راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل اجرایی والکس در حاشیه الکامپ ۲۶ مطرح کرد / رقابت صرافی‌های رمزارزی ایرانی با نمونه‌های جهانی

در چهار سال اخیر صنعت رمزارزها هم پای جهان در ایران رشد کرده، اما به نظر می رسد ابرهایی تیره در آسمان این صنعت پدیدار شده‌اند که رفع آن‌ها نیازمند تصمیم‌گیری سریع و قاطع است. احسان مهدی‌زاده، مدیر عامل اجرایی والکس در بیست‌وششمین دوره از نمایشگاه الکامپ به وضعیت روشن و در عین حال حساس صنعت رمزارز در ایران اشاره کرد.


رشد صنعت رمزارز در ایران حتمی نیست؛ چون حمایت نمی‌شود


در فاصله‌ی آخرین نمایشگاه الکامپ در سال ۱۳۹۸ تا نمایشگاه فعلی، صرافی‌های ارز دیجیتال رشد بسیاری را تجربه کرده و بخش بزرگ و قابل توجهی از اکوسیستم استارتاپی را به خود اختصاص داده‌اند. احسان مهدی‌زاده، مدیر عامل اجرایی والکس در پاسخ به این سوال که این صنعت در چهار سال آینده چه رشدی خواهد داشت، گفت: «اگرچه در این چهار سال به نقطه‌ رقابت با دنیا رسیدیم اما این رشد حتمی نیست چراکه حمایت چندانی از این صنعت نمی‌شود».


ضریب نفوذ رمزارزها در ایران، ۱۰ تا ۱۲ درصد است


مدیر عامل اجرایی والکس اضافه کرد: «در این سال‌ها در ایران ضریب نفوذ کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال بسیار بالا رفته و به تعبیری بین ۱۰ تا ۱۲ درصد در جامعه‌ ایران نفوذ دارد که در سطح بین‌المللی عدد بزرگی به شمار می‌رود».

مهدی‌زاده در ادامه به کشور ترکیه اشاره کرد، کشوری که این ضریب در آن به ۹ درصد می‌رسد اما نکته‌ قابل توجه این است که در ترکیه سیاست‌های حمایتی بسیاری وجود دارد.

او در این خصوص گفت: «با وجود حمایت و آزادی عمل است که شرکتی مثل BTCTurk که استاندارد محصول، وب سایت و اپلکیشن آن از کف استاندارد ایران پایین‌تر است، سه میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود». مدیر عامل اجرایی والکس نتیجه‌ی این سیاست‌ها را جذب سرمایه و رشد می‌داند؛ در حالی که سیاست‌های بازدارنده می‌تواند به دفع و خروج چشم‌گیر سرمایه منجر شود.


اکوسیستم رمزارز ایران، با صرافی‌های خارجی هم رقابت می‌کند


مدیر عامل اجرایی والکس در ادامه اشاره کرد چهار سال پیش تعداد کمی شرکت بودند که در این فضا فعالیت می‌کردند و بخش عمده‌ای از مبادلات به صورت زیرزمینی انجام می‌شد؛ اما الان می‌توان گفت از معدود صنعت‌هایی است که با صنعت‌های روز دنیا رقابت می‌کند و یکی از چالش‌هایی هم که وجود دارد همین است.

مهدی‌زاده ادامه داد: «رقبای ما در این صنعت فقط داخلی نیستند؛ چراکه، محصولی را ارائه می دهیم که در تمام دنیا با شباهت‌ها و البته استقلال بیشتر ارائه می‌شود. مجموعه‌ شرکت‌هایی که این جا هستند تمام فیچرهایی که در دنیا هست را به بهترین نحو به کاربر ارائه می‌دهند. اکنون از بازارها و کوین‌های متنوع تا استیکینگ، معاملات اعتباری و بات تریدر در دسترس کاربران هست.»


