پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در گفتوگو با مدیرعامل شرکت بهسازان ملت مطرح شد / رونمایی از Open API در الکامپ ۱۴۰۲
شرکت بهسازان ملت، ۲۹ سال پیش تاسیس شد و هدف توانمند شدن بانک ملت در حوزههای فناوری بود. هلدینگی که گرچه کار اصلیاش توسعه پلتفرمهای هوشمند بانکی وغیربانکی و دیجیتال بود، امروزه بهواسطه تسلط به دانش روز و بهرهگیری از نیروی متخصص و فعالیت در حوزههای مختلف فناوری اطلاعات و بانکداری، در زیستبوم خدمات مالی کشور بهخوبی شناخته شده است.
مأموریتی که برای بهسازان ملت تعریف شده، توسعه پلتفرمهای هوشمند کسبوکار است. حوزهای کلیدی و تعیینکننده که بهگفته محمد صادقی، مدیرعامل بهسازان ملت، سالهاست روی آن کار کردهاند و دستاوردهایی هم داشتهاند. آنطور که صادقی میگوید آنها در نمایشگاه الکامپ از یک زیرساخت ایپیآی باز برای کسبوکارها بهرهبرداری میکنند که تحولی اساسی در حوزه بانکداری دیجیتال ایجاد میکند و بسیاری از نیازهای کاربران و مشتریان را مرتفع میسازد. جزئیات بیشتر این سرویس جدید و همینطور حضور بهسازان ملت در نمایشگاه بیست و ششم الکامپ در ادامه متن گفتوگو با مدیرعامل این شرکت آمده است.
محمد صادقی مدیرعامل شرکت بهسازان ملت در خصوص اهمیت و جایگاه نمایشگاه الکامپ میگوید: «بهطور کلی مهمترین عاملی که شرکتها و کسبوکارها در نمایشگاههایی مثل الکامپ دنبال میکنند، جلب توجه و دیده شدن است. طبیعی است که ملاقاتها و دیدارهایی هم صورت میگیرد و حتی معتقدم آنچه بیش از دیده شدن اهمیت دارد، همین دیدارها است.»
صادقی معتقد است که شاید فلسفه اصلی برگزاری نمایشگاههای جهانی متفاوت باشد اما دستکم در ایران به این صورت است که در این دیدارها، با دوستان و همکاران در دیگر شرکتها ملاقات میکنیم و دقیقتر متوجه میشویم که افراد چه کارهایی انجام میدهند و همین، مقدمه همکاریهایی در آینده میشود.
به گفته او آنچه در نمایشگاه بینالمللی الکامپ و نمایشگاههایی از این دست رخ میدهد، رونمایی از محصولات، اطلاع از آنچه در فضای کسبوکار میگذرد و آگاهی نسبت به عملکرد و محصولات رقبا است. الکامپ سالهای متوالی در حال برگزاری بوده البته با شیوع ویروس کرونا، مدتی برگزار نشد و سال گذشته متأسفانه محصولات چندان چشمگیر و باکیفیتی در نمایشگاه عرضه نشد.
اهمیت حضور بازدیدکنندگان و منتقدان در الکامپ
او در ادامه توضیح میدهد: «انتظار ما در شرکت بهسازان ملت از حیث کیفیت محصولات ارائهشده توسط دیگر شرکتها در نمایشگاههای مشابه هم برآورده نشد. به نظر میرسد شرکتها و کسبوکارها نگاهی جدی به این رویدادها ندارند و از سویی هم انتظار آن حجم از بازدیدکننده را نداشتند. امیدوارم در بیستوششمین دوره الکامپ شاهد ارائه سرویسها و محصولاتی باکیفیت باشیم و از حضور موثر شرکتها، استارتاپها، بانکها، فینتکها و صاحبنظران بهنحو رضایتبخشی بهرهمند شویم.»
