راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیل کلان‌داده در ایران با پلتفرم بازاریابی داده‌محور اینگرو

با استفاده از کلان‌داده، از طریق آزمایش، اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل، به طور مداوم می‌توان برنامه‌های بازاریابی را بهینه کرد. جهان تجارت با استفاده از کلان‌داده نیرو می‌گیرد و اکنون شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا در زمینه مشاوره کلان‌داده به جستجوی متخصصانی بپردازند که قادر به پردازش داده‌های پیچیده باشند. اینگرو این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است

بررسی بازاریابی داده‌محور، کاربرد کلان‌داده در بازاریابی و مواردی ازاین‌دست در توسعه کسب‌وکارهای امروزی بسیار مهم است. اهمیت این موضوع تا جایی است که موفقیت کسب‌وکار در گرو تجزیه‌وتحلیل صحیح کلان‌داده است. در ایران مهارت‌های مربوط به کلان‌داده همچنان به درجه‌ای که باید نرسیده. اما پلتفرم اینگرو، با خدمات انحصاری خود دررابطه‌با افزایش توانایی کاربران برای جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و ذخیره داده‌ها در داشبوردهای اختصاصی و جداگانه به شما امکانی را فراهم می‌کند تا بر اساس آن سودآوری تضمین شود. این پلتفرم با آگاهی‌بخشی نسبت به مشکلات و نیازهای مشتریان، بسیاری از مشکلات پیش روی کسب‌وکارها را آسان می‌کند.

در مقاله کلان داده چیست؟ و کاربرد های «کلان داده» در تجارت به طور مفصل در ارتباط با تعریف کلان‌داده، تاریخچه کلان‌داده، کاربرد و کارایی کلان‌داده، مقررات و چالش‌های کلان‌داده، بررسی‌های لازم انجام شد. اگر قصد دارید در ارتباط با مفهوم کلان‌داده تمام جوانب را بررسی کنید در ابتدا مقاله قبلی و بعد این مقاله را مطالعه کنید. برای بررسی کاربرد «کلان‌داده» در بازاریابی داده‌محور، ابتدا باید با مفهوم «بازاریابی داده‌محور» آشنا شد.


بازاریابی داده‌محور (Data-Driven Marketing)


بازاریابی داده‌محور روشی برای بازاریابی است که با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از طریق تعاملات مشتری، می‌تواند دیدگاه بهتری در مورد انگیزه‌ها، انتخاب‌ها و رفتارهای مشتریان به دست آورد. بازاریابی مبتنی بر داده در نهایت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد کانال بازاریابی خود را بهینه کنند و در عوض تجربه مشتریان خود که منجر به درآمد و سود بیشتر می‌شود را افزایش دهند. شرکت مکنزی هم طی تحقیقات خود دررابطه‌با بازاریابی‌های داده‌محور گفته است: «استفاده از پلتفرم‌های داده‌محور سبب پنج درصد بازدهی بیشتر و شش درصد هزینه کمتر می‌شود.»


تصمیم‌گیری داده‌محور


تصمیم‌گیری مبتنی بر داده (DDDM) فرایندی شامل جمع‌آوری داده‌ها بر اساس اهداف قابل‌اندازه‌گیری یا KPI ها، تجزیه‌وتحلیل الگوها و اطلاعات حاصل از این بینش‌ها است که استفاده از آنها برای توسعه استراتژی و سودآوری تجارت شما مفید است. تصمیم‌گیری داده‌محور در تجارت، به اشکال مختلف دیده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت ممکن است، پاسخ‌های نظرسنجی را به‌منظور شناسایی محصولات، خدمات و ویژگی‌های موردعلاقه مشتریان جمع‌آوری کند.

همچنین مشاهده چگونگی تمایل مشتریان به استفاده از محصول یا خدمات خود و شناسایی مشکلات احتمالی آزمایش‌های لازم از این روش انجام می‌شود. علاوه‌برآن محصول یا خدمات جدید به‌منظور آزمایش و درک چگونگی عملکرد بازار در قسمت آزمایشی قرار می‌گیرد. همچنین در تصمیم‌گیری داده‌محور، تغییرات داده‌های جمعیتی را، برای تعیین فرصت‌ها یا تهدیدات تجاری تجزیه‌وتحلیل کند.


