راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به چالش‌ها و مسائل نوسانات ارز برای صنایع زیرساختی فناوری‌محور در گفت‌وگو با مدیرعامل آریا همراه سامانه

نوسانات ارزی چه چالش‌هایی را پیش روی شرکت‌های فناوری اطلاعات قرار داده است؟ آیا این شرکت‌ها قابلیت فعالیت‌های زیرساختی خواهند داشت و یا اینکه تمرکز فعالیت آنها باید به بخش‌های دیگر معطوف شود؟ در این صورت خلاء‌های زیرساختی چه خواهد شد؟ آیا در آینده مشکلات بیشتری برای فعالیت‌های فناوری اطلاعات پیش خواهد آمد یا خیر؟

اوضاع کنونی شرکت‌های فناوری اطلاعات و چالش‌های ناشی از نوسانات ارزی موضوعی بود که علی نوری، مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه در گفت‌و‌گو اینستاگرامی راه پرداخت به آنها پرداخت.

نوری در ابتدا به تشریح زمینه‌های ایجاد نوسانات ارزی، تاثیر آن در بازارهای مختلف و مواردی از این دست پرداخت و در مجموع اعتقاد داشت که افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی، عجیب نیست و مدعی شد که «این کار برنامه‌ریزی شده و هدایت‌شده انجام می‌شود» و دولت برنامه‌هایی را در این زمینه دارد.

با این حال اما مدیرعامل آریا همراه سامانه به چالش‌ها و مشکلاتی که این نوسانات برای مجموعه‌های داخلی به همراه دارد اشاره کرد.

مدیرعامل آریا همراه سامانه در ذیل نوسانات ارزی به یکی از مواردی اشاره کرد که در فعالیت مجموعه‌ها تاثیر می‌گذارد و آن هم مشکلات مربوط به مناقصه‌ها بود. به گفته نوری در مناقصه‌های فناوری اطلاعات قیمت‌گذاری، ریالی است و اعداد هم پس از مناقصه قابل تغییر نیست و نهایت کاری که امکان اجرا دارد این است که تعدیل انجام شود. این موضوع عملا چالشی برای آنهایی است که قصد دارند به‌عنوان پیمانکار در حوزه فناوری اطلاعات در حوزه زیرساختی و سایر بخش‌ها فعالیت کنند.

نوری یکی از تبعات نوسانات ارزی را مربوط به حوزه زیرساخت‌ها و تجهیزات مرتبط دانست و گفت که بیش از ۹۰ درصد این تجهیزات وارداتی است و در همین راستا نوسانات ارز می‌تواند در فعالیت‌ها چالش برانگیز باشد. در این شرایط پیمانکاران با توجه به این نوسانات امکان ارزیابی و پیش‌بینی قیمت دلار را ندارند. همین موضوع آنها را در بررسی حاشیه سود و جلوگیری از ضرر دچار مشکل می‌کند.

یکی از موضوعات دیگری که نوری به آن اشاره کرد مربوط به کسب‌وکارهای آنلاین در دوره شیوع کرونا و استقبال زیاد کاربران از آنها بود. به گفته او با توجه به شیوع کرونا میزان استقبال از کسب‌وکارهای آنلاین بیشتر شده اما شرکت‌های فعال برای توسعه فعالیت و ارائه خدمات به این کاربران که چند برابر شده‌اند، نیاز به افزایش زیرساخت‌ها دارند در حالی که نوسانات ارزی می‌تواند توسعه زیرساخت‌های آنها را نیز با چالش مواجه کند.

مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه در رابطه با حل چالش‎های نوسانات ارزی و تاثیر آن بر فعالیت شرکت‌های فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌ها به این موضوع اشاره کرد که برای بقای شرکت‌ها و کاهش تاثیر نوسانات ارزی باید چند نهاد ازجمله سازمان برنامه وبودجه و دولت کار هماهنگی انجام دهند و یکی از کارها هم این است که هرچه سریع‌تر برای تعدیل ابلاغیه بزنند. به اعتقاد او این ابلاغیه می‌تواند راه‌گشا باشد چرا که در غیر این صورت در حالی شرکت‌ها با قیمت‌هایی که متعهد شدند باید به تعهدشان عمل کنند که پس از انجام مناقصه با توجه به افزایش قیمت دلار قیمت نهایی انجام تعهدات بیشتر می‌شود.