مدیرعامل بهسازان ملت با بیان اینکه در کنار اهمیت حضور بازدیدکنندگان که بهعنوان مشتری، حضور اهالی فن، صاحبنظران و منتقدان هم داری اهمیت ویژه است توضیح میدهد: «مشتاقانه منتظر دیدنشان هستیم تا بتوانیم به گفتوگو و تبادل ایده بپردازیم. بهنظر ما، فلسفه برگزاری نمایشگاه در همهجای دنیا همین است که شما بتوانید محصولاتی را که در طول سال ساخته و توسعه دادهاید، عرضه کنید تا صاحبنظران و منتقدان درموردشان نظر بدهند.»
او در ادامه تأکید میکند: «جز این استارتاپها و فینتکها هم که شرکای تجاری یا استراتژیک احتمالی شرکت میکنند، محصولات و سرویسها را میبینند تا زمینه همکاری در آینده فراهم شود.»
پاسخ دادن به نیازهایی که بیپاسخ ماندهاند
صادقی با بیان اینکه انتظارات از شرکت بهسازان ملت همواره بالا بوده است، در خصوص محصولات و خدمات این شرکت در نمایشگاه الکامپ میگوید: «ما همیشه این وظیفه را بر دوش خودمان میدانستهایم که بهاندازه دیگر شرکتهای بزرگ و فعال حوزه فناوری اطلاعات محصولاتی باکیفیت و چشمگیر تولید و عرضه کنیم.»
مدیرعامل بهسازان فردا ادامه میدهد: «هرچند ناچارم با نگاهی واقعبینانه و ضمن ابراز تاسف به این نکته اشاره کنم که به دلایلی از جمله خروج نیروهای انسانی کارآمد از صنعت بانکی و پرداخت و فینتک، رخوت و سکون و یکنواختی، بیاطلاعی از انتظارات مشتری و برگزار نشدن نمایشگاههایی چون الکامپ که به محک زدن تواناییها و محصولات کمک زیادی میکند، دچار افول شدهایم. باوجوداین، رویکرد و برنامه فعلیمان، پاسخ دادن به نیازهایی است که تاکنون بیپاسخ گذاشتهایم.»
به گفته او هیئتمدیره و ارکان مدیریتی بهسازان ملت، ایفای نقش صحیح در بازار استارتاپها و فینتکها را وظیفهای بنیادین میدانند. صادقی میگوید که ما میکوشیم مجموعه را بهسمت پاسخگویی به نیاز بازار به حرکت درآوریم و هدایت کنیم. برای همین بهسمت ساخت ایپیای (رابط برنامهنویسی نرمافزار کاربردی) حرکت کردهایم.
رفع نیاز مشتریان خرد و حقیقی
او با بیان اینکه بهسازان ملت یک شرکت توانمندساز بانکی است که بسیاری از کسبوکارها از امکانات آن استفاده میکنند، میگوید که بسیاری از فینتکها، استارتاپها و شرکای تجاری نیز انتظار همکاری از آن دارند. صادقی تأکید میکند: «بنابراین، هدف این است که به ارائه ایپیایهایی بپردازیم که آنها لازم دارند، نه ایپیایهای استاندارد موجود و سرویسهایی که پیش از این داشتهایم.»
مدیرعامل بهسازان فردا ادامه میدهد: «ما میخواهیم ایپیایهای کسبوکاری مورد نیاز فینتکها، استارتاپها و شرکای تجاریمان برای رفع خلاءها ارائه کنیم و با این دید بهسمت ارائه محصولی در اوپن ایپیآی (Open API) بهنام «فرانک» حرکت کردهایم. ما میکوشیم ایپیایهای استاندارد و ایپیایهای کامپوزیتی و همینطور محصولات کسبوکاری مورد انتظار مشتریان و بازار را بر روی همین پلتفرم ارائه دهیم.»
به گفته او بهعبارتی بهسازان ملت میخواهد هر آنچه را مشتریان خرد و حقیقی انتظار دارند برآورده سازد. صادقی ادامه میدهد: « به همین علت به سمتوسویی میرویم که نیاز بازار را بشناسیم و بهگونهای عمل میکنیم که طیف مشتریان بانک ملت یا فینتکها و استارتاپها به پیشنیازهای کار کردن با مشتریان بانک ملت دسترسی پیدا کنند. درنتیجه تمرکز اصلی شرکت بهسازان ملت در بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ بر روی اوپن ایپیآی (Open API) خواهد بود.»
