پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش سال پرداخت الکترونیک سداد منتشر شد / سهم ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی سداد از کل تراکنشهای صنعت
گزارش رسمی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک سداد بر مبنای زمانی دی ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱ باهدف ایجاد شفافیت درباره عملکرد شرکت منتشر شد. این شرکت پرداخت الکترونیک از سال ۱۳۹۳ از سمت بانک ملی مأمور ارائه خدمات و محصولات پرداخت الکترونیک شده و حالا با پردازش ۳۰۰ میلیون تراکنش در ماه به ارزش ۱۰۴ همت رتبه سوم مبلغ تراکنشها را از آن خود کرده است. همچنین سازمان بورس در اردیبهشت ۱۴۰۱ با درخواست سداد برای پذیرفتهشدن در بورس موافقت کرده و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ مرحله درج نماد این شرکت انجام شود و در نیمه اول سال آینده سهام این شرکت به عرضه عمومی برسد.
بر اساس اطلاعات گزارش، ماهانه بیش از ۸۳۳ هزار میلیارد تومان تراکنش در صنعت پرداخت پردازش میشود که از این میزان ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به سداد تعلق دارد. همچنین در بررسی مقایسه مبلغ ماهانه هر کارتخوان در psp از خلال آمارهای بانک مرکزی و شاپرک، سداد در رتبه دوم سرانه متوسط مبلع تراکنش ماهانه قرار گرفت. رتبه اول متعلق به به پرداخت ملت است.
سداد در کنار رتبه دوم مبلغ تراکنشهای ماهانه، با رشد ماهانه ۵ درصدی رتبه اول شاخص سرانه مبلع تراکنش به سرانه کل صنعت را هم از آن خودکرده است. این شاخص بدون محاسبه از اثر تورمی و مناسبتهای فصلی محاسبه شده است. رتبه اول با اختلاف ۱.۷ درصدی متعلق به شرکت به پرداخت ملت است.
آمارهایی از شرکت
بر اساس گزارش سال شرکت پرداخت الکترونیک سداد، این پیاسپی با ۷۷۱.۹۳۴ پایانه، در هر ماه ۲۸۴.۳۰۰.۰۰۰ تراکنش باارزش ۸۶ همت پردازش میکند و سرانه مبلغ ماهانه این تراکنشها رقمی معادل ۱۱۲ میلیون تومان برآورد شده است. ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۱؛ در یک ثانیه ۱۵۵۶ تراکنش در سوئیچ پذیرندگی سداد پردازش شده است.
آنطور که سداد میگوید، پردازش تراکنشهای دستگاههای کارتخوان هزینههای عملیاتی به همراه دارد؛ هزینه پردازش هر تراکنش در پایانه فروشگاهی ۳۰۴ تومان است و میانگین هزینه پشتیانی از هر کارتخوان در هر ماه رقمی معادل ۷۲ هزار تومان است. بنابر اعلام این پیاسپی، ۱۶.۱۵ درصد کارتخوانها تا ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست، نصب و راهاندازی میشوند.
سداد در تمام استانهای کشور کارتخوان ارائه کرده و در برخی از نقاط کشور تنها ارائهدهنده هم هست. شهر بازرگان با تعداد ۱۷۷ عدد کارتخوان در آذربایجان غربی، دورترین نقطه غربی و سراوان با ۱.۷۶۸ عدد کارتخوان در سیستان بلوچستان دورترین نقطه شرقی کشور است که تحت پشتیانی سداد قرار دارد.
درگاههای پرداخت الکترونیکی سداد دسته دیگری از راهکارهای سداد است که تراکنشهایشان ۹۹.۹ درصد مواقع با موفقیت روبرو شده؛ ۵.۴ درصد درگاههای پرداخت این شرکت، تا ۲۴ ساعت پس از ثبت درخواست عملیاتی میشوند. بر اساس اطلاعات این گزارش در هر ماه میانگین ۱۴ میلیون تراکنش باارزش ۱۷ همت پردازش شده است.
اولین پایانه فروشگاهی سداد سال ۱۳۹۱ راهاندازی و ۷۳ پذیرنده از ده سال قبل یعنی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۱۱ راهاندازی شد، تمام این پایانهها تا همین امروز فعالیت دارند سداد و از آن زمان تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار پایانه را در سطح کشور گسترانیده که از این تعداد ۷۷۲ هزار دستگاه فعال هستند.
۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۸۱۲.۷۲۱ تراکنش در درگاههای پرداخت سداد پردازش شد که سداد علت این افزایش تراکنش را به تراکنشهای سازمان حج و زیارت و ثبتنام دانشگاه آزاد تعمیم داده است.
