راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مظاهر مرجانی، بنیانگذار پارمیس درباره چالش‌های اقتصاد دیجیتال کشور می‌گوید / دچار بحرانی عمومی و همه‌گیر هستیم

نیلوفر نادری / شرکت پارمیس در سال ۱۳۸۳ با هدف فعالیت در اکوسیستم فناوری و با تمرکز بر تولید نرم‌افزارهای مالی، حسابداری و مدیریتی آغاز به کار کرد و اکنون بیش از هشت محصول عمده دارد که همگی در حوزه مدیریت مالی با جوامع هدف متفاوت، فعال هستند. مظاهر مرجانی، بنیانگذار این شرکت بر این باور است که نرم‌افزارهای حسابداری قلب تپنده هر کسب‌وکاری هستند و در بازار پررقابت امروز، استفاده از این نرم‌افزارها می‌تواند به برگ برنده هر کسب‌وکاری برای پیشی‌گرفتن از رقبا تبدیل شود.

رسالت پارمیس نیز تسهیل فرایندهای مالی و حسابداری شخصی و حرفه‌ای از خانه‌ای کوچک تا کارخانه‌ای بزرگ است و در تلاش است به توسعه کسب‌وکارها با ابعاد مختلف کمک کند. در گفت‌وگویی که با مظاهر مرجانی، بنیانگذار شرکت پارمیس داشتیم، به عملکردشان در سال جاری و چالش‌ها و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۲ پرداختیم. بنا بر گفته‌های مرجانی، وجود رگولاتور مداخله‌گر و ضدتوسعه نه‌تنها بقای کسب‌وکارهای موجود را به خطر می‌اندازد، مانع ورود بازیگران جدید نیز می‌شود و برنامه‌ریزی برای آینده را ناممکن و توسعه را دسترس‌ناپذیر می‌کند.


تقدم نیازسنجی بر تولید


شرکت پارمیس که تولیدکننده نرم‌افزارهای مالی و مدیریتی است به فراخور نیازهای کسب‌‌وکارها و افراد، اقدام به خلق و ارائه بسترهای مالی مختلف کرده است. مظاهر مرجانی، بنیانگذار پارمیس با اشاره به اهمیت سنجش نیازهای جامعه، درباره محصول جدیدشان می‌گوید: «رسالت ما تسهیل فرایندهای مالی و مدیریتی است و تجربه نشان داده نیازهای افراد و کسب‌وکارها گرچه مشترک است، اما یکسان نیست. درنتیجه یکی از اقدامات مهم ما در پارمیس، شناسایی نیازهای مشتریان و طراحی نرم‌افزارها بر اساس آنهاست. یکی از محصولات ما که پس از سنجش نیازهای کاربران طراحی و ارائه شده، «پارمیس‌استار» است که در واقع راهکاری است نرم‌افزاری و مبتنی بر ERP که با هدف ایجاد یکپارچگی و جریان آزاد اطلاعات بین واحدهای مختلف، تولید شده و ۱۸ زیرسیستم دارد. زیرسیستم سازمان همراه پارمیس یکی از این زیرسیستم‌های جدید است که مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفته است.»

او توضیح می‌دهد که امروزه سازمان‌ها نرم‌افزارهای حسابداری،‌ مدیریتی و بازرگانی را برای مدیریت امور مالی خود به کار می‌بندند و دغدغه‌ آنها نحوه ارتباط مشتریان با سازمان است. سازمان همراه پارمیس این امکان را فراهم می‌کند که مشتریان یک سازمان با نمایندگان آن از طریق این سامانه در ارتباط باشند و به‌صورت ۲۴ساعته مطالبات الکترونیکی خود را ثبت کنند. در واقع دیگر لازم نیست نمایندگان سازمان‌ها از تلفن برای ثبت سفارش‌ها استفاده کنند و با داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه می‌شوند و سفارش‌ها را ثبت می‌کنند.

مظاهر مرجانی، مدیرعامل پارمیس

همچنین، زیرسیستم مذبور این امکان را به آنها می‌دهد که با دریافت کد رهگیری از وضعیت سفارش‌های ثبت‌شده مطلع شوند، گردش مالی و صورت‌‌حساب‌های خود را مدیریت کرده و موجودی کالاها را مشاهده کنند. در واقع فاز اول این زیرسیستم با هدف الکترونیکی‌کردن ارتباط بین مشتریان و سازمان طراحی شده است. مرجانی خاطرنشان می‌کند که سازمان همراه پارمیس رویکرد B2B دارد و سازمان‌ها از طریق آن خدمتی نوین را در اختیار نمایندگان خود قرار می‌دهند: «این بستر که تاکنون توانسته مورد استقبال ۱۵۰ کاربر بزرگ قرار گیرد، به‌زودی دارای باشگاه مشتریان نیز می‌شود.»


