راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کشورهای پیشرو در پذیرش ارزهای دیجیتال را بیشتر بشناسید

آمارها حاکی از آن است که استفاده از ارزهای دیجیتال بیشتر در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه یافت می‌شود که حدود ۳۸ درصد از تعداد کل کاربران ارزهای دیجیتال را دربر می‌گیرند. بعد از آن اروپا با ۲۷ درصد و آمریکای شمالی با ۱۷ درصد به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این فهرست را به ‌خود اختصاص دادند.

با افزایش بهای ارزهای رمزنگاری‌شده، کاربران زیادی در جهان به فکر استخراج و تبدیل پول‌های خود به ارزهای دیجیتال افتادند. فرایند قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال در سال‌های گذشته با فرازونشیب‌هایی همراه بوده، اما به‌دلیل استقبال و محبوبیت فراوانی که این رمزارزها در میان کاربران از خود نشان دادند، باعث شد امروزه ارزهای رمزنگاری‌شده به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان ابزاری برای حمایت از روند رشد در کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شوند. ارزهای دیجیتال می‌توانند برای کشورهای درحال توسعه که با مشکلات بسیاری دست‌به‌گریبان هستند، نجات‌بخش باشند و با بهبود روندهای مالی، آینده‌ بهتری را رقم بزنند. آمارها حاکی از آن است که استفاده از ارزهای دیجیتال بیشتر در منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه یافت می‌شود که حدود ۳۸ درصد از تعداد کل کاربران ارزهای دیجیتال را دربر می‌گیرند. بعد از آن اروپا با ۲۷ درصد و آمریکای شمالی با ۱۷ درصد به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این فهرست را به ‌خود اختصاص دادند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با چند کشور پیشتاز در پذیرش ارزهای دیجیتال آشنا کنیم.


کشورهایی که از پذیرش ارزهای دیجیتال استقبال کردند


چین

چین با سهم ۴۴درصدی خود از ارزش کل معاملات رمزارزها یکی از پرچم‌داران این عرصه به‌شمار می‌رود. این کشور در آذرماه سال جاری میلادی، ارز دیجیتال خود را به نام «رنمینبی» (renminbi) معرفی کرد و موجب غافلگیری جهان شد. رنمینبی، اولین رمزارز مستقل در جهان محسوب می‌شود. اطلاعات و داده‌ها نشان می‌دهد که چین در حال حاضر جهان را در معاملات دیجیتال رهبری می‌کند و ۴۴ درصد از کل ارزش معاملات پرداخت‌های دیجیتال دنیا را به خود اختصاص داده است. اقتصاد این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان به‌شمار می‌آید، با هدف ایجاد یک جامعه بدون پول نقد مسیر پیشرفت خود را طی می‌کند.

ژاپن

استفاده از رمزارزها در ژاپن،‌ طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. بانک مرکزی ژاپن معتقد است که ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزین خوبی برای جبران کاهش شدید گردش پول در آینده محسوب شوند. مقامات ژاپنی بر این باورند که استفاده از ارز دیجیتال برای بهبود سیستم‌های پرداخت در این کشور بسیار مناسب است. این کشور تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۳، ارز دیجیتال ملی خود را به بازار معرفی و تزریق کند.

کره جنوبی

آمارها نشانگر این امر است که رمزارزها در کره جنوبی از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند. دولت این کشور موضع مخالفی نسبت به این صنعت در کشورش بروز نداده است. همچنین مقامات بانک مرکزی آن نیز در دسامبر سال گذشته میلادی، کارگروهی برای انجام تحقیقات لازم جهت راه‌اندازی ارز دیجیتال تشکیل دادند و اظهار داشتند که هدف از این کار، کنترل فعالیت سایر کشورها در این زمینه است. در واقع رشد فزاینده سایر کشورها از جمله چین، ژاپن و آمریکا در این حوزه بود که سبب شد سیاست‌های کشور کره جنوبی برای راه‌اندازی ارز دیجیتال تغییر کند.

هند

با فراگیر شدن این صنعت، دولت هند تصمیم گرفت لایحه‌ای مبنی بر ممنوعیت ارزهای مجازی خصوصی را تصویب و ارز دیجیتال ملی خود را به این بازار عرضه کند. به گزارش پایگاه خبری «سی‌ان‌بی‌سی»، این لایحه زیرساخت‌های لازم را برای ارز دیجیتال رسمی توسط بانک رزرو هند فراهم می‌آورد. یکی از طرفداران دوآتشه این طرح، حزب «بهاراتیا جاناتا» به رهبری «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند به‌شمار می‌رود.

مالزی

از دیگر کشورهای پیشتاز در زمینه استفاده و پذیرش ارزهای دیجیتال، کشور مالزی است که در حال حاضر‌ این ارزها قابل تعویض با هرگونه پولی هستند و به‌صورت قانونی در صرافی‌ها معامله می‌شوند. گفتنی است این کشور در اسفندماه ۱۳۹۶ اولین پول دیجیتال اسلامی را در جهان معرفی کرد. به‌تازگی بانک «کنانگا» که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های مالزی است، اعلام کرده که ۱۹ درصد از سهام یکی از صرافی‌های رمزارز در این کشور را خریداری کرده و از این طریق به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال وارد شده است. در حال حاضر مالزی و ژاپن در تلاش هستند تا با همکاری یکدیگر، بستری برای انجام معاملات آنلاین با استفاده از ارزهای دیجیتال در مالزی ایجاد کنند.

استرالیا

میزان استفاده از ارزهای دیجیتال در استرالیا روزانه در حال پیشرفت است، بر همین اساس  بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفته دلار دیجیتال را به بازار عرضه کند. این دلار دیجیتال همان پول رسمی کشور استرالیا خواهد بود که فقط به‌صورت دیجیتالی عرضه خواهد شد. لازم به ‌ذکر است از این دلار دیجیتال که بر بستر پلتفرم اتریوم خواهد بود، می‌توان در سرمایه‌گذاری،‌ تسویه و پرداخت اقساط نیز استفاده کرد. نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در استرالیا نشان‌دهنده آن است که ارزهای دیجیتال به میزان زیادی مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفته است.

بلاروس

طبق دستور دولت از تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۹، ارزهای رمزنگاری‌شده در بلاروس قانونی شد. در کنار سکه‌های رمزنگاری‌شده، بسیاری از مبادلات، عرضه اولیه سکه و قراردادهای هوشمند نیز در کشور قانونی شدند. این حرکت با هدف تقویت توسعه اقتصاد دیجیتال انجام گرفت و فعالیت‌های مربوط به ارز دیجیتال آن نیز به‌طور کامل از مالیات معاف هستند.


قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال به چه سمتی می‌روند؟


بدیهی است که هر کشوری نگرش خاص خود را در حوزه ارزهای دیجیتال دارد. برخی به ظرفیت‌های آن برای سودآوری واقف هستند و چارچوب قانونی مشخصی را برای آن تعریف می‌کنند. با در نظر گرفتن روندی که این فناوری در پیش گرفته، امید می‌رود که دیر یا زود، تمام دنیا متوجه کاربردهای مهم ارزهای دیجیتال در زندگی بشر خواهند شد.

منبع فینیکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.