راهکارهای داده‌محور با پلتفرم داینامیک استریم داده


در حال حاضر شرکت‌هایی در دنیای بازاریابی مانند (keen، segment، ingrow) کمک قابل‌توجهی به مشتریان برای آسان شدن تصمیم‌گیری داده‌محور که یکی از مهم‌ترین عوامل سودآوری و موفقیت کسب‌وکار است می‌کنند. با استفاده از پلتفرم این گرو و ترکیب جامع داده‌ها، می‌توان داشبوردهایی را تعریف و تعیین کرد که این داشبوردها برای چه کسی یا کسانی در تیم خواهد بود، و چه نوع معیارهایی، جدول‌ها و نمودارهایی برای آنها تهیه شود. مانند مقایسه‌ها، ترکیب روندها و … با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از طریق این داشبوردهای اختصاصی می‌توان بهترین تصمیم را برای کسب‌وکار خود گرفت. (برای اطلاعات بیشتر مقاله “امکانات پلتفرم اینگرو در نرم افزارهای CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)” را مطالعه کنید.)


کاربردهای کلان‌داده در بازاریابی


یک تیم بازاریابی که برای جمع‌آوری اطلاعات و کار با تجزیه‌وتحلیل داده‌های بازاریابی تشکیل شده است، قدرت ایجاد مزایای بسیاری را به همراه دارد. یک برند تجاری می‌تواند بازاریابی خود را برای مخاطبانش شخصی‌سازی کند و باعث افزایش تجربه مشتری شود. تلاش‌های بازاریابی می‌تواند برای تولید قیف فروش و صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید بهینه شود و محصولات نیز می‌توانند از اطلاعات مفیدی بهره‌مند شوند. داشبوردهای اختصاصی فروش در اینگرو ساخت یک قیف بصری، ویژیولایز برای محک‌زدن و پیش‌بینی اهداف آینده در برابر واقعیت‌های فعلی را ایجاد می‌کند.

داشتن کلان‌داده به طور خودکار منجر به بهبود بازاریابی نمی‌شود. کلان‌داده را به‌عنوان داده مخفی، داده اولیه یا عنصر اساسی خود در نظر بگیرید. این داده‌ها خیلی مهم نیستند. بلکه تصمیمات و اقدامات بر اساس این داده‌ها، اهمیتشان را آشکار می‌کند. با تلفیق کلان‌داده و یک استراتژی مدیریت بازاریابی یکپارچه، سازمان‌های بازاریابی می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی در زمینه‌های اصلی کسب‌وکار خود داشته باشند.


بهینه‌سازی عملکرد بازاریابی با کلان‌داده


کلان‌داده می‌تواند در مورد اینکه مشتری چه کسی است؟ کجا است و چه چیزی می‌خواهد و همچنین چگونه و در چه زمانی می‌خواهد با آن تماس گرفته شود، بینش مفیدی را برای شما ایجاد کند. از سویی دیگر کلان‌داده کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی بر وفاداری مشتری تأثیر گذاشته و چه عواملی باعث شده تا او بارهاوبارها به یک کسب‌وکار مراجعه کند.

با استفاده از کلان‌داده، از طریق آزمایش، اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل، به طور مداوم می‌توان برنامه‌های بازاریابی را بهینه کرد. جهان تجارت با استفاده از کلان‌داده نیرو می‌گیرد و اکنون شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا در زمینه مشاوره کلان‌داده به جستجوی متخصصانی بپردازند که قادر به پردازش داده‌های پیچیده باشند. اینگرو این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است.


