راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش عملکرد سامانه مرآت منتشر شد / ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعتبارسنجی شدند

اعتبارسنجی در حال حاضر که دریافت تسهیلات و خرید اقساطی به بخشی از زندگی امروزه تبدیل شده است، پاسخی بر نیاز دو طرفه است؛ از این جهت که از یک سو به مردم کمک می‌کند نیازمندی‌های خود را راحت‌تر تهیه کنند و از سوی دیگر قدرت عمل فروشندگان را افزایش می‌دهد.

توسعه بیش‌ازپیش خریدها‌ی اعتباری و اشکال گوناگونی که دارد باعث شده است اعتبارسنجی به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه کشورها در نظر گرفته شود. به طوری که مدت‌هاست دامنه استفاده از اعتبارسنجی از نظام‌های مالی فراتر رفته و به موارد چون اجاره خانه، خرید اقساطی خودرو، وسایل خانه و … گسترش پیدا کرده است.

در کشور نیز، سامانه اعتبارسنجی مرآت در خدمت بانک‌ها و ارائه‌کنندگان خدمات مالی اعتباری است و افراد را به صورت غیرحضوری ارزیابی کرده و گواهی اعتبارسنجی آنها را صادر می‌کند. دراین گزارش به عملکرد این سامانه و اقداماتی که تاکنون انجام داده است می‌پردازیم.


مروری بر عملکرد سامانه مرآت


از زمان راه‌اندازی سامانه مرآت در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ تا اسفندماه ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر توسط سامانه اعتبارسنجی شدند و این در حالی است که برای این تعداد نفر بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بار فرآیند اعتبارسنجی صورت گرفته است.

لازم به ذکر است بر اساس اعتبار سنجی این سامانه تاکنون بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد اعطا شده است که نرخ مطالبات غیرجاری این تسهیلات کمتر از پنج در هزار است و رکورد مطلوبی در کشور محسوب می‌شود. همچنین علاوه بر اینکه افرادی اقدام به دریافت تسهیلات کرده‌اند، تاکنون بیش از ۱۴۵ سازمان نسبت به دریافت خدمات از مرآت اقدام کرده‌اند.

افراد یا سازمان‌هایی که از طریق مرآت نسبت به دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند، در ماه ۷۰ هزار ساعت در زمان و ۴۰۰ هزار کیلومتر در جابه‌جایی صرفه‌جویی می‌کنند. درحالی که در هر یک از بروکراسی‌های بانکی به‌خصوص دریافت تسهیلات از فرم‌ها و برگه‌های زیادی استفاده می‌شود سامانه مرآت با ارائه خدمات خود به صورت آنلاین، ماهانه ۱۴ تن در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌کند.

با توجه به غیرحضوری بودن اعتبارسنجی از طریق سامانه مرآت، از همه نقاط کشور اعتبارسنجی صورت گرفته است. در ۳۱ استانی که تا به الان اعتبارسنجی انجام شده است، استان‌های تهران، کرمان، خراسان رضوی بیشترین تعداد اعتبارسنجی از طرق سامانه مرآت را داشته‌اند.

از بازه سنی بین ۱۸ تا ۷۰ سال به بالا، بیشترین گروه سنی که توسط سامانه مرآت اعتبارسنجی شده‌اند متعلق به بازه سنی بین ۳۰ تا ۳۹ سال با بیش از ۱ میلیون نفر است.

همچنین بیش از ۷۰ درصد از افرادی که اعتبارسنجی شده‌اند، مرد هستند.

شکل زیر نشان می‌دهد که بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از کارمندان بخش دولتی یا عمومی غیر دولتی نسبت به سایر مشاغل دیگر اعتبارسنجی شده‌اند.

استان‌های هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی از بین تمامی استان‌های کشور جزو خوش‌حساب‌ترین‌ها در پرداخت اقساط خود هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.