راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست خبری مرکز تتا درباره اختلالات سامانه اینماد مطرح شد / 200 کسب‌وکار موفق به دریافت اینماد نشدند

حدود یک ماه است که فعالان اقتصاد دیجیتال و حوزه پرداخت‌یاری از اختلال و خطاهای سامانه اینماد و کسب‌وکارهایی که نتوانستند مجوز اجباری اینماد و به‌تبع آن درگاه پرداخت دریافت کنند، می‌گویند. طبق این شنیده‌ها، برخی از متقاضیان نتوانستند وارد سامانه شوند و برخی هم با مشکلات ثبت‌نام مواجه شدند و مواردی هم بودند که درخواست‌شان برای تمدید با خطا مواجه می‌شد.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی  پیرامون حواشی صدور اینماد، صبح امروز یک نشست خبری ترتیب داد. رئیس مرکز تتا در این نشست تأکید کرد که اختلالات دوهفته‌ای به دلیل به‌روزرسانی سامانه و تبدیل داده‌ها رخ‌ داده و در این مدت 200 کسب‌وکار با مشکل دریافت اینماد روبه‌رو شدند. آن‌طور که گفته شد، از ابتدای پیاده‌سازی سامانه به‌روز شده و تاکنون 2300 اینماد صادر شده است.


ویژگی‌های نسخه جدید سامانه اینماد


به گفته امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار اینماد فعال صادر شده که ماحصل آن بیش از ۱۸۰۰ همت معامله تجارت الکترونیکی است. این عدد نسبت به سال قبل رشد ۴۸درصدی داشته است. تعداد اینمادهای صادرشده از ابتدای سال جاری هم به ۴۰ هزار اینماد می‌رسد. در پی این صدورها، از دغدغه‌های کاربران برای بهبود و بهینه‌سازی فرایند برای به‌روزرسانی استفاده شده و در نهایت پروژه بازنویسی سامانه از پایان شهریورماه آغاز شده است.

ندا مصطفوی، سرپرست معاونت تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم اعلام کرد از چند سال قبل بازنویسی سامانه را در نظر داشتیم. در جریان به‌روزرسانی‌ها ۲۰۰ کسب‌وکار با اختلال مواجه شدند، اما امروز سامانه پایدار شد و بدون اشکال در حال فعالیت است. 

او می‌گوید: «فرایندهای متعددی به مراحل صدور اضافه شده بود، قوانین تغییر کرده بود و برخی از بخش‌ها باید الکترونیکی می‌شد: «پیش‌ از این انتقال دامنه یک کسب‌وکار تنها با ثبت تیکت قابل‌ انجام بود. گرچه حداکثر تغییرات تیکت چهار روز بود، اما اکنون درخواست مالک کسب‌وکار برای تغییر دامنه بدون دخالت عامل انسانی و در صف ماندن تیکت انجام می‌شود.»

سرپرست معاونت تسهیل تجاری تتا ادامه داد: «فرایند ابطال، تعریف نمایندگی، اختیارات افراد برای عزل نماینده، یکپارچه شدن نام کاربری و رمز عبور برای تمام خدمات مرکز، هماهنگی با سامانه‌های دولتی، ارتقای امنیت و شفافیت مراحل از دیگر ویژگی‌های جدید سامانه صدور اینماد هستند. ضمن اینکه تمام فرایندها از سامانه پیشین مهاجرت کرده‌اند و هیچ فرایندی از سامانه پیشین باقی نمانده است.»

مصطفوی در خصوص یکپارچگی فرایند احراز هویت در سامانه اینماد به «راه پرداخت» توضیح داد که احراز هویت یک ویژگی جدید نیست، اتفاق تازه یکپارچگی نام کاربری و رمز عبور برای استفاده از تمام خدمات مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعم از دولت هوشمند، اینماد و… است.

