راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب دارایی دیجیتال توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد

چاپ اول کتاب دارایی دیجیتال؛ آشنایی با دفترکل توزیع‌شده، توکن و رمزارز و ارز دیجیتال بانک مرکزی با همکاری مرکز نوآوری پل‌وینو و با حمایت ققنوس توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شد.

کتاب دارایی دیجیتال، یکی از کتاب‌های جدید انتشارات راه پرداخت است که توسط گروه بلاکچین مرکز نوآوری پل‌وینو نوشته‌ شده است. این کتاب در شش فصل به مفاهیم متنوعی مانند الگوریتم‌ اجماع و انواع آن، هولوچین، تاریخچه رمزارزها و بررسی ریپل به‌عنوان توکن پرداخت، توکن استیمیت و توکن ترون به‌عنوان نمونه توکن کاربری موفق، قوانین و مقررات رمزارزها و الزامات حوزه رمزارز بانک مرکزی (ملی)، مفهوم ارز دیجیتال خرد و کلان بانک مرکزی، ارزش‌افزوده پول دیجیتال بانک مرکزی برای کسب‌وکارهای آنلاین، دفترکل متمرکز در برابر فناوری‌های دفترکل غیرمتمرکز و توکن‌های مبتنی بر شبکه ققنوس و… پرداخته است.

محمدهادی شالباف، رئیس مرکز نوآوری گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا (پل‌وینو) در پیش‌گفتار کتاب اهمیت پیش‌بینی دقیق از آینده را خاطرنشان کرده است: «بنابر پیش‌بینی بسیاری از متخصصان و آینده‌پژوهان، فناوری بلاکچین طی 10 سال آتی، به اوج شکوفایی خود می‌رسد و کاربردهای اصلی آن پدیدار خواهد شد. آن زمان، میان شرکت‌هایی که هم‌اکنون روی فناوری بلاکچین سرمایه‌گذاری می‌کنند و آنهایی که توجهی به این روند جهانی ندارند، شکاف معناداری پدیدار می‌شود. بسیاری از پلتفرم‌های متمرکز جای خود را به پلتفرم‌های غیرمتمرکز و توزیع‌شده خواهند داد. شاید برخی از روابط مالی بر پایه رمزارزها انجام شود، شاید زیرساخت تسویه بین‌بانکی یا بازار بورس به سمت دفاترکل توزیع‌شده برود، شاید مرورگرها و رسانه‌های غیرمتمرکز ایجاد شوند، شاید نظام وام‌دهی به مدل همتابه‌همتا تغییر یابد و بسیاری از شایدهای دیگر… که به هیچ‌وجه دور از ذهن نیستند. واقعیت این است که صنعت مالی و بانکداری بیشترین تأثیر را از بلاکچین خواهد داشت؛ بنابراین اگر بانک‌ها دقت و آمادگی لازم را در این زمینه نداشته‌ باشند، ممکن است تازه‌واردانی را که با شیوه‌ها و خدمات جدید مورد استقبال عموم قرار می‌گیرند، رقبای جدی خود ببینند.

علیرضا نواب‌پور، عضو مرکز نوآوری پل‌وینو در مقدمه این کتاب نوشته است، به‌دنبال اختراع اینترنت و تحقق رؤیای انتقال آزادانه «داده‌ها و اطلاعات» که سالیان متمادی، متخصصان فناوری اطلاعات روی آن کار می‌کردند، دانشمندان مطرحی همچون هایک، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1974، مفهومی تحت عنوان غیرمتمرکز کردن  ارزش را در مجامع علمی مطرح کردند. دغدغه اصلی پیروان این تفکر، آزادی فردی، حفظ حریم شخصی و عدم اعتقاد و اعتماد به نهاد واسط و مرکزی بود. آنها معتقد بودند اساساً چه دلیلی دارد نهاد ثالثی از اطلاعات دارایی‌های مالی مردم مطلع باشد و توان بلوکه و آزاد کردن آن را داشته باشد؟ این نهادها چگونه صلاحیت خود را برای اینکه امین مردم در نگهداری ارزش دارایی آنان باشند، به دست آوردند؟

