راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش سال پرداخت الکترونیک سداد منتشر شد / سهم 104 هزار میلیارد تومانی سداد از کل تراکنش‌های صنعت

گزارش رسمی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک سداد بر مبنای زمانی دی 1400 تا آذر 1401 باهدف ایجاد شفافیت درباره عملکرد شرکت منتشر شد. این شرکت پرداخت الکترونیک از سال 1393 از سمت بانک ملی مأمور ارائه خدمات و محصولات پرداخت الکترونیک شده و حالا با پردازش 300 میلیون تراکنش در ماه به ارزش 104 همت رتبه سوم مبلغ تراکنش‌ها را از آن خود کرده است. همچنین سازمان بورس در اردیبهشت 1401 با درخواست سداد برای پذیرفته‌شدن در بورس موافقت کرده و قرار است تا پایان سال 1401 مرحله درج نماد این شرکت انجام شود و در نیمه اول سال آینده سهام این شرکت به عرضه عمومی برسد.

بر اساس اطلاعات گزارش، ماهانه بیش از 833 هزار میلیارد تومان تراکنش در صنعت پرداخت پردازش می‌شود که از این میزان 104 هزار میلیارد تومان به سداد تعلق دارد. همچنین در بررسی مقایسه مبلغ ماهانه هر کارت‌خوان در psp از خلال آمارهای بانک مرکزی و شاپرک، سداد در رتبه دوم سرانه متوسط مبلع تراکنش ماهانه قرار گرفت. رتبه اول متعلق به به پرداخت ملت است.


سداد در کنار رتبه دوم مبلغ تراکنش‌های ماهانه، با رشد ماهانه 5 درصدی رتبه اول  شاخص سرانه مبلع تراکنش به سرانه کل صنعت را هم از آن خودکرده است. این شاخص بدون محاسبه از اثر تورمی و مناسبت‌های فصلی محاسبه شده است. رتبه اول با اختلاف 1.7 درصدی متعلق به شرکت به پرداخت ملت است.


آمارهایی از شرکت


بر اساس گزارش سال شرکت پرداخت الکترونیک سداد، این پی‌اس‌پی با 771.934 پایانه، در هر ماه 284.300.000 تراکنش باارزش 86 همت پردازش می‌کند و سرانه مبلغ ماهانه این تراکنش‌ها رقمی معادل 112 میلیون تومان برآورد شده است. 26 خرداد سال 1401؛ در یک ثانیه 1556 تراکنش در سوئیچ پذیرندگی سداد پردازش شده است.

آنطور که سداد می‌گوید، پردازش تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان هزینه‌های عملیاتی به همراه دارد؛ هزینه پردازش هر تراکنش در پایانه فروشگاهی 304 تومان است و میانگین هزینه پشتیانی از هر کارت‌خوان در هر ماه رقمی معادل 72 هزار  تومان است. بنابر اعلام این پی‌اس‌پی، 16.15 درصد کارت‌خوان‌ها تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست، نصب و راه‌اندازی می‌شوند.

سداد در تمام استان‌های کشور کارت‌خوان ارائه کرده و در برخی از نقاط کشور تنها ارائه‌دهنده هم هست. شهر بازرگان با تعداد 177 عدد کارت‌خوان در آذربایجان غربی، دورترین نقطه غربی و سراوان با 1.768 عدد کارت‌خوان در سیستان بلوچستان دورترین نقطه شرقی کشور است که تحت پشتیانی سداد قرار دارد.

درگاه‌های پرداخت الکترونیکی سداد دسته دیگری از راهکارهای سداد است که تراکنش‌هایشان 99.9 درصد مواقع با موفقیت روبرو شده؛ 5.4 درصد درگاه‌های پرداخت این شرکت، تا 24 ساعت پس از ثبت درخواست عملیاتی می‌شوند. بر اساس اطلاعات این گزارش در هر ماه میانگین 14 میلیون تراکنش باارزش 17 همت پردازش شده است.

اولین پایانه فروشگاهی سداد سال 1391 راه‌اندازی و 73 پذیرنده از ده سال قبل یعنی در تاریخ 5 آذر 13911 راه‌اندازی شد، تمام این پایانه‌ها تا همین امروز فعالیت دارند سداد و از آن زمان تاکنون 2 میلیون و 300 هزار پایانه را در سطح کشور گسترانیده که از این تعداد 772 هزار دستگاه فعال هستند.

15 شهریور 1401، 812.721 تراکنش در  درگاه‌های پرداخت سداد پردازش شد که سداد علت این افزایش تراکنش را به تراکنش‌های سازمان حج و زیارت و ثبت‌نام دانشگاه آزاد تعمیم داده است.


