راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش در گفت‌و‌گو با راه‌پرداخت: رگولاتوری بدون تعامل با فعالان رمزارز ممکن نیست

به گفته وحید والی، هرقدر فضای فعالیت در حوزه رمزارز شفاف‌تر باشد و فضای خاکستری به سمت شفافیت پیش برود، فعالان حوزه رمزارز امکان بیشتری برای توسعه کسب و کار خود و در گام‌های بعدی توسعه اقتصاد کشور خواهند داشت. متأسفانه دستورات سلبی و ناگهانی باعث می‌شود که فعالان زیرزمینی جولان دهند و امکان کلاهبرداری هر روز بیشتر می‌شود.

آیا نیازی به رگولاتوری در حوزه رمزارز وجود دارد؟ تا امروز هریک از نهادهای اقتصادی، مالی و سیاسی کشور به طور جداگانه تصمیماتی در این حوزه گرفته‌اند. فعالان این حوزه بر این باورند که این تصمیمات نه‌تنها به نفع این حوزه نبوده بلکه گاهی حتی در تضاد و تقابل با هم نیز قرار گرفته‌اند. ماجرای یک هفته گذشته و اعلام نظرهایی که حوزه رمزارز را تا پرتگاه تعطیلی پیش برد، نگرانی فعالان این حوزه را افزایش داد. این افراد اغلب رگولاتوری را نیاز جدی فعالیت در هر حوزه‌ای می‌دانند و بر این باورند که فناوری‌های مالی و مخصوصاً رمزارز نیازی جدی به این موضوع دارد. هرچند رگولاتوری حوزه‌های جدید نه‌تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای دنیا با تأخیر انجام می‌شود.

وحید والی، مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش در تشریح چرایی عدم رگولاتوری در حوزه رمزارز می‌گوید: «قانون‌گذاری در حوزه رمزارز محقق نمی‌شود مگر همراه با تعامل با بازیگران این حوزه که در طول این سال‌ها با سرمایه و اعتبار خود در مسیر اصلی فعال بوده‌اند. دولت مجری قانون است و تا زمانی که از طرف مجلس قانون‌گذاری در حوزه رمزارز انجام نشده نباید رفتارهای قهرآمیز داشته باشد. دولت باید با بازیگران فعلی حوزه رمزارز تعامل بهینه داشته باشد. این تعامل از آنجایی است که برای درک ساز و کار آموزش‌های لازم در این حوزه را هم به‌عنوان قوه مجریه در اختیار مردم قرار دهد. این در حالی است که در حال حاضر شاهدیم که هیچ اقدامی در این راستا از طرف دولت انجام نمی‌شود.»

در ادامه والی با توضیح اینکه نه‌تنها در ایران بلکه در دیگر کشورها هم ورود تکنولوژی تا مدتی همراه با سکوت قانون‌گذاران است، گفت: «سکوت قانون‌گذار برای مطالعه و بررسی تکنولوژی نوظهور است. در برخی مواقع مطالعه به‌درستی انجام نمی‌شود و مسئولان برخوردهای قهرآمیز آن را به مسیرهای زیرزمینی و کار غیرقانونی سوق می‌دهند. در حال حاضر در ایران هم دقیقاً همین روند درباره صنعت رمزارز در حال اجراست.»


تیشه به ریشه کسب‌وکارهای رمزارزی


با تأکید بر اینکه بستن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز و رگولاتوری در زمان تعطیلی و دوباره فعال‌کردن این کسب‌و‌کار به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست، گفت: «افرادی که در مسند قدرت قرار دارند با اجرای این تصمیمات تیشه به ریشه کسب‌وکارهای رمزارزی و اقتصاد می‌زنند و مشکلات این صنعت را افزایش می‌دهند. تغییر شرایط در حوزه رمزارز به‌منظور شکل‌گیری کارایی در مسیر بهبود اقتصاد تحریمی کشور، نیازمند تعامل بین قانون‌گذار و فعالان این صنعت است.»

والی با اشاره به اینک تعامل باید در همه سطوح افزایش پیدا کند ادامه داد: «این تعامل نه‌تنها بین قانون‌گذار و فعالان این حوزه باید افزایش پیدا کند؛ بلکه نیازمند افزایش تعامل بین نهادهای مختلف حاکمیتی با یکدیگر نیز هستیم. این تعامل باید بین دولت، مجلس و بانک مرکزی وجود داشته باشد تا در تصمیم‌گیری‌ها هم شاهد نتایج متناقض در ساختار حاکمیتی نباشیم.»

مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش در ادامه با تأکید بر اینکه بانک مرکزی خنثی عمل کرده و تصمیمات اثربخشی نداشته است، گفت: «عملکرد خنثی بانک مرکزی در حالی است که اعتقاد این نهاد بر اثربخشی رمزارزها در بهبود شرایط اقتصادی است. این نظرات در نهایت بیشتر شبیه طرح‌هایی است که بانک مرکزی در آینده اعلام کند در حوزه رمزارز سکوت نکرده و اظهارنظر کرده.»


حدف فضای خاکستری در کسب‌وکارها


والی در بخش دیگری از اظهارنظرهای خود درباره اهمیت رگولاتوری برای فعالان حوزه رمزارز افزود: «هرقدر فضای فعالیت در حوزه رمزارز شفاف‌تر باشد و فضای خاکستری به سمت شفافیت پیش برود، فعالان حوزه رمزارز امکان بیشتری برای توسعه کسب و کار خود و در گام‌های بعدی توسعه اقتصاد کشور خواهند داشت. متأسفانه دستورات سلبی و ناگهانی باعث می‌شود که فعالان زیرزمینی جولان دهند و امکان کلاهبرداری هر روز بیشتر می‌شود.»

به گفته او عدم تعامل قانون‌گذار با فعالان حوزه رمزارز به‌عنوان آگاهان این حوزه باعث افزایش آسیب و گسترش کلاهبرداری از مردم می‌شود. به هر حال مردم از مسیرهای مختلف نسبت به موضوع رمزارزها آگاه پیدا می‌کنند. اگر مسیر شفافی ایجاد نکنیم به‌طورقطع درگیر آسیب‌ها و جرایم قابل‌توجهی علیه مردم و اقتصاد کشور خواهیم شد.

والی در پایان با اشاره به عملکرد نامناسب بانک مرکزی در حوزه رگولاتوری گفت: «بانک مرکزی طی همه‌ سال‌های گذشته خنثی عمل کرده و فقط برای صلب مسئولیت از دوش خود تصمیمات ناگهانی می‌گیرد. بانک مرکزی ناگهان نامه می‌زند که درگاه‌های پرداخت شرکت‌های فعال در حوزه رمزارزها را قطع کنید، این موضوع علی‌رغم پیشنهادهای مکرری است که از سمت فعالین برای بانک مرکزی و چارچوب‌مند کردن این حوزه بوده است. طی سال‌های اخیر جلسات زیادی با بانک مرکزی برگزار شده و پیشنهادهایی از سمت انجمن بلاکچین و انجمن فین‌تیک برایشان ارسال شده است. همواره توضیحات مبسوط در این حوزه ارائه شده و همیشه رفتاری خنثی را شاهد بوده‌ایم. در نهایت هم دستور به عدم ارائه درگاه پرداخت را صادر کرده‌اند و با این کارشان تیشه را برداشته‌اند و مستقیم جایی می‌زنند که نباید.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.