آینده کلان‌داده


اکثر کارشناسان کلان‌داده بر این موضوع توافق دارند که میزان داده‌های تولید شده در آینده به طور چشمگیری درحال‌رشد است. IDC در گزارش Data Age 2025 خود برای Seagate پیش‌بینی کرده که فضای داده جهانی تا سال 2025 به 175 ztababytes خواهد رسید. در سال 2013، این پشته دو سوم فاصله زمین تا ماه بود و تا سال 2025 این پشته 26 برابر افزایش خواهد یافت.
AWS، Microsoft Azure و Google Cloud Platform نحوه ذخیره و پردازش کلان‌داده را تغییر داده‌اند. پیش‌ازاین، زمانی که شرکت‌ها قصد داشتند برنامه‌های فشرده داده را اجرا کنند، لازم بود مراکز داده خود را از نظر فیزیکی رشد دهند. اکنون، زیرساخت‌های ابری با پرداخت هزینه‌های خدمات خود، چابکی، مقیاس‌پذیری و سهولت استفاده را فراهم می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند اطلاعات حساس را در ابر ذخیره کنند، بنابراین تصمیم می‌گیرند مقدار مشخصی از داده‌ها را در محل نگهداری کنند و بقیه را به ابر منتقل کنند. این روش به محیط‌های ترکیبی معروف است. یکی دیگر از روش‌های مورداستفاده هم محیط‌های چندگانه ابری است. برخی از شرکت‌ها که می‌خواهند نیازهای کاری خود را برطرف کنند، برای ذخیره داده‌ها با استفاده از ترکیبی از ابرها، چه دولتی و چه خصوصی، بیشترین انتخاب را دارند.


یادگیری ماشین به تغییر چشم‌انداز ادامه خواهد داد


یادگیری ماشین فناوری دیگری در روند کلان‌داده است که نقش بزرگی را ایفا می‌کند و انتظار می‌رود در آینده ما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. وی لی، معاون رئیس و مدیرکل اینتل درباره یادگیری ماشین می‌گوید: «یادگیری ماشین با گذشت هرسال پیچیده‌تر می‌شود. هنوز نمی‌توانیم پتانسیل کامل آن را پیش‌بینی کنیم. احتمالاً فراتر از اتومبیل‌های خودران، دستگاه‌های تشخیص تقلب یا تجزیه‌وتحلیل روند خرده‌فروشی خواهد بود

پیش‌بینی دیگر در مورد آینده کلان‌داده مربوط به افزایش آنچه «داده‌های سریع» و «داده‌های عملی» است. برخلاف کلان‌داده، داده‌های سریع امکان پردازش در جریان‌های زمان واقعی را معمولاً با استفاده از پایگاه‌ داده‌های Hadoop و NoSQL برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در حالت دسته‌ای دارند. به دلیل این پردازش جریان، داده‌ها می‌توانند بی‌درنگ و در حد یک میلی‌ثانیه تجزیه‌وتحلیل شوند. این اتفاق برای سازمان‌هایی که می‌توانند تصمیمات شغلی بگیرند و بلافاصله با رسیدن اطلاعات، اقداماتی انجام دهند، ارزش بیشتری دارد.

اگر کسب‌وکاری نیازمند تجزیه‌وتحلیل سریع داده‌ها در هر لحظه است، می‌توان با کمک پلتفرم اینگرو به شکل داینامیک و لحظه‌ای همه داده‌های مشتریان خود را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کرده و به شکل اختصاصی در داشبورد‌های خود ذخیره کرد تا دسترسی آسان در هر لحظه به این اطلاعات ممکن شود.

داده‌های سریع کاربران را مشغول می‌کند و آنها را به تعاملات در زمان واقعی عادت می‌دهد. با دیجیتالی شدن مشاغل و در پی آن ایجاد تجربه بهتر برای مشتری، مصرف‌کنندگان انتظار دارند به داده‌های موجود دسترسی پیدا کنند. علاوه بر این، آنها ترجیح می‌دهند این داده‌ها را شخصی‌سازی کنند. در پلتفرم اینگرو می‌توان با داشتن داشبوردهای فروش برای تعبیه در نرم‌افزار کسب‌وکار به شکل شخصی و آسان به داده‌ها دست پیدا کرد.

