راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت به مناسبت ۹ ژانویه منتشر می‌کند / انتشار و توزیع رایگان ۹ کتاب در حوزه فناوری‌های مالی

انتشارات راه پرداخت از انتشار ۹ کتاب با موضوع‌های مربوط به فناوری‌های نوین مالی خبر داد. این ۹ عنوان کتاب به مناسبت رویداد ۹ ژانویه منتشر شده و به صورت رایگان در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رویداد ۹ ژانویه از معدود رویدادهای حوزه رمزارزها در ایران است که به صورت سالانه و با محوریت کسب‌وکارها و فعالان حوزه رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال، هر سال ۱۹ دی‌ماه از سوی کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار می‌شود. این رویداد طی سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین دورهمی‌ها و برنامه‌های اکوسیستم نوظهور رمزارز و دارایی دیجیتال ایران تبدیل شده و فرصتی است برای اینکه مهم‌ترین مسائل این فضا در آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در دو دوره قبلی رویداد ۹ ژانویه بیش از ۷۰۰ چهره کسب‌وکاری، صنفی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این حوزه گرد هم آمده و در پنل‌ها و ارائه‌ها و فرصت‌های شبکه‌سازی درباره حوزه‌هایی چون آموزش، سرمایه‌گذاری، رگولاتوری، رسانه و… با یکدیگر گپ‌وگفت کرده‌اند.

امسال نیز به روال دو سال قبل، کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار سومین دوره رویداد ۹ ژانویه را برگزار می‌کند. رویداد ۹ ژانویه امسال دوروزه خواهد بود و ۱۹ و ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ با حضور مدیران و فعالان صنعت رمزارز، بلاکچین و دارایی دیجیتال و دیگر صنایع مرتبط ازجمله سرمایه‌گذاری، مشاوره و بازارهای مالی برگزار خواهد شد. انتشارات راه پرداخت نیز به همین بهانه و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در حوزه اشتراک دانش، ۹ عنوان کتاب در دست انتشار دارد و به‌ صورت رایگان آنها را عرضه خواهد کرد.

رزا فربودمنش، دستیار مدیر انتشارات راه پرداخت در خصوص این اقدام انتشارات می‌گوید: «انتشارات راه پرداخت همواره مسئولیت و همت خود را حول به‌ اشتراک گذاشتن دانش تعریف کرده است. برگزاری رویداد ۹ ژانویه هم برای ما فرصتی بود تا همین هدف را دنبال کنیم. ۹ عنوان کتاب را انتخاب کرده و اکنون در دست انتشار داریم و قصدمان این است که این کتاب‌ها را به‌ صورت رایگان برای علاقه‌مندان به حوزه فناوری‌های مالی توزیع کنیم.»

او ضمن معرفی این ۹ کتاب توضیح داد: «مجموعه کتاب‌های راه‌کار، که تاکنون چهار جلد از آن منتشر شده، با هدف ارتقای آگاهی مدیران شکل گرفته‌اند. هر جلد از این مجموعه به یک موضوع خاص در حوزه فین‌تک اختصاص دارد و با ارائه خلاصه چندین کتاب مطرح پیرامون موضوع کتاب، در جهت ارتقای آگاهی مخاطب تلاش می‌کند. کتاب‌های «قوانین و مقررات رمزارزها در جهان» و «چهل پروژه برتر دنیای رمزارز از دید مجله فورچون» در حوزه رمزارز به بررسی قوانین و مقررات این حوزه و فهرست‌بندی پروژه‌های برتر رمزارز بر اساس شفافیت می‌پردازند. کتاب‌های «اقتصاد دیجیتال دوبی» و «طرح ملی بلاکچین قطر»، آخرین تغییر و تحولات اقتصاد دیجیتال دو کشور حوزه خلیج‌ فارس را بررسی می‌کنند. کتاب «آینده فایننس» نیز درک عمیقی از چشم‌انداز آینده فین‌تک در سطح جهانی ارائه می‌دهد.»

تلاش برای پوشش جدیدترین روندهای حوزه فناوری در جهان، هدفی است که انتشارات راه پرداخت دنبال می‌کند و در این مسیر از همه افرادی که در حوزه تألیف و ترجمه کتاب دستی بر آتش دارند، دعوت به همکاری می‌کند.

