پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
یوآیدی و ارتباط آن با ادتک؛ احراز هویت افراد در نظام آموزشی دیجیتال
ایجاد فاصلهگذاری اجتماعی در برخی مؤسسات آموزشی از قبیل دانشگاهها کموبیش واقعیتی نوظهور و نیمه تلفیقی بوده است؛ اما به خاطر شرایط سلامتی، بخشهای آموزشی مجبور شدهاند بهطور کامل تکنولوژی آموزشی را اجرا کنند.
به گزارش روابط عمومی یوآیدی، به خاطر این شرایط، سیستم آموزشی فرمهای خود را بازسازی کرده و حتی مؤسساتی که از قبل دیجیتالی شده بودند یا آنهایی که آموزش از راه دور یا تلفیقی ارائه میکردند هم به انواع جدید راهحلهای استفادهشده برای تدریس صددرصد آنلاین شامل عناصر کلیدی و حساس از قبیل آزمون و صدور مدارک رسمی نیاز پیدا کردهاند.
ادتک چیست؟
مفهوم ادتک از کلمه «تکنولوژی آموزشی» گرفته میشود. تکنولوژی آموزشی (ET) به حوزهای معروف است که به فعالیت در زمینه نوآوری و دیجیتالی کردن در آموزش اختصاص پیداکرده است. راهحلهای تکنولوژیکی و توسعه نوآوری در آموزش به کار گرفته میشوند تا فرآیند یادگیری در هر مرحلهای بهبود، توسعه پیدا کرده و بهینه شود.
این مفهوم بهطور برابر برای آموزش رسمی و آموزش غیررسمی (NFE) و همچنین آموزش عمومی و خصوصی به کار گرفته میشود. از ادتک میتوان برای اکوسیستم سازمانها، شرکتها و مؤسساتی که تکنولوژی را در سیستم آموزشی تلفیق میکنند استفاده کرد.
آینده آموزش
آینده آموزش و نیازهای تکنولوژیکی آن فقط دربرگیرنده دورکاری و آموزش از راه دور نیست. ادتک راهحلهای تکنولوژیکی ایجاد میکند. این راهحلها فرآیندهای آموزشی را از تلفیق ابزار دیجیتال در سیستم سازمانهای آموزشی و کلاسها ارتقا میدهند تا آموزش را برای دانشجویان و اساتید مؤثرتر، کارامدتر و مهیجتر کنند. بنابراین ادتک بهطور متقاطع تمامی حوزهها و مقیاسهای آموزش و تعلیم را تحت تأثیر قرار میدهد. حوزهها و مقیاسهایی از قبیل:
- آموزش عمومی و خصوصی در تمامی مراحل: مدرسه ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه. شامل همه روندها، نوآوری در تکنیکهای تدریس و خلق پلتفرمی از قبیل کلاسهای مجازی و غیره.
- آموزش تخصصی خصوصی: از مدارس غیرانتفاعی گرفته تا دورههای آکادمیک و تخصصی. تمامی انواع NFE.
- همه نوع تعلیم نیروی کار و حرفهای: از قبیل تعلیم در شرکتها و سازمانها
- آموزش مسیر و دورههایی با مدارک حرفهای: تدریس، سنجش و…
- رکوردهای مجزا از مدارک آکادمیک: اسناد دیجیتال، MOOC، REA، PLE و آموزش خصوصی.
- کارمندان آموزش کلاسهای خصوصی: عرضه سیستم حضوروغیاب کلاسهای حضوری و پلتفرم کلاسهای آنلاین.
- سیستمهای سازمانهای آموزشی: فرآیندهای اجرایی و اداری و روند هر سازمان آموزشی یا سازمانی که به هر نحوی به یادگیری مرتبط است.
شناسایی افراد در ادتک
یکی از بنیادهای آموزش، شناسایی دانشآموز است. شناخت خوب دانشآموز حاضر در کلاس و تشخیص او از بقیه کلاس کاری است که مدرسان حرفهای بدون پیچیدگی در آموزش حضوری اولیه و ثانویه انجام میدهند. اما وقتی تعداد شرکتکنندگان بالاتر میرود و همچنین در تمامی انواع آموزش از راه دور شناسایی دیجیتال به محور مرکزی ادتک تبدیل میشود تا هویت دانشآموزان را تأیید کند.
