریتی قرار گیرد.

آنچه تاکنون در شبکه بانکی کشور مغفول مانده، تجربه کاربری و به تبع آن توقعات شهروندان از سرویس‌ها و خدماتی است که در این بخش خلق شده یا پدید آمده است. قاعدتا سرعت تطبیق‌پذیری با فناوری‌های نوین به دلیل کندی سرعت تصمیم‌گیری و اجرا در نظام بانکی کشور سبب می‌شود نوآوری در ارائه خدمات بانکی نیز به ‌دلیل تاخیر در پذیرش و بومی‌سازی فناوری‌های جدید کاهش یابد و منجر به جاماندگی شبکه بانکی از بهره‌گیری از فناوری‌ها در دوران حیات‌شان شود. نتیجه اینکه ما همواره با فناوری‌های مرده‌ای روبه‌رو می‌شویم که نتوانسته‌ایم در زمان حیات‌شان تجربه کاربری متفاوتی برای مشتریان بانکی فراهم آوریم و دائما در حال پرش از روی فناوری‌ها هستیم.

مجتبی محمودی

منبع: ماهنامه پیوست، ویژه‌نامه اختصاصی چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.