طبق گفته‌های دستیار مدیر انتشارات راه پرداخت، انتشار کتاب‌های بیشتری تا پایان امسال در راه است و این انتشارات امیدوار است در راستای توسعه اقتصاد نوآوری در ایران، گام‌های بیشتری در سال‌های پیش رو بردارد. در ادامه توضیح مختصری از هر کدام از ۹ عنوان کتاب یادشده را می‌خوانید.


مجموعه کتاب‌های راه‌کار


مجموعه‌کتاب‌های راه‌کار تلاشی است برای آموزش مدیران حرفه‌ای و یادآوری موضوعاتی که ممکن است در انبوه مسائل روزمره فراموش شوند. هر جلد از مجموعه‌کتاب‌های راه‌کار یک موضوع را برمی‌گزیند و تلاش می‌کند با ارائه متن‌های قوی آن موضوع را برای مخاطبان خود بشکافد. انتظار می‌رود این مجموعه‌کتاب‌ها بتوانند دیدگاه‌ها را تحت تأثیر قرار دهند. انتشارات راه پرداخت با انتشار این مجموعه‌کتاب به سراغ ایده‌ها رفته و تلاش کرده مهم‌ترین ایده‌هایی را که یک مدیر امروزی باید بداند، با کمترین تعداد کلمات ممکن به او منتقل کند. کتاب راهکار تلاشی است برای آموزش مدیران حرفه‌ای و یادآوری موضوعاتی که ممکن است در انبوه مسائل روزمره فراموش شوند.

راه‌کار ۱؛ دارایی دیجیتال

در این جلد که به دارایی دیجیتال اختصاص داده شده، درباره انقلاب بلاکچین و تغییراتی که بیت‌کوین در امور مالی سنتی ایجاد می‌کند، دارایی‌های دیجیتال، قراردادهای هوشمند و کسب‌وکارهای نوین مبتنی بر بلاکچین صحبت شده است. برای هر کدام از مطالب نیز به سراغ یک کتاب رفته و کل کتاب (مجموعاً ۱۱ کتاب) را خلاصه کرده‌ایم. هدف از خواندن خلاصه این مجموعه‌کتاب‌ها، آگاهی بیشتر مدیران حرفه‌ای و علاقه‌مندان این حوزه است.

راه‌کار ۲؛ تأمین مالی خرد

جلد دوم راه‌کار که خلاصه‌ای از ۱۳ کتاب مهم در زمینه تأمین مالی خرد است، حرکتی است به سوی شناخت مبانی فکری حوزه نوپدید لندتک. انتشارات راه پرداخت در این جلد از کتاب‌های راه‌کار تلاش کرده تا مبانی فکری لندتک را در آثار چهره‌هایی مانند محمد یونس و فریدریش هایک جست‌وجو کند.

راه‌کار ۳؛ بانک و بانکداری

جلد سوم از مجموعه‌کتاب‌های راه‌کار که خلاصه‌ای از ۱۴ کتاب مهم در زمینه بانک و بانکداری است، به تفکر ناب در بانکداری، وحشت در دنیای بانکداری و آنچه پشت‌ سر گذاشته‌ایم، اهمیت کارت‌های پلاستیکی پرداخت، بانکداری خرد و نیاز به تغییر پرداخته است.

راه پرداخت در این جلد از کتاب‌های راه‌کار برای هر کدام از مطالب به سراغ یک کتاب رفته و آن را خلاصه کرده است. خواندن این خلاصه‌ها و این کتاب‌ها به کسی بانکداری را آموزش نمی‌دهد؛ کار این مجموعه این است که مدیر حرفه‌ای را آگاه‌تر کند و به او نشان دهد که چه تلاش‌های فکری‌ای درباره بانکداری در حال وقوع است. آگاهی از این دستاوردهای فکری به مدیر حرفه‌ای کمک می‌کند سررشته امور را در دست بگیرد و خودش را برای آموختن آماده‌تر کند.

