راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به چالش‌های پرداخت‌یاری / گزارش برنامه زنده اینستاگرامی راه پرداخت با علی امیری

هم‌بنیانگذار زرین‌پال از مشکلات موجود در حوزه پرداخت‌یاری و چالش‌های موجود در این زمینه ازجمله همراهی نکردن ‌‌ PSPها صحبت کرد و گفت که با وجود مشکلات و موانع، زرین‌پال در زمینه پرداخت‌یاری فعالیت می‌کند چرا که نگاه این شرکت در زمینه پرداخت، نوگرایانه است

یکی دیگر از برنامه‌های زنده اینستاگرامی راه پرداخت به گفت‌و‌گو با علی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال اختصاص داشت. شرکتی که در حوزه پرداخت یاری فعالیت می‌کند و اخیرا هم تغییرات مختلفی در کار خود ایجاد و نسخه چهار زرین پال را ارائه کرده است.

در این گفت‌و‌گو به سازوکار فعالیت پرداخت‌یارها و جایگاه آنها در سیستم پرداختی کشور پرداخته شد. امیری در این رابطه معتقد بود با وجود اینکه از جوانب مختلف ازجمله از سوی شرکت‌های PSP واکنش‌های مثبتی نسبت به پرداخت‌یارها وجود ندارد و معتقدند که پرداخت‌یارها به موفقیت نمی‌رسند اما پرداخت‌یاری در ایران شکل گرفته است. او در این باره گفت: «هر چند خودمان نیز به برخی از روندهای پرداخت‌یاری انتقادهایی داریم ولی باید این صنعت رگوله شود و برای اصلاح بخش‌هایی که انتقاد داریم نیز در حال مذاکراتی با شاپرک و بانک مرکزی هستیم.»

به گفته هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر این شرکت با آن مواجه است، در بخش انتقال کاربران از نسخه قدیم به نسخه جدید (نسخه چهار) است. فرایندی که به گفته او بین ۹ ماه تا یک سال زرین‌پال را از برنامه‌ریزی خود دور کرده است. در این روند تغییر جدیدی که رخ داده این است که برخلاف گذشته که ترمینال به صورت مستقیم توسط زرین‌پال تعریف می‌شد، این کار از سوی شاپرک انجام می‌شود و مدت زمان چند ساعته تعریف این ترمینال یکی از چالش‌هایی است که زرین‌پال با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. هر چند که در تلاش هستند تا با همکاری PSPها این بازه زمانی سه تا چهار ساعته کاهش پیدا کند. با این وجود اما امیری معتقد است که اگر این فرایند منجر شود که زرین پال پذیرنده‌ها را به سمت پرداخت یاری ببرد، این تاخیر و عقب‌ماندگی ارزشمند خواهد بود.

زرین‌پال در نسخه جدید خود از نظر مدل کسب‌وکاری نیز تغییراتی را ایجاد کرده و شیوه تعیین کارمزد آن هم تغییر کرده است. در مدل جدید، کارمزد زرین پال تا سقف سه هزار تومان، یک درصد در هر تراکنش خواهد بود. همچنین در روند تسویه حساب نیز تغییرات محسوسی رخ داده و درحالی که پیش از این تسویه حساب در بازه زمانی سه یا چهار روزه رخ می‌داد در نسخه جدید زرین‌پال به این شکل است که در دو سیکل پایا و بعد از تراکنشی که با آنها تسویه می‌شود اتفاق می‌افتد؛ یعنی عملا سه سیکل پایا که در حال رایزنی هستند تا جایی که به زودی به جای تسویه حساب در ساعت 16:30 این کار در ساعت 12 ظهر انجام شود.


چالش‌های مربوط به احراز هویت


از مسائل و چالش‌های دیگری که در مورد آن صحبت شد، چالش‌های مربوط به احراز هویت بود. موضوعی که بر اساس گفته‌های امیری و تجربه‌هایی که این شرکت داشت به نظر می‌رسد نیاز به هم‌گرایی بیشتری میان نهادها و سازمان‌های مرتبط با آن وجود دارد. در راستای همین موضوع امیری به مشکلات حقوقی و قضایی در زمینه پرداخت‌های فیشینگ اشاره کرد و اینکه هنوز مشخص نشده است در صورت بروز چنین اتفاقی چه کسی مقصر است و چگونه باید این مسئله برطرف شود.