در مراحل اولیه موج اقتصاد دیجیتال گیر کردهایم
به اعتقاد مدیرعامل بهسازان فردا ما در ایران بیش از توجه به نیازهای مشتریانمان، تکنولوژیزده عمل میکنیم. او توضیح میدهد: «در سالهای اخیر درباره اقتصاد دیجیتال و بانکداری دیجیتال بسیار شنیدهایم، اما برآیند آن در بازار چندان مشاهدهپذیر نیست. یعنی، نمیتوان گفت اقتصاد دیجیتال یا بانکداری دیجیتالِ شکل گرفته چنین برآیند مشخصی دارد و تقریباً میتوان گفت که چیز قابل عرضه یا قابل دفاعی در این حوزه نمیبینیم.»
بنا بر صحبتهای صادقی این شرایط در حالی است که در چهارپنج سال اخیر همه بانکها بهواسطه الزامهای وزارت اقتصاد، بر این موضوعات متمرکز شدهاند. به گفته او ما در همان مراحل اولیه موجی که شکل گرفته گیر کردهایم و هنوز نتوانستهایم از موضوعاتی مثل احراز هویت، حل کردن مشکل کارمزد و … عبور کنیم. صادقی معتقد است که ما در مرحله افتتاح حساب و اهدای تسهیلات اولیه ماندهایم و بنابراین نمیتوانیم در این زمینهها مدعی تحول دیجیتال شویم. درنتیجه، بیشتر بازاری سوداگرانه داشتهایم تا اینکه از آن به بانکداری دیجیتال یاد کرد.
اگر فضایی برای افتتاح حساب و اهدای تسهیلات اولیه ایجاد شده، نیات سوداگری در آن برجسته است. البته که منظورم سویه منفی سوداگری نیست، بلکه سودآوری و تجارتی را مدنظر دارم که بازدهی بیشتری از سودهای معمول تسهیلاتی داشته باشد. همین الان درصد سود تسهیلاتی که در بستر بانکداری دیجیتال ارائه میشود با آنچه پیشتر در بانکداری سنتی بوده بسیار متفاوت است. در نتیجه میتوان گفت شاید پرداختهای مشتری آسانتر شده باشد، اما هزینههای او را هم افزایش داده است.
صادقی با تأکید بر اینکه ما در این زمینه موفق نبودهایم و آنچه را که در بانکداری دیجیتال موفقیتآمیز نبود، اکنون در زمینه بانکداری الکترونیک ارائه میدهیم، میگوید: «یعنی خدمت، خدمت الکترونیک است اما به این سمت نرفتهایم که از فضای دیجیتال برای تسهیل کارهای مشتری استفاده کنیم و به فینتکها اجازه دهیم که سرویسهای موردنیازشان را از ما بگیرند و با ایپیای دریافتی از ما، محصول کسبوکاری خاص خود را در جهت تسهیل کار مشتریان و افزایش سرعت آن راهاندازی کنند و کارمزدی عایدشان شود.»
به گفته صادقی ما برای این که این کسبوکار شکل بگیرد و رونق یابد، اطلاعاتی به آنها ندادهایم تا اگر خواستتند کاری انجام دهند، بهواسطه شفافیت اطلاعاتی ایجادشده، راحتتر تصمیم بگیرند. او میگوید که ما به این سمتوسو حرکت کردهایم، اما نتوانستیم به مشتریانمان، فینتکها، استارتاپها و شرکای تجاریمان مجموعه ایپیایهایی بدهیم که بتوانند در رفتوبرگشت اطلاعات راحتتر به مشتری سرویس بدهند و مشتری هم براساس شفافیت اطلاعات تصمیمگیری کند و آن سرویس را در اختیار بگیرد و این منجر به شکلگیری سریعتر کسبوکارها شود.