یکی از مسائلی که در این زمینه مد نظر نوری بود به نوعی مربوط به روندهای اداری و بروکراتیکی می‌شد که در کار تاثیرگذار است. موضوعی که به اعتقاد او بیش از اینکه ناشی از عدم آگاهی مجموعه‌های مرتبط باشد ناشی از این است که کمتر فرد یا سازمانی علاقه دارد مسئولیتی را قبول کند و اغلب تلاش می‌شود که در نقطه امن قرار بگیرند.

او با تاکید بر ورود دولت به موضوع تامین تجهیزات زیرساختی گفت: «اگر دولت در زمینه زیرساخت‌ها و دیتاسنتر ورود نکند و چالش‌های ارزی و تعدیل را حل نکند به جرات می‌توانم بگویم پروژه‌های دیتا سنتری کشور متوقف خواهد شد و هیچ کارفرمایی نمی‌تواند این پروژه‌ها را پیش ببرد.»

او پس از تشریح این موضوعات به مسائل از نگاه پیمانکاران و این که در این لایه چه می‌توان کرد نیز پرداخت: «واقعیت این است که ما در آریا همراه سامانه سعی کرده‌ایم پروژه‌های زیرساختی کمتری را تعریف کنیم و اگر هم این کار صورت می‌گیرد خودمان را درگیر موضوعات ارزی نمی‌کنیم و بیشتر تمرکزمان بر توسعه در حوزه خدمات است.»

به اعتقاد نوری تنها حوزه‌ای که با شرایط فعلی می‌توان در آن فعالیت کرد مربوط به خدمات فنی و مهندسی است که اخیرا بسیاری از شرکت‌ها هم به این سمت رفته‌اند. او در این رابطه اظهار کرد: «به نظرم همه شرکت‌هایی که بخشی از فعالیتشان بازرگانی و لجستکیی است باید بخشی از پرتفوی درآمدی خود را به خدمات اختصاص بدهند و هزینه‌های جاری را از این طریق تامین کنند و پروژه‌های دیگر را برای افزایش درآمد و سود لحاظ کنند.»

نوری اعتقاد دارد که در حال حاضر در حوزه فنی-مهندسی و نرم‌افزار پتانسیل‌های خوبی وجود دارد و حتی در صورتی که مشکلات و موانع ناشی از کرونا کمی برطرف شد قابلیت صادرات هم وجود دارد. او در مورد این رویکرد در شرکت آریا همراه سامانه گفت که چنین کاری صورت گرفته و با نگاه خوشبینانه در آخر سال به هدف‌گذاری‌ها خواهند رسید.

یکی از راهکارهای دیگری که او در زمینه تجهیزات زیرساختی اشاره کرد این بود که مجموعه‌ها به جای اینکه خود، زیرساخت‌ها را تامین کنند به سمت استفاده از سرور روم‌ها و مدل‌هایی از این دست روی بیاورند. در حال حاضر از طرفی درآمد شرکت‌های فناوری اطلاعات با مشکل مواجه است و از طرف دیگر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نیروهای انسانی هم نیاز و توقعات بیشتری از نظر مالی دارند. او در این رابطه چالش‌های نیروی انسانی را در سه لایه نیروی فنی، اداری-ستادی و مدیریتی تقسسیم‌بندی کرد.

در مورد نیروهای فنی و تخصصی به گفته نوری یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تمایل بیشتر افراد برای مهاجرت است و در طرف دیگر شرکت‌های رقیب هم پیشنهادهای بهتری را ارائه می‌کنند که این موضوع چالش‌هایی را در این زمینه ایجاد می‌کند.

بخش دوم که او از آن به‌عنوان لایه اداری و ستادی نام برد نیز با چالش‌های زیادی به واسطه شرایط اقتصادی کشور مواجه هستند. در این بخش او مدعی است که شرکت آریا همراه سامانه تلاش می‌کند تا حد امکان بخشی از مشکلات را برطرف کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.