راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مظاهر مرجانی با اشاره به جایگاه فناوری اطلاعات تأکید کرد / وزن سنگین بخش خصوصی در توسعه آی‌تی در ایران

در دهه گذشته فناوری اطلاعات نقش بسزایی در توسعه و پیشرانی کشورها داشته است و اهمیت جایگاه این عرصه روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود و دایره پدیده‌هایی که بر زندگی مردم اثر می‌گذارند بزرگ‌تر می‌شود. با این وجود در ایران هنوز بحث بر سر جایگاه فناوری اطلاعات وجود دارد و گفته می‌شود که ایران هیچ‌گاه سهم قابل‌قبولی از این حوزه نداشته است اما مظاهر مرجانی معتقد است که با توجه به شرایط و حداقل امکانات کشور، توسعه فناوری اطلاعات در ایران خوب بوده است. البته به گفته مرجانی دولت در ایران هیچ‌گاه سهمی از حوزه فناوری اطلاعات نداشته و بیشتر شرکت‌های خصوصی هستند که توانسته‌اند فضای فناوری اطلاعات را رشد دهند.

به گزارش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، مظاهر مرجانی، رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای فروشگاهی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در پاسخ به اینکه در ایران چه میزان توانسته‌ایم از فناوری اطلاعات استفاده کنیم و این حوزه چه اهمیت و جایگاهی برای ما دارد؟ معتقد است: «با توجه به شرایط و حداقل‌ امکاناتی که در کشور وجود داشته، می‌توان توسعه فناوری اطلاعات در ایران را خوب ارزیابی کرد.»

به گفته مرجانی دولت در ایران هیچ‌گاه سهمی از حوزه فناوری اطلاعات نداشته و بیشتر شرکت‌های خصوصی هستند که توانسته‌اند فضای فناوری اطلاعات را رشد دهند. مرجانی در این باره نیز می‌گوید: «هر چند رشدی که از آن صحبت می‌کنیم با کشورهای خارجی قابل مقایسه نیست چراکه فناوری اطلاعات و توسعه آن مبتنی بر زیرساخت‌هایی مانند شبکه ارتباط، اینترنت و … است.»

فعالان حوزه فناوری اطلاعات معتقد هستند که رویکردهای سرکوبگرانه دولتمردان در محدودیت‌های اینترنت و فیلتر‌ طی یکسال اخیر نه تنها موجب عدم توسعه حوزه فناوری اطلاعات شده بلکه موجب عقب‌گرد و تأثیرات منفی بر این حوزه شده‌ است و سیاست‌های دولت نه‌تنها در این سال‌ها کمک‌کننده نبوده بلکه مانعی بر اثر این حوزه بوده است.

مرجانی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات و توسعه آن مبتنی بر زیرساخت‌هایی مانند شبکه ارتباط، اینترنت و غیره است گفت: «این به این معناست که اگر در کشوری اینترنت خوبی نداشته باشیم، خیلی از موارد، قابلیت توسعه پیدا نمی‌کنند. اینجاست که نقش دولت و سرمایه‌گذاری آن اهمیت پیدا می‌کند. در واقع دولت خود یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان حوزه فناوری اطلاعات به خصوص در حوزه نرم‌افزار به حساب می‌آید و اگر بودجه خوبی برای حوزه نرم افزار هزینه نکند، قطعا نمی‌تواند خروجی خوبی داشته باشد. متاسفانه در ایران دولت در این سال‌ها بیش از آنکه بخواهد کمکی به حوزه فناوری اطلاعات کند برای آن مانع ایجاد کرده است. نتیجه چنین شرایطی در بخش‌های مختلف از جمله منابع انسانی، اثرات منفی برجای می‌گذارد.»

در دنیا بیشترین ورودی و درخواست منابع انسانی در جهان مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است و تمام دنیا در حال جذب نیروهای این حوزه هستند اما این اتفاق در ایران برعکس است.

مرجانی در این باره تاکید کرد: «در حال حاضر صنعتی که بیشترین ورودی و درخواست منابع انسانی را در جهان دارند، همین حوزه فناوری اطلاعات است و همه دنیا در حال جذب نیروهای این حوزه هستند، اما در ایران متاسفانه ما با افزایش مهاجرت افراد متخصص فناوری مواجه‌ایم. این اتفاق با توجه به نیازی که کسب‌وکارها به نیروی کار متخصص دارند، باعث ایجاد یک چالش جدی در این حوزه شده است».

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.