راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افرادی که برای ورود به سامانه‌های سهام عدالت مشکل دارند، چه باید کنند؟

از زمانی که آزادسازی سهام عدالت انجام شده، بسیاری از افراد به‌طور مشخص نمی‌دانند که باید چگونه سهام عدالت خود را بفروشند. از حدود یک هفته پیش نیز برخی سامانه‌های اینترنتی سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها راه‌اندازی شده‌‌اند و افرد بدون مراجعه به دفاتر پیشخوان یا کارگزاری می‌توانند نسبت به فروش سهام عدالت خود اقدام کنند.

در این میان تعدادی از مراجعه کنندگان به سامانه‌های اینترنتی سهام عدالت از ثبت نشدن کد ملی خود گفته‌اند و اینکه پیامی مبنی بر خطا را دریافت می‌کنند. تعدادی دیگر این مشکل را دارند که شماره موبایل ثبت شده در سامانه به دارنده سهام عدالت تعلق ندارد. با اینکه این افراد در سامانه سهام عدالت روش آزادسازی مستقیم را انجام داده و شماره موبایل خود را هم تعیین کرده‌اند.

در این گزارش به تعدادی از این قبیل مشکلات که برای مشمولان سهام عدالت پیش آمده، پاسخ داده‌ایم.


خطای عدم تطابق کد ملی و شماره موبایل


برخی سهامداران در ورود به سامانه، با خطای عدم تطابق کد ملی و شماره موبایل برخورده کرده‌اند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که شماره موبایل ثبت‌شده در سامانه سهام عدالت خصوصی‌سازی برای آن کد ملی، به نام خود آن سهامدار نبوده باشد؛ بنابراین تا زمانی که سامانه مذکور در دسترس است، این افراد باید فوراً نسبت به درج شماره تلفن همراه به نام خود سهامدار و شماره شبای بانکی صحیح در سامانه سهام عدالت اقدام کنند.

درواقع شماره تماسی که در سامانه‌ها وارد می‌کنید، باید مطابق با شماره تماسی باشد که هنگام آزادسازی در سامانه سهام عدالت وارد کردید. اگر در آن سامانه پذیرفته شده باشد در سامانه‌های اینترنتی نیز امکان ورود و اقدام به فروش را خواهید داشت.

اگر از آزادسازی سهام عدالت شما کمتر از یک هفته گذشته باشد در هنگام فروش با این پیغام عدم تطابق شماره تلفن مواجه می‌شوید، لازم است پس از آزادسازی یک هفته صبر کنید و مجددا جهت فروش سهام عدالت خود اقدام کنید.

برخی سامانه‌های اینترنتی سهام عدالت نیز گزینه «اصلاح شماره تلفن» دارند که بعد از اینکه شماره جدید خود را وارد کردید به شما پیغامی مبنی بر اینکه تا ۲۴ ساعت دیگر دوباره با شماره موبایل جدید خود ثبت‌نام کنید می‌دهد. پس بعد از این زمان دوباره نسبت به ورود اقدام کنید.


خطای فاقد سهام عدالت


افرادی که با خطای عدم وجود کد ملی مواجه می‌شوند به این خاطر است که یا مشمول سهام عدالت نیستند، یا روش آزادسازی مستقیم را انتخاب نکرده‌اند. البته، اگر برخی افراد روش آزادسازی مستقیم را پس از تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه انتخاب کرده باشد، ممکن است باز هم با این خطا مواجه شوند. اما احتمالاً پس از اینکه اطلاعات آنها وارد بورس شود، مشکل آنها رفع شود.

احتمال دیگری که برای خطای عدم ثبت کد ملی وجود دارد این است که ممکن است این دسته از افراد در زمان انجام فرایند ثبت‌نام اولیه خود، به تعاونی روستاها برای دریافت تأیید نهایی مراجعه نکرده‌اند و به همین دلیل سهام‌شان در سامانه سهام عدالت ثبت و تأیید نشده است.

