راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با رئیس هیئت‌مدیره پرداخت‌الکترونیک سداد درباره برنامه‌ها و چالش‌های شرکت / پروژه‌هایی برای افزایش سهم بازار

شرکت پرداخت‌الکترونیک سداد، پی‌اس‌پی بانک ملی ایران سال 1393 تأسیس شد. این شرکت در شهریورماه 1401 موفق شد سهم خود از کل مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت را افزایش دهد و جایگاه سوم را از آن خود کرده و آن را در مهرماه هم حفظ کند.

مهدی تکبیری، رئیس هیئت‌مدیره پرداخت‌الکترونیک سداد می‌گوید: «با توجه‌ به وابستگی پرداخت‌الکترونیک سداد به بانک ملی ایران، ایجاد همسویی اهداف شرکت با اهداف بانک ملی ایران؛ یعنی افزایش سهم مبالغ حاصل از تراکنش‌ها و کسب درآمد حاصل از سهم تعداد تراکنش‌ها در ارائه سطح مطلوب خدمات به مشتریان تحت ضوابط و مقررات شاپرک، مهم‌ترین مأموریت‌های پیش‌برده‌شده شرکت در یک سال گذشته هستند.»

سداد در مسیر ارتقای سهم بازار در کنار به‌کارگیری نوآوری‌های جدید، با چالش‌های رگولاتوری، نوسانات نرخ ارز و تأمین تجهیزات و مهاجرت نیروهای انسانی هم روبه‌روست. به گفته تکبیری، این چالش‌ها گاهی باعث تغییر اهداف شرکت شده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره پرداخت‌الکترونیک سداد معتقد است صنعت پرداخت از دنیای دیجیتال اقتباس گرفته و به خدمات پرداخت و انتقال آنلاین خلاصه نمی‌شود. هر لحظه با توجه‌ به نیازهای نوظهور مشتریان، سرویس‌های جدید با پشتوانه  تفکر و رویکرد سیستمی و با بهره‌گیری از دانش روز دنیا پیاده‌سازی می‌شوند.

به گفته او، انعطاف‌پذیری در حرکت به سمت مدل‌های نوین کسب‌وکار که با هدف توجه و تمرکز کافی بر مشتری صورت می‌گیرد، نارسایی‌های کنونی را کشف کرده و به بهبود استراتژی و تصمیم‌گیری‌ها در آینده کمک خواهد کرد.

تکبیری توضیح داد که سداد با درک تغییرات لحظه‌ای نیازهای مشتریان و سرویس‌ها، تلاش می‌کند با بررسی نیاز جامعه پرداخت و علاقه مشتریان، پاسخگوی این نیازها باشد و در عین‌ حال جایگاه قابل قبولی میان رقبای داخلی و خارجی داشته باشد. سداد در این مسیر، توسعه ناوگان دستگاه‌های کارت‌خوان، بهبود فرایندها، یادگیری و ارتقای دانش و خرد جمعی، یافتن نقاط ضعف و کمبودها و در نهایت بالابردن سطح کیفیت خدمات‌دهی در تمامی حوزه‌های پرداخت را به‌عنوان اولویت شناسایی کرده است.


برنامه‌های پرداخت‌الکترونیک سداد


تکبیری با اشاره به برنامه‌های پرداخت‌الکترونیک سداد برای ارائه خدمات نوآورانه ادامه داد: «تا چند سال آینده دستگاه‌های کارت‌خوان در صنعت پرداخت جایگاهی نخواهند داشت و صنعت پرداخت به سمت هوشمندشدن حرکت می‌کند و سداد هم با توجه‌ به این تحولات به سمت فناوری‌های هوشمندسازی حرکت خواهد کرد. آماده‌سازی زیرساخت فناری NFC در کشور که سهولت سرویس‌دهی به مشتریان را در پی دارد، نمونه‌ای از این چشم‌انداز است.»