فروشگاه آنلاین پارمیس


دیگر محصول ارائه‌شده توسط پارمیس در سال ۱۴۰۱، یک فروشگاه‌ساز اینترنتی است. مرجانی درباره فلسفه وجودی این محصول می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های همیشگی کسب‌وکارهای مختلف، چگونگی دسترسی به فروش آنلاین است. برای برخی از آنها خلق یک فروشگاه آنلاین به لحاظ فنی دشوار است و برخی دیگر فروشگاه یکپارچه ندارند؛ درنتیجه فروشگاه اینترنتی پارمیس که فروشگاهی یکپارچه و بومی است، می‌تواند به‌عنوان بستری ارزان برای فروش کالا و خدمات کسب‌وکارها پیشنهاد شود.

این فروشگاه که با برخی زیرسیستم‌های پارمیس مثل حسابداری و انبار یکپارچه‌ شده، به رؤیت‌پذیر‌ شدن خودکار کالاهای موجود در انبار کمک می‌کند. تنها اقدامی که فروشندگان باید انجام بدهند، دسته‌بندی محصولات‌شان است. در این فروشگاه اینترنتی علاوه بر رعایت اصول سئو، قابلیت‌هایی مانند جست‌وجوی پیشرفته، یکپارچگی با نرم‌افزار انبار، حسابداری و فروش، تعریف کالا و خدمات پیشرفته (پکیج، سریال و مشخصه شناور و…) در نظر گرفته شده است.»

او اضافه می‌کند که این فروشگاه به چند درگاه پرداخت بانکی متصل است و کاربر می‌تواند با انتخاب یکی از آنها، پرداخت اینترنتی خود را انجام دهد. همچنین فاکتور خرید، فیش دریافت و سند حسابداری آن به‌صورت خودکار ذخیره شده و کالا وارد مرحله ارسال به مشتری می‌شود.

مرجانی توضیح می‌دهد: «علاوه بر اینکه کاربران با استفاده از این خدمت، در کمترین زمان ممکن به فروشگاه آنلاین حرفه‌ای خود دسترسی پیدا می‌کنند، ما یک پلاگین نیز برای «ووکامرس» ایجاد کرده‌ایم. ووکامرس که در وردپرس استفاده می‌شود، سیستم یکپارچه فروش ندارد و تیم پارمیس یک پلاگین برای آن طراحی کرده تا کسانی که فروشگاه اینترنتی مبتنی بر ووکامرس دارند نیز از آن استفاده کنند. هم‌اکنون در ووکارمرس، صدور فیش حسابداری، فاکتور و کنترل موجودی انبار به‌صورت خودکار انجام می‌شود.»


بحران اقتصادی و مدیریت مالی


وقتی در بزنگاه‌های اقتصادی با بحران روبه‌رو می‌شویم، نیاز به مدیریت منابع مالی‌مان به امری ضروری تبدیل می‌شود. شرکت پارمیس با ارائه نرم‌افزار پارمیس همراه که یک PFM است، امکان مدیریت مالی و حسابداری شخصی را برای افراد فراهم کرده است. بنیانگذار پارمیس درباره استقبال روبه‌افزایش مردم از این نرم‌افزار می‌گوید: «آمار دانلودها، فعال‌سازی و پشتیبانی‌های پارمیس نشان می‌دهد که هرچه وضعیت اقتصادی کشور بحرانی‌تر می‌شود، تمایل افراد به استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری و مدیریت مالی افزایش می‌یابد. ما در مدیریت دارایی باید بتوانیم ورودی و خروجی مالی‌مان را مدیریت و کنترل کنیم.

در همین راستا در نرم‌افزار پارمیس همراه، «بودجه» را طراحی کردیم که در آن، کاربر درآمد و هزینه‌های خود را به‌صورت روزانه مدیریت می‌کند. یکسری نمودار نیز وجود دارد که وضعیت مالی افراد را درک‌پذیرتر می‌کند. در این نرم‌افزار پیامک‌های بانکی افراد به‌صورت خودکار خوانده و ثبت می‌شود تا فرد بتواند تمام تراکنش‌های خود را بررسی کند.»


چالش‌ها


مرجانی معتقد است افراد و کسب‌وکارها در ایران با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که مانع توسعه آنها می‌شود و در این باره توضیح می‌دهد: «جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص به بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکارها در سال‌های اخیر به‌خصوص در سال جاری تبدیل شده چون افراد انگیزه‌ای برای کارکردن در ایران ندارند و در صورت عدم مهاجرت نیز ترجیح‌شان بر این است که به صورت ریموت برای کشورهای دیگر کار کنند و دستمزد بیشتری نسبت به آنچه ما در ایران به آنها می‌دهیم، بگیرند. چالش بعدی کسب‌وکارها،‌ ناتوانی در پیش‌بینی آینده و برنامه‌ریزی برای آن است؛ چراکه ثبات و قطعیتی در کشور وجود ندارد.