مرحله پایانی برای تأیید سهام عدالت، ثبت در تعاونی‌های روستایی است که متاسفانه برخی از افراد این روند را کامل انجام نداده‌اند و در حال حاضر برای ورود به سامانه جهت تعیین تکلیف سهام عدالت خود دچار مشکل شده‌اند.

به هر حال ممکن است که افرادی که نمی‌تواند وارد سامانه اینترنتی شوند، اطلاعات خود را در سامانه سهام عدالت کامل نکرده‌اند و باید با مراجعه به سایت سهام عدالت اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند.


مشمولان زیر ۱۸ سال که سیم‌کارت به نام خود ندارند


دارندگان سهام عدالت زیر ۱۸ سال، در حال حاضر به‌دلیل عدم دارا بودن سیم‌کارت به نام خود، در استفاده از خدمات غیرحضوری سامانه‌های سهام عدالت شرکت‌های کارگزاری محدودیت دارند. سهام عدالت این افراد توسط والدین امکان آزادسازی دارد. پدران افراد زیر ۱۸ سال باید ابتدا به بانک مراجعه کنند و حساب بانکی باز کنند و سپس شماره شبای بانکی فرد را در سایت سهام عدالت ثبت کنند. برای فروش سهام عدالت، آنها نیز باید طبق تاریخی که تعیین شده بود از طریق بانک‌های منتخب اقدام می‌کردند. علاوه‌بر این می‌توان با مراجعه حضوری به کارگزاری نسبت به فروش سهام عدالت برای افراد زیر ۱۸ سال اقدام کرد.


برای ورود به سامانه اینترنتی سهام عدالت نیاز به کد بورسی داریم؟


سهامداران چه روش مستقیم و چه روش غیرمستقیم را انتخاب کنند، نیازمند کد بورسی هستند اما برای اخذ این کد، فعلاً نیاز نیست اقدامی انجام دهند.

طبق تصمیماتی که در شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده، هیچ یک از خدمات مربوط به مشمولان سهام عدالت نیاز به مراجعه حضوری نخواهد داشت. چنانچه افراد شماره تلفن همراه و حساب بانکی خود را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی وارد کرده باشند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌صورت خودکار برای همه مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد کرد و نیازی به مراجعه حضوری به جایی نخواهند داشت.


بعد از ثبت «سفارش فروش ۳۰درصد سهام عدالت» در سامانه چه اتفاقی می‌افتد؟


اگر سفارش فروش تا قبل از ساعت ۱۴ ثبت شده باشد، در روز کاری بعد سفارش توسط کارگزاری در بازار عرضه شده و در صورتی که سفارش فروش انجام شود، وجه سهام فروخته شده دو روز کاری بعد به حساب شما واریز خواهد شد.

پس از به فروش رساندن سهام عدالت، می‌توانید از دو طریق نسبت به دریافت پول اقدام کنید؛ روش اول ثبت درخواست دریافت وجه از طریق سامانه‌های اینترنتی سهام عدالت است که مبلغ مورد نظر به شماره حساب ثبت شده شما در سامانه سهام عدالت واریز خواهد شد.
روش دوم درخواست انتقال وجه به حساب بورسی شما نزد کارگزاری است. در این حالت نام کاربری و کلمه عبور اختصاصی شما جهت ورود به سامانه معاملات آنلاین به شماره تلفن همراه وارد شده ارسال می شود. با ورود به سامانه معاملاتی، خریدوفروش سهام در بازار برای شما امکان پذیر خواهد بود. برای انجام این روش شما نیاز به کد بورسی دارید.

مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۶۹ سوالات خود را با کارشناسان این مرکز مطرح کنند. همچنین شماره تماس ۰۲۱۸۳۳۳۸ سازمان خصوصی سازی، برای پاسخگویی به مشمولان سهام عدالت در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.