رئیس هیئت‌مدیره پرداخت‌الکترونیک سداد اضافه کرد: «حضور رقبای غیربانکی در صنعت پرداخت، اهمیت جایگاه امنیت داده‌ها، افزایش ابزارها برای راحتی کاربران، کاهش زمان انجام تراکنش‌ها، ایجاد زیرساخت‌های قابل انعطاف جهت همسویی سریع با رشد سریع فناوری در جهان، احراز هویت مشتریان به‌صورت بیومتریک، سرمایه‌گذاری در فناوری و استفاده از اطلاعات داده‌های در اختیار شرکت برای ارائه خدمات جدید به مشتریان و بهره‌گیری از هوش مصنوعی ازجمله مواردی هستند که این روزها در ترسیم نقشه استراتژی شرکت‌ها باید مورد توجه قرار گیرند.»

او تصریح کرد: «این نوآوری‌ها می‌توانند به افزایش استفاده و پذیرش رمزارزها در دنیا یا استفاده از هوش مصنوعی در ارائه خدمات مناسب و کاربرپسند منجر شوند.»

تکبیری به رقابت تنگاتنگ سداد با سایر شرکت‌های پرداختی اشاره کرد و گفت: «با توجه‌ به رقابتی که میان شرکت‌های پرداختی وجود دارد، حفظ جایگاه فعلی و افزایش سهم بازار مهم‌ترین اولویت‌های سداد هستند. سداد برنامه دارد تا پایان سال جاری بر سیاست‌های کلان شرکت تمرکز کند، مشتریان کنونی را حفظ و سایر مشتریان پرتراکنشی را که با اهداف شرکت سازگارند به پذیرش ترغیب کند. همچنین سهم بازارش را افزایش داده و رتبه و جایگاه‌های خود را ارتقا دهد.


اهداف استراتژیک شرکت برای ارتقای رتبه‌


شهریورماه بود که شرکت پرداخت‌الکترونیک سداد موفق شد سهم خود از کل مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت را افزایش دهد و در جایگاه سومین شرکت با بیشترین مبلغ تراکنش قرار گیرد. تکبیری در این باره می‌گوید ارتقای کیفیت و افزایش سهم بازار، اهداف استراتژیک سداد هستند و تمام پروژه‌ها با توجه‌ به این دو هدف تعریف می‌شوند. پیشرفت سداد در مؤلفه مبلغی تراکنش‌ها هم درنتیجه بازبینی اقدامات پیشین و استفاده از درس‌آموخته‌ها، برگزاری بازدیدهای میدانی و بررسی دغدغه‌ها و مشکلات، شناسایی توانمندی‌ها و اولویت‌بندی اقدامات بر اساس بازخوردها به‌دست‌ آمده است. جابه‌جایی دستگاه‌های کارت‌خوان کم‌تراکنش و بهبود در کیفیت ارائه سرویس به مشتریان هم از دیگر اقدامات سداد هستند که در بهبود جایگاه شرکت در مبلغ تراکنش‌ها در شهریورماه نقش پررنگی داشته‌اند.

او در پاسخ به سؤالی درباره برنامه شرکت برای صعودی‌شدن رتبه‌بندی سداد بیان کرد که برای ارتقای رتبه‌بندی سداد، برنامه استراتژی تدوین‌شده توسعه ناوگان دستگاه‌های کارت‌خوان و بهبود و توسعه IPG و سایر خدمات در دستور کار قرار گرفته است.

تکبیری ادامه داد: «شرکت پرداخت‌الکترونیک سداد همواره به‌منظور ارائه بهترین کیفیت سرویس‌های خدماتی نوین به مشتریانش تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد و با بهره‌گیری از کادر فنی مجرب و باانگیزه و با پشتوانه بانک ملی ایران در جهت بهبود و توسعه مداوم برنامه‌ریزی می‌کند تا به‌عنوان یک عضو فعال در حوزه اقتصاد کشور نقش مؤثری ایفا کند.»


