راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشریح اقتصاد توکنی در گفت‌و‌گو با قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس/ از الماس تا سلبریتی‌ها

محمد جواد صمدی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس در گفت‌و‌گوی زنده اینستاگرامی راه‌پرداخت به تشریح فعالیت‌های شرکت ققنوس در در زمینه اقتصاد توکن و همینطور توضیح در مورد انواع توکن‌هایی که این شرکت بر روی آنها در حال کار است پرداخت.

صمدی در رابطه با دلیل راه‌اندازی توکن‌های مختلف در این مجموعه گفت: «این فعالیت‌ها در حال حاضر تلاشی است برای تجربه اقتصاد توکنایز شده و تا امروز 15 مدل توکن در این شبکه یا ایجاد شده و یا فرایند ایجاد آنها در حال انجام است». به گفته او تمام این توکن‌ها لزوما جنبه سرمایه‌گذاری ندارند و با الگوهای متفاوت برای کاربردهای مختلف ارائه می‌شوند.

او در مورد نحوه خرید توکن در شبکه ققنوس نیز گفت: «تمام توکن‌ها از طریق کیف ققنوس قابل خریداری است. همچنین تمام میزبان‌ها هم مجاز هستند که کیف توکن عرضه کنند.»

صمدی تاکید کرد که در شبکه ققنوس عرضه و تقاضا در دست یک نفر نیست و عرضه توسط ناشر انجام می‌شود و ققنوس به عنوان میزبان از پشتوانه توکن‌ها نگه‌داری می‌کند.

صمدی همچنین از این موضوع خبر داد که این مجموعه در حال مذاکره با دو اکسچینج خارجی و چهار اکسچینج داخلی است تا ولت ققنوس را پشتیبانی کنند.


پیمان توکن داخلی شبکه ققنوس


صمدی در این گفت‌و‌گو در مورد توکن ارائه شده از سوی ققنوس به نام “پیمان” ، کاربرد و ساز و کار آن گفت که پیمان، توکن پایه شبکه ققنوس و یک توکن داخل شبکه‌ای است که کاربران برای تبدیل انواع توکن‌ها به یکدیگر و همچنین پرداخت کارمزدها می‌توانند از آن استفاده کنند.

پشتوانه این توکن طلا است و هر پیمان نیز معادل یک سوت طلا قلمداد می‌شود که به ازای هر توکن همین میزان طلا در بانک، سپرده‌گذاری شده است. به گفته صمدی اگر توکن‌های پیمان یک کاربر به 10 هزار، یعنی معادل ده گرم طلا برسد؛ این امکان وجود دارد که کاربر در ازای آن طلا یا وجه ریالی معادل قیمت روز طلا را دریافت کند.


توکن تعاونی


یکی دیگر از توکن‌هایی که در این مجموعه در حال ارائه است، مبتنی بر سهام است و از آنجایی که در ایران اجازه توکنایز شدن سهام تجاری وجود ندارد این کار با مشارکت تعاونی‌ها در حال انجام است و در حال حاضر شرکت تک وست به عنوان یکی از میزبان‌ها با همکاری شرکت آب پارس چنین توکنی را منتشر کرده که پشتوانه آن سهام شرکت آب پارس است. این شرکت در حوزه آب شیرین کن فعالیت می‌کند.

به گفته صمدی 49 درصد از سرمایه این شرکت در قالب توکن با پشتوانه سهام تعاونی و با هدف افزایش سرمایه به قیمت هر توکن 33 هزار تومان عرضه اولیه شده که بر اساس بازده شرکت این مبلغ می‌تواند تغییر کند. در واقع هر توکن آب پارس معادل یک برگ سهام تعاونی است.

وی در مورد اینکه توجیح اقتصادی خرید این توکن‌ها برای مشارکت کننده چیست، اشاره کرد که شرکت آب پارس در حال حاضر بر اساس چشم اندازهای خود پروژه ساخت آب شیرین کن در چابهار دارد که این پروژه یک دوره ساخت دارد. افراد خریدار این توکن به نوعی در این پروژه مشارکت می‌کنند و در نتیجه از سود حاصل از اجرای پروژه می‌توانند شاهد افزایش قیمت توکن‌های خود باشند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس در مورد سطوح ضمانت در شبکه ققنوس نیز گفت که این ضمانت‌‎ها در سه سطح، توسط ناشران، میزبان ناشران صورت می‌گیرد و همین‌طور در سطح سوم هر کدام از ناشران به صورت تضامنی یکدیگر را ضمانت می‌کنند.


