راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به نقش EKYC در کشف تقلب / گزارش برنامه زنده اینستاگرامی راه پرداخت با مشاور شرکت ارتباط فردا

وحید غفارپور در مورد چالش‌ها و موانع احراز هویت دیجیتال در کشور، کمک این شیوه به کاهش جرائم مالی و همین‌طور موانع مرتبط با به اشتراک‌‌گذاری داده‌ها صحبت کرد

احراز هویت دیجیتالی مشتریان (EKYC) بار دیگر در گفت‌وگو‌های اینستاگرامی راه پرداخت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این‌بار وحید غفارپور، مشاور شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در مورد شرایط موجود در این زمینه و همین‌طور موانعی که در راه اجرای کامل EKYC وجود دارد، صحبت و راه‌حل‌هایی را هم مطرح کرد.

غفارپور در این گفت‌وگو بر تفاوت میان تقلب و تخلف اشاره کرد و معتقد بود که این تفاوت را در زمینه جرم شناسی و در فضای دیجیتال باید در نظر داشت. او همچنین به تفاوت سازوکار پیگیری جرم در فضای مجازی و حقیقی اشاره کرد. اینکه در فضای حقیقی به راحتی می‌توان مشخص کرد که مجرم اصلی کیست اما در فضای دیجیتال این کار به سادگی نیست و از همین رو برای کاهش جرائم باید راهکارهای مرتبط و عملی‌تر را در نظر گرفت.


قوانینی برای کاهش جرائم و تخلفات


یکی دیگر از مواردی که او به آن اشاره کرد مربوط به قوانینی بود که برای کاهش جرائم و تخلفات گذاشته می‌شود؛ به عنوان مثال او به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر برای کنترل و کاهش سوء‌استفاده‌ها در مورد انتقال پول برای کارت‌‌به‌کارت سقفی گذاشته می‌شود که برای همه افراد یکسان است و یا تمام افراد موظف به استفاده از رمز دوم هستند؛ در حالی که به نظر او به جای اجرای چنین قوانین عام، می‌توان به راه‌کارهایی توجه کرد که بر مبدا و انتقال‌دهنده تمرکز داشته باشند.

به گفته او، در حال حاضر اگر فردی بنا داشته باشد از طریق درگاه‌های موجود برای کارت‌به‌کارت استفاده کند می‌تواند چندین تراکنش را از اپلیکیشن‌ها‌ی مختف انجام بدهد و به هدف خودش برسد در حالی که اگر به صورت شبکه‌ای این اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها میان شرکت‌ها وجود داشته باشد این روندها قابل شناسایی است و امکان سوء‌استفاده برای چنین افرادی کاهش پیدا می‌کند.

چالش‌های حقوقی و رسیدگی‌های قضائی به پرونده‌های مربوط به جا‌به‌جایی مبالغ از طریق کارت‌های دزدی و امثال آن از موضوعات دیگری بود که غفارپور در مورد آنها و تجربه‌هایی که در این زمینه از سرگذرانده صحبت کرد.

مشاور شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به این نکته اشاره کرد که در بسیاری از روندهای قضایی فین‌تک‌ها دچار مشکل می‌شوند در حالی که می‌توان سیستم احراز هویت از سوی بانک‌ها و اپراتورهای ارائه کننده سیم‌کارت را جدی‌تر در نظر گرفت؛ در حال حاضر این دو سازمان درگیر پرونده‌های قضایی از این دست نمی‌شوند و بیشتر فشار روی شرکت‌های فین‌تک وارد می شود.

از جمله راه‌کارهایی که غفارپور بر آن تاکید دارد که منجر به کاهش تخلفات و جرائم شود این است که به جای رسیدگی‌های قضایی که در حال حاضر انجام می‌شود، برای کاربرانی که تراکنش‌های نامناسب به عنوان مثال مانند واریز به حساب یک شرکت قمار داشته باشند، با محدودیت‌هایی در استفاده از ابزارهای انتقال وجه توسط شرکت‌های فعال مواجه شوند.

مشاور شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در مورد به اشتراک‌گذاری داده‌ها و چالش‌های موجود در این راه نیز گفت: «این مسئله در دنیا حل شده است و مثال‌های زیادی از آن وجود دارد. معمولا کار به این شکل است که کنسرسیومی شکل می‌گیرد و دیتاها به یکدیگر لینک می‌شوند. در کشور ما اما یکی از اولین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که پرسیده می‌شود دیتا قرار است برای چه کسی باشد. دیتا برای همه است. این امکان وجود دارد که شرکت‌ها با هم سروری را بگیرند و در اختیار شاپرک قرار بدهند و هزینه‌هایش را هم همین شرکت‌ها تامین کنند.»

غفارپور اعلام کرد که در حال حاضر روی پروژه‌ای به نام «رادار» در حال کار هستند که این پروژه امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات میان فین‌تک‌ها را ایجاد می‌کند تا میزان سوء‌استفاده از درگاه‌های مختلف پرداخت را کاهش دهد.


آیا امکان حذف سرویس کارت‌به‌کارت وجود دارد؟


موضوع استفاده از امکان کارت‌به‌کارت برای پیش برد یک کسب‌وکار و مسائلی که در پی دارد و اینکه آیا امکان حذف سرویس کارت‌به‌کارت در حال حاضر وجود دارد، از موضوعات دیگر مورد بحث بود که مشاور شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در این زمینه گفت: «هر کاری هزینه خودش را دارد و باید ببینیم که می‌خواهیم این هزینه را بپردازیم یا خیر. در مورد حذف کارت‌به‌کارت هم همین‌گونه است. در دنیا از این قابلیت برای کسب‌وکار استفاده نمی‌شود زیرا هر تراکنش و نقل‌وانتقال پولی باید سند داشته باشد و در مورد آن حساب پس داد اگر نه درآمد محسوب می‌شود و به دنبال آن مالیات کسب می‌شود. وقتی این موضوع در کشور حل نشده است نمی‌توان به راحتی از حذف کارت‌به‌کارت صحبت کرد.»

از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفت‌و‌گو استفاده از بلاکچین در صنایع مالی بود که غفارپور در این رابطه عنوان کرد که از نظر تکنولوژیک مشکلی وجود ندارد بلکه موانعی که ممکن است پیش رو قرار بگیرد بیشتر معطوف به مسائلی ازجمله شفافیت و حریم خصوصی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.