علاوه بر این، زیرساخت‌ها، محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ مانع توسعه کسب‌وکارها می‌شود. برای مثال دانلودهای ما در زمان فیلترینگ گوگل و مشتقات آن به صفر رسیده بود و اگر آن روند ادامه‌دار می‌شد، از دست می‌رفتیم. نرم‌افزار ما در برخی بخش‌ها باید خودش را به‌روز کند و مشکلات اینترنتی مانع این اقدام می‌شود. همچنین فیلترینگ‌ها باعث می‌شود حتی سرورهای ما که داخل ایران است نیز دیده نشود. ما در ایران درگیر مسائلی هستیم که می‌شد وجود نداشته باشد. وقتی اینترنت قطع می‌شود به مشکل می‌خوریم و برای رفع آن مجبوریم هزینه و زمان زیادی را صرف ایجاد بستر آفلاینی کنیم که افراد در صورت قطعی اینترنت بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند و چنین اموری، هزینه‌هایی را به کسب‌وکار ما تحمیل و زحمت اضافی برای تیم طراحی و تولید محصول ایجاد می‌کند.»

بحران عمومی گسترده‌شده در سطح کشور،‌ مهاجرت افراد و کسب‌وکارها را پررنگ‌تر کرده است. مرجانی بر این باور است که گرچه مهاجرت امری جهانی است، اما علت مهاجرت افراد مهم است. در گذشته افراد برای داشتن یک زندگی ایده‌آل مهاجرت می‌کردند اما کسی که امروز از ایران مهاجرت می‌کند، به‌دنبال یک وضعیت آرمانی نیست و برای حفظ بقای خود فرار می‌کند.

در چنین وضعیتی اینکه کسب‌وکارها نیز به فکر مهاجرت بیفتند، عجیب نیست. او در این باره می‌گوید: «اگر کسب‌وکاری داشته باشید که عدم دسترسی به اینترنت آزاد و فیلترینگ مانع بقای شما شود، راهی جز مهاجرت یا تغییر شغل ندارید. ما نیز در واحد تولیدمان با مشکلات زیادی مواجه‌ایم؛ ارتباط‌مان با سرورهای خارجی قطع شده که نتیجه فیلترینگ متقابل داخلی و خارجی است. این روزها بسیاری از کسب‌وکارها به مهاجرت تیمی فکر می‌کنند اما اینکه بتوانند در عمل چنین کاری را عملی کنند یا نه، بحث دیگری است. ما نیز مثل همه تحت فشار هستیم و آینده شغلی‌مان مشخص نیست.»

مهاجرت تیمی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و فرار مغزهای فعال در این حوزه، نتیجه‌ای جز از دست رفتن فرصت‌های موجود برای توسعه ندارد. مرجانی به آینده نامعلوم اقتصاد دیجیتال ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «علاوه بر مسائل کلان اقتصادی و سیاسی، رویکرد کارآفرینان و رویکرد منتج از شرایط افراد نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در شاکله‌بندی آینده اقتصاد دیجیتال ایران دارد؛ معمولاً کارآفرینان مثبت‌اندیش و امیدوار هستند و برای توسعه کسب‌وکارشان تا جایی که بتوانند تلاش می‌کنند اما اینکه این تلاش‌ها مثمرثمر می‌شود یا نه، به زیرساخت‌ها، بستر و نحوه رگولاتوری وابسته است. درواقع اگر زیرساخت و بستر توسعه فراهم نباشد، تلاش‌های فردی افراد به جایی نمی‌رسد. وجود رگولاتور مداخله‌گر و ضدتوسعه نه‌تنها بقای کسب‌وکارهای موجود را به خطر می‌اندازد، مانع ورود بازیگران جدید نیز می‌شود. ما دچار بحرانی عمومی و همه‌گیر هستیم که برنامه‌ریزی برای آینده را ناممکن و توسعه را دسترس‌ناپذیر می‌کند.»


پارمیس در سال ۱۴۰۲


بنا بر گفته‌های بنیانگذار پارمیس، مهم‌ترین برنامه آنها در سال ۱۴۰۲ حضور در فضای ابری است. ارائه ۱۸ زیرسیستم موجود در پارمیس‌استار در فضای ابری در راستای کاهش هزینه‌ ارائه کالا و خدمات برای کسب‌وکارها و همچنین دسترسی آسان افراد به خدمات از جمله برنامه‌های پیش روی آنها در سال جدید است. او رسالت پارمیس را تسهیل فرایندهای مالی و حسابداری شخصی و حرفه‌ای از خانه‌ای کوچک تا کارخانه‌ای بزرگ می‌داند و معتقد است که نرم‌افزارهای مالی قلب تپنده کسب‌وکارها هستند و توسعه و گسترش آنها باید در دستور کار پارمیس قرار بگیرد.

منبع عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.