در آموزش آنلاین و از راه دور میتوان دید که برای مثال در آزمونهای دانشگاهی از دانشجویان خواسته میشود مدارک هویتی خود را روی میز بگذارند تا از هرگونه تقلب جلوگیری شود و ثابت کند که دانشجویی که در حال پاسخ دادن به سؤالات آزمون است دقیقاً همان کسی است که باید ارزیابی شود و این موضوع هم بسیار مرتبط و هم خیلی ضروری است.
دیجیتالی کردن فرآیند تأیید هویت دانشجویان از قبل ایجاد شده است و میتواند در آموزش حضوری و آنلاین به کار گرفته شود. این فرآیند در سایه تکنیکهای شناسایی ویدیویی، امضای الکترونیک و تأیید هویت دیجیتال قابل کاربرد است. در ادامه مجموعهای از موارد استفاده و کاربردی ارايه میشود که در آن تکنولوژیهای شناسایی دیجیتال به اجرای ادتک در تمامی حوزهها و مقیاس تدریس کمک میکنند:
- شناسایی حضوری دیجیتالی برای آزمونهای ارزیابی.
- شناسایی از راه دور برای آزمونهای ارزیابی.
- شناسایی برای کنترل شرکتکنندگان در جلسات حضوری و از راه دور.
- مدرک و امضای الکترونیک برای صدور مدارک، عناوین و سایر موارد آموزشی با تضمین کامل و امضای رسمی.
- تأیید هویت کاربران (دانشجویان و مدرسان) در پلتفرمهای تدریس خصوصی.
- تعیین هویت بیومتریک برای دسترسی به خدمات، پلتفرمها و ابزار آموزشی هم در حالت آنلاین و هم در حالت آفلاین. همچنین اجرای روند اجرایی و اداری برای دانشگاهها و مدارس.
KYC یا KYS (شناخت دانشجویان)
این مبحث در بخش کسبوکار بهعنوان فرآیند KYC (شناخت مشتری) معروف است. شناسایی ویدیویی باعث میشود شناسایی و تأیید افراد با حداکثر تضمین قانونی و استانداردهای اجرایی ممکن شود. این فرآیند توسط ادتک به کار گرفته میشود تا هویت دانشجویان (شناخت دانشجو، KYS) و انطباق آن با امضای الکترونیک و فرآیندهای تعیین هویت تأیید شود؛ بنابراین به خاطر کاربردهای متنوع آن به روشی دیجیتال، سریع، ساده و از راه دور، مجموعهای از فرآیندها اجرا میشوند که قبلاً خیلی پیچیده بوده و نیازمند روند اداری زیادی بودند. روندی که حضور دانشجو در آنها الزامی بود.
کل فرآیند در چند ثانیه انجام میشود. روی هر نوع وسیلهای (کامپیوتر شخصی، تبلت، گوشی هوشمند و غیره) که دوربین دارد اجرا میشود. با هر نوع کانالی (APP شخصی، وبسایت، سیستم مدرسه، شرکت یا موسسه و غیره) تلفیق میشود. کل روند به شرح زیر است:
- کاربر کد ملی خود را ارائه میکند.
- برای آخرین مرحله کاربر به مدت چند ثانیه در مقابل دوربین لبخند میزند.
هویت دانشجو، مدرس یا کاربر هر سازمانی در بخش آموزش ثبت میشود؛ بنابراین این اطلاعات به دیتابیس سازمان افزوده میشوند و همه احتمالات از قبیل مواردی که در مثالهای کاربرد در آموزش و تعلیم عنوان شد برای سازمان و کاربران فعال میشود.
یوآیدی، یار دیجیتالی برای آموزش و تعلیم
شناسایی دیجیتال برای ارائه راهحلهایی به کار گرفته میشود که با نیازهای ادتک سازگار است. نیازهایی که هر سازمان یا شرکتی ممکن است در ارتباط با تدریس، تعلیم و بخش آموزش داشته باشد. شناسایی ویدیویی، شناسایی لبخند و شناسایی امضا نمایانگر مجموعه کاملی از راهحلها برای ارتقا و توسعه کاربرد و پیشرفتهای ادتک هستند.