اولین شعبه دیجیتال بانک ملی
ایوا با دو میلیون کاربر اپلیکیشن پرداخت الکترونیک است که خدمات خرید شارژ و اینترنت همراه، انتقال وجه، دریافت موجودی، استعلام و پرداخت قبوض را ارائه میدهد.
بخش نشان بانک ایوا هم در واقع اولین شعبه دیجیتال بانک ملی ایران است. دریافت شبا، ثبت امضای الکترونیک، مشاهده آنلاین نرخ ارز، پرداخت تسهیلات، افتتاح حساب، صدور دستهچک، مشاهده موجودی و دریافت صورتحساب و مسدودکردن کارت از جمله خدمات نشان بانکاند. سداد اعلام کرده که ازاینبین تسهیلات با توثیق سهام عدالت یکی از مهمترین خدمات نشان بانک در سال ۱۴۰۱ بود تاحدیکه ۵۱۵۱۲۹.۷۳۱ تسهیلات به ارزش میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده. همچنین آمارها نشان میدهند که ۵۳ درصد متقاضیان این خدمت خانم بودهاند.
سداد همچنین با کد دستوری ۷۳۷ بدون دریافت کارمزد و هزینه بر بستر مخابرات، خدمات رایج پرداختی را در اختیار کاربران قرار میدهد. سداد اعلام کرده که در سال گذشته ۱۹۱ هزار تراکنش باارزش ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان در این بخش پردازش شده است.
پشتیبانی و تعمیرات
سداد در گزارش سال خود اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱، به ۱.۵۰۰.۰۰۰ تماس با موفقیت پاسخ داده شده که از این تعداد بیش از یک میلیون و صدهزار تماس مربوط به پذیرندگان پایانههای فروشگاهی و نزدیک به ۱۰۰ هزار تماس به کاربران درگاه پرداخت الکترونیک ارتباط داشته است. کاربران اپلیکیشن ایوا هم در سال ۱۴۰۱، ۲۴۰ هزار تماس با مرکز پشتیبانی برقرار کردند. ۹ و ۱۰ آبان بالاترین تعداد پاسخگویی به تماسهای تلفنی مشتریان ثبت شده و بیشترین تماس با ۹.۸۴۰ تماس در روز دهم آبان برقرار شده است.
درخواست پذیرنده برای دریافت اطلاعات شخصی دارنده کارت، انتقال وجه از ایوا، اعلام رمز شارژ خریداری شده از طریق کارتخوان به مشتریان، خطای tamper، ماندن دستگاه کارتخوان در وضعیت در حال ارتباط، بررسی تراکنش درگاه پرداخت اینترنتی و درخواست فعالسازی مجدد پایانه پس از تکمیل پرونده مالیاتی بیشترین موضوعات تماس تلفنی پذیرندگان با سداد در سال گذشته بودهاند و سداد اعلام کرده با ۶۰ خط تلفن بهصورت هفت در بیست و چهار پاسخگوی دارندگان کارت شعب بانک ملی است.
در این گزارش اعلام شده که مرکز تعمیرات سداد ظرفیت ۱۵ هزار تعمیر در ماه را دارد؛ حدود ۸۰ درصد از تعمیرات به کارتخوان و سایر تعمیرات مربوط به مودم و سایر کالاها ارتباط دارد و مشکلات ارتباطی، خرابی باتری، خرابی صفحهکلید، خرابی هد کارتخوان، مشکلات نرمافزاری، مشکل شارژ، خرابی صفحهنمایش، خرابی چاپگر بیشترین دلایل خرابی کارتخوانها هستند.
مسئولیتهای اجتماعی
در سال ۱۴۰۱، سداد از طریق کد دستوری نزدیک به ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تراکنش به ارزش ۱۷ میلیارد تومان به نفع سازمانهای نیکوکاری و مردمنهاد کمک مردمی جذب کردند. ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تراکنش هم به ارزش ۲۱.۲ میلیارد تومان به مؤسسات نیکوکاری کمک مردهاند.
سداد در سال ۱۴۰۱، باهدف کاهش مصرف رولهای کاغذی، ابعاد هریک از رسیدهای کاغذی را به نصف تقلیل و مصرف سالانه کاغذ در دستگاههای کارتخوان را به یکدوم کاهش داد. این شرکت در واقع به میزان ۲۴۶.۰۶۸.۵۹۲ متر در مصرف رولهای کاغذی دستگاههای کارتخوان صرفی جویی کرده و این اقدام بهتنهایی در تضمین سلامت ۴۲۳ اصله درخت مؤثر بوده است.