راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت بهسازان ملت مطرح شد / رونمایی از Open API در الکامپ ۱۴۰۲

شرکت بهسازان ملت، ۲۹ سال پیش تاسیس شد و هدف توانمند شدن بانک ملت در حوزه‌های فناوری بود. هلدینگی که گرچه کار اصلی‌اش توسعه پلتفرم‌های هوشمند بانکی وغیربانکی و دیجیتال بود، امروزه به‌واسطه تسلط به دانش روز و بهره‌گیری از نیروی متخصص و فعالیت در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و بانکداری، در زیست‌بوم خدمات مالی کشور به‌خوبی شناخته شده است.

مأموریتی که برای بهسازان ملت تعریف شده، توسعه‌ پلتفرم‌های هوشمند کسب‌وکار است. حوزه‌ای کلیدی و تعیین‌کننده که به‌گفته محمد صادقی، مدیرعامل بهسازان ملت، سال‌هاست روی آن کار کرده‌اند و دستاوردهایی هم داشته‌اند. آن‌طور که صادقی می‌گوید آن‌ها در نمایشگاه الکامپ از یک زیرساخت ای‌پی‌آی باز برای کسب‌و‌کارها بهره‌برداری می‌کنند که تحولی اساسی در حوزه بانکداری دیجیتال ایجاد می‌کند و بسیاری از نیازهای کاربران و مشتریان را مرتفع می‌سازد. جزئیات بیشتر این سرویس جدید و همین‌طور حضور بهسازان ملت در نمایشگاه بیست و ششم الکامپ در ادامه متن گفت‌و‌گو با مدیرعامل این شرکت آمده است.

محمد صادقی مدیرعامل شرکت بهسازان ملت در خصوص اهمیت و جایگاه نمایشگاه الکامپ می‌گوید: «به‌طور کلی مهم‌ترین عاملی که شرکت­‌ها و کسب‌و‌کارها در نمایشگاه‌هایی مثل الکامپ دنبال می‌کنند، جلب توجه و دیده شدن است. طبیعی است که ملاقات‌ها و دیدارهایی هم صورت می­گیرد و حتی معتقدم آن­چه بیش از دیده شدن اهمیت دارد، همین دیدارها است.»

صادقی معتقد است که شاید فلسفه اصلی برگزاری نمایشگاه­‌های جهانی متفاوت باشد اما دست‌کم در ایران به این صورت است که در این دیدارها، با دوستان و همکاران در دیگر شرکت­ها ملاقات می­‌کنیم و دقیق‌تر متوجه می‌شویم که افراد چه کارهایی انجام می­دهند و همین، مقدمه همکاری‌­هایی در آینده می‌شود.

به گفته او آن­چه در نمایشگاه بین­‌المللی الکامپ و نمایشگاه‌­هایی از این دست رخ می­‌دهد، رونمایی از محصولات، اطلاع از آن­چه در فضای کسب‌­وکار می­‌گذرد و آگاهی نسبت به عملکرد و محصولات رقبا است. الکامپ سال‌های متوالی در حال برگزاری بوده البته با شیوع ویروس کرونا، مدتی برگزار نشد و سال گذشته متأسفانه محصولات چندان چشم‌گیر و باکیفیتی در نمایشگاه‌ عرضه نشد.


اهمیت حضور بازدیدکنندگان و منتقدان در الکامپ


او در ادامه توضیح می‌دهد: «انتظار ما در شرکت بهسازان ملت از حیث کیفیت محصولات ارائه‌شده توسط دیگر شرکت‌­ها در نمایشگاه­‌های مشابه هم برآورده نشد. به‌ نظر می‌رسد شرکت­‌ها و کسب‌و‌کارها نگاهی جدی به این رویدادها ندارند و از سویی هم انتظار آن حجم از بازدیدکننده را نداشتند. امیدوارم در بیست‌­و­ششمین دوره الکامپ شاهد ارائه سرویس‌ها و محصولاتی باکیفیت باشیم و از حضور موثر شرکت‌­ها، استارتاپ­‌ها، بانک­‌ها، فین­‌تک‌­ها و صاحب‌نظران به‌نحو رضایت‌بخشی بهره‌­مند شویم.»