عدم شفافیت در رگولاتوری ایران و خروج سرمایه از پلتفرم‌های داخلی


مهدی‌زاده  تاکید کرد با وجود رشد در این سال‌ها بخش زیادی از این سرمایه به خاطر عدم اعتماد نه به پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری که به قانون‌گذاری و رگولاتوری ایرانی از کشور در حال خروج است و در پلتفرم‌های دیگر در جاهای دیگر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاه رقابت را به صرافی‌های رمزارز مثل بینگکس می‌بازیم که تنها دلیل این امر نبود حمایت است.

مدیر عامل اجرایی والکس با تاکید بر این فرصت‌سوزی ادامه داد:« باید بتوانیم به نحوی مدیریت کنیم که این سرمایه داخل ایران باشد. اکنون با تلاشی که فعالان این عرصه در تمام کسب و کارها می‌کنند و با وجود کاربردپذیری و تسهیلی که ایجاد شده، این ضریب نفوذ در جامعه تورمی ایران و این امکانات، صنعت رمزارز می‌توانست ارزآوری بالایی داشته‌باشد.»

به گفته مهدی‌زاده، با وجود سنگ‌اندازی‌ها نمی‌توان به آسانی به آینده‌ روشنی که این روزها بسیاری برای کریپتوکارنسی در دنیا متصورند، نگاه کرد و به دستیابی به آن در ایران امیدوار بود چراکه این امر نیازمند حمایت بیشتر است.

مدیر عامل اجرایی والکس

مشکلات قوانین مالیاتی باید پیش از تصویب و اجرا، بررسی شوند


عدم شفافیت روندهای مالیاتی و مشکلات موجود در دسترسی به درگاه پرداخت از جمله مشکلاتی بود که مهدی‌زاده به آن اشاره کرد. وی همچنین اشاره کرد:« گاهی بررسی اثرات منفی یک قانون را به بعد از اجرایی شدن آن موکول می‌کنیم؛ مثل موردی که برای ماینینگ پیش آمد، وزیر سابق، ماینینگ را ممنوع اعلام کردند اما دو سال بعد در کمیسیون اقتصادی، گفتند ماینینگ چندان هم برق مصرف نمی‌کند. توجه کنید که این موضوع می‌توانست ارزآوری زیادی داشته باشد.»

مدیر عامل اجرایی والکس در پاسخ به این سوال که آیا این خروج سرمایه اغراق‌آمیز است یا خیر با مثالی در مورد کشور کره‌ جنوبی آن را جدی و واقعی عنوان کرد. در سال ۲۰۱۷ کره جنوبی که هنوز فرایندهای مالیاتی برای ارزهای دیجیتال را طرح نکرده‌بود، حجم تریدی بالغ بر ۳.۵ میلیارد دلار را تجربه کرد. اما در سال ۲۰۲۱، سالی که کره‌ جنوبی قوانین مالیاتی وضع می‌کند و سالی است که سال گاوی و رو به رشد رمزارز محسوب می‌شود، حجم ترید با ۸۳ درصد سقوط به ۶۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

مدیر عامل اجرایی والکس همچنین تاکید کرد که استفاده از این فرصت برای حفظ سرمایه‌ها در ایران و ارزآوری، دغدغه‌ فعالان این صنعت بوده و تلاش می‌‌کنند تصمیم‌ساز باشند و راهکارهای مختلفی را برای حفظ کاربران در ایران ایجاد کنند.


کسب‌وکارهای رمزارزی، ستاره اکوسیستم استارتاپی ایرانند


در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا صرافی‌های ارز دیجیتال ستاره الکامپ هستند، مدیر عامل اجرایی والکس گفت با وجود ترند جهانی و حرکت اقتصاد به سمت حضور در قالب فین‌تک، این صنعت ستاره‌ اکوسیستم استارتاپی ایران بوده که فعالان آن با نمونه‌های جهانی رقابت می‌کنند و امیداور است با تصمیم‌های حمایتی، این صنعت بتواند به رشد خود ادامه دهد.

منبع رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.