راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل بانک صادرات درباره اصلاح نظام کارمزد مطرح کرد / حذف رقابت ناسالم جذب منابع با دریافت کارمزد

به اعتقاد مدیرعامل بانک صادرات ایران، سال‌ها بود که بانک‌ها در رقابتی ناسالم برای جذب منابع، از دریافت قانونی کارمزدها چشم‌پوشی می‌کردند و اصلاح نظام کارمزد در ایران این رقابت ناسالم را به رقابت برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان تبدیل خواهد کرد.

به گزارش روابط‌ عمومی بانک صادرات ایران، سید ضیاء ایمانی به‌روزرسانی نرخ کارمزدهای خدمات بانکی را با توجه به شرایط کلان اقتصادی و مقتضیات موجود کشور، امری اجتناب‌ناپذیر می‌داند: «بانک‌ها علاوه بر درآمدهای مشاع از محل جذب و هدایت سرمایه‌ها و سپرده‌های مردمی به سمت تولید، اشتغال و رفع نیازهای مردمی، از محل خدمات کارمزدی نیز درآمدهای غیرمشاع دارند که بسته به نوع خدمت، خلاقیت و نوآوری در رفع نیازهای مشتریان، طبق مقررات نهادهای نظارتی، نرخی برای آن در نظر گرفته می‌شود. توسعه این خدمات، یکی از شاخص‌های پیشرفت صنعت بانکداری و افزایش تنوع خدمات به مردم و فعالان اقتصادی است.»

او می‌گوید: «کارمزد در تمامی بانک‌های دنیا امری رایج است و به دلیل ارائه خدمات مناسب به مشتریان، امری نهادینه‌شده در فرهنگ استفاده از خدمات بانکی است. دریافت کارمزد ضمن سودآوری بانک‌ها موجب به حداقل رسیدن ریسک بانک‌ها می‌شود.»

 به اعتقاد او، برخی بانک‌ها در رقابتی ناسالم برای جذب منابع، از دریافت قانونی کارمزدها چشم‌پوشی می‌کنند، اما از آنجا که کارمزدها ارتباط مستقیمی با خدمات دارند، سهم مهمی در درآمدهای بانک را به خود اختصاص می‌دهند؛ ضمن اینکه برخلاف تسهیلات و تعهدات، کمترین ارتباط را با نوسان نرخ بهره دارند.»

او ادامه داد: «ایجاد رقابت بین بانک‌ها و مؤسسات در ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشتریان، یکی دیگر از مزیت‌های جدی‌تر شدن نظام کارمزدی در بانک‌هاست، ضمن اینکه این امکان اعمال تخفیف مشتریان تحت پوشش نهادها و سازمان‌های حمایتی بر اساس مقررات بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.»

به گفته ایمانی، نرخ کارمزدها عموماً کمتر از بهای تمام‌شده خدمت است، اما برای تحرک و پویایی این خدمات عامل مهم و تأثیرگذاری است.

منبع بانک صادرات
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.