مدیرعامل بهسازان ملت با بیان اینکه در کنار اهمیت حضور بازدیدکنندگان که به‌عنوان مشتری، حضور اهالی فن، صاحب‌نظران و منتقدان هم داری اهمیت ویژه است توضیح می‌دهد: «مشتاقانه منتظر دیدنشان هستیم تا بتوانیم به گفت­وگو و تبادل ایده بپردازیم. به‌نظر ما، فلسفه برگزاری نمایشگاه در همه‌جای دنیا همین است که شما بتوانید محصولاتی را که در طول سال ساخته و توسعه داده‌اید، عرضه کنید تا صاحب­‌نظران و منتقدان درموردشان نظر بدهند.»

او در ادامه تأکید می‌کند:‌ «جز این استارتاپ­‌ها و فین­‌تک­‌ها هم که شرکای تجاری یا استراتژیک احتمالی شرکت می‌کنند، محصولات­ و سرویس‌ها را می‌بینند تا زمینه همکاری­ در آینده فراهم شود.»


پاسخ دادن به نیازهایی که بی‌پاسخ مانده‌اند


صادقی با بیان اینکه انتظارات از شرکت بهسازان ملت همواره بالا بوده است، در خصوص محصولات و خدمات این شرکت در نمایشگاه الکامپ می‌گوید: «ما همیشه این وظیفه را بر دوش خودمان می‌دانسته‌ایم که به‌اندازه دیگر شرکت­های بزرگ و فعال حوزه فناوری اطلاعات محصولاتی باکیفیت و چشم­گیر تولید و عرضه کنیم.»

مدیرعامل بهسازان فردا ادامه می‌دهد: «هرچند ناچارم با نگاهی واقع­بینانه و ضمن ابراز تاسف به این نکته اشاره کنم که به دلایلی از جمله خروج نیروهای انسانی کارآمد از صنعت بانکی و پرداخت و فین‌تک، رخوت و سکون و یکنواختی، بی‌اطلاعی از انتظارات مشتری و برگزار نشدن نمایشگاه­هایی چون الکامپ که به محک زدن توانایی‌ها و محصولات کمک زیادی می‌کند، دچار افول شده­ایم. باوجود‌این، رویکرد و برنامه فعلی‌مان، پاسخ دادن به نیازهایی است که تاکنون بی­‌پاسخ گذاشته­‌ایم.»

به گفته او هیئت‌­مدیره و ارکان مدیریتی بهسازان ملت، ایفای نقش صحیح در بازار استارتاپ­‌ها و فین‌تک‌ها را وظیفه‌ای بنیادین می­‌دانند. صادقی می‌گوید که ما می­‌کوشیم مجموعه را به‌سمت پاسخ‌گویی به نیاز بازار به حرکت درآوریم و هدایت کنیم. برای همین به‌سمت ساخت ای‌پی‌ای (رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی) حرکت کرده­ایم.


رفع نیاز مشتریان خرد و حقیقی


او با بیان اینکه بهسازان ملت یک شرکت توانمندساز بانکی است که بسیاری از کسب‌وکارها از امکانات آن استفاده می­کنند، می‌گوید که بسیاری از فین‌تک­ها، استارتاپ­ها و شرکای تجاری­ نیز انتظار همکاری از آن دارند. صادقی تأکید می‌کند: «بنابراین، هدف این است که به ارائه ای­‌پی‌­ای­‌هایی بپردازیم که آن­ها لازم دارند، نه‌ ای‌­پی‌­ای­‌های استاندارد موجود و سرویس­هایی که پیش از این داشته­ایم.»

مدیرعامل بهسازان فردا ادامه می‌دهد:‌ «ما می­خواهیم ای‌پی‌ای‌های کسب‌وکاری مورد نیاز فین‌تک­ها، استارتاپ­ها و شرکای تجاری­مان برای رفع خلاءها ارائه کنیم و با این دید به‌سمت ارائه محصولی در اوپن ای‌­پی‌­آی (Open API) به‌نام «فرانک» حرکت کرده‌ایم. ما می‌کوشیم ای‌­پی‌­ای­‌های استاندارد و ای‌پی‌ای‌های کامپوزیتی و همین‌طور محصولات کسب‌وکاری مورد انتظار مشتریان و بازار را بر روی همین پلتفرم ارائه دهیم.»

