راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمایندگان مجلس تصویب کردند / الزام بانک مرکزی به تخصیص کد مالیاتی به رسید‌های پرداخت

نمایندگان مجلس، روز گذشته در جریان بررسی لایحه یک‌فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را به مهرماه موکول کردند. همچنین سازمان امور مالیاتی موظف شد تعرفه خدمات شرکت‌های معتمد در خصوص صدور صورتحساب‌های الکترونیکی را مطابق تعرفه تعیین‌شده توسط شورای اقتصاد از محل وصولی‌های جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. بانک مرکزی نیز در این جلسه موظف شد به رسید پرداخت صادره توسط دستگاه‌های کارت‌خوان و گزارش الکترونیکی درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، شماره منحصربه‌فرد مالیاتی تخصیص دهد و آن را در رسید یا گزارش پرداخت مذکور درج کند و اطلاعات رسید یا گزارش پرداخت هر روز را حداکثر تا پایان روز بعد به سامانه مؤدیان منتقل کند.

به گزارش «راه پرداخت»، نمایندگان مجلس روز دوشنبه، ۲۶ تیرماه در جریان بررسی لایحه یک‌فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با مواد یک تا شش موافقت کردند.


تعویق اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تا مهرماه


بر اساس بند یک ماده یک این لایحه، کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ یکم مهرماه سال جاری ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی ذیل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان می‌شوند.

اشخاص باقی‌مانده از تاریخ یکم دی‌ماه سال جاری باید به قانون پایانه‌‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان متصل شوند.

بر اساس ماده سوم این لایحه، تا پایان سال ۱۴۰۳ صورتحساب‌هایی که در سامانه مؤدیان صادر نشده، قابل قبول است. در این مدت سازمان امور مالیاتی مکلف است با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مؤدیان اقدام کند. مؤدی یک ماه پس از پایان هر دوره فرصت دارد تا با ثبت خریدها و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده، اظهارنامه ارسال‌شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد کند. صورتحساب‌های الکترونیکی با رعایت ماده (۹) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مورد تأیید بوده و قابل رسیدگی نیست.

پیش از این بنا بود از اول فروردین سال ۱۴۰۲ همه اشخاص حقوقی (به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را اجرا کنند و اشخاص حقوقی فاکتورهای خود را به‌صورت روزانه در سامانه پایانه‌های فروشگاهی و مؤدیان ثبت کنند. یکی از موضوعاتی که تا امروز سد راه اجرای این قانون بود مشکل مؤدیان در اتصال به سامانه گزارش شده است.


پرداخت تعرفه شرکت‌های معتمد از وصولی‌های جاری مالیات بر ارزش افزوده


علاوه بر این سازمان امور مالیاتی در جریان بررسی لایحه یک‌فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان موظف شد تعرفه خدمات شرکت‌های معتمد در خصوص صدور صورتحساب‌های الکترونیکی را مطابق تعرفه تعیین‌شده توسط شورای اقتصاد از محل وصولی‌های جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.

بر این اساس حساب مخصوصی در خزانه‌داری کل کشور برای این امر ایجاد می‌شود و اعتبار لازم برای اجرای مفاد آن به طور سالانه در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود و صددرصد تخصیص‌یافته خواهد بود.


محاسبه مالیات و عوارض مؤدیان براساس میزان فروش سالانه و ترکیب اقلام خریداری‌شده


براساس ماده ۸ لایحه یک‌فوریتی الحاق پنج تبصره به ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، سازمان امور مالیاتی می‌تواند مأخذ محاسبه مالیات و عوارض فروش گروه‌هایی از مؤدیان را که میزان فروش سالانه آنها کمتر از نصاب تعیین‌شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی است، با توجه به میزان فروش آنها در هر دوره مالیاتی و ضریبی که توسط سازمان تعیین می‌شود، محاسبه و مالیات آن را پس از کسر اعتبار قابل قبول دریافت کند.

بر اساس ماده ۶ مصوب لایحه نام‌برده، بانک مرکزی موظف است ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون، مطابق ساختار اعلامی توسط سازمان، به رسید پرداخت صادره توسط دستگاه‌های کارت‌خوان و گزارش الکترونیکی درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، شماره منحصر به فرد مالیاتی تخصیص دهد و آن را در رسید یا گزارش پرداخت مذکور درج کند. همچنین بانک مرکزی موظف است اطلاعات رسید یا گزارش پرداخت هر روز را حداکثر تا پایان روز بعد به سامانه مؤدیان منتقل کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.