راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ساز و کار مدرسه داتین در گفت‌و‌گو با مدیر توسعه منابع انسانی شرکت داتین بررسی شد

مدیر توسعه منابع انسانی شرکت داتین، در مورد چالش‌های منابع انسانی در شرکت‌های فناورانه کشور صحبت کرد و از ایده مدرسه داتین گفت که برای حل این چالش و تامین نیروی انسانی متخصص و همراستا با فرهنگ سازمانی به عمل نشسته تا جایی که بخشی از نیروهای فعال در این مجموعه حاصل همین مدرسه هستند.

به گزارش راه پرداخت، حامد حسینی نژاد در این گفت‌و‌گو از اهمیت تامین نیروی انسانی متخصص در شرکت‌های فناورانه گفت‌ و اینکه در این شرکت‌ها تمام فعالیت‌ها نیاز به فرد متخصص دارد و کارها به صورت ماشینی و یا توسط ربات‌ها پیش نمی‌رود، از همین رو نیروی متخصص اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و توجه خاصی را می‌طلبد.

در همین راستا و با توجه به خلاء موجود در جذب نیروی کارآمد متخصص، شرکت داتین اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌ای  به نام مدرسه داتین کرد. مدرسه‌ای که ساز و کار مختص به خود را دارد و حسینی‌نژاد در این گفت و گو به تشریح آن پرداخت.

به گفته او «هر مجموعه‌ای در راستای توسعه خود به نیروهای همراستا با نیازمندی‌های مجموعه و فرهنگ سازمانی خود دارد اما در حالت عادی با وجود اینکه درخواست‌ها و روزمه‌های زیادی برای جذب در داتین و ارسال می‌شد افراد کمی معیارهای لازم جذب را کسب می‌کردند و از همین رو ایده مدرسه داتین شکل گرفت.»

ایده راه‌اندازی مدرسه داتین در سال 94 اجرایی شد، حسینی‌نژاد در خصوص دلایل شکل گیری این مدرسه گفت: «علتش هم این بود که در آن زمان شرکت داتین به دلیل توسعه فعالیت‌هایش نیاز به جذب نیروهای متخصص و مناسب جدید داشت اما وقتی رزومه‌های مختلف برای این شرکت می‌آمد اغلب افراد صلاحیت لازم برای ورود مستقیم به مجموعه را نداشتند اما این در حالی بود که پتانسیل‌هایی هم در این افراد وجود داشت. از همین رو مدرسه داتین تبدیل به حلقه‌ای در این میان شد تا افرادی که در بررسی‌های اولیه شرایط حداقلی را دارند وارد این مدرسه شوند و به آمادگی لازم برای ورود به مجموعه برسند.»

ساز و کار این مدرسه اما تفاوت‌هایی هم داشت و بر خلاف اینکه جایی برای برگزاری و آموزش تخصص‌های مورد نیاز باشد به سمت فعالیت عملی رفت. به گفته مدیر توسعه منابع انسانی داتین، برای هر فرد که وارد این مدرسه می‌شود 5 پروژه تعریف می‌شود که او باید با همراهی منتور این پروژه‌ها را در مدت زمان حداکثر دو ماه پیش ببرد.

حسینی‌نژاد در خصوص موفقیت آمیز بودن این پروژه گفت:«تجربه‌ای که ما از سال 94 تا 97 داشتیم این بود که توانستیم از میان 49 شرکت‌کننده، 45 نفر را به عنوان نیروی آموزش دیده از مدرسه داتین را وارد مجموعه و از آنها استفاده کنیم.»

او این تجربه را هم از نظر نسبت جذب‌شدگان و شرکت‌کنندگان موفق می‌داند و هم از این جهت که بیش از 60 درصد نیروهای جذب شده از طریق مدرسه داتین، نه تنها همچنان در این مجموعه فعالیت می‌کنند بلکه تعداد قابل توجهی از آنها به سمت‌های بالاتر هم رسیده‌اند. او در ادامه گفت: «ما در داتین بخشی به نام تکنیکال لید داریم که در این بخش هم چند نفر از افرادی که از طریق مدرسه داتین وارده شده بودند حضور دارند.»

به گفته مدیر منابع انسانی این شرکت، افرادی که امتیازهای لازم برای ورود به مدرسه داتین را کسب می‌کنند، در طول گذراندن دوره مشمول بیمه تامین اجتماعی می‌شوند و حقوق پایه وزارت کار را هم دریافت می‌کنند و پس از اینکه دوره را بگذرانند و جذب شوند، بر اساس شاخص‌های موجود در شرکت حقوقشان رتبه‌بندی می‌شود.

حسینی‌نژاد گفت: «شیوه انتخاب آیتم‌های مدرسه داتین بر اساس نیازی است که نسبت به یک تخصص وجود دارد. از همین رو در حال حاضر تمرکز مدرسه داتین بر جذب و آموزش نیروهای مورد نیاز در سه حوزه جاوا، دات نت و تحلیلگری است. با این وجود اما او گفت که دورنمای مدرسه داتین این است که این کار به حوزه‌ها و تخصص‌های دیگر هم گسترش پیدا کند.»

مدیر توسعه منابع انسانی داتین در رابطه با شیوه ورود افراد به این مدرسه هم توضیحاتی داد و گفت: «افراد برای ورود می‌توانند به سایت شرکت و بخش فرصت‌های شغلی مراجعه و با انتخاب تخصص خود، رزومه‌شان را ارسال کنند.»

یکی از معیارهای شرکت در مدرسه داتین، داشتن سن 23 تا 30 سال است و این بازه بر این اساس انتخاب شده تا افراد تازه فارغ‌التحصیل شده و افرادی که تجربه دارند اما همچنان جوان هم هستند را شامل شود. از طرفی لزوما داشتن مدرک مرتبط با تخصص‌ها و یا سابقه کار اولویت نیست و کیفیت کار افراد اهمیت دارد.

از ویژگی‌های دیگر این دوره‌ها این است که محدود به زمان مشخصی نیست و به صورت فردی انجام می‌شود و هر فرد هر زمانی که وارد مدرسه بشود در بازه زمانی مشخص فعالیت‌های لازم را پیش می‌برد. به گفته حسینی‌نژاد در حال حاضر نزدیک به 21 نفر در مدرسه داتین با همراهی منتورها در حال فراگیری هستند و این دوره‌ها هم به صورت آنلاین پیگیری می‌شود و تنها یک بار آن هم برای طی فرایند انعقاد قرار داد و… در محل مدرسه حضور پیدا می‌کنند.

او در مورد اینکه آیا شرکت داتین برنامه‌ای برای انجام برخی از فعالیت‌هایش به صورت ریموت دارد تا امکان کار برای افرادی خارج از تهران هم ایجاد شود یا خیر گفت: «با تجربه آنلاین و ریموت بودن مدرسه داتین و در کنار آن تجربه کار آنلاین در دوران کرونا که مثبت هم بوده داتین چنین برنامه‌ای را در نظر دارد تا در آینده به صورت پایلوت چنین کاری را انجام دهد.»

در این گفت‌و‌گو در مورد مسائل دیگری از جمله ساز و کار پشتیبانی نیروها و سیاست‌های منابع انسانی شرکت داتین هم صحبت شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.