راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری و بیومتریک، آینده احراز هویت مشتریان در بخش مالی

با وجود تردیدهای بسیار درباره نحوه توسعه بیومتریک در چند سال آینده، در مجموع چشم‌انداز روشنی برای آن وجود دارد. برای مثال، بنابر تخمین سازمان مارکت سند مارکتس، بازار بیومتریک تا سال ۲۰۲۴ با نرخ رشد مرکب سالیانه ۶/۱۴% تا میزان ۳/۶۵ میلیارد دلار رشد خواهد کرد. این آمار شامل دستگاه‌های هوشمند دارای بیومتریک، بیومتریک از راه دور، دکه‌های خدمات‌رسانی و غیره می‌شود.

صنعت مالی با کمک امنیت و حفاظت شکوفا می‌شود؛ اما پسوردها، شناسه‌ها و دیگر روش‌های احراز هویت بر پایه آگاهی، این امنیت را به‌طور دقیق ارائه نمی‌دهند. آن‌ها به‌راحتی فراموش شده یا دزدیده و یا هک می‌شوند. مایکروسافت در آماری سرسام‌آور اعلام کرده است که اکانت 44 میلیون کاربر به دلیل پسوردهای آسیب‌پذیر، ممکن است به دست کسان دیگری بیفتد.

یکی از ضعف‌های اساسی رمز ورود این است که مردم برای راحتی خود، آن را تکرار یا ساده‌سازی می‌کنند و این مسئله حدس یا هک کردن آن را آسان می‌کند. نتایج یک نظرسنجی توسط گوگل نشان می‌دهد که حداقل 65 درصد از مردم، از یک پسورد در سایت‌های گوناگون استفاده می‌کنند و کار را برای دزدان هویت و کلاهبرداران مالی آسان می‌کنند.

طبق پژوهش‌ها، یک فرد عادی به‌طور میانگین 70 تا 80 پسورد دارد. آیا به خاطر سپردن همه آن‌ها ممکن است؟ حتی اگر یک نفر بتواند آن‌ها را به ذهن بسپارد همچنان چالش امنیت آن‌ها پابرجاست. درز اطلاعات پسوردهای آسیب‌پذیر می‌تواند در فعالیت‌های مالی و مجرمانه غیرقانونی استفاده شود. تنها در 6 ماه نخست سال 2019، 1/4 میلیارد از سوابق شخصی فاش شد.


کاربرد بیومتریک در بانکداری


طبق نظرسنجی شرکت‌های اطلاعاتی، 65 درصد از مشتریان پذیرفته‌اند که با استفاده از برخی اشکال بیومتریک برای حفاظت از اطلاعات پرداخت خود، حس راحتی بیشتری می‌کنند. رشد استفاده از فناوری‌های تعاملی باعث افزایش کلاهبرداری و رخنه‌های امنیتی مرتبط با سیستم‌های امنیتی سنتی شده است و این مسئله ضرورت پیدا کردن روش‌های قدرتمندتر احراز هویت را دو چندان می‌کند.

با وجود تردیدهای بسیار درباره نحوه توسعه بیومتریک در چند سال آینده، در مجموع چشم‌انداز روشنی برای آن وجود دارد. برای مثال، بنابر تخمین سازمان مارکت سند مارکتس، بازار بیومتریک تا سال 2024 با نرخ رشد مرکب سالیانه 6/14% تا میزان 3/65 میلیارد دلار رشد خواهد کرد. این آمار شامل دستگاه‌های هوشمند دارای بیومتریک، بیومتریک از راه دور، دکه‌های خدمات‌رسانی و غیره می‌شود.


درآمد بیومتریک تلفن همراه (به میلیون دلار)


بیومتریک در بخش مالی، قلمروی ناشناخته نیست. بانک‌ها برای دهه‌ها از روش‌هایی نظیر بررسی اثرانگشت استفاده کرده‌اند. یک نظرسنجی در سال 2012 از 121 بانکی که در آن زمان از بیومتریک استفاده می‌کردند نشان داد که آن‌ها این تکنولوژی را به سایرین ترجیح می‌دهند.


تشخیص چهره


از فناوری تشخیص چهره اغلب در نظارت امنیتی بر مناطق عمومی شلوغ نظیر گذرگاه‌های مرزی، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و ورزشگاه‌ها استفاده می‌شود؛ اما اخیراً این تکنولوژی، راه خود را در بخش مالی نیز باز کرده است. مفهوم «بانکداری سلفی» روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود. این مفهوم از حدود سال 2016 شیوه‌ای تازه پیش روی مشتریان گذاشته تا آن‌ها تنها با یک عکس سلفی که با تصویر روی مدارک شناسایی دولتی او تطبیق داده می‌شود، بتوانند در بانک حساب باز کنند.

مزیت این شیوه، راحتی مشتری است؛ چون دیگر لازم نیست برای افتتاح حساب به یک شعبه بانک مراجعه کنند و همچنین تکنولوژی هوش مصنوعی به همراه بیومتریک آنلاین، امنیتی بی‌نقص را فراهم می‌کند. علاوه بر این، احراز هویت با چهره به تدریج برای احراز هویت معاملات آنلاین نیز به کار می‌رود. اپل‌پِی، سلفی‌پی و علی‌پی نمونه‌هایی از کاربرد بیومتریک با چهره برای احراز هویت معاملات است. درباره نهادهای مالی، شرکت خدمات مالی آمریکا (USSA) تبدیل به اولین بانک بزرگی شد که از بیومتریک چهره برای احراز هویت معاملات در سال 2015 استفاده کرد.

بر اساس یک نظرسنجی توسط گلوبال‌دیتا، 67 درصد از مشتریان جهانی نسبت به استفاده از روش‌های بیومتریک برای ایمنی اطلاعات خود حس بهتری دارند. بانک‌ها برای تطبیق با برنامه‌های نظارتی، تأمین امنیت دارایی‌ها و ارائه یک تجربه بی‌نقص، می‌بایست انتخاب‌های هوشمندانه‌تری را فراهم کنند؛ انتخاب‌هایی که قدرت این را به مشتریان می‌دهد تا در هر شرایطی تجربه‌ای بی‌دردسر داشته باشند.(برای آشنایی بیشتر با بیومتریک در بانکداری می‌توان مقاله آن را از طریق این لینک دانلود کرد.)

راهکار احراز هویت یوآیدی به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت سامانه سجام جهت دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با استفاده از بیومتریک چهره، با سرعت بسیار بالا و دقت بالای 99 درصد انجام می‌دهد. یوآیدی این فرایند را با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و تشخیص زنده بودن چهره کاربر انجام می‌دهد.

منبع یوآیدی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.