به گفته او به‌عبارتی بهسازان ملت می‌خواهد هر آنچه را مشتریان خرد و حقیقی انتظار دارند برآورده سازد. صادقی ادامه می‌دهد: « به همین علت به سمت­وسویی می­رویم که نیاز بازار را بشناسیم و به‌گونه­‌ای عمل می­‌کنیم که طیف مشتریان بانک ملت یا فین­تک­ها و استارتاپ­ها به پیش‌نیازهای کار کردن با مشتریان بانک ملت دسترسی پیدا کنند. درنتیجه تمرکز اصلی شرکت بهسازان ملت در بیست­‌وششمین نمایشگاه بین­‌المللی الکامپ بر روی اوپن ای­‌پی‌­آی (Open API) خواهد بود.»


در مراحل اولیه موج اقتصاد دیجیتال گیر کرده‌ایم


به اعتقاد مدیرعامل بهسازان فردا ما در ایران بیش از توجه به نیازهای مشتریانمان، تکنولوژی­زده عمل می­کنیم. او توضیح می‌دهد: «در سال­های­ اخیر درباره اقتصاد دیجیتال و بانکداری دیجیتال بسیار شنیده­ایم، اما برآیند آن در بازار چندان مشاهده‌پذیر نیست. یعنی، نمی­توان گفت اقتصاد دیجیتال یا بانکداری دیجیتالِ شکل­ گرفته چنین برآیند مشخصی دارد و تقریباً می­توان گفت که چیز قابل عرضه یا قابل دفاعی در این حوزه نمی­بینیم.»

بنا بر صحبت‌های صادقی این شرایط در حالی است که در چهارپنج سال اخیر همه بانک­ها به‌واسطه الزام‌های وزارت اقتصاد، بر این موضوعات متمرکز شده‌اند. به گفته او ما در همان مراحل اولیه موجی که شکل گرفته گیر کرده‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم از موضوعاتی مثل احراز هویت، حل کردن مشکل کارمزد و … عبور کنیم. صادقی معتقد است که ما در مرحله افتتاح حساب و اهدای تسهیلات اولیه مانده­ایم و بنابراین نمی­توانیم در این زمینه­ها مدعی تحول دیجیتال شویم. درنتیجه، بیشتر بازاری سوداگرانه داشته‌­ایم تا اینکه از آن به بانکداری دیجیتال یاد کرد.

اگر فضایی برای افتتاح حساب و اهدای تسهیلات اولیه ایجاد شده، نیات سوداگری در آن برجسته است. البته که منظورم سویه منفی سوداگری نیست، بلکه سودآوری و تجارتی را مدنظر دارم که بازدهی بیشتری از سودهای معمول تسهیلاتی داشته باشد. همین الان درصد سود تسهیلاتی که در بستر بانکداری دیجیتال ارائه می­شود با آنچه پیش‌تر در بانکداری سنتی بوده بسیار متفاوت است. در نتیجه می‌توان گفت شاید پرداخت­های مشتری آسان‌تر شده باشد، اما هزینه­های او را هم افزایش داده است.

صادقی با تأکید بر اینکه ما در این زمینه موفق نبوده­ایم و آن­چه را که در بانکداری دیجیتال موفقیت­آمیز نبود، اکنون در زمینه بانکداری الکترونیک ارائه می­دهیم، می‌گوید: «یعنی خدمت، خدمت الکترونیک است اما به این سمت نرفته­ایم که از فضای دیجیتال برای تسهیل کارهای مشتری استفاده کنیم و به فین‌تک­ها اجازه دهیم که سرویس­های موردنیازشان را از ما بگیرند و با ای­‌پی‌­ای دریافتی از ما، محصول کسب­وکاری خاص خود را در جهت تسهیل کار مشتریان و افزایش سرعت آن راه­اندازی کنند و کارمزدی عایدشان شود.»

به گفته صادقی ما برای این که این کسب­وکار شکل بگیرد و رونق یابد، اطلاعاتی به آن­ها نداده­ایم تا اگر خواستتند کاری انجام دهند، به‌واسطه شفافیت اطلاعاتی ایجادشده، راحت­تر تصمیم بگیرند. او می‌گوید که ما به این سمت­وسو حرکت کرده‌ایم، اما نتوانستیم به مشتریانمان، فین‌­تک‌­ها، استارتاپ­ها و شرکای تجاری­مان مجموعه ای‌­پی‌­ای­‌هایی بدهیم که بتوانند در رفت‌وبرگشت اطلاعات راحت­تر به مشتری سرویس بدهند و مشتری هم براساس شفافیت اطلاعات تصمیم­گیری کند و آن سرویس را در اختیار بگیرد و این منجر به شکل­گیری سریع­تر کسب­وکارها شود.

