راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یوآیدی و ارتباط آن با ادتک؛ احراز هویت افراد در نظام آموزشی دیجیتال

ایجاد فاصله‌­گذاری اجتماعی در برخی مؤسسات آموزشی از قبیل دانشگاه‌­ها کم‌وبیش واقعیتی نوظهور و نیمه تلفیقی بوده است؛ اما به خاطر شرایط سلامتی، بخش‌های آموزشی مجبور شده‌­اند به‌طور کامل تکنولوژی آموزشی را اجرا کنند.

به گزارش روابط عمومی یوآیدی، به خاطر این شرایط، سیستم آموزشی فرم‌­های خود را بازسازی کرده و حتی مؤسساتی که از قبل دیجیتالی شده بودند یا آن‌هایی که آموزش از راه دور یا تلفیقی ارائه می‌­کردند هم به انواع جدید راه­‌حل­‌های استفاده‌شده برای تدریس صددرصد آنلاین شامل عناصر کلیدی و حساس از قبیل آزمون و صدور مدارک رسمی نیاز پیدا کرده‌اند.


ادتک چیست؟


مفهوم ادتک از کلمه «تکنولوژی آموزشی» گرفته می­‌شود. تکنولوژی آموزشی (ET) به حوزه‌ای معروف است که به فعالیت در زمینه نوآوری و دیجیتالی کردن در آموزش اختصاص پیداکرده است. راه­‌حل‌­های تکنولوژیکی و توسعه نوآوری در آموزش به کار گرفته می­‌شوند تا فرآیند یادگیری در هر مرحله‌­ای بهبود، توسعه پیدا کرده و بهینه شود.

این مفهوم به‌طور برابر برای آموزش رسمی و آموزش غیررسمی (NFE) و همچنین آموزش عمومی و خصوصی به کار گرفته می­‌شود. از ادتک می‌­توان برای اکوسیستم سازمان­‌ها، شرکت‌­ها و مؤسساتی که تکنولوژی را در سیستم آموزشی تلفیق می­‌کنند استفاده کرد.


آینده آموزش


آینده آموزش و نیازهای تکنولوژیکی آن فقط دربرگیرنده دورکاری و آموزش از راه دور نیست. ادتک راه‌حل‌های تکنولوژیکی ایجاد می‌­کند. این راه‌­حل­‌ها فرآیندهای آموزشی را از تلفیق ابزار دیجیتال در سیستم­ سازمان‌های آموزشی و کلاس­‌ها ارتقا می‌­دهند تا آموزش را برای دانشجویان و اساتید مؤثرتر، کارامدتر و مهیج­‌تر کنند. بنابراین ادتک به‌طور متقاطع تمامی حوزه­‌ها و مقیاس­‌های آموزش و تعلیم را تحت تأثیر قرار می­‌دهد. حوزه­‌ها و مقیاس‌­هایی از قبیل:

  • آموزش عمومی و خصوصی در تمامی مراحل: مدرسه ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه. شامل همه روندها، نوآوری در تکنیک‌­های تدریس و خلق پلتفرمی از قبیل کلاس‌های مجازی و غیره.
  • آموزش تخصصی خصوصی: از مدارس غیرانتفاعی گرفته تا دوره‌های آکادمیک و تخصصی. تمامی انواع NFE.
  • همه نوع تعلیم نیروی کار و حرفه‌­ای: از قبیل تعلیم در شرکت‌­ها و سازمان‌­ها
  • آموزش مسیر و دوره‌هایی با مدارک حرفه­‌ا‌ی: تدریس، سنجش و…
  • رکوردهای مجزا از مدارک آکادمیک: اسناد دیجیتال، MOOC، REA، PLE و آموزش خصوصی.
  • کارمندان آموزش کلاس‌­های خصوصی: عرضه سیستم حضوروغیاب کلاس‌­های حضوری و پلتفرم کلاس­‌های آنلاین.
  • سیستم­‌های سازمان­‌های آموزشی: فرآیندهای اجرایی و اداری و روند هر سازمان آموزشی یا سازمانی که به هر نحوی به یادگیری مرتبط است.

شناسایی افراد در ادتک


یکی از بنیادهای آموزش، شناسایی دانش‌­آموز است. شناخت خوب دانش‌­آموز حاضر در کلاس و تشخیص او از بقیه کلاس کاری است که مدرسان حرفه‌­ای بدون پیچیدگی در آموزش حضوری اولیه و ثانویه انجام می‌­دهند. اما وقتی تعداد شرکت‌کنندگان بالاتر می‌­رود و همچنین در تمامی انواع آموزش از راه دور شناسایی دیجیتال به محور مرکزی ادتک تبدیل می­‌شود تا هویت دانش‌­آموزان را تأیید کند.

