راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اشکان ابراهیمی با انتقاد از موانع توسعه‌‌ صنعت آی‌تی مطرح کرد / هر قانون جدید، یک دست‌انداز و سرعت‌گیر

اشکان ابراهیمی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در آستانه روز فناوری اطلاعات با انتقاد از موانع و چالش‌های توسعه عنوان کرد: «بزرگ‌ترین خواسته صنف از دولت این است که مانع‌تراشی نکنند و به قول خود دولتی‌ها مانع‌زدایی کنند.» او معتقد است که در حوزه فناوری اطلاعات مانع‌گذاری بیشتر است تا مانع‌زدایی.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، چند سالی است که زادروز خوارزمی، دانشمند بزرگ ایرانی به‌عنوان روز فناوری اطلاعات و ارتباطات نام‌گذاری شده است. اشکان ابراهیمی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران معتقد است روز فناوری اطلاعات فقط مختص فعالان این حوزه نیست، بلکه متعلق به تمام کسانی است که به‌ نوعی زندگی‌شان با فناوری اطلاعات گره ‌خورده است.

ابراهیمی در خصوص وضعیت فعلی فناوری اطلاعات کشور می‌گوید: «در حقیقت وضعیت فناوری اطلاعات در ایران بد نیست. از لحاظ زیرساختی وضعیت بدی نداریم. فقط بزرگ‌ترین مشکل این است که تمام امکاناتی که وجود دارد به‌صورت جزیره‌ای کار می‌کنند و نقطه اتصالی با هم ندارند. نبود نقطه اتصال و جزیره‌ای بودن امکانات فناوری اطلاعات این ذهنیت را به وجود می‌آورد که شرایط خوب و پایدار نیست. فکر می‌کنم بزرگ‌ترین معضل در فناوری اطلاعات همین کار کردن جزیره‌ای باشد.»

این عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی اولین مانع توسعه فناوری اطلاعات در کشور را قانون‌گذاری توسط افرادی می‌داند که در این حوزه تجربه و فعالیتی ندارند و مانع دوم را بحث تسهیلگری معرفی می‌کند که عموماً انجام نمی‌شود.

به گفته او در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیشتر مانع‌گذاری می‌شود تا مانع‌زدایی: «همیشه در شعارها به دنبال مانع‌زدایی هستند، اما کاری که می‌کنند مانع‌گذاری است.» او مانع سوم را استفاده از مدیرانی دانست که دغدغه اصلی‌شان توسعه فناوری اطلاعات نیست زیرا میز و مقام برای آنها مهم‌تر است.

او نقش صنف فناوری اطلاعات یا تشکل‌های صنفی این صنعت را نقش مشورتی عنوان و بیان می‌کند که اگر صنف و فعالان و محصلان فناوری اطلاعات در تمامی جلسات، اعم از قانون‌گذاری و اجرای قوانین سهیم باشند، بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود.

اشکان ابراهیمی می‌گوید: «بزرگ‌ترین خواسته صنف از دولت این است که مانع‌تراشی نکنند و به قول خود دولتی‌ها مانع‌زدایی کنند. بزرگ‌ترین مشکل و معضلی که از دولتی‌ها می‌بینیم، این است که هیچ‌وقت راه را هموار نکرده‌اند و با هر قانون جدیدی که می‌گذارند، یک چالش، دست‌انداز و سرعت‌گیر سر راه فعالان صنفی؛ مخصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد می‌کنند.»


چشم‌پوشی روی مشکلات صنف با تمرکز بر رقابت‌های برندینگی


به گفته این عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی، تمام فعالان باید روز فناوری اطلاعات را روز مهمی بدانند و سعی کنند در کنار هم بایستند و یکصدا شوند: «یکصدایی کمک می‌کند صدای ما بلندتر شود و بتوانیم دوستانی را که خواب‌ هستند یا خودشان را به خواب زده‌اند، بیدار کنیم.»

ابراهیمی درباره مانعی از درون صنف که باعث اخلال در یکصدایی می‌شود، می‌گوید: «اینکه افراد بخواهند بیشتر خودشان را مطرح کنند تا به جامعه و صنف فناوری اطلاعات کمک کنند، به نظر من همین بزرگ‌ترین مشکل است. افراد سعی می‌کنند روی برندینگ خود و مجموعه‌شان کار کنند و این رقابت‌های برندینگی که بین افراد وجود دارد باعث می‌شود آنها چشم‌شان را روی مشکلات صنفی ببندند و درگیر رقابت‌های شخصی شوند.»

او در پایان در پاسخ به این سؤال که بخش خصوصی در اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات ‌چقدر می‌تواند دغدغه‌های دولتی را در زمینه‌هایی مثل اشتغال‌زایی و تولید ثروت مرتفع کند،‌ می‌گوید: «این دیدگاهی که بخش دولتی توقع داشته باشد بخش خصوصی دغدغه‌هایش را مرتفع کند، اشتباه است. در وهله اول باید بخش خصوصی و دولتی به نقطه برابری برسند و درک کنند که به همدیگر نیاز دارند. عموماً در بیشتر نقاط دنیا بخش دولتی دیده نمی‌شود؛ یعنی بخش دولتی فقط نقش رگولاتوری دارد و بخش خصوصی همه کارها را انجام می‌دهد. اینکه بخش دولتی چه انتظاری از بخش خصوصی دارد، غلط است. بخش دولتی باید تمام انتظاراتش از بخش خصوصی باشد و نباید کاری انجام دهد. کاری که بخش دولتی باید انجام دهد تسهیلگری، مانع‌زدایی و قانون‌گذاری است و سایر کارها را باید به بخش خصوصی واگذار کند. اشتغال‌زایی، توسعه کسب‌وکار و تولید باید در بخش خصوصی انجام شود.»

منبع سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.