صادقی ادامه میدهد: «نمیگویم هیچ کاری انجام نشده، اما بهندرت شاهد چنین نوع سرویسهایی در کشور هستیم. این در حالی است که انتظار این است که بعد از پنجشش سال کار کردن درزمینه بانکداری دیجیتال و مفاهیم مشابه، بازیگران این حوزه، عملکرد بهتری داشته باشند. امروزه تعداد معدودی از بانکها گامهایی در این زمینه برداشتهاند.»
میخواهیم اکوسیستم راهاندازی کنیم
مدیرعامل بهسازان فردا با بیان اینکه بستری که ما بهدنبال آن هستیم کمک به حل چنین مشکلی است، میگوید: «هدف ما صرفا ارائه مجموعه ایپیای خاص نیست که با آن صورتحساب یا موجودی گرفت یا افتتاح حساب کرد. ما قرار است ایپیایهایی ارائه کنیم که فینتکها بتوانند با آن کسبوکار خود را راحتتر راهاندازی کنند و رضایت مشتریانشان را جلب کنند.»
صادقی با تأکید بر اینکه ما میخواهیم اکوسیستم راهاندازی کنیم، میگوید: «درحالیکه قبلتر به این صورت بود که همه اتفاقات در بانک رخ میداد و ما از فینتکها و استارتاپها میخواستیم کار خودشان را انجام دهند و از طریق مفاهیم مالی و بانکی که در قالب سرویسهایمان به آنها ارائه میدادیم، سرویسهای دیگر را از صنایع دیگر دریافت کنند. اینها درنهایت محصول کسبوکاری خودشان را باید در بانک ارائه میکردند و کارمزد میگرفتند. حالا اما اگر از ما سرویس میخواهند، بهعنوان گرداننده چرخهدندههای اکوسیستم، کارمزد یا درصد خودمان را از قدر و سهم درآمدی ایجادشده برداریم.»
صادقی با بیان اینکه فعلاً در ابتدای مسیر سرویس اوپن ایپیای هستیم، توضیح میدهد: «برنامهمان این است که هم برای مشتریان حقیقی و هم برای مشتریان حقوقیمان چنین کاری انجام دهیم. این همت از سمت ما وجود دارد. این خط استراتژی که در مورد آن صحبت میکنیم، به یکی از طرحهای تجاری مجموعه تبدیل شده است.»
مدیرعامل بهسازان فردا میگوید ما میدانیم که وقتی با فینتکها، استارتاپها یا شرکای تجاریمان کار میکنیم، چه منافعی نصیبمان میشود و کاملاً برایمان شفاف است و میتوانیم جریان تجاری و درآمدی آن را ترسیم کنیم. بدین ترتیب به شکلگیری اکوسیستم کمک میکنیم. صادقی تأکید میکند: «ما این قابلیت را در خودمان میبینیم و امیدواریم نتیجه نیز اثربخش و کارگشا باشد. تلاشمان را میکنیم. چراکه بهدنبال خودنمایی کردن نیستیم. دغدغه ما ارائه سرویس است و دوستان دیگر به ایجاد موج آن کمک میکنند.»
او با بیانکه ما نگاه اکوسیستمی داریم، میگوید: «میدانیم که باید چه سرویسی را ارائه دهیم و مشتریانمان چه نیازهایی دارند. بانک ملت تمام راهحلهای موردنیاز مشتریان را در درون زیرمجموعههای خود پیادهسازی کرده و این مزیتی کلیدی است. یعنی هر سرویسی که بانکهای دیگر نداشتهاند تقریبا و تحقیقا در بانک ملت انجام شده است. اوپن ایپیای را هم قرار است با همین دیدگاه ارائه دهیم و قاعدتا رگولاتوری را هم رعایت خواهیم کرد. ما قواعد بازی را میدانیم و یاد گرفتهایم که چطور هم قوانین بانک مرکزی و نظام مالی و بانکی را رعایت کنیم، و هم رضایت مشتریان را کسب کنیم. درواقع سالهای سال است که بانک ملت را با همین شاخصه در بازار میشناسند و اوپن ایپیای را هم با همین نگاه عرضه خواهیم کرد.»