راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل کارچین: بلاکچین سرویس حمل‌ونقل اینترنتی را رقابتی می‌کند

مدیرعامل کارچین در گفت‌و‌گو زنده اینستاگرامی راه پرداخت به تشریح و توضیح ماهیت بلاکچین و تحولاتی ساختاری که این انقلاب جدید در پی خواهد داشت پرداخت و همچنین در مورد یکی از فعالیت‌های مجموعه کارچین که ایجاد بستری با همین تکنولوژی برای رفع انحصار در بازار تاکسی‌های اینترنتی ارائه کرد.

امامی در مورد کارچین که مبتنی بر بلاکچین ایجاد شده توضحیاتی ارائه کرد و در مورد شیوه کارکرد آن گفت: «پلتفرم‌های حمل و نقلی میان راننده و مسافر قرار می‌گیرند و کارمزدی را هم به عنوان هزینه سرویس دریافت می‌کنند. از آنجایی که این کار متمرکز انجام می‌ شود، خود این پلتفرم‌ها می‌توانند قیمت‌ها را تعیین کنند. در این شرایط اگر پلتفرمی سهم عمده بازار را داشته باشد انحصار ایجاد می‌شود و منافع رانندگان و مسافرانی که باعث رشد این پلتفرم شده‌اند را هم به خطر می‌اندازد.

این شرایط باعث می‌شود که کار برای ورود رقیب جدید هم بسیار سخت‌تر باشد. در این شرایط اما بلاکچین می‌تواند به جای این مجموعه انحصاری بنشیند و با کارمزد کمتر مچینگ سفر را انجام دهد. ما به دنبال ایجاد فضای رقابتی برای سرویس حمل‌ونقل هستیم که این فضا کارکرد و تعاملات بین اجزایش در بستر بلاکچین صورت می‌گیرد تا اعتماد و اطمینان کافی را ایجاد کند.»

او در رابطه با این طرح کارچین اشاره کرد که با توجه به اینکه پلتفرم‌های بلاکچینی فرامرزی هستند چشم‌انداز کارچین این است که در بازارهای بیرون از ایران هم فعالیت کند.

بخشی از این گفت‌و‌گو به توضیحات امامی در مورد اینکه اقتصاد توکن چیست اختصاص داشت او در تعریف توکن گفت: «توکن به صورت یک نماد، نماینده‌ای از ارزشی است که ما در جای دیگری دیده‌ایم. در واقع مفهوم توکن مانند پول است. زمانی سکه‌های طلا و نقره پول رایج بودند ولی به دلیل اینکه جا‌به‌جایی آنها سخت بود، بانک‌هایی آمدند و به صاحبان این سکه‌ها برگه‌ای دادند که به جای طلا و نقره نگه‌داری شده جا‌به‌جا می‌شد. با توسعه تکنولوژی حالا ماهیت این مسئله تغییر کرد و دیجیتالی شده و به توکن تبدیل شده است. بنابراین وقتی ما از توکن صحبت می‌کنیم، در واقع در مورد ارزشی که پشت سر آن هست حرف می‌زنیم.»

او در ادامه در مورد تفاوت‌های میان فضای دیجیتال با کریپتوکارنسی توضیحاتی ارائه داد از جمله اینکه در کریپتو کارنسی می‌توان به خاطر استفاده از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده می توان تعاملات را به صورت غیر متمرکز انجام داد.

مدیرعامل کارچین همچنین در تشریح موضوع، به برخی از مفاهیم پایه‌ای تخصصی‌تر نیز اشاره کرد از جمله اینکه در اقتصاد کریپتو در مورد تاثیرات اقتصاد کلان و خرد و مسائلی از این دست صحبت می‌شود و موضوعات جدیدی در این زمینه در حال تدوین است. از سوی دیگر نیز به شیوه‌های کارکردی آن اشاره کرد از جمله اینکه یک پلتفرم بلاکچینی و مبتنی بر اقتصاد کریپتو چگونه شکل می‌گیرد و چه ساز و کاری دارد.

امامی همچنین از کتابی با عنوان «اقتصاد توکن» نام برد که توسط او و همکارانش در حال ترجمه است و پس از آن از سوی راه پرداخت منتشر خواهد شد.

در ادامه گفت‌و‌گو، مدیرعامل کارچین در مورد زیرساخت‌های مورد نیاز اقتصاد توکن صحبت کرد و رگولیشن این حوزه را یکی از ملزومات زیرساختی عنوان کرد و گفت: «با توجه به اینکه ایران کشور توسعه یافته‌ای نیست و کشورهای  دیگری پیش از این فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام داده‌اند می‌توان از تجربیات مختلفی که وجود دارد استفاده کرد. او از کشورهایی همچون سوئیس، ژاپن، چین، روسیه و کانادا نام برد که در این زمینه پیش‌رو‌تر از ایران بوده‌اند.»

فرهنگ و آموزش از نظر امامی لایه مورد اهمیت دیگر در حوزه اقتصاد توکن است. او معقتد است که به میزان پیشبرد کار از نظر فنی و عملیاتی باید در این زمینه بسترهای آموزشی لازم هم فراهم شود.

او همچنین در مورد لایه عملیاتی نیز توضیحاتی را ارائه کرد و با اشاره به یکی از ویژگی‌های فنی اقتصاد توکن که غیرمتمرکز بودن آن است گفت: «این ویژگی می‌تواند از «مختل شدن» یکباره یک سیستم جلوگیری کند چرا که داده‌ها تنها در یک جا جمع نشده‌اند که اگر برای آن بخش مشکلی رخ بدهد کل سیستم متصل به آن مشکل پیدا کنند.»

همچنین «رفع انحصار»، «کاهش آسیب‌پذیری داده‌ها»، «رقابتی‌شدن در جهت رضایت کاربران» سیستم‌های مبتنی بر این بستر و افزایش امنیت حفظ داده‌ها و حریم خصوصی به واسطه امکان رمزنگاری شدن داده‌ها از مهمترین ویژگی‌هایی بود که امامی در مورد آنها صحبت کرد و با مثال‌هایی به تشریح آنها پرداخت.

امامی همچنین در مورد جالش‌های تکنولوژیکی که در حال حاضر وجود دارد به این نکته اشاره کرد: «یکی از مهمترین آنها در حال حاضر اسکیلبل بودن بلاکچین‌هاست که منجر به افزایش هزینه می‌شود و این یکی از چالش‌های فنی است و چالش دیگر هم این است که مربوط به حکومت‌ها است که باید بپذیرند بخشی از قدرت خود را باید از طریق تکنولوژی به جامعه واگذار کنند.»

مدیرعامل کارچین در خلال توضیحاتی که ارائه داد، به این نکته هم اشاره کرد که آینده اقتصاد بر پایه تکنولوژی بلاکچین استوار است و این تکنولوژی زیرساختی با کمک تکنولوژی‌های رو بنایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، آینده را متحول خواهند کرد. به اعتقاد امامی این تمرکززدایی که ماهیت تکنولوژی بلاکچین است، در آینده ساختارهای سیاسی را هم می‌تواند متحول و به شکل غیرمتمرکز تبدیل کند.

به اعتقاد او تکنولوژی بلاکچین در حال حاضر در ابتدای راه قرار دارد و دوران نوزادی خود را می‌گذراند و شرایط مشابه اواسط دهه 90 است که اینترنت به تازگی مطرح شده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.