راه‌کار ۴؛ تکنولوژی

جلد چهارم از مجموعه‌کتاب‌های راه‌کار به فناوری (انقلاب صنعتی چهارم، کلان‌داده، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، اقتصاد بلاکچین) می‌پردازد. تصور بر این است که فناوری باید بتواند کیفیت زندگی و کار را افزایش دهد. سرعت رشد فناوری امروزه بسیار زیاد است و حتی گاهی از سرعت رشد درک ما و توانایی تطبیق ما با شرایط جدید پیشی می‌گیرد. فناوری جدید یعنی سبک زندگی جدید و ممکن است هر فناوری به دلیل ایجاد یک سبک زندگی نو در ابتدا مشکلاتی برای ما ایجاد کند. سبک زندگی جدید یعنی سختی و تلاش بیش از حد معمول. ما به حکم انسان بودن‌مان ترجیح می‌دهیم که راه آسان‌تر را انتخاب کنیم، ولی برای آینده نیاز داریم امروز راه‌های سختی را برویم.


قوانین و مقررات رمزارزها در جهان


همسو با افزایش رمزارزها در جهان و توسعه پذیرش و استفاده از آنها، الزامات تنظیم‌گری مربوط به رمزارزها نیز که به منظور کنترل و نظارت بر آنها وضع شده‌اند، در سراسر جهان در حال افزایش هستند. چشم‌انداز رمزارز، به‌طور مداوم در حال تغییر و تحول است و بدیهی است که به‌‌روز نگه‌داشتن مقررات مربوط به آن در سطح جهانی، کار چندان آسانی نیست.

به منظور کمک به علاقه‌مندان این حوزه در راستای پیمایش مجموعه‌ای از مقررات رمزارزها در سراسر جهان، نگرش‌های قانونی آنها و فعالیت‌های مرتبط با صنعت رمزارزی آنها، این راهنما گردآوری شده است؛ راهنمایی که کمک می‌کند تا در مورد نحوه برخورد کشورهای مختلف جهان با مقررات رمزارزها، سکه‌ها و معاملات مبتنی بر رمزارز و همچنین قوانینی که در آینده می‌توانند در راستای تغییر و بهبود رویکردشان نسبت به صنعت داشته باشند، بیشتر بدانید.


چهل پروژه برتر دنیای رمزارز از دید مجله فورچون


از سال ۲۰۱۷ تا امروز، رمزارزها به بلوغ قابل توجهی رسیده و افراد مستعد زیادی را به خود جذب کرده‌اند. این افراد برای تأسیس شرکت‌های کارآمد به کسانی پیوسته‌اند که از قبل به فناوری و سیستم بلاکچین باور داشتند. با اینکه رکود اخیر بازار رمزارز، شرکت‌های کلاه‌بردار را از بین برده، روشن است که شرکت‌های دیگر آماده ایجاد موج‌هایی واقعی در دنیای مالی و تجارت هستند. به همین دلیل است که مجله آمریکایی «فورچون» انتشار اولین فهرست کریپتو ۴۰ را آغاز کرده است؛ کریپتو ۴۰ مانند فورچون ۵۰۰ جدیدترین فهرست معیار این مجله معتبر است که شرکت‌های معتبر و مهم در این حوزه را معرفی می‌کند.

در رتبه‌بندی کریپتو ۴۰ که در این کتاب ارائه شده، نام‌های آشنایی وجود دارد؛ اما نبودن بعضی از نام‌ها ممکن است خوانندگان آشنا به فضای رمزارز را متعجب کند. فورچون کریپتو ۴۰ نمونه‌‌ای از یک حرکت معتبر از سوی نشریه‌ای است که تلاش می‌کند به خوانندگان خود بگوید کدام‌یک از شرکت‌ها در حال تأثیرگذاری بر دنیای تجارت هستند.


طرح ملی بلاکچین قطر


طرح ملی بلاکچین قطر با همکاری «سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قطر»، «دانشگاه حمدبن خلیفه» و «دانشگاه قطر» تهیه شده است. این طرح نشان می‌دهد چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند به بناکردن یک بخش فناوری اطلاعات نوآور و روبه‌رشد در قطر با هدف افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کمک کرده و از «چشم‌انداز ملی ۲۰۳۰ قطر» و همچنین گذار پیوسته به سوی «قطر هوشمند» حمایت کند.

