راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ریال «آف‌شور» بانک مرکزی چیست؟ / گزینه‌های ساختمان میرداماد برای حذف دلار

رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست ماهانه با اقتصاددان‌ها از بررسی طراحی «ریال آف‌شور» برای استفاده در بازارهای افغانستان و عراق خبر داده، اما توضیحی راجع به جزئیات این ریال نداده است. بررسی‌های «راه پرداخت» در این زمینه نشان می‌دهد که طراحی ریال آف‌شور از سوی حاضرین در این جلسه برای استفاده ریال در مبادلات تجاری برون‌مرزی مطرح شده و بانک مرکزی قصد دارد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و به نظر می‌رسد یکی از برنامه‌های این بانک نیز استفاده از ریال دیجیتال در مبادلات بین‌مرزی خواهد بود.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در آخرین نشست ماهانه خود با برخی از اقتصاددانان از طراحی ریالی به نام «آف‌شور» برای استفاده در بازارهای افغانستان و عراق خبر داد. پیش‌ از این، رئیس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داده بود تا با همکاری دستگاه‌های مرتبط، زمینه‌های انجام معاملات تجاری بر اساس واحد پولی ایران و کشورهای هدف را فراهم و برای حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات اقدام کند.

نشست ماهانه رئیس‌کل بانک مرکزی با جمعی از اقتصاددانان

برخی از حاضرین در این جلسه ازجمله مرتضی عزتی در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره جزئیات پیاده‌سازی ریال آف‌شور می‌گویند: «بانک مرکزی در این جلسه جزئیات و برنامه دقیقی برای طراحی ریال آف‌شور مطرح نکرده و اطلاعی از این موضوع نداریم، اما در کل، ریال آف‌شور از سوی یکی از حاضرین مطرح شد و بانک مرکزی فقط برای بررسی طراحی این ریال اعلام آمادگی کرده است.»


استفاده از ریال دیجیتال در مبادلات تجاری برون‌مرزی


در حالی‌ که جزئیاتی از چگونگی طراحی و پیاده‌سازی ریال آف‌شور منتشر نشده و مبهم است، وحید شقاقی شهری از دیگر حاضرین در جلسه با رئیس‌کل بانک مرکزی، از برنامه بانک مرکزی برای استفاده از ریال دیجیتال در مبادلات تجاری برون‌مرزی خبر می‌دهد.

او در این خصوص به راه پرداخت می‌گوید: «بانک مرکزی به دنبال این است که بتواند پول دیجیتال را در مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه همانند عراق و افغانستان استفاده کند. پول یا ریال دیجیتال به‌صورت متمرکز است که اختیار آن دست بانک مرکزی و غیر قابل ردیابی است.»
این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان می‌کند: «زمانی که ریال دیجیتال در مبادلات مرزی هم‌محور قرار می‌گیرد، اعتماد در داخل کشور به این پول نیز بیشتر می‌شود.»
طبق این گزارش، در زمان ریاست علی صالح‌آبادی بر بانک مرکزی نیز با هدف‌گذاری حذف ارزهایی همچون دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران و روسیه، نماد معاملاتی روبل و ریال در بازار متشکل ارزی بازگشایی و معامله شد.
در حال حاضر نیز با توجه به صحبت اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد برنامه جدید بانک مرکزی برای حذف دلار از مبادلات تجاری، بررسی طراحی ریال آف‌شور و استفاده از ریال دیجیتال باشد؛ اما جزئیاتی از این ریال و نحوه عملکرد آن در این زمینه منتشر نشده است.

به‌ عبارت‌ دیگر، آف‌شور در زمانی به کار می‌رود که یکی از عناصر مالی و بانکی یک کشور در کشوری دیگر و خارج از مرزهای آن مورد استفاده شهروندان کشور مد نظر قرار بگیرد؛ اما با این تفاسیر، مشخص نیست که ریال آف‌شور قرار است با چه سازوکاری برای بازارهای افغانستان و عراق یا سایر کشورها استفاده شود و اینکه چه میزان قابلیت استفاده در کشورهای دیگر را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.