داده‌های عملی پیوند گمشده بین کلان‌داده و ارزش تجاری است. داده‌های کلان به‌خودی‌خود و بدون تجزیه‌وتحلیل ارزشی ندارند زیرا بسیار پیچیده، چند ساختاری و حجیم هستند. با پردازش داده‌ها با کمک سیستم‌عامل‌های تحلیلی، سازمان‌ها می‌توانند اطلاعات را دقیق، استاندارد و عملی کنند. این بینش‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری تصمیمات شغلی بگیرند، عملکرد خود را بهبود بخشند و موارد بیشتری را برای استفاده از کلان‌داده طراحی کنند.


کاربرد کلان‌داده در کسب‌وکارهای کوچک یا متوسط (SMEs)


کلان‌داده، چالشی دلهره‌آور برای مشاغل کوچک یا متوسط ​​ (SME) نیست. دستیابی، ذخیره و کاوش کلان‌داده توسط مشاغل از هراندازه قابل انجام است. هجوم داده‌ها از حسگرها، پخش فایل‌های گزارش صوتی و تصویری، وب و رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش حجم، سرعت و تنوع داده‌ها می‌شود. اما این به این معنا نیست که فرصت‌های جدیدی برای SME ها وجود دارد تا بینش صحیح و ارزشمندی پیدا کنند.

کلان داده می تواند با شناسایی فرآیندهای گران‌قیمت و گردش کار اضافی، در کاهش هزینه های سازمان تأثیر بسزایی داشته باشد. با داده‌های جدیدتر، می توان قسمت های نوسانی کسب و کار را پیدا کرد تا باعث منافع مالی طولانی مدت شوند. به عنوان مثال، یک شرکت املاک و مستغلات وقتی داده های کلان را در مدل تجاری خود گنجاند، 15 درصد هزینه ها کاهش یافت. آنها پس از مقایسه هزینه های نگهداری پیمانکاران با فروشندگان دیگر، متوجه شدند که کلان‌داده مزایای مالی قابل توجهی برای آنها فراهم می کند. همچنین تجزیه و تحلیل داده های کلان  امکان شناسایی و کاهش خطاهای پردازش فاکتور و خودکار کردن بسیاری از برنامه ها را می دهد.


بهبود خدمات مشتری با استفاده از کلان‌داده


کلان‌داده خدمات بهتری برای مشتری به همراه دارد. با دریافت بینش واقعی از پایگاه مشتری، می‌توان نحوه تفکر و رفتار مصرف‌کنندگان را بررسی کرد و بر اساس نتایج آن تغییراتی در کسب‌وکار ایجاد کرد. خدمات شخصی که از تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده به‌دست‌آمده به شما کمک می‌کند با مشتری در سطح عمیق‌تری تعامل داشته باشید و خدمات سفارشی ارائه دهید که باعث فروش بیشتر می‌شود.

داشبوردهای متفاوت، کاربردی و اختصاصی فروش اینگرو را دست کم نگیرید. این داشبوردها با دردست‌داشتن تمامی اطلاعات و داده‌های مشتریان شما از ابتدا به شکل لحظه‌ای، تجزیه‌وتحلیل را برای شما آسان می‌کند و خدمات مشتریان را بهبود می‌بخشد.
به گفته آلن برنارد، روزنامه‌نگار تجارت، در  cio : «کلان‌داده به بازاریابان برای دستیابی و جذب مشتری کمک می‌کند. همچنین شرکت‌هایی که از تجزیه‌وتحلیل استفاده نمی‌کنند به‌زودی شاهد خواهند بود که مشتریان به نسبت پول کسر شده ازکیف پول خود به آن‌ها امتیاز می‌دهند.» در همین راستا این نکته را باید موردتوجه قرار داد که مشاغل کوچک مقدار بیشتری از کلان‌داده خود را برای حفظ مصرف‌کنندگان خود استفاده می‌کنند.