اولین شعبه دیجیتال بانک ملی


ایوا با دو میلیون کاربر اپلیکیشن پرداخت الکترونیک است که خدمات خرید شارژ و اینترنت همراه، انتقال وجه، دریافت موجودی، استعلام و پرداخت قبوض را ارائه می‌دهد.

بخش نشان بانک ایوا هم در واقع اولین شعبه دیجیتال بانک ملی ایران است. دریافت شبا، ثبت امضای الکترونیک، مشاهده آنلاین نرخ ارز، پرداخت تسهیلات، افتتاح حساب، صدور دسته‌چک، مشاهده موجودی و دریافت صورت‌حساب و مسدودکردن کارت از جمله خدمات نشان بانک‌اند. سداد اعلام کرده که ازاین‌بین تسهیلات با توثیق سهام عدالت یکی از مهم‌ترین خدمات  نشان بانک در سال 1401 بود تاحدی‌که 515129.731 تسهیلات به ارزش  میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده. همچنین آمارها نشان ‌می‌دهند که 53 درصد متقاضیان این خدمت خانم بوده‌اند.

 سداد همچنین با کد دستوری 737  بدون دریافت کارمزد و هزینه بر بستر مخابرات، خدمات رایج پرداختی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سداد اعلام کرده که در سال گذشته 191 هزار تراکنش باارزش 2 میلیارد و 150 میلیون تومان در این بخش پردازش شده است.


پشتیبانی و تعمیرات


سداد در گزارش سال خود اعلام کرد که در سال 1401، به 1.500.000 تماس با موفقیت پاسخ داده شده که از این تعداد بیش از یک میلیون و صدهزار تماس مربوط به پذیرندگان پایانه‌های فروشگاهی  و نزدیک به 100 هزار تماس به کاربران درگاه پرداخت الکترونیک ارتباط داشته است. کاربران اپلیکیشن ایوا هم در سال 1401، 240 هزار تماس با مرکز پشتیبانی برقرار کردند. 9 و 10 آبان بالاترین تعداد پاسخگویی به تماس‌های تلفنی مشتریان ثبت شده و بیشترین تماس با 9.840 تماس در روز دهم آبان برقرار شده است.

درخواست پذیرنده برای دریافت اطلاعات شخصی دارنده کارت، انتقال وجه از ایوا، اعلام رمز شارژ خریداری شده از طریق کارت‌خوان به مشتریان، خطای tamper، ماندن دستگاه کارت‌خوان در وضعیت در حال ارتباط، بررسی تراکنش درگاه پرداخت اینترنتی و درخواست فعال‌سازی مجدد پایانه پس از تکمیل پرونده مالیاتی بیشترین موضوعات تماس تلفنی پذیرندگان با سداد در سال گذشته بوده‌اند و سداد اعلام کرده  با 60 خط تلفن به‌صورت هفت در بیست و چهار پاسخگوی دارندگان کارت شعب بانک ملی است.

در این گزارش اعلام شده که مرکز تعمیرات سداد ظرفیت 15 هزار تعمیر در ماه را دارد؛ حدود 80 درصد از تعمیرات به کارت‌خوان و سایر تعمیرات مربوط به مودم و سایر کالاها ارتباط دارد و مشکلات ارتباطی، خرابی باتری، خرابی صفحه‌کلید، خرابی هد کارت‌خوان، مشکلات نرم‌افزاری، مشکل شارژ، خرابی صفحه‌نمایش، خرابی چاپگر بیشترین دلایل خرابی کارت‌خوان‌ها هستند.


مسئولیت‌های اجتماعی


در سال 1401، سداد از طریق کد دستوری نزدیک به 1 میلیون و 350 هزار تراکنش به ارزش 17 میلیارد تومان به نفع سازمان‌های نیکوکاری و مردم‌نهاد کمک مردمی جذب کردند. 1 میلیون و 800 هزار تراکنش هم به ارزش 21.2 میلیارد تومان به مؤسسات نیکوکاری کمک مرده‌اند.

سداد در سال 1401، باهدف کاهش مصرف رول‌های کاغذی، ابعاد هریک از رسیدهای کاغذی را به نصف تقلیل و مصرف سالانه کاغذ در دستگاه‌های کارت‌خوان را به یک‌دوم کاهش داد. این شرکت در واقع به میزان 246.068.592 متر در مصرف رول‌های کاغذی دستگاه‌های کارت‌خوان صرفی جویی کرده و این اقدام به‌تنهایی در تضمین سلامت 423 اصله درخت مؤثر بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.