این طرح همچنین الزامات مربوط به بلاکچین و مسائلی را که باید مورد توجه قرار گیرند؛ ازجمله تنظیم مقررات، زیرساخت‌ها و سطح آگاهی را به دقت شناسایی می‌کند و در نهایت، بر اساس فرصت‌ها و الزامات درنظرگرفته‌شده، توصیه‌های لازم برای پذیرش بلاکچین در کشور قطر را ارائه می‌دهد.


آینده فایننس


کتاب آینده فایننس حاصل پژوهشی است که در نتیجه همکاری مشترک شرکت مشاوره بوستون و گروه سرمایه‌گذاری QED تهیه شده است. این گزارش یک مطالعه منحصربه‌فرد و جامع است که هدف آن ارائه درک عمیقی از چشم‌انداز آینده فین‌تک در سطح جهانی؛ ازجمله پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده‌ها بر اساس بخش و منطقه است. در این کتاب آخرین روندها، چالش‌ها و فرصت‌ها در بازار جهانی فین‌تک به تفکیک هر منطقه جغرافیایی بررسی شده و رشد شرکت‌های فین‌تک در زیربخش‌های مختلف؛ ازجمله پرداخت‌ها، تسهیلات، سپرده‌ها (همچون نئوبانک‌ها)، بیمه، مدیریت مالی و زیرساخت‌های مالی مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش همچنین محیط نظارتی برای شرکت‌های فین‌تک و تأثیر فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، اتصال باز مبتنی بر رابط برنامه‌نویسی کاربردی و فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) نیز بررسی شده‌اند.

بینش‌های ارائه‌شده در این گزارش، که بر اساس تحقیقات و مصاحبه‌های گسترده با کارشناسان صنعت، استارتاپ‌های فین‌تک، سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران گردآوردی شده‌اند، اطلاعات ارزشمندی به کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران در حوزه فین‌تک و صنعت خدمات مالی ارائه می‌دهد.


اقتصاد دیجیتال دوبی


کتاب اقتصاد دیجیتال دوبی در واقع نقشه راه دوبی برای تبدیل شدن به پایتخت اقتصاد دیجیتال جهان است و در مورد استارتاپ‌های اقتصاد دیجیتال دوبی و دلایل تبدیل شدن دوبی به پایتخت بعدی اقتصاد دیجیتال جهان، چشم‌اندازهایی ارائه می‌دهد. دوبی همیشه به خاطر روحیه قوی‌اش در زمینه کارآفرینی معروف بوده است. تقریباً ۹۶ درصد از کل سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده در امارات از سال ۲۰۱۷ توسط استارتاپ‌هایی که دفتر مرکزی آنها در دوبی واقع است، جذب و جمع‌آوری شده‌اند.

در سال ۲۰۲۱ تمام استارتاپ‌ها در سراسر کشور ۱.۲ میلیارد دلار جذب کردند که اکثریت قریب به اتفاق این سرمایه به استارتاپ‌های مستقر در دوبی اختصاص یافت. استارتاپ‌های اماراتی در سال ۲۰۲۲ نیز بیش از دو میلیارد دلار جذب کردند که بیش از دوبرابر ارقام بودجه در سال ۲۰۲۱ است. در این گزارش علاوه بر معرفی و پررنگ کردن استراتژی‌ها، محرک‌ها و ذی‌نفعان کلیدی پشت پرده اقتصاد دیجیتال دوبی، مصاحبه‌هایی نیز با استارتاپ‌های موفق داخلی انجام شده است. همچنین این گزارش برخی از برنامه‌ها و استراتژی‌های آتی اتاق را نیز معرفی می‌کند.

این کتاب‌ها به‌مرور تا روز رویداد ۹ ژانویه یعنی ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ منتشر شده و به صورت رایگان در وب‌سایت انتشارات راه پرداخت در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با ۹ عنوان کتاب یادشده و همچنین سایر محصولات انتشارات راه پرداخت می‌توانید به وب‌سایت این انتشارات مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.