راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران مطرح کرد / تحریم بلای جان اپلیکیشن‌های ایرانی

مسدودسازی حساب چند توسعه‌دهنده اپ ایرانی در گوگل‌پلی به‌دلیل آنچه از سوی این بازارگاه دیجیتال، رعایت مقررات مربوط به تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا اعلام شده، فعالان اقتصاد دیجیتال در کشور را در نگرانی بیشتری از جا ماندن اپلیکیشن و نرم‌افزارهای ایرانی از بازار پررقابت جهانی فرو برده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، حذف چندین اپلیکیشن ایرانی از اپ‌استور گوگل، اتفاق جدید و البته ناگواری است که اقتصاد دیجیتال در ایران را بار دیگر در نگرانی فرو برده‌ است. چندی پیش و با اعلام رسمی گوگل، اپلیکیشن‌های فیلیمو، آپارات، بلد و طاقچه به‌دلیل آنچه مقررات مربوط به بند ۱۶.۵ توافق‌نامه توسعه‌دهندگان اعلام شده، از این اپ‌استور حذف شدند.

بر اساس این بند، محصولاتی که روی گوگل‌پلی قرار می‌گیرند، ممکن است مشمول قوانین صادرات، تحریم و مقررات ایالات‌ متحده و دیگر حوزه‌های قضایی شوند.

توسعه‌دهندگان با قرار دادن محصول خود در گوگل‌پلی موافقت می‌کنند که از قوانین کنترل صادرات و تحریم‌ها و مقرراتی تبعیت کنند که شامل مقررات صادرات وزارت بازرگانی ایالات‌ متحده، تحریم‌های اقتصادی وزارت خزانه‌داری این کشور و مقررات ITAR (ترافیک بین‌المللی سلاح) وضع‌شده توسط وزارت امور خارجه ایالات‌متحده، می‌شود.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد تحریم‌ها، عامل اصلی حذف اخیر اپ‌های ایرانی از گوگل‌پلی باشد و این بازارگاه دیجیتال بین‌المللی نیز راهی را که اپ‌استور اپل طی چند سال گذشته در پیش گرفت، دنبال می‌کند. در سال 1396 نیز اپل‌استور و گوگل‌پلی چندین نرم‌افزار پرطرفدار ایرانی از جمله دیجی‌کالا، اسنپ و تپسی را از فروشگاه‌های خود حذف کردند.


از دست‌ دادن درآمدهای ارزی، پیامد منفی تحریم اپ‌های ایرانی برای اقتصاد دیجیتال کشور


در همین ارتباط، فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از این بازارگاه‌ نرم‌افزار را موجب عدم دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به درآمدهای ارزی و دامنه وسیعی از مشتریان و مصرف‌کنندگان بین‌المللی دانست و عنوان کرد که پیامدهای منفی برای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران به همراه خواهد داشت.

به گفته فردیس، با حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی یا اپ‌استور که پیش از این اتفاق افتاد، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای ایرانی باید هزینه‌های به‌مراتب بیشتری، آن هم برای دستیابی به مشتریان کمتر و محدود صرف کنند؛ حال آنکه بازارگاه‌ گوگل‌پلی ارتباط مستقیم توسعه‌دهندگان ایرانی را با میلیاردها کاربر و مصرف‌کننده بین‌المللی فراهم می‌کرد.

او افزود: «نباید انتظار داشته باشیم که مصرف‌کنندگان بین‌المللی برای خرید نرم‌افزار و اپ‌های ایرانی به بازارگاه‌های بومی و داخلی ورود کنند و به خرید بپردازند، این امر امکان‌پذیر نیست و باعث می‌شود بخش زیادی از سهم خود در اقتصاد دیجیتال جهانی را از دست بدهیم.»

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با بیان اینکه به این ترتیب، اپلیکیشن‌های ایرانی بخشی از درآمدهای خود را عملاً از دست می‌دهند، افزود: «فیلیمو که یکی از حذف‌شدگان اخیر از گوگل‌پلی است، بخش عمده‌ای از مشتریان فارسی‌زبان در خارج از ایران را از دست می‌دهد.»

فردیس با اشاره به این نکته مهم که حذف از بازارگاه‌های بین‌المللی روی اکوسیستم تولید و عرضه محصولات دیجیتال در کشور نیز اثر منفی خواهد گذاشت، ادامه داد: «بخشی از جریان درآمدی که در زمان طراحی یک محصول و مدل کسب‌وکار یک بنگاه اقتصادی در این حوزه در نظر گرفته می‌شود، جریان درآمدی از محل فروش در عرصه بین‌المللی است که با حذف این جریان درآمدی ممکن است برخی عرضه‌کنندگان انگیزه‌های خود را از دست بدهند.»

به گفته فردیس، پیامد دیگر این اتفاق، این است که برخی عرضه‌کنندگان به جای آنکه از ایران به‌عنوان حوزه ارائه‌دهنده اصلی خدمات خود استفاده کنند، ناچار به مهاجرت به سایر کشورهای منطقه شوند و اپ‌های خود را در این کشورها تکمیل و روی پلتفرم‌های بین‌المللی عرضه و کسب درآمد کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.