راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمارسازی و آماربازی برای توجیه فیلترینگ

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی / شورای عالی فضای مجازی در سال 99 تصویب کرد که میزان مصرف ترافیک داخلی به خارجی تا سال 1404 باید به حدود 70 به 30 برسد، این شورا مصوبات دیگری هم داشت، ولی فقط  یکی بلافاصله اجرا شد: محدودیت در پهنای باند بین‌الملل.

توسعه اقتصاد دیجیتال و دسترسی 80 درصد خانوارها به اینترنت ثابت 25 مگابیت‌ و دسترسی کسب‌‏و‏کارها و کاربران تجاری به اینترنت 100مگابیت‌‏برثانیه هم در طرح کلان معماری شبکه اطلاعات بود، ولی فراموش شد.

شبکه‌های داخلی دستوری مثل اقتصاد دستوری فقط اسباب اتلاف منابع شدند، اما به‌جای تنبیه دستگاه‌های فرهنگی ناکارآمد و آموزش‌وپرورش و دانشگاه ناکارآمدتر، این مردم و اپراتورها بودند که با کاهش پهنای باند و اختلال در اینترنت جریمه شدند.

صداوسیما پاداش فراری‌دادن مخاطبانش از رسانه ملی را از صندوق توسعه ملی، دلاری دریافت کرد و پیام‌رسان‌های داخلی بی‌مشتری، مدام کمک رایگان و حمایت بلاعوض گرفتند.

شورای عالی فضای مجازی قرار بود مدل شبکه ملی اطلاعات را تبیین کند، ولی مدل این شبکه به‌گونه‌ای است که وزیر ارتباطات قبلی در مجلس از 80 درصد پیشرفت آن می‌گوید و وزیر بعدی، سه سال بعد در همان مجلس از 10 درصد!!

نتیجه تلاش شورای عالی فضای مجازی برای تحقق حکمرانی صالحانه در فضای مجازی! تا سال 1404، به‌جز تحمیل میلیاردها هزینه و هزاران ساعت فعالیت کارشناسی! سرانجام فقط به کمک یک راهبرد محقق شد: فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرمصرف مردم و کسب‌وکارها!!

اگر مهران مدیری هنوز می‌توانست ادامه سریال شب‌های برره را بسازد و پخش کند، الان کلی سوژه برای خنداندن مردمی داشت که مدت‌هاست خندیدن را از یاد برده‌اند.

منبع حسین سلاح‌ورزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.