راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اطلاعیه مهم برای مصرف‌کنندگان تجارت الکترونیکی / لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب‌وکارهای اینترنتی

با توجه به بازنویسی بخش شکایات سامانه اینماد و راه‌اندازی سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب‌وکارهای اینترنتی در آینده نزدیک که ثبت شکایت در آن منوط به استعلام اطلاعات تراکنش پرداخت است، لازم است مصرف‌کنندگان محترم هنگام خرید از کسب‌وکارهای اینترنتی، اطلاعات تراکنش پرداخت اعم از درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) یا کارت‌خوان (POS) را ذخیره کرده و نزد خود نگه دارند.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، یکی از کارکردهای مهم نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، امکان پیگیری خرید از کسب‌وکارهای اینترنتی از طریق ثبت شکایت در صورت بروز مشکلات احتمالی بعدی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اجرای مأموریت‌های ذاتی و قانونی خود در زمینه حمایت از مصرف‌کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی، بدین منظور از سال‌ها قبل نسبت به ایجاد بخش شکایت در سامانه اینماد اقدام کرده است.

به‌منظور ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت ارائه خدمات به کسب‌وکارهای اینترنتی و عموم مردم، بازنویسی سامانه اینماد در دستور کار مرکز تتا قرار دارد و در آینده نزدیک، بخش شکایات سامانه اینماد تحت عنوان سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب‌وکارهای اینترنتی راه‌اندازی خواهد شد.

در سامانه جدید به‌منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی‌اساس نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت اضافه برای کسب‌وکارهای اینترنتی شده بود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت، استعلام آن از بانک مرکزی و تطبیق اطلاعات امکان‌پذیر خواهد بود. بدین منظور هنگام ثبت شکایت در سامانه جدید، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و… توسط مصرف‌کننده الزامی است.

بنابراین از تمامی مصرف‌کنندگان محترم تجارت الکترونیکی خواهشمند است هنگام خرید از کسب‌وکارهای اینترنتی حتماً اطلاعات تراکنش پرداخت را به‌صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.

بدین منظور، در صورت پرداخت آنلاین کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می‌شود، عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen) PrtScn) روی صفحه‌کلید، تصویر نمایشگر را کپی و از طریق جایگذاری در نرم‌افزاری مثل Paint یا MS Word یا یک پیام‌رسان، ذخیره کنید. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل در تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به‌صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف‌کنندگان محترم رسید کارت‌خوان یا تصویر آن را نزد خود نگه دارند. لازم به تأکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب‌وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه الکترونیکی پرداخت کشور (شاپرک) وجود دارد و در صورت پرداخت نقدی، واریز وجه از طریق کارت‌به‌کارت یا روش‌های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.