راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الیزابت هولمز به 11 سال زندان محکوم شد / یک پیام برای سیلیکون‌ولی

الیزابت هولمز (Elizabeth Holmes) مؤسس استارتاپ آزمایش خون ترانوس (Theranos) به اتهام بیش از چهار فقره کلاهبرداری در حوزه فناوری اطلاعات (Wire fraud) به بیش از 11 سال حبس و سه سال آزادی تحت نظارت محکوم شد.

به گزارش «راه پرداخت» به نقل از نیویورک‌تایمز این خبر پیشینه‌ای چندساله دارد که عموم مردم را مجذوب خود کرده و بحث‌هایی در مورد فرهنگ حاکم بر سیلیکون‌ولی برانگیخته است. هولمز که ۹۴۵ میلیون دلار برای ترانوس جمع‌آوری کرد و قول داد این استارتاپ با آزمایش‌هایی که فقط به چند قطره خون نیاز دارد، انقلابی در مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کند، در ماه ژانویه به دلیل فریب سرمایه‌گذاران با این ادعاها به چهار فقره کلاهبرداری در حوزه فناوری اطلاعات محکوم شد.

الیزابت هولمز ۳۸ساله که قصد دارد به این حکم اعتراض کند، باید در ۲۷ آوریل ۲۰۲۳ خود را برای بازداشت به نهاد مربوطه تسلیم کند.

خانم هولمز که یک پسر یک‌ساله دارد و فرزند دوم خود را باردار است در دفاعیه خود از سرمایه‌گذاران، بیماران (مخاطبان فناوری آزمایش خون) و کارمندان ترانوس عذرخواهی کرد. او گفت که سعی کرده خیلی سریع رؤیای خود را محقق کند و چندین کار را همزمان انجام دهد و در نهایت نیز دفاعیه خود را با شعری از «مولانا» به پایان رساند.

ماهیت پرمخاطب الیزابت هولمز به نمادی از زیاده‌روی و غرور شرکت‌های سیلیکون‌ولی تبدیل شده که اغلب سریع و بی‌پرده با قانون بازی می‌کنند. این حکم همچنین نشان داد که دادگاه‌ها کلاهبرداری‌های این حوزه را جدی می‌گیرند و این یک هشدار برای سیلیکون‌ولی است. برخی دادستان‌های فعال در این پرونده نوشتند که یک حکم سنگین برای هولمز نه‌تنها از طرح‌های کلاهبرداری در آینده جلوگیری می‌کند، بلکه اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز بازسازی می‌کند.

کارشناسان حقوقی معتقدند تا به حال تعداد کمی از مدیران فناوری به خاطر تقلب مجرم شناخته شده‌اند؛‌ بنابراین سهل‌انگاری در پرونده الیزابت هولمز می‌تواند سیگنال اشتباهی را به صنعت ارسال کند.

کوین داونی، وکیل الیزابت هولمز در دادگاه در حمایت از هولمز توضیح داد که چون او هرگز سهام خود را در استارتاپ ترانوس نقد نکرده، هیچ مدرکی دال بر قصد کلاهبرداری وجود ندارد؛ بنابراین موضوعاتی که درخصوص زندگی پرهزینه او مطرح می‌شود ارتباطی با استارتاپ ترانوس ندارد. او بر نیت درست الیزابت هولمز تأکید کرد و توضیح داد که فردی در این دادگاه متهم و محکوم شده که دارای انگیزه ساخت فناوری در حوزه بهداشت و سلامت بوده است.

ترانوس ۹۴۵ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرد و ارزش شرکت را ۹ میلیارد دلار اعلام کرد؛ با این ادعا که فناوری آن می‌تواند آزمایش‌های زیادی را روی یک قطره خون انجام دهد. اما این فناوری هرگز آن‌طور که وعده داده بود کار نکرد.

اولین‌ بار در سال ۲۰۱۵ وال‌استریت ژورنال موضوعات مربوط به ناهماهنگی‌های پروژه ترانوس را برملا کرد و طولی نکشید تا یک بازرسی دولتی آزمایشگاه شرکت را تعطیل کرد و درنهایت ترانوس در سال ۲۰۱۸ منحل شد؛ سالی که خانم هولمز و شریک تجاری او، رامش بالوانی به کلاهبرداری متهم شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.