راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجمین کنفرانس تجربه کاربر شیراز (UX) آغاز شد

«کنفرانس یواکس شیراز» هرساله با رویکرد «ارتقای کیفیت زندگی» با حضور طراحان،‌ صاحبان کسب‌و‌کار، مدیران محصول و علاقه‌مندان به طراحی برگزار می‌شود. امسال نیز باتوجه به شیوع ویروس کرونا از ۸ تا ۱۰ بهمن‌ماه سال جاری به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد.

به گزارش راه پرداخت، این کنفرانس با اهداف برگزاری ترویج تفکر طراحی در کارآفرینی و نوارزش‌آفرینی، ترویج فرهنگ اهمیت به رضایت‌بخشی در محصولات و خدمات، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ارتقای سطح کیفیت زندگی و معرفی و گسترش شبکه متخصصین تجربه کاربری برگزار می‌شود.

بیژن آریانا، دکترای طراحی صنعتی و استادیار دانشگاه فناوری چالمرز، فاطمه کمالی، دکترای طراحی صنعتی و محصول و محقق تجربه کاربر دانشگاه کویینزلند استرالیا و بهاره براتی دکترای مهندسی طراحی صنعتی و محقق تجربه مواد هوشمند و بیومتریال (زیست ماده) دانشگاه صنعتی دلفت از اعضای کمیته علمی این رویداد هستند.

مونا دژبان، مدیر و مؤسس واژه‌بان، حسین شرفی، طراح محصول داده‌ورزی سداد (بانک ملی)، غزاله مطیعا، طراح تجربه و محصول علی‌بابا، حسین رسپبری، پژوهشگر تجربه کاربری در UX Studio مجارستان، هومن هاتفی، مدیر طراحی اسنپ، محمد شفیعیها، طراح محصول فیودو، محمدعلی طلاقت، مدیر توسعه IRPOWER، فاطمه بهفر، معمار و مدرس دانشگاه، پریسا صفری، مدیر طراحی محصول مایکت، مریم امیدی، طراح رابط کاربر AGI-engine، سپیده شاهی، طراح تجربه کاربری موسسه غیرانتفاعی SEED، محمدسعید جواهریان، طراح راهکارهای توسعه کسب‌وکار در structure+، شیرین شمس،‌ مشاور طراحی تعاملی سداد و رامین چمنی، طراح BORKANO به‌عنوان سخنران در این رویداد حضور دارند.

طبق برنامه امروز یواکس شیراز (UX)، محمدعلی طلاقت در ارائه خود دربارۀ راه‌های محک‌زنی زمان واکنش، پارامترهای تأثیرگذار بر زمان واکنش و تجاربی برای بهبود زمان واکنش صحبت می‌کند تا محصولاتی سریع‌تر و کاربردپذیرتر تولید شود. هومن هاتفی هم در ارائه خود از چالش‌هایی که با آن مواجه است و اینکه بودن یا نبودن «مدیر طراحی» چه تأثیری روی طرح، طراح، کاربر و کسب‌و‌کار می‌گذارد می‌گوید.

محمد شفیعیها هم در این رویداد سعی دارد تا توضیحی بدهد که محدوده هرم مازلو چیست و به‌عنوان طراح یا توسعه‌دهنده محصولات دیجیتال با این پرسش مواجه شد که تا چه اندازه می‌توان تصمیمات را به این هرم گره زد؟ و در انتها یک ایده احتمالی دراین‌باره با مخاطبان به اشتراک گذاشته خواهد شد.

پنجشنبه ۹ بهمن (روز دوم کنفرانس یواکس شیراز) پریسا صفری، به طریقۀ برگزاری جلسه‌های طراحی محصول در سایۀ استراتژی می‌پردازد. حسین رسپبری نیز از به‌روزرسانی فرضیه‌ها و جدی گرفته شدن طراحی فراگیر خواهد گفت. به عقیده او باید شروع به ساخت محصولاتی کرد که برای کاربران از هر گروه سنی سودمند باشند. طرح‌هایی که استفاده‌اش برای افراد سالخورده آسان است، اغلب با ارزش‌های افراد جوان‌تر هم هماهنگی دارد. غزاله مطیعا، طراح تجربه و محصول علی‌بابا هم در این رویداد تجربیات خود را به اشتراک خواهد گذاشت. شیرین شمس هم از دیگر سخنرانان روزم دوم کنفرانس یواکس شیراز از هوش مصنوعی و پدیده پرمشتری Human Al می‌گوید.

افرادی که معلولیت دارند، استفاده آن‌ها را از اینترنت دشوار می‌سازد، چگونه می‌توان محصولی ساخت که این گروه بزرگ از کاربران را نادیده نگرفت؟ ساخت محصول برای همه قشر از کاربران موضوع سخنرانی حسین شریفی است. فاطمه بهفر، در این ارائه خواهد گفت چگونه با Renivation design می‌توان به ارتقای کیفیت زندگی کمک کرد.

محمد سعید جواهریان در روز آخر کنفرانس (۱۰ بهمن)، راهکارهای تفکر طراحی در جهت تصمیمات و اقدامات نوآورانه را در جهت بهبود تصمیمات و اقدامات، از طریق کاهش اثر سوگیری‌های شناختی را بررسی خواهد کرد. در ادامه مونا دژبان، درباره ویژگی‌‌های منحصربه‌فرد زبان فارسی و دلایل بروز مشکلات نوشتن تجربه کاربر به این زبان صحبت می‌کند علاوه بر این تلاش می‌کند تا راه‌کارهایی عملی همراه با نمونه‌های تجربی برای رویارویی با چالش‌های پیشروی نویسندگان و طراحان تجربه کاربری را ارائه دهد.

مریم امیدی در این ارائه در روز آخر تلاش می‌کند فرایند طراحی تجربه کاربر پروژه پیشنهادی خود را توضیح دهد. رامین چمنی با موضوع ارائه فشن‌دایوینگ! در این رویداد حضور دارد. سپیده شاهی نیز به‌عنوان آخرین سخنران کنفرانس دربارۀ اهمیت حضور فعال و مؤثر کاربر در فرآیند طراحی صحبت می‌کند و جایگاه او در این فرآیند را بررسی و دربارۀ هم آفرینی در طراحی فراگیر صحبت خواهد کرد و در ادامه با بررسی چند نمونه به شرایط لازم برای برگزاری جلسات هم آفرینی مؤثر در فرآیند طراحی می‌پردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.