صادقی ادامه می‌دهد: «نمی‌گویم هیچ کاری انجام نشده، اما به‌ندرت شاهد چنین نوع سرویس‌‌هایی در کشور هستیم. این در حالی است که انتظار این است که بعد از پنج‌شش سال کار کردن درزمینه بانکداری دیجیتال و مفاهیم مشابه، بازیگران این حوزه، عملکرد بهتری داشته باشند. امروزه تعداد معدودی از بانک­ها گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند.»


می­‌خواهیم اکوسیستم راه­‌اندازی کنیم


مدیرعامل بهسازان فردا با بیان اینکه بستری که ما به‌دنبال آن هستیم کمک به حل چنین مشکلی است، می‌گوید: «هدف­ ما صرفا ارائه مجموعه ای­‌پی‌­ای خاص نیست که با آن صورت­حساب یا موجودی گرفت یا افتتاح حساب کرد. ما قرار است ای‌پی‌­ای‌هایی ارائه کنیم که فین­تک­ها بتوانند با آن کسب­وکار خود را راحت­تر راه­اندازی کنند و رضایت مشتریان­شان را جلب کنند.»

صادقی با تأکید بر اینکه ما می­خواهیم اکوسیستم راه­اندازی کنیم، می‌گوید: «در‌حالی‌که قبل­تر به این صورت بود که همه اتفاقات در بانک رخ می­داد و ما از فین­تک­ها و استارتاپ­ها می­خواستیم کار خودشان را انجام دهند و از طریق مفاهیم مالی و بانکی که در قالب سرویس‌هایمان به آن­ها ارائه می­دادیم، سرویس‌های دیگر را از صنایع دیگر دریافت کنند. اینها درنهایت محصول کسب­وکاری خودشان را باید در بانک ارائه می‌کردند و کارمزد می‌گرفتند. حالا اما اگر از ما سرویس می­خواهند، به‌عنوان گرداننده چرخه­دنده­های اکوسیستم، کارمزد یا درصد خودمان را از قدر و سهم درآمدی ایجادشده برداریم.»

صادقی با بیان اینکه فعلاً در ابتدای مسیر سرویس اوپن ­ای­­‌پی‌­ای هستیم، توضیح می‌دهد: «برنامه‌مان این است که هم برای مشتریان حقیقی و هم برای مشتریان حقوقی­مان چنین کاری انجام دهیم. این همت از سمت ما وجود دارد. این خط استراتژی که در مورد آن صحبت می­کنیم، به یکی از طرح‌های تجاری مجموعه تبدیل شده است.»

مدیرعامل بهسازان فردا می‌گوید ما می­دانیم که وقتی با فین­تک­ها، استارتاپ­ها یا شرکای تجاری‌مان کار می­کنیم، چه منافعی نصیبمان می‌شود و کاملاً برایمان شفاف است و می­توانیم جریان تجاری و درآمدی آن را ترسیم کنیم. بدین ترتیب به شکل‌گیری اکوسیستم کمک می‌کنیم. صادقی تأکید می‌کند: «ما این قابلیت را در خودمان می­بینیم و امیدواریم نتیجه نیز اثربخش و کارگشا باشد. تلاشمان را می­کنیم. چراکه به‌دنبال خودنمایی کردن نیستیم. دغدغه ما ارائه سرویس است و دوستان دیگر به ایجاد موج آن کمک می‌کنند.»

او با بیانکه ما نگاه اکوسیستمی داریم،‌ می‌گوید: «می­دانیم که باید چه سرویسی را ارائه دهیم و مشتریانمان چه نیازهایی دارند. بانک ملت تمام راه­حل­های موردنیاز مشتریان را در درون زیرمجموعه‌های خود پیاده‌سازی کرده و این مزیتی کلیدی است. یعنی هر سرویسی که بانک‌های دیگر نداشته­اند تقریبا و تحقیقا در بانک ملت انجام شده است. اوپن ای‌­پی‌­ای را هم قرار است با همین دیدگاه ارائه دهیم و قاعدتا رگولاتوری را هم رعایت خواهیم کرد. ما قواعد بازی را می­دانیم و یاد گرفته­ایم که چطور هم قوانین بانک مرکزی و نظام مالی و بانکی را رعایت کنیم، و هم رضایت مشتریان را کسب کنیم. درواقع سال‌های سال است که بانک ملت را با همین شاخصه در بازار می­شناسند و اوپن‌ ای‌پی‌ای را هم با همین نگاه عرضه خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.