او ادامه داد: «اینماد به سامانه امتا که سامانه مرکز احراز هویت نام دارد و به مراکز ثبت‌ احوال و ثبت شرکت‌ها، احراز آدرس و احراز کد یکتا متصل است. در واقع در این فرایند مدیرعامل یا نماینده او باید از طریق سامانه امتا یا پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، ثبت‌نام می‌کند. اطلاعات هم به‌صورت خودکار برای سامانه احراز هویت و برای سامانه اینماد ارسال می‌شود.»


صدور 2300 اینماد در سامانه جدید


مصطفوی در واکنش به سؤال راه پرداخت که آیا آماری از تعداد کسب‌وکارهایی که در این مدت موفق به دریافت و تمدید مجوز اجباری اینماد نشده‌اند، دارید؟ توضیح داد: «تبدیل داده‌ها و اتصال سرویس‌ها در این اندازه ممکن است با چالش مواجه شود. تتا نیز با درک این موضوع در این مدت درگاه پرداخت کسب‌وکارهای نیازمند تمدید را مسدود نکرد و به آنها مهلت سه‌هفته‌ای داد. البته تعداد این دسته کسب‌وکارها کم بود. به‌طور کلی ۲۰۰ کسب‌وکار در بازه دوهفته‌ای مذکور موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نشدند.»

او به راه پرداخت اعلام کرد از زمان پیاده‌سازی سامانه جدید، نه در مدت دو هفته ۲۳۰۰۰ اینماد صادر شده است: «ارتباط ما با سایر بخش‌ها از جمله شاپرک به ثبت رسیده و هیچ تماسی مبنی بر عدم دریافت درگاه پرداخت نداشته‌ایم.»


اختلال دوهفته‌ای به نقل‌وانتقال داده‌ها ارتباطی ندارد


یکی از انتقادات وارده به مرکز تتا این بود که به‌روزرسانی یک سامانه در دنیای امروز به فرایند بسیار کوتاه و کم‌اختلال تبدیل شده است؛ اما سامانه حدود یک ماه با اختلال دست‌به‌گریبان بوده و این به فضای اقتصاد دیجیتال کشور ضربه وارد خواهد کرد. در همین راستا رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در واکنش به سؤال راه پرداخت درباره سازوکار تتا در این مسیر توضیحاتی ارائه داد و البته تأکید کرد که این تغییرات دو هفته‌ای بوده و تاریخ آن هم مشخص است: «فرایند مهاجرت سامانه در یک شب اتفاق افتاده است. یعنی مانند فرایندهای رایج در یک نیمه‌شب سامانه خاموش و فردای آن سامانه جدید پیاده‌سازی شده است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد از حدود 180 هزار کسب‌وکار، 200 کسب‌وکار به مشکل برخوردند. تأکید دارم اشتباه برداشت نشود که نقل‌وانتقال داده دو هفته به طول انجامیده است. مهاجرت در یک شب بوده و به دلایلی در این دو هفته برای درصدی بسیار اندک کمتر از 1.5 درصد در مقیاس هزار، مشکلاتی ایجاد و خطاهایی دریافت شده است. مشکل همان تعداد اندک هم حل شد.»

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به صراحت اعلام کرد که سامانه از روز اول به‌روزرسانی هم اینماد صادر کرده و فهرست و تاریخ صدور در وب‌سایت اینماد قابل مشاهده است.

1 دیدگاه
  1. ابتین می‌گوید

    لطفا پیگیری کنید که از زمانی که سایت شکایت مشتری ها در اینماد تغییر کرده به مشتری گفته میشه باید اطلاعات تراکنش وارد کنن در حالی که مشتری اطلاعات وارد میکنه میگه همچین تراکنشی یافت نشد تماس میگیری با واحد پشتیبانی اینماد جواب سر بالا میده میگه چند روز دیگه امتحان کنید تا در سامانه بشینه که بازم نمیشه حالا نفری که مواد مصرفی یا غذا میوه و گوشت از اسنپ فود یا سایر سایت ها خرید چطور میتونه چند روز نگه داره تا بتونه شکایت کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.