چالش‌های صنعت پرداخت و شرکت‌های پی‌اس‌پی


صنعت پرداخت‌الکترونیک کشور با چالش‌های متعددی از جنس منابع انسانی، رگولاتوری، سهم بازار، درآمدزایی شرکت‌، افزایش هزینه‌های تجهیزات و زیرساخت و نوسانات نرخ ارز مواجه است. تکبیری می‌گوید سداد با همه این چالش‌ها که گاهی به تغییر در برنامه‌های شرکت منجر می‌شوند، مواجه است.

به گفته او، نگهداشت نیروی انسانی، فراهم‌کردن رضایت‌مندی از نظر تأمین مالی مناسب و امکانات رفاهی و ایجاد انگیزه برای نیروهای انسانی و جلوگیری از خروج نیروهای باتجربه و با دانش روز از اصلی‌ترین دغدغه‌های سداد است. نوسانات ارز چشمگیر است و این موضوع، تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات را برای شرکت دشوار می‌کند. رقابت ناسالم برخی شرکت‌های PSP و پارادوکس منافع شرکت و بانک هم هست.

او رگولاتور را یکی دیگر از چالش‌های سداد معرفی می‌کند؛ تغییراتی که در زمان‌های کوتاه از شرکت‌های PSP درخواست می‌شود و وضع قوانین جدید از نهادهای بالادستی که اجرای آنها و بازه زمانی اعلامی اغلب سبب تغییر در برنامه‌های شرکت می‌شود، از بزرگ‌ترین چالش‌های سداد است.

تکبیری در پاسخ به سؤالی درباره مهم‌ترین چالش پرداخت‌الکترونیک سداد در سال ۱۴۰۲ و برنامه‌های شرکت برای رفع آن گفت: «پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی دقیق گزارش‌ها و آمار و اطلاعات است، اما تحریم و مشکلات تأمین تجهیزات سخت‌افزاری را در مقام اول بزرگ‌ترین چالش و نبود قوانین نظارتی مکفی بر اجرای قوانین حوزه پرداخت از سمت نهادهای رگولاتوری را به‌عنوان دومین چالش پیش رو پیش‌بینی کرده‌ایم.»

صنعت پرداخت ایران سال‌ها پیش به‌عنوان صنعتی خلاقانه به‌سرعت جایگاه خود را در زندگی مردم پیدا کرد؛ اما این صنعت مدت‌هاست به بی‌تحرکی و ارائه‌ندادن سرویس‌های نوآورانه و ارزش‌افزوده معروف شده؛ هرچند تلاش‌های بزرگ و چشمگیری توسط بازیگران این صنعت صورت‌ گرفته و سرویس‌های متنوعی به مردم ارائه کرده‌اند؛ بسیاری معتقدند هنوز جای بسیاری از سرویس‌ها و خدمات در صنعت پرداخت کشور خالی است.

رئیس هیئت‌مدیره پرداخت‌الکترونیک سداد معتقد است نبود ارتباط شبکه بانکی کشور با صنعت بانکداری جهانی و استانداردنبودن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پیروی‌نکردن از قوانین بین‌المللی و نیز برخی قوانین و روال‌های قدیمی که با توجه‌ به نیاز روز مردم و صنعت بانکداری هنوز به‌روز نشده، می‌توانند از دلایل پویانبودن این صنعت باشند.

تکبیری در پایان اظهار داشت: «بازنگری در قوانین کسب‌وکاری حوزه پرداخت جهانی و انطباق یا الگوبرداری از روند اجرا در سایر نقاط جهان، می‌تواند شکاف میان ایران با سایر کشورها را در این خصوص کم کند.»

1 دیدگاه
  1. احمد یوسفی می‌گوید

    سلام. پرداخت قسط وام بانک ملی رو مثل بقیه بانکها فقط یه شماره کارت قسط بدین.برای مثال طرف که میخواد قسط وام رو با بیشتر نرم افزار بانکها پرداخت کنه باید شماره تسهیلات ۱۳رقمی رو با کد ملی و گوشی بنام داشته باشه. شاید قسط رو خواسته باشه شخص دیگری پرداخت کنه که خیلی سخت گیری کردین یا استعلام اقساط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.