شناسایی و حل مشکلات با استفاده از کلان‌داده


ابزارهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌توانند هنگام حرکت در قیف فروش، بینش ارزشمندی در مورد رفتار مشتری ایجاد کنند. اگرچه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها علم دقیقی نیست، اما ابزارهایی را برای حل طیف گسترده‌ای از آنها ارائه می‌دهد. برای رفع مشکلات پیچیده در تجارت، علاوه بر ردیابی مشتریان، می‌توان مسائل مرتبط با تأمین‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را نیز حل کرد. تحقیقات بیانگر آن است که به طور متوسط ​​، بیشتر مشاغل کوچک تنها 12 درصد از داده‌های خود را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. بااین‌حال، مشاغل کوچک می‌توانند با تمرکز، سازمان‌دهی و تلفیق داده‌هایی که از قبل دارند، از این قدرت استفاده کنند.

کلان‌داده به روش‌های مختلفی درآمد را افزایش می‌دهد. برای مثال تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده اطلاعات عمیقی در مورد چرخه زندگی مشتری ایجاد می‌کند که از این طریق می‌توانید روش‌های جدیدی را برای تشویق مشتریان شناسایی کنید. داده‌های خوب ممکن است به شما اطمینان دهند که نیاز به راه‌اندازی یک محصول جدید یا تنوع بخشیدن به تجارت خود دارید و این موضوع برای یک کسب‌و‌کار سودآور است.

​​شرکت‌هایی که در تجارت خود به کلان‌داده توجه می‌کنند، به طور متوسط، کسب‌وکارشان با 8 درصد افزایش سود همراه بوده است. به گفته یک کارآفرین در این مورد: «بیشتر مردم تصور می‌کردند که کلان‌داده فقط برای تجارت بزرگ است. اما هرچه زمان می‌گذرد، مشخص می‌شود که این فناوری برای همه مناسب است.»


مدیریت تیم کسب‌وکار با استفاده از کلان‌داده


کلان‌داده مدیریت تیم را در تجارت کوچکتان آسان می‌کند. استفاده از کلان داده در مدیریت کسب‌وکار این امکان را فراهم می‌کند تا کارمندانی را که بیشترین ارزش را برای شما دارند، یا کارمندانی که به منابع یا آموزش بیشتری نیاز دارند شناسایی کنید. این به این دلیل است که سیستم‌های تجزیه‌وتحلیل، بینش‌هایی ایجاد می‌کنند که به شما کمک می‌کند تا بهره‌وری را افزایش داده و کارمندان را راضی نگه دارید.
کلان‌داده با ایجاد فرهنگ عالی تیمی باعث تعامل صحیح می‌شود. شما با یک سیستم‌عامل یکپارچه‌سازی به عنوان یک سرویس (iPaaS) مانند PieSync، می‌توانید برنامه‌های مبتنی بر ابر خود را برای داده‌های غنی شده و گسترده‌ترین دیدگاه شناسایی کنید.


کلان‌داده در ایران


جای خالی کلان‌داده در تمام عرصه‌های زندگی در ایران مشهود است. با وجود ضعف‌های زیرساختی و تعداد اندک متخصص، در ایران با چالش استفاده از کلان‌داده مواجه هستیم. جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف و دسترسی به داده‌های پاک‌سازی شده و دیگر مراحل تحلیل کلان‌داده، نیازمند پیش‌زمینه‌هایی مانند قانون‌گذاری، حمایت از داده‌های شخصی کاربران، رعایت حریم خصوصی، آموزش متخصصین، تأمین سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای موردنیاز، توسعه پلتفرم‌های کلان‌داده است؛ بنابراین با وجود فعالیت‌های برخی شرکت‌های ایرانی در زمینه کلان‌داده بازهم آن‌طور که بایدوشاید از این تکنولوژی استفاده نمی‌شود.

امروزه در ایران برخی شرکت‌ها از تحلیل کلان‌داده بهره‌های مفیدی می‌برند. برای مثال دیجی‌کالا از خدمات کلان‌داده برای سودآوری کسب و کار خود استفاده می‌کند و این خدمات را در اختیار سازمان‌های دیگر هم قرار می‌دهد. اینگرو یکی از پلتفرم‌های مفید و کاربردی است که به شما در دستیابی به اهداف خود در زمینه کلان‌داده کمک بسزایی خواهد کرد.

شما می‌توانید برای دریافت متن کامل این مقاله به لینک نقش کلان داده در بازاریابی داده محور مراجعه کنید.

منبع اینگرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.