توکن هویتی


یکی دیگر از توکن‌هایی که در شبکه ققنوس ارائه شده در راستای احراز هویت دیجیتال(EKYC) است اما هنوز عرضه نشده است. صمدی در این زمینه گفت: «هدف از این توکن به اشتراک گذاشتن اطلاعات هویتی و اسناد رسمی افراد خواهد بود و شیوه کار آن به این صورت است که به عنوان مثال اگر فردی برای انجام کاری در یک بانک احراز هویت شود اطلاعات او در توکن به روز شده و در بانکی دیگر، نیاز به ارائه اسناد هویتی نخواهد بود. این توکن قابلیت استفاده در عمده فعالیت‌های مالی دیجیتال را می‌تواند داشته باشد. در این شرایط مراجعه‌های حضوری در بورس، بیمه و بانک کاهش خواهد یافت».

گفت‌وگو با محمد جواد صمدی قائم مقام مدیرعامل شرکت ققنوس

توکن راه پرداخت


صمدی در مورد توکن W2P1 که توکن موسسه راه‌پرداخت است نیز توضیحاتی را ارائه کرد از جمله اینکه این توکن از نوع تخفیف و نوعی تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش است. این توکن با تامین مالی 270 میلیون تومانی عرضه اولیه شده و دارندگان آن می‌توانند از تخفیف 30 درصدی بر روی محصولات راه‌پرداخت بهره ببرند. به گفته او این توکن به نوعی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت محسوب می شود.


توکن الماس A101


صمدی در مورد توکن دیگری با نام “الماس A101” گفت که این توکن به ارزش 29 هزار دلار و با پشتوانه 5 الماس یک قیراتی ایجاد شده و هر توکن الماس معادل 10 دلار است. او با اشاره به ماهیت پشتوانه این توکن که الماس است و ارزش آن نسبتا در طول زمان ثابت است، آن را در راستای حفظ ارزش ریال افراد قابل توجیح دانست. در این نمونه این امکان وجود دارد که یک فردبه میزان ارزش یک الماس کامل، توکن استیفا کند و اصل پشتوانه را دریافت کند. عرضه اولیه این توکن به پایان رسیده و در این عرضه نزدیک به 2890 توکن ارائه شده است.


دایموند


دایموند توکن دیگری است که آن هم بر پایه الماس شکل گرفته و عرضه این توکن به صورت نامحدود است. این توکن متناسب با میزان تقاضا الماس خریداری می‌شود. معاون فنی پیشین شرکت ققنوس معتقد است که این توکن می‌تواند با ظرفیت 250 میلیون دلار عرضه شود.

او همچنین در رابطه یا الماس‌هایی که پشتوانه این توکن‌ها هستند نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت که 5 الماس پشتوانه الماس “A101″در بانک‌های کشور سپرده شده و برای توکن دایموند نیز یک الماس شناسنامه دار گرفته شده و نزد یکی از بانک‌ها در صندوق امانات سپرده شده است. این پشتوانه متناسب با تقاضا و رفتار کاربران قابل افزایش یا کاهش است.


توکن خیریه “مهر”


موسسه خیریه مهر آفرین نیز اقدام به ارائه توکنی خیریه کرده و این توکن متمرکز بر یاری رسانی به خانواده‌های متاثر از تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا است. به گفته صمدی این مدل نیز در شبکه ققنوس به عنوان یک الگوی جدید در حال تست است. توکن مهر به صورت محدود و با ارزش 100 میلیون تومان عرضه شده که 50 میلیون آن توسط خیرین و 50 میلیون دیگر توسط شبکه ققنوس تامین شده است. منابع مالی این توکن متناسب با سطح مشارکت افراد قابل افزایش است و به هر میزان که از سوی مشتریان خریداری شود شبکه ققنوس نیز معادل همان مشارکت می‌کند.


موبایل 10 توکنی مبتنی بر شارژ موبایل


توکن دیگری که به گفته قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ققنوس ارائه شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است “موبایل 10” نام دارد که بر پایه مبلغ شارژ سیمکارت همراه است. از ویژگی‌های این توکن عدم وابستگی به اپراتور است و در تمام اپراتورها قابلیت استفاده دارد. ارزش هر توکن معادل 10 هزار تومان شارژ سیمکارت است که در بازه‌هایی با 10 درصد تخفیف ارائه می‌شود.


توکن املاک


صمدی در رابطه با ارائه توکن املاک نیز گفت که ارائه چنین توکنی در برنامه‌های شبکه ققنوس قرار گرفته و احتمالا به زودی سه ملک بزرگ با این شیوه ارائه خواهد شد.


توکن سلبریتی‌ها


وی همچنین به برنامه‌های این شرکت در رابطه با ارائه توکن‌های جدید اشاره کرد و گفت که یکی از مدل‌های توکنی که عرضه آن می‌تواند جذاب باشد، توکن سلبریتی‌ها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.