راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارزهای متاورسی به نوبیتکس اضافه شد

صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس سه رمزارز متاورسی «مانا»، «سند» و «اکسی» را به فهرست ریالی و تتری این صرافی اضافه کرد. کاربران می‌توانند این ارزهای دیجیتال را در بازار نوبیتکس معامله کنند.


مانا‌؛ توکن دسنترالند (Decentraland)


حالا دیگر متاورس یک مفهوم کاملاً جدید نیست و شاید به گوش خیلی‌ها خورده باشد. متاورس، دنیایی مجازی است که همه به‌راحتی به آن دسترسی دارند و کاربران می‌توانند آنجا معاشرت کرده، بازی کنند، یاد بگیرند، پیاده‌روی کنند و نمودی از هر آنچه را که در دنیای واقعی تجربه می‌کنند، ببینند.

فیس‌بوک در سال 2021 تغییر برند خودش به متا را اعلام کرد و بعد از این اتفاق، پروژه‌های متاورس در حوزه کریپتوکارنسی رشد عجیبی را تجربه کردند. یکی از این پروژه‌ها «مانا» توکن نرم‌افزار «دسنترالند» بود.

دسنترالند فضای متاورسی غیرمتمرکزی است که بر بستر اتریوم سوار است و کاربران می‌توانند آنجا زمین‎‌‌های دیجیتالی بخرند و افراد و آواتارهای مجازی می‌توانند زمین‌های دیگران، ساختمان‌ها و مناظر این دنیای مجازی را تماشا کنند، تبادل ارز داشته باشند، بازی کنند و به‌صورت لایو با هم در ارتباط باشند. 

مانا که توکن دسنترالند است در نوبیتکس در دسترس کاربران قرار دارد و کاربران می‌توانند علاوه بر خرید این توکن برای ورود به دنیای متاورس، از آن برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش استفاده کنند. 

لند یا زمین پارامتری در دنیای دسنترالند است. این زمین‌ها فضای سه‌بعدی مجازی هستند که به‌صورت ان‌اف‌تی وجود دارند و به‌سادگی قابل انتقال هستند. این ان‌اف‌تی‌ها توکن ERC-721 هستند و در مجموع 90 هزار قطعه از این زمین‌ها وجود دارد که قابل خریدوفروش با مانا هستند. کاربران بعد از خرید زمین، می‌توانند آن را تغییر بدهند و این کار به دانش فنی خاصی نیاز ندارد. افراد بر اساس ساخت‌و‌سازهایی که روی زمین‌هایشان انجام می‌دهند، یا موقعیت مکانی زمین، می‌توانند بعداً زمین را با قیمت‌های بالاتر برای فروش بگذارند.


سند؛ توکنی برای بازی در سندباکس 


یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های بلاکچینی «سندباکس» است که فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای بازیکن ایجاد می‌کند.

سندباکس یک نرم‌افزار است که روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود تا یک دنیای مجازی غیرمتمرکز را برای بازی‌کردن فراهم بیاورد. کاربران در هسته اصلی بازی می‌توانند زمین‌های دیجیتالی به نام LAND بخرند و بعد روی این زمین‌ها تغییراتی اعمال کنند و آنها را به اشتراک بگذارند. از این نظر سندباکس به دسنترالند شباهت دارد. 

بازی سندباکس در سال 2011 ساخته شد، اما بنیان‌گذاران این بازی سال 2018 تصمیم گرفتند که پتانسیل‌های این بازی برای تبدیل‌شدن به یک متاورس سه‌بعدی بر بستر بلاکچین را بررسی کنند. هدف آنها این بود که کاربران بتوانند مالکیت بازی‌هایی را که خلق کرده‌اند یا آنچه را که در بازی‌ها ساخته‌اند، به‌صورت ان‌اف‌تی داشته باشند و از مشارکت در اکوسیستم کسب درآمد کنند. این پروژه متاورسی سندباکس در سال 2020 منتشر شد. 

«سند»، توکن بومی سندباکس است؛ توکنی با استاندارد ERC-20 که با روش‌های مختلفی در بازی استفاده می‌شود. در واقع سند پایه تراکنش‌های درون بازی است و برای خرید زمین، معامله آیتم‌ها، استیکینگ و همچنین به‌عنوان توکن حاکمیتی برای مشارکت در توسعه و ارتقای سندباکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از فعالان کریپتو نیز با توجه به پشتوانه سند و آینده رو به توسعه متاورس، ان‌اف‌تی و بازی‌های متاورسی، از سند به‌عنوان یک توکن آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. سند نیز به‌تازگی در بازار ریالی و تتری نوبیتکس فهرست شده است. 


اکسی؛ بازی کن و پول دربیاور


بازی اکسی اینفینیتی یک بازی بلاکچین‌محور است که بازیکنان می‌توانند در آن مبارزه کنند، کلکسیون جمع کنند و قلمرویی از ان‌اف‌تی‌هایشان بسازند. 

شرکت ویتنامی Sky mavis، پروژه اکسی اینفینیتی را در سال 2018 راه‌اندازی کرد. سال 2021 این بازی روزانه یک‌ میلیون کاربر فعال داشت و در آن زمان طبق آمار، به بزرگ‌ترین اپلیکیشن شبکه اتریوم تبدیل شد. 

اکسی اینفینیتی به نحوی ترکیب دو بازی پوکی‌مون و کریپتوکیتیز است و بازی حول کاراکترها و هیولاهای بامزه‌ای به نام اکسی می‌چرخد. هر اکسی یک توکن ان‌اف‌تی است و شخصیت و ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. 

بازی اکسی، دو ارز بومی دارد؛ یکی «اکسی اینفینیتی شاردز» (Axie Infinity Shards) با نماد AXS که به آن اکسی می‌گویند و رمزارز دیگرش «اسمال لاو پوشن» (Small Love Potion) یا SLP که در بازی به‌عنوان جایزه به بازیکنان پرداخت می‌شود. 

اکسی اینفینیتی خودش را بازی «play to earn» معرفی می‌کند. این عبارت که خیلی هم روند شد، به این معنی است که بازی کن و پول دربیاور؛ بازیکنان می‌توانند درگیر بازی شوند و به روش‌های مختلف از آن کسب درآمد کنند یا مثل بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، کوین‌های اکسی را خریدوفروش کنند و به سود برسند. کاربران همچنین می‌توانند ان‌اف‌تیهای درون بازی را بخرند و منتظر بمانند تا ارزش آنها در آینده بالا برود. طرفدارانش از سال گذشته به‌شدت افزایش پیدا کرده‌اند. 

شرط موفقیت یک توکن متاورسی کاربردهای آن است؛ یک توکن زمانی موفق می‌شود که در بستر هوشمندانه‌ای در گردش باشد، پلتفرم روبه‌رشدی داشته باشد و کاربران بتوانند با بازی‌کردن، کسب درآمد کنند. با این شرایط توکن متاورسی می‌تواند پیشرفت کند و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. 

توکن اکسی هم‌اکنون در بازار صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس در دسترس کاربران دنیای رمزارزها قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.