راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش میدانی راه پرداخت از روز سوم نمایشگاه ایتکس / رغبت دانشجویان به کار پاره‌وقت برنامه‌نویسی به قصد مهاجرت

روز سوم و آخر نمایشگاه ایران ایتکس، امروز، سه‌شنبه هجدهم مهرماه در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. ٣۵ شرکت حاضر در نمایشگاه ایران ایتکس در روز آخر نمایشگاه، میزبان بازدیدکنندگان بودند. بازدیدکنندگان دومین دوره نمایشگاه ایتکس عموماً دانشجویان دانشگاه‌‌های مختلف بودند که برای آشنایی با اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور و شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و همچنین ارسال رزومه برای کار‌های عموماً پاره‌وقت از آخرین روز نمایشگاه بازدید کردند.

بررسی‌های «راه پرداخت» در گفت‌وگو با غرفه‌داران نمایشگاه نشان می‌دهد بیشتر بازدیدکنندگانی که برای ارسال رزومه به ایتکس ۲۰۲۳ آمده بودند متقاضی موقعیت‌های شغلی حوزه برنامه‌نویسی و سایر امور فنی؛ آن هم بیشتر به صورت پاره‌وقت بودند. یکی از غرفه‌داران در این باره توضیح داد که در سه روز نمایشگاه به دفعات با تقاضای موقعیت شغلی برنامه‌نویسی پاره‌وقت مواجه شده است. او گفت وقتی از متقاضیان می‌پرسیدم چه آینده‌ای را برای شغل برنامه‌نویسی پاره‌وقت متصور هستید یا به چه دلیل متقاضی این موقعیت شغلی هستید، اکثراً یک پاسخ مشترک را می‌شنیدم: «برنامه‌نویسی بلدم و چون قصد مهاجرت دارم به دنبال کاری هستم که هم نیاز مالی‌ام را تأمین کند و هم بتوانم در کنار آن به کارهای مهاجرتم برسم.»


اهمیت پوشش رسانه‌ای اکوسیستم


مهناز و یلدا دو دانشجوی برق دانشگاه صنعتی شریف هستند که در گفت‌وگو با خبرنگار راه پرداخت تأکید کردند از نمایشگاه‌هایی که می‌توانند در آنها با آخرین فناوری‌ها آشنا شوند بازدید می‌کنند. مهناز که دانشجوی سال آخر رشته برق است، گفت‌: «بهتر است چنین رویداد‌هایی بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد؛ چراکه به نظر می‌رسد خارج از فضای اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور کسی اطلاع چندانی از وجود چنین فناوری‌هایی در کشور ندارد.»


به دنبال تجربه


رها، دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران هم یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه بود که برای یافتن کار پاره‌وقت به نمایشگاه آمده بود. وقتی نتیجه را از او جویا شدیم، گفت برای تعدادی از استارتاپ‌ها رزومه فرستاده و منتظر بررسی و تماس آنهاست. اما او معتقد است که فضای کاریابی نمایشگاه مطابق با انتظار دانشجوها نبوده؛ چراکه عموم بازدیدکنندگانی که برای ارسال رزومه به نمایشگاه آمده‌اند جوان و دانشجو هستند و علاوه بر اینکه کار پاره‌وقت می‌خواهند، سابقه کاری چندانی هم ندارند اما اکثر غرفه‌ها شرایط سنی و سابقه کاری مد نظر داشتند که مطابق با این شرایط نبود.

علاوه بر این صاحبان استارتاپ‌های مختلف نیز در نمایشگاه حضور یافته بودند. سیروس و علی، دو بازدیدکننده جوان و صاحب استارتاپی در حوزه فین‌تک در گفت‌وگو با راه پرداخت در خصوص دلیل حضور در نمایشگاه گفتند: «ما به‌تازگی استارتاپ کوچکی در حوزه فین‌تک راه‌اندازی کرده‌ایم و آنچه ما را به این نمایشگاه کشانده این است که می‌خواهیم بدانیم در ادامه راه‌مان باید چه کنیم. آنچه در این مرحله از توسعه استارتاپ‌مان به آن نیاز داریم یک منتور کاربلد است.»


استقبال از کارگاه‌های آموزشی و پنل‌ها


شاهین، دانشجوی اقتصاد دانشگاه شریف دیگر بازدیدکننده‌ای بود که هنگام بازدید از غرفه کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار راه پرداخت، دلیل حضور در سومین روز نمایشگاه ایتکس را کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های روز آخر عنوان کرد. طراحی PCB فرکانس بالا، معرفی شبکه پرداخت الکترونیک، تحول دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده و فرایندکاوی و آشنایی با رایانش ابری و کاربردهای آن از موضوعات کارگاه‌های آموزشی روز سوم نمایشگاه بود. علاوه بر این دو سخنرانی تحت عنوان مدیران موفق نیز امروز در نمایشگاه برگزار شد. پنل استارتاپ‌ها نیز دیگر برنامه روز آخر نمایشگاه بود که با حضور نمایندگان شرکت‌های قبضینو، چشم‌یار، گلدیکا و یکتا ققنوس پارس برگزار شد.

کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار نیز در روز آخر نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور بود. کتاب‌های انتشارات راه پرداخت به مناسبت نمایشگاه ایتکس تا روز ۲۵ام مهرماه با کد تخفیف ۳۰درصدی itex2023 در دسترس عموم قرار دارد.

غرفه کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در ایتکس ۲۰۲۳

کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، شرکت شاپرک، آسیاتک، کاله، رایتل، یکتانت، یکتا ققنوس پارس، گروه سولیکو، گروه کاله، گروه توسعه فناوری زعیم، صنایع تولیدی کروز، شتاب‌دهنده تریگ‌آپ، سایکت، امن‌افزارگستر شریف، پارک علم و فناوری دانشگاه شریف، سازمان فناوری اطلاعات ایران و… از جمله غرفه‌داران نمایشگاه ایتکس ۲۰۲۳ بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.