تفاوت «داده اطلاعاتی» و «داده ارزشی» در این است که داده ارزشی خلاف داده اطلاعاتی نباید امکان جعل یا کپی‌شدن داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد، آن داده بی‌ارزش خواهد شد. از اواخر دهه 1990  متخصصان فناوری اطلاعات در پی توسعه فناوری‌ای بودند که بتواند داده ارزشی را بدون حضور نهاد مرکزی، غیرقابل جعل و کپی‌شدن سازد. حاصل این تلاش‌ها در سال 2009 با معرفی بلاکچین به ثمر نشست و فناوری‌ای به دنیا معرفی شد که با توزیع‌کردن دفترکل میان همه اعضا و در نتیجه حذف نهاد واسط می‌توانست هر داده‌ای را غیرقابل جعل و غیرقابل کپی‌شدن سازد و در نتیجه به آن داده ارزش بخشد. به‌ عبارتی‌ دیگر به‌وسیله فناوری یادشده این امکان فراهم شد که هر داده ارزشی که در آن ثبت شود، بدون وجود نهاد مرکزی در خطر جعل یا کپی‌شدن قرار نگیرد و این پدیده می‌تواند بنیان تمام سیستم‌های متمرکز با نهاد مرکزی را به لرزه درآورد. این مکانیسم ثبتی غیرمتمرکز به‌طور کلی «فناوری دفاتر کل توزیع‌شده» نام گرفت. اولین نمونه این فناوری، بلاکچین و اولین محصول آن بیت‌کوین بود.


قوانین و مقررات رمزارزها


دیدگاه‌های کشورهای جهان نسبت به رمزارزها متفاوت است و هر کشوری بر اساس نگرشی که به توکن‌ها دارد، قوانین و چارچوب‌هایی را وضع کرده است، فصل سوم کتاب دارایی دیجیتال به قوانین و مقررات رمرزارزها در کشورهای جهان از جمله ایران پرداخته است؛ این فناوری نوپاست و در زمینه ماهیت رمزارز هنوز اتفاق نظری وجود ندارد. به‌طور کلی کشورهایی که به این حوزه ورود کرده‌اند، در رابطه باماهیت رمزارز غالباً سه رویکرد دارند. برخی آن‌ را شکلی از پول (ابزار پرداخت)، برخی نوعی دارایی و برخی دیگر ماهیت کالا می‌دانند. در این میان کشورهایی هم هستند که تا به امروز هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی در این خصوص نداشته‌اند. به عبارتی این مفهوم به یک چالش برای مقامات قانون‌گذار تبدیل شده است. رمزارزها ویژگی‌های ارز، کالا و سیستم‌های پرداخت را با هم ترکیب می‌کنند و این درحالی است که طبقه‌بندی آنها در هر کدام از این عناوین در رفتار قانونی و نظارتی مرتبط با آنها و در تعیین نهاد و مقام مسئول اثرگذار است.


ارز دیجیتال بانک مرکزی


در فصل چهارم این کتاب درباره ماهیت ارز دیجیتال بانک مرکزی که توجه کشورهای زیادی را به خود جلب کرده، صحبت شده است. ارز دیجیتال بانک مرکزی نوعی پول دیجیتال است که توسط بانک‌های مرکزی صادر می‌شود و مسئولیت آن با بانک مرکزی است. این نوع ارز از یک توکن مبتنی بر بلاکچین برای نمایش شکل دیجیتالی ارز فیات استفاده می‌کند. ارز دیجیتال بانک مرکزی خلاف رمزارزها متمرکز است و می‌تواند جایگزین سکه و اسکناس در فضای دیجیتال باشد و برای تسویه‌حساب پرداخت‌ها و معاملات بین‌بانکی، مانند ذخایر بانکی الکترونیکی که در بانک مرکزی نگهداری می‌شوند، استفاده شود. به لحاظ اقتصادی عیناً مطابق با ارزش صادرشده آن پشتوانه ارز ملی تخصیص داده خواهد شد. ارز دیجیتال بانک مرکزی در حوزه انتقال ارزش خرد و کلان، تفاوت‌های قابل‌ توجهی دارند و به همین دلیل معماری آنها مطابق با رویکرد بانک‌های مرکزی و نوع کاربری آن متفاوت خواهد بود.

به‌طور کلی آشنایی با مفاهیم مرتبط با دارایی دیجیتال برای شناخت دنیای ارزهای دیجیتال، هدف اصلی این کتاب است. این کتاب تلاش می‌کند شما را با مفاهیم مرتبط با دارایی دیجیتال آشنا کند و یکی از کسب‌وکارهای پیشروی ایرانی در زمینه دارایی دیجیتال را نیز به شما بشناساند.

قیمت روی جلد کتاب دارایی دیجیتال 110.000 تومان است که در فروش ویژه می‌توان آن را به قیمت 67.000 تومان از فروشگاه راه پرداخت خریداری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.