در آموزش آنلاین و از راه دور می­‌توان دید که برای مثال در آزمون­‌های دانشگاهی از دانشجویان خواسته می‌­شود مدارک هویتی خود را روی میز بگذارند تا از هرگونه تقلب جلوگیری شود و ثابت کند که دانشجویی که در حال پاسخ دادن به سؤالات آزمون است دقیقاً همان کسی است که باید ارزیابی شود و این موضوع هم بسیار مرتبط و هم خیلی ضروری است.

دیجیتالی کردن فرآیند تأیید هویت دانشجویان از قبل ایجاد شده است و می­‌تواند در آموزش حضوری و آنلاین به کار گرفته شود. این فرآیند در سایه تکنیک­‌های شناسایی ویدیویی، امضای الکترونیک و تأیید هویت دیجیتال قابل کاربرد است. در ادامه مجموعه‌­ای از موارد استفاده و کاربردی ارايه می‌شود که در آن تکنولوژی­‌های شناسایی دیجیتال به اجرای ادتک در تمامی حوزه‌­ها و مقیاس تدریس کمک می‌­کنند:

  • شناسایی حضوری دیجیتالی برای آزمون­‌های ارزیابی.
  • شناسایی از راه دور برای آزمون­‌های ارزیابی.
  • شناسایی برای کنترل شرکت‌کنندگان در جلسات حضوری و از راه دور.
  • مدرک و امضای الکترونیک برای صدور مدارک، عناوین و سایر موارد آموزشی با تضمین کامل و امضای رسمی.
  • تأیید هویت کاربران (دانشجویان و مدرسان) در پلتفرم­‌های تدریس خصوصی.
  • تعیین هویت بیومتریک برای دسترسی به خدمات، پلتفرم­‌ها و ابزار آموزشی هم در حالت آنلاین و هم در حالت آفلاین. همچنین اجرای روند اجرایی و اداری برای دانشگاه­‌ها و مدارس.

KYC یا KYS (شناخت دانشجویان)


این مبحث در بخش کسب‌وکار به‌عنوان فرآیند KYC (شناخت مشتری) معروف است. شناسایی ویدیویی باعث می­‌شود شناسایی و تأیید افراد با حداکثر تضمین قانونی و استانداردهای اجرایی ممکن شود. این فرآیند توسط ادتک به کار گرفته می­‌شود تا هویت دانشجویان (شناخت دانشجو، KYS) و انطباق آن با امضای الکترونیک و فرآیندهای تعیین هویت تأیید شود؛ بنابراین به خاطر کاربردهای متنوع آن به روشی دیجیتال، سریع، ساده و از راه دور، مجموعه‌­ای از فرآیندها اجرا می‌شوند که قبلاً خیلی پیچیده بوده و نیازمند روند اداری زیادی بودند. روندی که حضور دانشجو در آن‌ها الزامی بود.

کل فرآیند در چند ثانیه انجام می‌­شود. روی هر نوع وسیله‌­ای (کامپیوتر شخصی، تبلت، گوشی هوشمند و غیره) که دوربین دارد اجرا می­‌شود. با هر نوع کانالی (APP شخصی، وب‌سایت، سیستم مدرسه، شرکت یا موسسه و غیره) تلفیق می­‌شود. کل روند به شرح زیر است:

  • کاربر کد ملی خود را ارائه می‌­کند.
  • برای آخرین مرحله کاربر به مدت چند ثانیه در مقابل دوربین لبخند می‌­زند.

هویت دانشجو، مدرس یا کاربر هر سازمانی در بخش آموزش ثبت می­‌شود؛ بنابراین این اطلاعات به دیتابیس سازمان افزوده می‌­شوند و همه احتمالات از قبیل مواردی که در مثال‌های کاربرد در آموزش و تعلیم عنوان شد برای سازمان و کاربران فعال می‌­شود.


یوآیدی، یار دیجیتالی برای آموزش و تعلیم


شناسایی دیجیتال برای ارائه راه­‌حل‌­هایی به کار گرفته می­‌شود که با نیازهای ادتک سازگار است. نیازهایی که هر سازمان یا شرکتی ممکن است در ارتباط با تدریس، تعلیم و بخش آموزش داشته باشد. شناسایی ویدیویی، شناسایی لبخند و شناسایی امضا نمایانگر مجموعه کاملی از راه‌­حل­‌ها برای ارتقا و توسعه کاربرد و پیشرفت‌­های ادتک هستند.

منبع روابط عمومی یوآیدی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.