او در رابطه با راهکار برطرف شدن مشکلاتی از این دست گفت: «به نظر من اول باید تصمیم‌گیرنده‌ها دور یک میز جمع شوند و در این رابطه گفت‌و‌گو کنند. در حالی که از بیرون به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ نداده و یا اگر رخ داده به نتیجه مشترکی نرسیده است. به نظر من چند تصمیم‌گیرنده در این حوزه شامل بانک مرکزی، شاپرک، پلیس فتا و دادسرای جرائم رایانه‌ای باید دور هم بنشینند و راه حلی پیدا کنند.»

امیری همچنین یکی از راه‌هایی که برای کاهش تبعات ناشی از ضعف‌های احراز هویت و پرداخت‌های فیشینگ وجود دارد را، نقش‌آفرینی بیمه‌ها دانست: «یک شرکت بیمه‌ای می‌تواند وارد این موضوع شود و هر اتفاقی که در این زمینه رخ دهد مسئولیت جبران مالی را بیمه به عهده بگیرد. به عنوان مثال می‌توان روی پیامک‌های رمز دوم کارمزدی را تعریف کرد و بخشی از آن به شرکت بیمه‌ای برسد و در قبال آن، این شرکت مسئولیت ضرر و زیان‌های فیشینگ را به عهده بگیرد.»

یکی از نکاتی که در ابتدای گفت‌و‌گو به آن اشاره شد و در ادامه بیشتر مورد بحث قرار گرفت، رویکرد شرکت‌های PSP نسبت به ورود شرکت‌های پرداخت یار بود. هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال معتقد است که این موضوع وجود دارد تا جایی که برخی از شرکت‌های PSP، در حالی که پیش از شروع پرداخت‌یاری همکاری داشتند پس از آغاز این کار، حتی برخی از سرویس‌های قبلی خود را هم قطع کرده‌اند تا مبادا پرداخت‌یاری توسعه پیدا کند.

به گفته امیری، زرین‌پال امکان فعالیت به‌عنوان پی‌اس‌پی را تا حدود زیادی داشت و در گذشته مجوزهای اولیه این کار هم از سوی این شرکت اخذ شده بود، اما یکی از مهمترین دلایلی که به گفته او در انتخاب فعالیت در زمینه پرداخت یاری نقش داشت، نگاه نوگرایانه‌تر این مجموعه بوده است.


نقش آفرینی بیمه‌ها


او همچنین نقش آفرینی بیمه‌ها را در زمینه مشکلات مربوط به پرداخت و چه در سایت‌هایی که نماد اعتماد الکترونیک دارند هم موثر عنوان کرد و افزود: «در اینجا به نقش بیمه‌ها می‌شود اشاره کرد. اینجا هم می‌توانیم سازوکاری را تعریف کنیم تا کارمزدی در حد 100 یا 200 تومان از هر تراکنش به بیمه تعلق بگیرد و سپس از این شرکت بخواهیم اگر مشکلی رخ داد مسئولیت با آن باشد.»

او معتقد است که فضای نقش‌آفرینی در حوزه پرداخت بسیار زیاد است و نباید آن را محدود کرد و نقش آفرینی بیمه‌ها تنها می‌تواند یکی از این نمونه‌ها باشد. در این شرایط شرکت‌هایی می‌توانند ایجاد شوند و فعالیت‌هایی را انجام دهند که حتی منجر به کاهش فشار روی دستگاه قضائی و وزارت صمت بشود.

بخش دیگری از این گفت‌وگو به خدماتی که قرار است زرین‌پال در آینده ارائه کند معطوف شد و یکی از برنامه‌هایی که امیری به آن اشاره کرد مربوط به تلاش برای راه‌اندازی خدمتی است که اگر فردی قصد خرید از بیرون کشور را داشته باشد بتواند از آن استفاده کند که با توجه به تحریم‌ها احتمالا این کار با استفاده از رمزارزها باید شکل بگیرد. موضوع دیگر خدمات پرداخت در محل بود که در این رابطه نیز امیری گفت که در تلاشند تا سرویسی را برای پرداخت در محل راه‌اندازی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.